Gå til innhold

Tillitssamfunnet forvitrer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (13 timer siden):

Makt og myndighet for å snu denne negative utviklingen sitter åpenbart ikke lenger på Stortinget. 
Den makten er flyttet til Brussel hvor fokuset er helt andre steder. Et fokus som i realiteten stimulerer de negative trendene.

Merkelig å skylde på EU for noe norske politikere har ansvaret for. Ikke at det er overrasker at nasjonalistene mener EU har skylden for alt galt i verden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.4.2024 den 9:33 AM):

Norges befolkning har i mange generasjoner hatt store fordeler av et tillitsbasert samfunn.
Håndverkere som utførte arbeidet samvittighetsfullt, tekniske dingser som var designet for å vare lengre enn garantitiden, politikere som forsto ansvaret ved å være tillitsvalgt, ingen ID-tyverier, minimale kulturkonflikter, verdiskaping for samfunnet fremfor personlig vinning osv osv.

I dag forvitrer dessverre denne bærekraftige kulturen.
Ordnede forhold på arbeidsmarkedet uthules av fri flyt, materialismen prioriterer høy omløpshastighet/raske penger fremfor holdbarhet, offentlige personer signaliserer stadig at løgn, svindel, juks og fanteri er helt innenfor,
AI cyberkriminalitet og mobile vinningskriminelle blir stadig mer kreative i sin iver etter å stjele vanlige menneskers sparepenger, gjengkriminalitet bygget på kulturforskjeller har blitt dagligdags.

Nå må man dessverre ta utgangspunkt i at alle andre er kjeltringer inntil det motsatte er bevist.

Makt og myndighet for å snu denne negative utviklingen sitter åpenbart ikke lenger på Stortinget. 
Den makten er flyttet til Brussel hvor fokuset er helt andre steder. Et fokus som i realiteten stimulerer de negative trendene.

Politikerne gjør ikke akkurat tingene lettere for tillitsamfunnet ved å innføre stadig mer drakoniske lover for overvåkning som undergraver personvernet samtidig som de selv innfører eller i det minste ønsker å innføre lover som skal hindre innsyn i politiske prosesser, til og med for pressen. Slik at de vil vite ALT om hva VI plebeiere gjør mens vi ikke skal få vite hva VÅRE TILLITSVALGTE foretar seg bak ryggen på oss med VÅRE SKATTEPENGER. En av våre største hedersmann som gikk bort for 20 år siden i år sa det så treffende den gang, kort tid før han døde noen sanne ord som desverre er enda sannere nå enn den gang:

 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 minutter siden):

Politikerne gjør ikke akkurat tingene lettere for tillitsamfunnet ved å innføre stadig mer drakoniske lover for overvåkning som undergraver personvernet samtidig som de selv innfører eller i det minste ønsker å innføre lover som skal hindre innsyn i politiske prosesser, til og med for pressen. Slik at de vil vite ALT om hva VI plebeiere gjør mens vi ikke skal få vite hva VÅRE TILLITSVALGTE foretar seg bak ryggen på oss med VÅRE SKATTEPENGER. En av våre største hedersmann som gikk bort for 20 år siden i år sa det så treffende den gang, kort tid før han døde noen sanne ord som desverre er enda sannere nå enn den gang:

 

Helt enig i dette, jeg har også tatt vare på den videosnutten der og Erik Bye har selvsagt helt rett. Når store deler av Stortinget ikke selv klarer å følge de lovene og reglene de trer nedover hodet på alle oss andre er det noe galt.

Jeg ønsker meg politikere med integritet, som ikke lyver eller hykler. Desverre ser jeg veldig få av det slaget. Alle blir kontrollert av partiet de tilhører, og vi har ingen mulighet til å velge hvilke politikere vi vil ha. Det er de med spisse albuer som kommer seg opp på toppen av valglistene internt i partiene.

Når Solberg-regjeringen har hemmeligstemplet grunnlaget for covid-hånderingen (med de mest inngripende lover og regler siden 2VK), i 60-år sier det sitt. Jeg hadde ikke så stor tillit til politikerne fra før av, men nå er den nærmest ikke-eksisterende.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Politikerne gjør ikke akkurat tingene lettere for tillitsamfunnet ved å innføre stadig mer drakoniske lover for overvåkning som undergraver personvernet samtidig som de selv innfører eller i det minste ønsker å innføre lover som skal hindre innsyn i politiske prosesser, til og med for pressen. Slik at de vil vite ALT om hva VI plebeiere gjør mens vi ikke skal få vite hva VÅRE TILLITSVALGTE foretar seg bak ryggen på oss med VÅRE SKATTEPENGER. En av våre største hedersmann som gikk bort for 20 år siden i år sa det så treffende den gang, kort tid før han døde noen sanne ord som desverre er enda sannere nå enn den gang:

 

 

Trippelure skrev (8 minutter siden):

Helt enig i dette, jeg har også tatt vare på den videosnutten der og Erik Bye har selvsagt helt rett. Når store deler av Stortinget ikke selv klarer å følge de lovene og reglene de trer nedover hodet på alle oss andre er det noe galt.

Jeg ønsker meg politikere med integritet, som ikke lyver eller hykler. Desverre ser jeg veldig få av det slaget. Alle blir kontrollert av partiet de tilhører, og vi har ingen mulighet til å velge hvilke politikere vi vil ha. Det er de med spisse albuer som kommer seg opp på toppen av valglistene internt i partiene.

Når Solberg-regjeringen har hemmeligstemplet grunnlaget for covid-hånderingen (med de mest inngripende lover og regler siden 2VK), i 60-år sier det sitt. Jeg hadde ikke så stor tillit til politikerne fra før av, men nå er den nærmest ikke-eksisterende.

Gode og viktige poenger.

Man får inntrykk av at politikerne helst vil tilbake til et slags stendersamfunn der forskjellige lover gjelder for forskjellige stender og adelen (politikerne) slipper unna med ting allmuen blir straffet hardt for.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Det ene øyeblikket forsvarer du EUs autoritære direktivstyring. Det neste øyeblikket skylder du på norske politikere for å ha akseptert de samme direktivene.

Slalomkjøringen din er avslørende……

Sakene du nevner i hovedinnlegget er noe norske politikere kan gjøre noe med for det er deres ansvarsområder som ikke dekkes av eøs-avtalen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (16 timer siden):

Sakene du nevner i hovedinnlegget er noe norske politikere kan gjøre noe med for det er deres ansvarsområder som ikke dekkes av eøs-avtalen.

Du mener altså at norske politikere kan overkjøre de fire «friheter» uten å få massive sanksjoner fra EU ???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (På 20.4.2024 den 11:27 AM):

Helt enig i dette, jeg har også tatt vare på den videosnutten der og Erik Bye har selvsagt helt rett. Når store deler av Stortinget ikke selv klarer å følge de lovene og reglene de trer nedover hodet på alle oss andre er det noe galt.

Jeg ønsker meg politikere med integritet, som ikke lyver eller hykler. Desverre ser jeg veldig få av det slaget. Alle blir kontrollert av partiet de tilhører, og vi har ingen mulighet til å velge hvilke politikere vi vil ha. Det er de med spisse albuer som kommer seg opp på toppen av valglistene internt i partiene.

Når Solberg-regjeringen har hemmeligstemplet grunnlaget for covid-hånderingen (med de mest inngripende lover og regler siden 2VK), i 60-år sier det sitt. Jeg hadde ikke så stor tillit til politikerne fra før av, men nå er den nærmest ikke-eksisterende.

Jeg bare elsker når Erik sier "LÆRE" om politikerne. Du merker innlevelsen og sinnet. Akkurat hva jeg føler og hva alle andre som forstår hva demokratiet skal handle om bør føle også.

Jeg er desverre redd for at en god del av de som klatrer seg til topps i partiapparatene her bærere av veldig negative personlighetstrekk hvor det å tråkke på andre for å fremme seg selv er fremtredende. Jeg sier ikke alle; slett ikke; men slik ser man jevnt over i maktposisjoner over alt i samfunnet. Høy integritet, empati og respekt for grunnleggende prinsipper er desverre ikke de sterkeste egenskapene til de som klatrer. Skal man delta i politikken skal det være av hensyn til samfunnet; ikke for å ha en "karriere". Det er nok desverre ikke det mange av politikerne våre tenker. For dem er det nettopp det; en karriere.

Kanskje partisysteme burde blitt avskaffet og vi heller skulle ha valg hvor vi stemte på personer og ikke partier. Og hvor det var et krav at man kun fikk ha lønn tilsvarende det man hadde før man ble politiker. Det vill skvist ut masse oportunister med lite sympatiske personlighetstrekk.

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 20.4.2024 den 11:37 AM):

 

Gode og viktige poenger.

Man får inntrykk av at politikerne helst vil tilbake til et slags stendersamfunn der forskjellige lover gjelder for forskjellige stender og adelen (politikerne) slipper unna med ting allmuen blir straffet hardt for.

Vi kan jo langt på vei sies å være der også. Vi ser for eksempel hvordan stortingspolitikere kan svindle med pensjon uten at det får noen rettslige konsekvenser overhodet jfr. ofrene for NAV-skandalen som langt på vei var ganske ressurssvake individer samt syke mennesker som ble kastet i fengsel. Det er ikke lokhet for loven, det er sikkert. Og folk som jukser seg til høyere utdannelse blir ikke belønnet med ny stilling noen få dager etter at det har blitt gjort kjent for så å plasseres i et nytt tillitsverv med mindre man er stortingspolitiker.

Jeg tror det har utviklet seg en arrogant intern ukultur hos makteliten hvor de rett og slett ser ned på de som befinner seg utenfor de indre kretsene og ser på det som sin rett å stå over lover og regler alle andre må forholde seg til. De har vært for lenge i disse miljøene og som du sier; ser på seg selv som en høyere stand og ikke som folkets tillitsvalgte. Det er ikke sikkert de skjønner at det er det de faktisk er. Eller at de ikke bryr seg rett og slett.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 19.4.2024 den 9:33 AM):

Norges befolkning har i mange generasjoner hatt store fordeler av et tillitsbasert samfunn.
Håndverkere som utførte arbeidet samvittighetsfullt, tekniske dingser som var designet for å vare lengre enn garantitiden, politikere som forsto ansvaret ved å være tillitsvalgt, ingen ID-tyverier, minimale kulturkonflikter, verdiskaping for samfunnet fremfor personlig vinning osv osv.

I dag forvitrer dessverre denne bærekraftige kulturen.
Ordnede forhold på arbeidsmarkedet uthules av fri flyt, materialismen prioriterer høy omløpshastighet/raske penger fremfor holdbarhet, offentlige personer signaliserer stadig at løgn, svindel, juks og fanteri er helt innenfor,
AI cyberkriminalitet og mobile vinningskriminelle blir stadig mer kreative i sin iver etter å stjele vanlige menneskers sparepenger, gjengkriminalitet bygget på kulturforskjeller har blitt dagligdags.

Nå må man dessverre ta utgangspunkt i at alle andre er kjeltringer inntil det motsatte er bevist.

Makt og myndighet for å snu denne negative utviklingen sitter åpenbart ikke lenger på Stortinget. 
Den makten er flyttet til Brussel hvor fokuset er helt andre steder. Et fokus som i realiteten stimulerer de negative trendene.

I UK har utviklingen gått så langt at har måttet ty til mer hardhendt politikk.
Først måtte landet kvitte seg med Brussels åk for å få lov til å bestemme selv.
Nå går man videre for å snu årevis med fjernstyrt destruktiv utvikling ved å sende illegale flyktninger til Rwanda:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Gyl4Em/klarer-de-aa-stoppe-migrantene-naa

Et desperat, men nødvendig veivalg.
De politisk overkorrekte korser og akker seg, men jeg spår at flere land tvinges til å følge etter, enten de vil eller ikke…

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (57 minutter siden):

I UK har utviklingen gått så langt at har måttet ty til mer hardhendt politikk.
Først måtte landet kvitte seg med Brussels åk for å få lov til å bestemme selv.
Nå går man videre for å snu årevis med fjernstyrt destruktiv utvikling ved å sende illegale flyktninger til Rwanda:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Gyl4Em/klarer-de-aa-stoppe-migrantene-naa

Et desperat, men nødvendig veivalg.
De politisk overkorrekte korser og akker seg, men jeg spår at flere land tvinges til å følge etter, enten de vil eller ikke…

Da Storbritannia gikk ut av EU skøt antall asylsøkere været, og utenfor EU kunne de ikke lenger sende de tilbake til første trygge landet og derfor må de nå sende de til Afrika istedetfor, som vil koste skattebetalerne mer og dytte problemene deres over på andre. Og dette forslaget kunne de lagt frem som EU-medlemmer også, det var tross alt EU-landet Danmark som var først ute.

Britene bestemmer ikke mer selv, de er fortsatt forpliktet til å ta inn de samme lovene og direktivene som tidligere for å handel og samarbeide, men får dårligere handelsvilkår, resesjon og politisk isolasjon igjen for det. Britene har forstått at Farage og nasjonalistene har lurt dem, og vil inn i EU igjen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

Britene bestemmer ikke mer selv, de er fortsatt forpliktet til å ta inn de samme lovene og direktivene som tidligere for å handel og samarbeide, men får dårligere handelsvilkår, resesjon og politisk isolasjon igjen for det. Britene har forstått at Farage og nasjonalistene har lurt dem, og vil inn i EU igjen.

Så du mener at Rwanda hadde vært et reellt alternativ for UK som EUmedlem ???

Ser at EU fortsatt forsøker å hevne seg på UK via svertekampanjer og fakenews.
For en hyggelig oppførsel fra en selverklært seriøs partner…….

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (42 minutter siden):

Så du mener at Rwanda hadde vært et reellt alternativ for UK som EUmedlem ???

Ser at EU fortsatt forsøker å hevne seg på UK via svertekampanjer og fakenews.
For en hyggelig oppførsel fra en selverklært seriøs partner…….

EU-landet Danmark vedtok som sagt dette før britene, så ja.

Det er bare tøv at EU sverter britene, hvor har du den påstanden fra? Storbritannia har klart det helt på egenhånd å rote det til for seg selv, ved å gå på limpinnen og la seg lure av nasjonalistenes populisme og valgløfter.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (1 time siden):

EU-landet Danmark vedtok som sagt dette før britene, så ja.

Det er bare tøv at EU sverter britene, hvor har du den påstanden fra? Storbritannia har klart det helt på egenhånd å rote det til for seg selv, ved å gå på limpinnen og la seg lure av nasjonalistenes populisme og valgløfter.

Så du mener at dansk retur av flyktninger til hjemlandet kan sammenlignes med engelsk eksport av flyktninger til Rwanda ?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2021/05/11/danmark-vil-utvise-500-syrere-la-dem-komme-hit-sier-rodt/

Det danske forslaget ble motarbeidet av massive protester internt i EU mens UK gjennomfører…..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 minutter siden):

Så du mener at dansk retur av flyktninger til hjemlandet kan sammenlignes med engelsk eksport av flyktninger til Rwanda ?

https://www.dagsavisen.no/nyheter/politikk/2021/05/11/danmark-vil-utvise-500-syrere-la-dem-komme-hit-sier-rodt/

Det danske forslaget ble motarbeidet av massive protester internt i EU mens UK gjennomfører…..

Danmark vedtok å bygge asylleirer i Rwanda i 2021: https://www.altinget.dk/artikel/her-er-den-hemmelige-aftale-mellem-danmark-og-rwanda

Enkelte personer og partier protesterte, det er slik demokrati fungerer, men EU-landet Danmark vedtok altså dette først. Så EU-medlemskap er ikke noe hinder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (27 minutter siden):

Danmark vedtok å bygge asylleirer i Rwanda i 2021: https://www.altinget.dk/artikel/her-er-den-hemmelige-aftale-mellem-danmark-og-rwanda

Enkelte personer og partier protesterte, det er slik demokrati fungerer, men EU-landet Danmark vedtok altså dette først. Så EU-medlemskap er ikke noe hinder.

Og deretter ble planene lagt på is etter massivt press fra bl.a. EU…..

https://www.panoramanyheter.no/asylpolitikk-danmark-flyktninger/danmarks-omstridte-plan-om-asylmottak-i-rwanda-legges-pa-is/326998

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
On 20.4.2024 at 10:23 AM, Morromann said:

Politikerne gjør ikke akkurat tingene lettere for tillitsamfunnet ved å innføre stadig mer drakoniske lover for overvåkning som undergraver personvernet samtidig som de selv innfører eller i det minste ønsker å innføre lover som skal hindre innsyn i politiske prosesser, til og med for pressen. Slik at de vil vite ALT om hva VI plebeiere gjør mens vi ikke skal få vite hva VÅRE TILLITSVALGTE foretar seg bak ryggen på oss med VÅRE SKATTEPENGER. En av våre største hedersmann som gikk bort for 20 år siden i år sa det så treffende den gang, kort tid før han døde noen sanne ord som desverre er enda sannere nå enn den gang:

 

Bye tar helt feil. I beste fall et det virkelighetsfjern ønsketenkning. 

Da må man ha "an archos" som betyr uten mestere, ikke demokrati. Demokrati handler om å kjøre over den brøkdelen folk som ikke er inne i varmen. De som er mest flittige til å rekruttere tilhengere vil iverksette det de ønsker på bekostning av andre.

Han har for såvidt riktig i at man ikke bør ha mestere, men da heter det ikke demokrati.

At man til en viss grad (minimalt) kan påvirke hvem man får til mester, gjør det ikke mer riktig. Har man mestere er det slaveri same hvor pent innpakket det er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er "nytt" er at man ved globalisering flytter makta slik at man på individuelt nivå står enda svakere. Sånn sett gjør TS rett i å nevne EU.

I en et fritt samfunn kan man velge å "redde verden" uten å tvinge naboen til å gjøre det samme. Så kan de håpe at flere av egen vilje velger å følge etter, hvis de ser at det er bra. I et demokrati kan ledelsen under trusler om vold bestemme at alle skal redde verden. Det er ikke moralsk riktig selv om formålet er aldri så bra.

Frihet har blitt avkortet til å velge om man vil ha Kims eller Maarud, Coca-Cola eller Pepsi, NVIDIA eller AMD, i tillegg til at man skal kunne få ytre seg fritt uten fare for represalier. Det siste er nok på vei ut for det er ikke utenkelig at selv i Norge kan noen forsøke å ta livet av noen som sier eller på en visuell måte yter noe de ikke tåler å høre. 

Folk må rulle opp nisselua så de kan se og høre hva som foregår i samfunnet. Problemene forsvinner ikke av å dekke for øyne og ører. Heller tvert om.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Erna Solberg legger ikke skjul på hva hu mener om det norske folk, og henne vil folk ha tilbake ? Hu gjør ikke mye for å øke folks tillit til politikera ihvertfall. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/06/06/195403295/solberg-i-brussel-folkeavstemninger-om-eu-medlemskap-er-ugunstig

 

Jeg er heller ikke begeistra for Støre,bare så det er sagt. Aller helst vil jeg ha mer personvalg så jeg kan stemme på personer jeg mener vil passe bra på stortinget, men dessverre har rikspolitikera bestemt at vi ikke skal ha noen innflytelse på hvem som sitter i regjering og på stortinget. 

received_859129581977836.jpeg

Endret av Gufi
  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...