Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) 2 hours ago, Subara said: Det er sosiale medier og media som er årsaken til at man gransker masteroppgaven noen år etter at sensor godkjente. Fikk hun ikke til og med A etter en muntlig presentasjon? (husker ikke). Dvs. gatas parlament eller folkeopinionen, så det spørs om man skal ha så liten rettssikkerhet i et samfunn. Men mulig at folket også var årsaken til Borchs avgang, så da kan man ikke gjøre forskjell. Ellers har advokaten hennes hatt andre studentsaker før, så det var riktig advokat å velge. Etter Debatten i går tenker jeg at Kjerkhol må gå av, og advokaten skjønner at slaget er tapt. De som forsker på helse har ikke tillit til henne, og hun er et dårlig forbilde for studenter. Men det er også sant at statsråder har dyktige fagpersoner rundt seg. Men hvis tilliten er borte blir det vanskelig å gå til valg for AP. FrP har også gått forbi AP denne uken. Hvis ikke folket skal sørge for likebehandling og solidaritet med alle andre studenter som har fått straff for det samme. Hvem skal da gjøre det? Når systemet ikke fungerer så må folket si fra! Her har folket sørget for at -alle- har samme rettsikkerhet. Endret 12. april av Theo343 1 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) 2 hours ago, FriskLuft said: Siste døgnet har jeg tenkt litt og kommet til konklusjonen at politiker yrket tiltrekker seg feil mennesker. Mennesker som vil ha makt og innflytelse uten at det stilles noen krav til dem. Vi stiller ikke krav til utdannelse, vi stiller ikke krav til vandel vi stiller i det hele tatt null og niks krav. De nomineres av sine egne til ulike posisjoner, men det er ingen utenfor politikken som definerer krav til dem. Det eneste som skjer er at statsråder gjennomgår såkalt vetting. Det er jo åpenbart ikke tilstrekkelig og kan fort minne og bukken og havresekken. Hvorfor skal Støre foretat vetting av sine statsråder? Burde ikke dette bli gjort av uavhengige? Og hvorfor har vi ikke egne krav til utdannelse til statsråder? Et slags minimumskrav som må tilfredsstilles for å inneha ulike statsrådposter? Vi stiller ikke en gang krav til sikkerhetsklarering. Noe jeg synes er litt galskap når man skal styre landet. Spesielt i disse tider! Jeg forstår det demokratiske prinsippet at hvem som helst skal kunne sitte i regjering og på stortinget. Men la oss være litt ærlige med oss selv, de aller fleste i toppen er først og fremst karrierepolitikerer - de tilhører ikke folk flest! Endret 12. april av Theo343 3 1 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Theo343 skrev (5 minutter siden): Vi stiller ikke en gang krav til sikkerhetsklarering. Noe jeg synes er litt galskap når man skal styre landet. Spesielt i disse tider! Jeg forstår det demokratiske prinsippet at hvem som helst skal kunne sitte i regjering og på stortinget. Men la oss være litt ærlige med oss selv, de aller fleste i toppen er først og fremst karrierepolitikerer - de tilhører ikke folk flest! Det er akkurat det som er problemet. På tide å få inn folk som har vært "på gulvet". Det vi har nå er en gjeng med politiske broilere uten erfaring fra arbeidslivet som lever i sin egen boble. Her har vi en av de værste broilerne med tidenes uttalelse; https://fagbladet.no/nyheter/brenna-spor-om-folk-star-i-matko-for-a-bruke-penger-pa-andre-ting-6.91.1008629.5e453a0a6e Endret 12. april av _R2D2_ 2 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Kjerkhol i sinn lange tale i dag snakker om at hun jobber for at vi skal ha et helsevesen hvor alle skal få hjelpen de trenger uavhengig av lommebok og ulike tilganger til ressurser. Så får jeg da lyst til å stille spørsmålet. "Har du eller din familie benyttet seg av private helestjenester som volvat, aleris og lignende? Eller benytter dere alltid det offentlige helsevesenet?" Skulle ønske noen journalister var modige nok til å stille det spørsmålet selv om hun gråter. Endret 12. april av Theo343 6 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april Vi vet jo hva Støre gjør; https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-kjoper-seg-forbi-220-000-andre-nordmenn/o/5-95-625933 4 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 12. april Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Lurer på hvordan de kommer til å stemme, stortingsrepresentantene som ikke ble utestengt, når regjeringen vil øke maksstraffen til 2 års utestengelse.for juks Endret 12. april av Tussi 3 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april Uansett i solidaritet med alle andre stundenter som får vanskelige beskjeder var dette en viktig avgjørelse. 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) 12 minutes ago, _R2D2_ said: Vi vet jo hva Støre gjør; https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/store-kjoper-seg-forbi-220-000-andre-nordmenn/o/5-95-625933 Skammelig. Jeg hadde forstått det om det var FRP eller Høyre. Endret 12. april av Theo343 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april Theo343 skrev (22 minutter siden): Skammelig. Jeg hadde forstått det om det var FRP eller Høyre. Men er det noe forskjell på AP og Høyre lenger? 3 2 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Theo343 skrev (1 time siden): Hvis ikke folket skal sørge for likebehandling og solidaritet med alle andre studenter som har fått straff for det samme. Hvem skal da gjøre det? Når systemet ikke fungerer så må folket si fra! Her har folket sørget for at -alle- har samme rettsikkerhet. Jeg synes straffen er for streng for studenter som er i en læringssituasjon, avhengig av type feil. Utestenging i ett år for selvplagiering, virker jo ikke rimelig. Tenker at en av landets statsråder må gå av, pga. en sløv sensor. Synes også at sensor bør få en straff (eks. mindre lønn), hvis masteroppgaven er så ille som den fremstår i mediene. Sensoren vet jo tydeligvis ikke forskjell på juks og karakteren A (TV2)- eller stryk og beste karakter. Endret 12. april av Subara 1 1 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Subara skrev (2 minutter siden): Jeg synes straffen er for streng for studenter som er i en læringssituasjon, avhengig av type feil. Utestenging i ett år for selvplagiering, virker jo ikke rimelig. Tenker at en av landets statsråder må gå av, pga. en sløv sensor. Synes også at sensor bør få en straff, hvis masteroppgaven er så ille som den fremstår i mediene. Sensoren vet jo tydeligvis ikke forskjell på juks og karakteren A (TV2)- eller stryk og beste karakter. Eller..... så har kjerkhol fått særbehandling. Dette bør i aller høyeste grad få konsekvenser også for sensor. Endret 12. april av _R2D2_ 2 1 Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Ikke direkte relevant for akkurat denne saken, men et godt eksempel på hva slags type folk som karrer seg til topps og maktposisjoner i samfunnet, blir tatt med buksene nede for et eller annet, og da gjerne grove ting, for så å juge så det renner. https://www.vg.no/sport/skiskyting/i/O8RRG3/tidligere-ibu-president-anders-besseberg-doemt-til-fengsel-for-grov-korrupsjon Endret 12. april av _R2D2_ 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Minkowski Skrevet 12. april Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 12. april The Avatar skrev (21 timer siden): Det eg ville fram til er at Kjerkol har i dag ein jobb som i liten til ingen grad er tufta på mastergraden, jobben ho har er ein politikarjobb som ikkje har anna utdanningskrav enn grunnskule. Når Kjerkhol taler som helseminister så taler ho som politikar og ikkje som fagperson med mastergrad. Dei andre som studerte samtidig som henne har nok brukt sine mastergrader heilt direkte til å få ein jobb der dei har fått eit ansvar for liv og helse på bakgrunn av sin utdanning. Kjerkol kunne/ville sikkert blitt helseminister uten denne mastergraden. For å sette det litt på spissen, kunne/ville sikkert Bjørnar Moxnes fortsatt som partileder i Rødt uten solbriller. Men det er ikke fordi Moxnes ble fratatt solbrillene at han ikke har tillit som partileder, det er fordi det ble avslørt at han stjal dem. Og det er ikke fordi Kjerkol ble fratatt mastergraden sin at hun ikke har tillit som helseminister, det er fordi det ble avslørt at hun stjal den. For det er det som har skjedd, hun stjal andres tekst og puttet den inn i sin egen oppgave for å få en mastergrad. Da er det ikke formildende at hun egentlig ikke trengte mastergraden. Akkurat som at det ikke er formildende for Moxnes at han egentlig ikke trengte solbrillene. Dette har vi forsåvidt visst om i flere måneder, men nå har vi i tillegg et formelt vedtak fra en nemd å forholde oss til. Men det verste med denne saken synes jeg er hvordan Kjerkol har håndtert dette og dagens forestilling var mildt sagt pinlig. Det er ille nok at hun først prøver å jukse til seg en mastergrad, men da hun først ble avslørt, prøvde hun umiddelbart å lyve seg unna ved å si at hun bare hadde brukt samme metode som andre og nektet for å ha kopiert: – Vi har ikke kopiert, vi har brukt samme metode og bruker da samme kildehenvisning, sier Kjerkol. Uavhengig av hva nemden hadde kommet frem til nå, visste Kjerkol hele tiden at hun hadde kopiert, for dette ble angivelig påpekt for henne klart og tydelig i 2021, noe hun selv viser til nå. Og resten av verden har siden januar visst både at Kjerkol kopierte og at hun prøvde å lyve om det. Av en eller annen merkelig grunn førte ikke dette til at oppgaven ble underkjent allerede da, men det er på det rene at hun hadde kopiert og visste om det selv. Og nå, etter at nemdens avgjørelse foreligger, prøver Kjerkol å fremstille det som at dette koker ned til et spørsmål om å bli trodd eller ikke. Dette er jo helt bak mål og det er synd ingen av landets journalister er oppegående nok til å konfrontere henne ordentlig og få ut av henne hva det er hun angivelig ønsker at nemden skal tro på. De vet jo at lange passasjer av teksten er identisk med andre oppgaver og at hun ikke har referert til dem. Synes hun det gjør vondt å ikke bli trodd når hun hevder at hun ikke har kopiert? Alle vet jo at hun har kopiert, så hva kan det da være snakk om? Det finnes mange andre grove forbrytelser man kan gjøre som ikke direkte har noe å gjøre med hvilken jobb man kan gjøre som helseminister, men som likevel åpenbart er diskvalifiserende. Hvis hun hadde blitt tatt for å rane en bank, kunne hun heller ikke fortsatt som minister. Man må kunne kreve av en minister at hun er ærlig og redelig og det er ikke Kjerkol. (Det er forsåvidt ikke Støre heller, ref. "har ikke snakket med Hamas".) 8 3 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april 1 hour ago, _R2D2_ said: Men er det noe forskjell på AP og Høyre lenger? I grunn godt poeng. Og som noen har nevnt tidligere så er vel Støre gammel høyre mann? 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) 2 hours ago, Subara said: Jeg synes straffen er for streng for studenter som er i en læringssituasjon, avhengig av type feil. Utestenging i ett år for selvplagiering, virker jo ikke rimelig. Helt enig. Jeg er ikke ekspert på dette men å få en slik streng straff for selvplagiering virker bare rart. Spesielt hvis det dreier seg om at man ikke har oppført tidligere oppgave som kildereferanse (om det er naturlig å gjøre). Men utestengelse for selvplagiering virker å være mot all fornuft. Quote Tenker at en av landets statsråder må gå av, pga. en sløv sensor. At en sensor har vært sløv og godkjent en oppgave med betydelig mengde fusk tenker jeg ikke unnskylder statsråden eller andre elever. Det er selvsagt uheldig men likevel viktig at det blir ryddet opp i. Akkurat som det blir rettet opp om en utestengelse ble gjort på feil grunnlag (klagerett). Quote Synes også at sensor bør få en straff (eks. mindre lønn), hvis masteroppgaven er så ille som den fremstår i mediene. Sensoren vet jo tydeligvis ikke forskjell på juks og karakteren A (TV2)- eller stryk og beste karakter. Sensoren har ikke fusket men gjort en slett og dårlig jobb. En reprimande er på sin plass men å miste jobben kan ikke jeg ta stilling til. Eller så er dessverre alltid mennesker det svakeste ledd ift. vurdering av andres arbeid og i mine øyne burde anonymitet rundt slikt vært et krav der det er mulig. Det er nok av eksempler på elever som får svakere eller sterkere karakter basert på hvem de er. Hvis sensor her har gitt særbehandling basert på hvem Kjerkol er så er man ikke skikket til stillingen som sensor. Da er det også interessant å videre finne ut om Kjerkol har utnyttet dette bevisst, spesielt ift. at de gikk opp i karakter. Det er jeg enig i. Ulike former for trynefaktor er dog et troll man vil møte i mange sammenhenger i livet. Men flott når det kan tas! Endret 12. april av Theo343 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tussi Skrevet 12. april Forfatter Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Det kan virke som at sensorene mener under 19% ikke kan være plagiat https://www.nettavisen.no/nyheter/tv-2-kjerkol-kontroll-viste-19-prosent-plagiat-ikke-alarmerende/s/5-95-1747019 Noe som virker merkelig med denne saken tatt i betraktning https://www.khrono.no/tidligere-nord-student-som-ble-utestengt-for-fusk-kjerkol-far-mildere-straff-enn-jeg-gjorde/864272 Utestengt 1 år for 16% plagiat. Samme universitet, ett år før Kjerkol avga sin oppgave Endret 12. april av Tussi 4 5 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Det er tydelig at man bør rydde opp i hele sensorapparatet i dette landet Forøvrig og apropo hva slags mennesker som søker seg til makt. Det største rasshølet jeg har kjent gjennom 30 år i arbeidlivet hadde også tilfeldigvis rolle som sensor opp mot studenter ved siden av jobben. Endret 12. april av Theo343 1 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) Kvaliteten på sensorer varierer mye, og det virker som mange av dem er late og knapt skumleser oppgaven som er levert. Opplevde dette selv. Endret 12. april av vidor 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april Just now, vidor said: Kvaliteten på sensorer varierer mye, og det virker som mange av dem er late og knapt skumleser oppaven som er levert. Opplevde dette selv. Og jeg har også erfaring med at noen av de liker makten det gir dem. 1 1 Lenke til kommentar
shockorshot Skrevet 12. april Rapporter Del Skrevet 12. april (endret) 2 hours ago, _R2D2_ said: Men er det noe forskjell på AP og Høyre lenger? Det er en rekke forskjeller, som f.eks. rusreform og skattesystem (to viktige ting som har hatt mye fokus de siste 3 årene). De begge to er tradisjonelle styrepartier, så det vil så klart være en del likheter siden hvis man skal være et styreparti må man ha et viss mengde pragmatisme og kan ikke bare drive med populisme. Noe man vil se hvis man plasserer stortingspartiene på en akse som er pragmatisme vs populisme. Heldigvis i Norge er de fleste ganske enige om hva som er pragmatisk i makroperspektiv. Endret 12. april av shockorshot Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå