Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Fiesta 2010 1,6 TDCi 95 HK Titanium Econetic, en tess bil?


Anbefalte innlegg

Hei.

Har ei venninne som vurderer denne bilen da hun måtte vrake den gamle bilen,
jeg har ikke veldig mye peiling på bil og lurte på om dette var ett greit kjøp?

Bilen har gått 125.000 km og ligger til 50.000

Noen kjente feil med denne modellen?

Bremseklosser, skiver, bærearm, glødeplugger og batteri er nylig skiftet i følge annonsen.

Det følger også med ekstra bremseskiver, klosser, caliper og bremsevæske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, forutsatt at den er skikkelig antirustbehandlet. Hvis ikke er det penger ut av vinduet.

Det værste stedet er foran innfestingen til bakakselen. Bare dette koster fort 30000 å reparere på et godkjent verksted.

Når det er sagt så er sannsynligheten for at den er rustbehandlet liten.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Ja, forutsatt at den er skikkelig antirustbehandlet. Hvis ikke er det penger ut av vinduet.

Det værste stedet er foran innfestingen til bakakselen. Bare dette koster fort 30000 å reparere på et godkjent verksted.

Når det er sagt så er sannsynligheten for at den er rustbehandlet liten.

Ok, blir uansett vanskelig for meg å finne ut av,
bor litt langt unna venninna mi for å bli med å se på bilen.

Men kan vel alltids spørre selger om den er rustbehandlet.

Lenke til kommentar

Usikker på om Fiesta bruker samme 1.6 som focus? Men isåfall så havarerer de bare man ser litt hardt på dem. Og det er ikke så lett å få tak i ny brukt motor heller for alle havarerer jo.. 

Om driftsikkerhet er viktigst så gå for Toyota ja.
Hent en i Nordnorge så slipper du rust. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Fiesta er den desidert beste bilen å kjøre i sin størrelseklasse, så hun får en herlig bil. Sjekk at bilen har fått service jevnlig, da moderne dieselmotorer krever sine oljeskift. Har samme motor i min arbeidsbil, gått 230.000km, så ingen dårlig motor.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Complexity skrev (40 minutter siden):

Usikker på om Fiesta bruker samme 1.6 som focus? Men isåfall så havarerer de bare man ser litt hardt på dem. Og det er ikke så lett å få tak i ny brukt motor heller for alle havarerer jo.. 

Om driftsikkerhet er viktigst så gå for Toyota ja.
Hent en i Nordnorge så slipper du rust. 

Det blir litt vanskelig å hente i Nordnorge,
hun bor på Østlandet, uaktuelt for henne å fly bare for å kjøpe bil. 

AL123 skrev (27 minutter siden):

Fiesta er den desidert beste bilen å kjøre i sin størrelseklasse, så hun får en herlig bil. Sjekk at bilen har fått service jevnlig, da moderne dieselmotorer krever sine oljeskift. Har samme motor i min arbeidsbil, gått 230.000km, så ingen dårlig motor.

Så bra.

Den som hun har visst meg har ihvertfall gjennomgått jevnlig service,
det lå bilder av serviceheftet på annonsen.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Malmern said:

Det blir litt vanskelig å hente i Nordnorge,
hun bor på Østlandet, uaktuelt for henne å fly bare for å kjøpe bil. 

Så bra.

Den som hun har visst meg har ihvertfall gjennomgått jevnlig service,
det lå bilder av serviceheftet på annonsen.

Bare for å kjøpe bil er jo litt hvordan man ser det da..
Om du kan spare masse penger på å kjøpe en i Nordnorge som ikke er rustet sund så kan det være lurt i det lange løp..
Er vel en 11 tusen eller så å sende bil med hurtigruten. kansje 2 tusen om du finner noen som vil kjøre den til deg. Har og sett flere på facebook som f.eks skal fra Tromsø til Oslo som fint kan kjøre en bil dit gratis mot å slippe flybiletten.

Servicehefte er fint, men ingen garanti på at motor ryker hvert øyeblikk og da er bilen verdt kansje 10 tusen..
 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Servicehefte er fint, men ingen garanti på at motor ryker hvert øyeblikk og da er bilen verdt kansje 10 tusen..
 

Ingen motorer er garantert mot å ryke hvert øyeblikk, og Toyota har virkelig hatt sin runde med motorfeil. Med Forden får man iallefall en bil som er en sann glede å kjøre, mens med en Yaris må man sette seg inn i en drittbil hver eneste dag.

Lenke til kommentar
7 hours ago, AL123 said:

Ingen motorer er garantert mot å ryke hvert øyeblikk, og Toyota har virkelig hatt sin runde med motorfeil. Med Forden får man iallefall en bil som er en sann glede å kjøre, mens med en Yaris må man sette seg inn i en drittbil hver eneste dag.

Nei men noen ryker oftere enn andre.. BMW 1 serie har vel og noen motorer som knapt går 120 tusen km uten å havarere. Audi har noen motorer hvor registerkjedet blir slakt og må byttes, noe som koster rundt 50 tusen å gjøre siden motor må ut. 

Når det kommet til denne bilen så tror jeg at jeg blandet med 1liter eco boost motoren og at det var den som havarerte hele tiden. Men om denne 1.6 Liters diesel motoren er samme som Ford har brukt i mange andre biler - og som Volvo har brukt mye av så er det en PSA motor som heller ikke er noe god. Må bytte olje så ofte man klarer for at ikke oljesila til turboen skal gå tett. Går den tett havarerer turbo og man må kløyve motoren for å rengjøre/bytte silen. Og en masse annet som kan skje med disse.

Kjenner mange med Toyota og hører aldri om slikt der. Men det er definitivt kjedelige biler å kjøre. Dog er ikke det så viktig for alle.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hadde ford focus 2011 med 1,6 PSA Diesel motoren, hadde ikke noen problemer relatert til motoren de 12 årene jeg hadde den. Om neste får problemer kan jeg ikke vite.

Ellers er det den mest komfortable og praktiske bilen jeg har kjørt, sett i forhold til kjøpspris, og tror ikke noen fremtidige biler kommer til å gi meg mer kjøreopplevelse per krone.

Fiestaen har mye av det samme.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 timer siden):

Bare for å kjøpe bil er jo litt hvordan man ser det da..
Om du kan spare masse penger på å kjøpe en i Nordnorge som ikke er rustet sund så kan det være lurt i det lange løp..
Er vel en 11 tusen eller så å sende bil med hurtigruten. kansje 2 tusen om du finner noen som vil kjøre den til deg. Har og sett flere på facebook som f.eks skal fra Tromsø til Oslo som fint kan kjøre en bil dit gratis mot å slippe flybiletten.

Servicehefte er fint, men ingen garanti på at motor ryker hvert øyeblikk og da er bilen verdt kansje 10 tusen..
 

Ok, for å være mer spesifikk,
det er praktisk umulig for henne å reise til Nordnorge for å hente en bil,
hun må da få noen til å kjøre henne / ta toget til Gardermoen for så å fly,
som betyr at hun må sette av minimum 2 dager, hun har ikke mulighet til å spontant ta fri fra jobben,
de krever flere uker forvarsel. (Hun er hjelpepleier.)

Selvfølgelig en mulighet med noen som plukker opp bilen som du sier,
men da må du stole på vedkommende, hadde ikke latt en tilfeldig person kjøre den nye bilen min gjennom halve Norge,
hva om vedkommende kjører gris og krasjer og ikke har råd til å betale, tviler på at hun skal ha noe annet en delkasko på den bilen uansett.

Men har fått noen gode tips i tråden,
hun har forøvrig bestemt seg for Fiesta.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Dette er vel psa motoren som sitter i ekstremt mange andre biler, uavhengig av hva Ford velger å kalle den. 
 

dette er en fransk motor, men ikke noe en nødvendigvis skal frykte forde om. 
det som er viktig er olje skift intervaller bilen har fulgt oppigjennom. 
register reim skal skiftes hver 10år/240.000km

det intervalle er satt altfor høyt og de ryker ofte tidligere. Anbefaler ikke mere enn 150.000  km 

ellers er jo dette en veldig lett bil å skru på og deler er billig. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...