Gå til innhold

Hvor vil dere sette grensen mellom karakterer og andre ting som verv, relevante hobbyer etc?


Anbefalte innlegg

Dagens skole feiler på å løse de tingene skolen er satt til å løse. Skolen skal utdanne mennesker med kunnskap om demokrati og mye annet. Nå kan man gå ut av vgs uten å vite forskjellen på frp og rødt. Dagens karakterkrav gjør altså at skolen feiler fullstendig. Eller så er det elevene som ikke forstår at de ikke skal jobbe så mye med skole. Ser vi til eks Harvard så må man naturligvis ha gode karakterer, men det åpner bare dørene til å bli vurdert. Deretter er det spesialkompetanse, interesser, språklige ferdigheter osv som avgjør. Hvor mener dere grensene går her i Norge?

Personlig har jeg aldri jobbet for mer enn B. Får jeg A i flere fag på rad så jobber jeg mindre med de neste fagene og fokuserer mer på jobb, trening osv. Nå som jeg studerer mer for gøy enn noe annet gidder jeg ikke satse på mer enn C. Jeg prioriterer å lære meg det jeg ønsker å lære. Jeg har uansett gode karakterer på tidligere vitnemål som jeg kan vise til dersom arbeidsgiver er sær

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tror det er en omvendt proporsjonal sammenheng mellom tid brukt på skole og hvor forberedt du er på livet?

Jeg tviler på at det er slik at flertallet av de som bruker lite tid på skolearbeid nødvendigvis bruker tiden på noe som er mer fornuftig.

Det er ikke alle emner som er like relevante for en jobb, men hvis man ikke er interessert i å gjøre det best mulig i de emnene som danner basisen for studiet så har man kanskje valgt feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (16 minutter siden):

Du tror det er en omvendt proporsjonal sammenheng mellom tid brukt på skole og hvor forberedt du er på livet?

Jeg tviler på at det er slik at flertallet av de som bruker lite tid på skolearbeid nødvendigvis bruker tiden på noe som er mer fornuftig.