Gå til innhold

Norsk retrorollespill har fått dato


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra google søk;

Ordet retro betyr; tilbake, bakover og kan vise til: Retro (TV-serie), et musikkprogram som gikk på NRK fra 2002–2003. Retro (kultur), ofte kalt retromote eller retrostil, er kulturelle stiler som er tilbakeskuende, det vil si kopierer og etterlikner gamle moter.

 

Ikke min type spill.

Men jeg har kjøpt flere pixelerte spill; Owlboy(Også norsk), Blasphemous, Celeste, Super Meatboy, BroForce og mange fler. Har flere på Steam wishlist.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

CrabHabit skrev (19 minutter siden):

Aldri fortstått meg på sånne GameBoy grafikkspill

?

Gameboy hadde ikke farger.

Gamle SNES plattform spill på en retro konsoll som Anbernic RG35XX er mer i min gate. Men, det er folk som sitter å spiller mye rart og som ikke liker de spillene jeg liker. Folk er forskjellig. Jeg forstår meg ikke på de som kun spiller CoD, Warzone, Fortnite, PUBG osv. All den drepingen i slike skytespill dreper hjerneceller. De har t.o.m. forsket på dette.

 

Prøvde demo. Ikke noe for meg. Minner meg om C-64 for 40 år siden. Mange som fortsatt liker slike spill.

Screenshot_20240406_012927.thumb.png.43c1b1ac4559a3aa45aa6c05a5bda06f.png

 

Foretrekker pixelerte spill som ser en del bedre ut. Har bedre lyd/musikk. Mer fart.

Screenshot_20240406_013554.thumb.png.45ef371962302c773bf95f07f9b7f9e9.png

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Martelè skrev (4 timer siden):

Ser helt horribelt ut. Det finnes mange bedre eksempler på pixel-kunst i nostalgia bait spill.
Som for eksempel Blasphemous og Hyperlight Drifter

Spillet ser helt fantastisk ut og har fått ganske mye omtale fra f.eks Eurogamer. Musikken og grafikken er granske trofast til rollespill fra 80 tallet. Som med alt som er eller etterligner gamle ting, så kreves det noe forkunnskap, erfaring og interesse for å like det. Men en god blanding av gøy og skuffende å se reaksjonene til folk her.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (29 minutter siden):

Spillet ser helt fantastisk ut og har fått ganske mye omtale fra f.eks Eurogamer. Musikken og grafikken er granske trofast til rollespill fra 80 tallet. Som med alt som er eller etterligner gamle ting, så kreves det noe forkunnskap, erfaring og interesse for å like det. Men en god blanding av gøy og skuffende å se reaksjonene til folk her.

'Whatever floats your boat' som de sier på engelsk 🤔😁

Lenke til kommentar
GrinderX9 skrev (6 timer siden):

Spillet ser helt fantastisk ut og har fått ganske mye omtale fra f.eks Eurogamer. Musikken og grafikken er granske trofast til rollespill fra 80 tallet. Som med alt som er eller etterligner gamle ting, så kreves det noe forkunnskap, erfaring og interesse for å like det. Men en god blanding av gøy og skuffende å se reaksjonene til folk her.

Mye merkelige kommentarer her fra folk som åpenbart ikke aner hva de snakker om, men likevel har et sterkt behov for å la uvitenheten sin flyte utover kommentarfeltet. Game Boy-kommentaren er spesielt festlig i den sammenheng.

Har selv ikke noe forhold til denne typen spill fra denne tidsepoken, men setter stor pris på rollespill og liker pikselgrafikk. Å kritisere grafikken på den måten som gjøres av flere her blir litt som å kritisere kubisme for å prøve å være kubisme. Skaperen sikter helt åpenbart på en nisje og ønsker å gjenskape følelsen fra tidligere spill. Jeg har selv nylig prøvd demoen og synes spillet gir god spillfølelse. Spillet oppleves som å sikte mot å være slik man husker gamle spill, uten å være som gamle spill. Det er mye modernisering, på en god måte. Jeg vil sammenligne det man prøver å gjøre i dette spillet med det man prøvde å gjøre i Thimbleweed Park: Det føles som slik man husker det var å spille gamle eventyrspill, uten at man tar med seg for mye av det som ikke fungerte så bra.

Jeg gleder meg til at spillet slippes. Tror det blir bra, så lenge det er nok dybde i rollespillsystemene, som er den definitive styrken i spill av denne typen. Grafikk er egentlig ikke interessant, så lenge den er funksjonell. Og det er den.

Endret av NaggyNerd
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
NaggyNerd skrev (52 minutter siden):

Mye merkelige kommentarer her fra folk som åpenbart ikke aner hva de snakker om, men likevel har et sterkt behov for å la uvitenheten sin flyte utover kommentarfeltet. Game Boy-kommentaren er spesielt festlig i den sammenheng.

Har selv ikke noe forhold til denne typen spill fra denne tidsepoken, men setter stor pris på rollespill og liker pikselgrafikk. Å kritisere grafikken på den måten som gjøres av flere her blir litt som å kritisere kubisme for å prøve å være kubisme. Skaperen sikter helt åpenbart på en nisje og ønsker å gjenskape følelsen fra tidligere spill. Jeg har selv nylig prøvd demoen og synes spillet gir god spillfølelse. Spillet oppleves som å sikte mot å være slik man husker gamle spill, uten å være som gamle spill. Det er mye modernisering, på en god måte. Jeg vil sammenligne det man prøver å gjøre i dette spillet med det man prøvde å gjøre i Thimbleweed Park: Det føles som slik man husker det var å spille gamle eventyrspill, uten at man tar med seg for mye av det som ikke fungerte så bra.

Jeg gleder meg til at spillet slippes. Tror det blir bra, så lenge det er nok dybde i rollespillsystemene, som er den definitive styrken i spill av denne typen. Grafikk er egentlig ikke interessant, så lenge den er funksjonell. Og det er den.

Spillet ser nydelig ut, savner rollespill som så sånn ut 👍 så enig med deg 👍

Lenke til kommentar
Dette var sinnsykt bra. Traileren minte om reklamene i Zzap 64, Commodore format og C+VG... Den gangen demoer var på kassett limt på coveret! Kjøp på første dag tvert. Grafikken minner meg om D&d, guts'n glory, defender of the crown, bardstale mm.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så mange negative kommentarer da!

Dette ser jo fantastiskt ut, moderne kompleksitet med retro grafikk og lyd!

At en mann har laget dette er jo helt vilt! Jeg kommer definitivt til å legge dette inn på ønskelisten og kjøpe det på release, hvis ikke prisen er for gal da :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 5.4.2024 den 3:02 PM):

Synes ikke man kan kalle det et retrospill når det krever minimum 1 GB ram, og en 64-bit CPU på minst 1 GHz. 

Helt uenig. Det er så definitivt retroinspirert på veldig, veldig mange områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...