Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan merker man om bremseklosser bør byttes?


Anbefalte innlegg

Hei, viser seg at min bil(rav4 2013) ikke har sensor som viser når bremseklossene er så slitte at de bør byttes, så derfor litt nysgjerrig på hvordan jeg kan merke dette? Pippe lyder/skrape lyder hver gang jeg bremser?

Hadde EU kontroll i fjor våres og fikk da ikke noe beskjed om at de bør byttes, så da antar jeg de er fortsatt innafor? Antar de gir beskjed om slikt etter en EU kontroll? Kjører ca 20 000km i året.

Skal uansett be dem sjekke når jeg bytter over til sommerdekk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å sjekke tykkelsen på de når jeg skifter til sommerdekk, og når jeg skifter til vinterdekk. Spesielt ytterste klossen er lett å sjekke, den innerste kan være noe vanskeligere å se, men som oftest (ikke alltid) vil den innerste slites litt mer enn den ytterste. Begynner de å bli tynne, bestiller jeg nye og bytter de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
igk skrev (46 minutter siden):

Når bremsepedalen ryster ved bremsing så er det skiver eller klosser som er problemet?

Enkelte slitte understellsdeler kan gi symptomer som kan minne om vibrasjoner forårsaket av bremseskiver med kast. Så risting er absolutt en indikasjon på slitte skiver, men ikke automatisk noe man kan konkludere med. 

Et eksempel på dette er BMW E39 5-serie der man får risting/vibrasjon ved bremsing når de indre foringene i casterstagene (fremre bærearmer) er utslitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...