Gå til innhold

[LØST] 9 år gammel katt vil ikke spise mat


Anbefalte innlegg

I 2018 adopterte jeg en voksen hannkatt. Nå i mai blir han 9 år.

Forrige torsdag, etter en typisk dag der han vanligvis går ut og inn av huset, forsvant han og var borte over et døgn. Dette er ikke uvanlig, men da han ikke hadde kommet tilbake etter to dager, begynte jeg å lete. På lørdag fant jeg ham takket være en nabo, gjemt i et kratt nær naboens balkong.

Da han kom hjem, viste han ingen interesse for mat, noe jeg tenkte kunne skyldes at han allerede hadde fått mat et annet sted i nabolaget. Men da hans appetittløshet vedvarte gjennom helgen, uten interesse for verken tørr- eller våtfôr, begynte jeg å bli bekymret.

Mandagen etter la jeg merke til at han virket slappere enn vanlig, selv om han fortsatt søkte kos og virket som seg selv bortsett fra energinivået. Han slikket i seg sausen fra våtfôret, så han fikk i seg noe næring.

I går, tirsdag etter påsken, tok jeg ham med til dyrlegen. Dyrlegen utførte en grundig sjekk uten å finne noe galt, og foreslo fire dager med smertestillende med en oppfølgingsamtale på fredag før vi begynte med kostbare prøver. På kvelden har katten forsøkt å "grave ned" maten sin (aldri gjort det før), og han har muligens vært dårlig i magen.

Etter den andre dosen med smertestillende er tilstanden hans uforandret. I dag kjøpte jeg flere forskjellige typer våtfor, og en pose til med hans vanlige våtfor i tilfelle batchen min hjemme var dårlig. Så langt har ikke dette bedret matlysten hans.

Jeg er på utkikk etter hva mer jeg kan gjøre på egen hånd mens jeg venter på opfølgings-samtalen og håper noen her kanskje har opplevd noe lignende og funnet en løsning.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke noe godt tegn, men du har gjort alt riktig og forsøke å endre mat. I stedet for vanlig kattemat kan du forsøke en boks tunfisk i vann, evt. litt kokt torsk. Det finnes også en type kattemelk i vanlig matbutikk som pleier falle i smak.

Et pisket lett pisket rått egg som Trippelure nevner kan også være verdt å prøve.

Kan det være tannverk?! (melken pleier da å gli rett ned!)

Lenke til kommentar

Min nærmeste erfaring er med en katt jeg passet som gjorde tilsvarende som din og slikket i seg "sausen". Det jeg gjorde var å mose sammen "klumpene" med "sausen" i våtforet. Da spiste katten opp allt. Verdt et forsøk med din også? Kan kanskje lønne seg å samle maten litt sammen etter mosingen ved å skrape det litt sammen igjen etter å ha most det, noe som fort lager "pannekake" av maten?

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Egg og tunfisk (i vann) skal prøves!

Mose våtfor prøvde jeg i går. Ene gangen med blender til det ble helt flytende. Det var ikke godkjent. Andre forsøk med gaffel var heller ikke bra nok for ham. Vurderer sprøyte uten nål, og flytende mat rett i munnen.

Kattemelk av denne typen:
Whiskas Cat Milk

Har ikke vært noe suksess tidligere, men denne eller noe lignende kan prøves.

 

Edit: Tannverk? Kanskje, men han får smertestillende av meg som dyrlegen gav meg. Burde sett en bedring nå vel?

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Tannverk kan ofte merkes ved at trekker seg unna når forsøker ta på munnen ved feks. kosing osv. 

En liten skvett vanlig melk kan vel heller ikke skade bare for å sjekke apetitten, eller kanskje en bit gulost.

Håper du får orden på katten da det er kjedelig med syke husdyr. Lykke til!

Ps. når det gjelder mat har jeg enda ikke vært borti en katt som ikke liker Royal Canin tørrfor fra dyrebutikk.

Lenke til kommentar

Erfaringsekspert her.

Har du leverpostei, eller kan du kjøpe det? Mange katter elsker det og gjør (nesten) hva som helst for det.

Du kan gjøre våtfôr, leverpostei eller annen våt/klissete kattemat f.eks på foten hans. Da vasker han seg og spiser det.

Du kan også purere kattemat (tørr kattemat mykgjøres i vann eller våtfôr) og gi det.
(sprøyte uten nål, flytende mat rett i munnen, som du skriver)
Du kan gjøre mat i munnen. "Tvinge" katten (på en akseptabel måte) til å spise noe.
Når katter ikke har spist på en stund, har de noen ganger problemer med å starte opp igjen.

Jeg har en katt som noen ganger slutter å spise, når hun er ulykkelig (ikke syk, følelsesmessig ulykkelig).
Det begynte da den andre katten, hennes beste venn, døde. Da hun var ca 4 år. Hun er nå 13.
(Når vi mennesker er ulykkelige, har vi noen ganger også mindre matlyst.)
Hun spiser vanligvis selv. Men noen ganger har hun en periode at hun ikke spiser eller bare spiser litt våtfôr.
Da gir jeg henne mat. Til hun begynner å spise selv igjen.

Tunfisk på boks i vann (for mennesker) (blå boks fra Kiwi, First price?) fungerer også bra.

Og som et siste tips: (Flere merker har noe slikt, F.eks Trixie, Vitakraft, osv)

Cat_Liquid_Snack_Salmon_Omega_3_90g_-_16423__90386.1586229170-600x1092.thumb.png.6e7cf43c43a402f1ce4b99287062dd57.png

Endret av MLN2018
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke for at det er relevant her, men ble minnet på 2 persere som min tante hadde for noen år siden. Hun måtte reise inn til Oslo et par ganger i uken for kjøpe ferskest mulig krabbe, hvis ikke var hun sikker på at de kom til dø! 😉

Lenke til kommentar

Du kan prøve Latz kattemat sånn kjøttmeny spiser han ikke så er han plaget det kan feks være tannproblemer mistet min Pus Frida i går på snart 18 år hun spiste ikke de siste 2 dagene før jeg måtte ta henne trodde det var øyebetennelse siden øyet var lukket det var kreft i munnhule og eller svelg ett av 2 men sjekk tannproblemer om katten din er 9 år kan de begynne og få tannproblemer 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Håper katten din begynner å spise igjen av seg selv, hvis ikke må man få sjekka det. Problemet med dyr er jo at de ikke kan si hva som plager dem, f.eks. hvis de har vondt i halsen,  munnen, magen, osv. 

Jeg pleide å gi kattene mine mat fra finger/hånd hvis de ikke ville spise når de var syke, f.eks. når de var forkjøla. Valgte da leverpostei (grov type) eller kattemat på boks (de typene de pleide å spise). 

Får bare håpe at katten ikke ble utsatt for noe ute som har gjort at den har mista lysten til å spise.

Lenke til kommentar
Thor. skrev (På 3.4.2024 den 7:46 PM):

Egg og tunfisk (i vann) skal prøves!

Mose våtfor prøvde jeg i går. Ene gangen med blender til det ble helt flytende. Det var ikke godkjent. Andre forsøk med gaffel var heller ikke bra nok for ham. Vurderer sprøyte uten nål, og flytende mat rett i munnen.

Kattemelk av denne typen:
Whiskas Cat Milk

Har ikke vært noe suksess tidligere, men denne eller noe lignende kan prøves.

 

Edit: Tannverk? Kanskje, men han får smertestillende av meg som dyrlegen gav meg. Burde sett en bedring nå vel?

Ikke for mye salt til pus da ☹️😻

Lenke til kommentar

Takk for støtten folkens. Denne helgen har han endelig spist som normalt. Hvorfor han ikke var sulten kommer jeg ikke til å finne ut av, men han hadde diare ene dagen så kanskje en matforgiftning?

Det er uansett tilbake til det normale nå og han har fått være ute mye. Jeg bruker en Nexa ringeklokke som er koblet mot en bevegelses-sensor og han kommer hjem like ofte som før denne hendelsen nå med normal matlyst.

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
  • Thor. endret tittelen til [LØST] 9 år gammel katt vil ikke spise mat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...