Gå til innhold

Vil Microsoft overraske med Xbox nyhet snart?


Anbefalte innlegg

Det har i noe tid vært snakk om disse FTC-lekkasjene fra Microsoft som inneholdt en tidslinje for fremtidig utvikling, og hvorvidt den elan betraktes som spennende kommer vel ant på hvem som spør.

Men, det er helt klart at med informasjonen som kommer i forbindelse med PS5 Pro så er det klart at det fremstår som vanskelig for MS å møte denne lanseringen, selv om forskjellen i ytelse ikke kan oversettes direkte ut fra TFLOPS da denne blir mer "syntetisk/teoretisk" i forhold til spillytelse på PS5.

For i følge FTC-lekasjene skulle MS komme med en ny konsoll i 2028, med dev kits planlagt til 2027. En sylinderformet 2TB Xbox Series X uten drev med lansering i 2024 endrer ikke så mye her.

Dette har naturligvis ført til ekstase i den blå leiren av fanboys, og det er åpenbart litt missnøye hos de grønne. Og dette gnis stadig inn i diverse nettblekker (Bie er i ekstase, det er helt sikkert) og sosiale media for tiden.

Men, så, i alt dette blå fokuset har det dukket opp noen hint eller tegn fra de grønne som ikke har fått like mye omtale.

Etter FTC-lekkasjene gikk Phil Spencer ut og sa at lekkasjene var veldig uheldige, særlig fordi mye har endret seg siden da. Ok, et generisk svar.

Nylig dukket det nylig opp en ny lekkasje, en hvit, firkantet 1TB Series X uten diskdrev, men med bedre kjøling osv. Ok, ikke superspennende, men den var ikke en del av FTC-lekkasjen, og man kan spørre seg hvorfor lansere en firkantet diskløs versjon rett før en sylinderformet diskløs versjon?

Så skjedde det nylig noe mer spennende. Det dukket nylig opp registreringer knyttet til et nytt xbox Devkit nå i 2024. Og man må da spørre seg selv, hvorfor? Man lanserer ikke et nytt Devkit fordi man slipper en ny konsoll uten drev.

Devkit slippes normalt når ny maskinvare er på vei. Normalt.

Jeg aner ikke hva dette betyr i praksis, jeg har ingen holdepunkter for å si at en SX "Pro" er på vei, eller hva disse registreringene av det nytt Devkit betyr. Men det er altså ting som tyder på at noe er på vei. 

Hva tror dere, ønskedrømmer for de grønne, eller en spennende mulighet?

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MS vet godt at PS5 Pro er på vei, og det visste de også lenge før faktiske rykter begynte å komme. Hvis de velger å ikke lansere en konkurrent så virker det mer som de velger å gi opp satsingen på tradisjonell spillkonsoll. Det tviler jeg litt på, de har vært ganske på hugget med oppkjøp den siste tiden så jeg tror ikke fokuset er endret. Jeg tror nok de har en Pro-versjon på vei selv. Spørsmålet er om de har siktet seg inn på GTA VI-releasevindu eller ikke. Jeg tror de kommer til å tape mye grunn hvis de lanserer betydelig senere enn det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

MS lanserte jo Xbox One X i sin tid, og den ligger jo ytelesesmessig temmelig likt Xbox Series S hva gjelder Teraflop, men teknologien er jo også nyere og gir bedre muligheter.

Vet ikke helt hva det er MS holder på med nå PR-messig når det gjelder Xbox brandet. Problemer med PR er at den siver ut til alle etter hvert uansett hvem den er designet for, så de har i alle fall dyttet vekk dem de trenger for få utvidet 3dje parts støtte. Mulig dem prøver å finte ut Sony slik de holder på fordi de planlegger en massiv bølge grunnet deres oppkjøp av spillutviklere, men samtidig har det jo skjedd et skifte innen spillbransjen med mye kutt, så det har nok også påvirket investeringsviljen og planene. Tunge spill har jo mulighet til å bli laget i dag med god teknologi fra f.eks Unreal 5, men det er uansett svært dyrt å utvikle slikt bare med hva som trengs av assets, gameplay og historie/lore. Folk flest krever litt mer enn 2D Pacman når for tiden, og risikoen for å ikke få tilbake den stadige økte mengder penger en har investert i spillet har vokst seg rimelig skyhøy. Økonomisk sett er det mange andre investeringer som er mye mer fornuftig, så derfor går det nok nå veldig tregt. En ser jo f.eks at sparekniven også går ut over studioer som Guerrilla Games som står back Horizon-serien for Sony.

Jeg tenker at PS5 Pro er mest for å posisjonere seg for framtiden, ikke det at folk skriker etter det pr nå.

Logisk sett burde vel da MS komme med noe også, men de virker ganske lunken til dette slik de selv oppfører seg i media.

Blir uansett interessant å se hvordan AAA-spillmarkedet generelt kommer til å utvikle seg framover, uansett plattform.

Konsollene er jo en ganske viktig brikke der fordi en har mer trygge return of investment der p.g.a bedre sikkerhet som eliminerer piratvirksomhet.

 

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 2.4.2024 den 6:35 AM):

Spørsmålet er om de har siktet seg inn på GTA VI-releasevindu eller ikke. Jeg tror de kommer til å tape mye grunn hvis de lanserer betydelig senere enn det.

Enten kommer en pro-versjon innen GTA VI (altså innen høsten 2025) eller så lar de være. Neste konsollgenerasjon vil antakelig slippes høsten 2027. Det gir lite mening å komme med en proversjon i 2026.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror nok ikke konsoll-slipp planlegging normalt revolverer rundt et spesifikt spill som GTA VI, men slik som markedet har blitt nå har det nok en betydelig strategisk effekt på salget av konsoller. En konsoll er i utgangspunktet verdt svært lite uten software som folk vil ha. Hardware-messig har jo konsollene gått vekk fra å ha mediapush slik som DVD og BD. En har jo forsøkt seg med RT, men tror nok dette har en temmelig begrenset effekt. MS forøkte jo seg på TV-stuntet deres, men der tror jeg de undervurderte spillerne sine massivt. Personlig har jeg litt troen på Judas (Bioshock 4+ in space), men 2K som utgiver har litt samme filosofien rundt dette som Rockstar med GTA VI. Det kommer når det er ferdig, og de lar seg ikke presse til kortsiktige økonomiske investor-pleasinger som får bestemme slikt heller, sånn som litt for mange andre gjør ved å slippe halvferdige betaer uten polish, noe som langsiktig sannsynligvis mer straffer dem enn det motsatte. Som Gabe i Valve sier, shitty is forever and delayed is temporary, og selv om det er satt på spissen, så er det en kjerne av sannhet i det, spesielt med dagens kompleksitet.

Synes konsoller har tapt seg betydelig over tid, og selv om det ikke akkurat er en 1983-lignende situasjon så tror jeg nok fremdeles den er såpass alvorlig at det fører til endringer i planene for de store aktørene. Det er mye penger og folk det er snakk om, så det gjelder å finne ut hva som er mest riktig for å posisjonere seg for fremtiden.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En kan vel si Sony har hatt mye mindre resurser og klart seg veldig godt med det p.g.a smarte trekk ved å kultivere vinnerstudioer. MS har gått gradene de også på sin amerikanske måte, men har aldri helt nådd opp til Playstation-brandet til tross for mange år i businessen. Denne fightingen tjener vi kunder på. Om MS tar en exit på Xbox så blir nok prisene på Playstation-ting til å bli en god del høyere, men tror ikke de kommer til å gjøre det de nærmeste årene. Tror nok de er med i gamet minimum 5 år til. Abo på spill er nok noe som over tid også kan ødelegge markedet for nyskaping, så blir spennende å følge med hvordan dette utvikler seg over tid. Det er en hel industri som vil slite mye om konsollene forsvinner, og det vil nok tynnes ytterligere ut i rekkene.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke at jeg tror det vil ha en stor betydning for hardware salget, men når det kommer til spill lanseringer vil jeg si 2024 ser mye bedre ut for Xbox enn PS (spørs hvor mange av disse som kommer ut i år da og hva Sony eventuelt ruger på).

Hellblade 2

Avowed

Indiana Jones and the Great Circle

Stalker 2

Flight Simulator 2024

Everwild

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det vil nok ha en effekt gitt populariteten til spillserien, men den blir nok ikke så stor som de beste estimatene til MS.

Serien synes vel mange er på tur nedover, så de som bare har spilt litt kan vel tenke seg tilgangen til eldre titler. Bedre hardware gir jo også høyere forventninger fra folk som kan være strået som knekker motivasjonen og yteevnen til teamet som allerede har mer enn nok å henge fingrene i.

Spillutvikling krever ekstremt mye fra før av, så det kommer veldig mye ekstra når ny hardware blir lansert og skal hensyntas.

Mange jobber helt på kanten av hva de klarer å yte fra før av, og så kommer ting som krever mye ekstra oppå der igen ?

Heldigvis kan en bygge videre på det en har laget før, men allikevel.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...