Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

å skifte bremseklosser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (21 minutter siden):

er det verdens enkleste oppgave å gjøre? Da bytte på alle 4 med engang? finnes det video når man bytter bremseklosser på passat 2008 modell?

Det er litt vanskeligere enn å peile olje. Men, ja, det er vanligvis veldig enkelt om du ellers er fortrolig med å betjene verktøy og lese instruksjoner/se en video. Det KAN være litt mer greier om det er elektrisk parkeringsbrems. Men du finner nok ut av det også.

Det finnes video.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Gitt OPs motstand mot å skaffe seg et egnet diagnoseapparat i et utall tråder her,  så er nok dette ikke en jobb for ham. Det trengs for parkbremsen, evt McGyver-tjuvkoblingen som ikke er enklere.

Boltene bak sitter med rundt 200nm, så godt verktøy og godt sikret bil er nødvendig før man begynner å ta i på dem. Er strengt tatt strekkbolter som skal byttes også, om man skal gjøre det etter boken. Dog, ikke nødvendig å demontere de for kun klosser.

Endret av MailMan13
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at skifte av bremseklosser er en av de enklere DIY-jobbene man kan gjøre på en bil. 

Men. TS har over tid på dette forumet laget en rekke tråder der han har spurt om alt mellom himmel og jord relatert til sin 2008 Passat, og når man leser mellom linjene over tid så fremstår det ihvertfall for meg som at TS ikke har et ferdighetsnivå inne som tilsier at han burde begi seg løs på noe som helst som har med bilens sikkerhetssystemer å gjøre. Anbefaler TS å sette bort bremsejobben til faglærte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (1 time siden):

Jeg er enig i at skifte av bremseklosser er en av de enklere DIY-jobbene man kan gjøre på en bil. 

Men. TS har over tid på dette forumet laget en rekke tråder der han har spurt om alt mellom himmel og jord relatert til sin 2008 Passat, og når man leser mellom linjene over tid så fremstår det ihvertfall for meg som at TS ikke har et ferdighetsnivå inne som tilsier at han burde begi seg løs på noe som helst som har med bilens sikkerhetssystemer å gjøre. Anbefaler TS å sette bort bremsejobben til faglærte.

4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. 

Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
1 hour ago, stamkunde said:

4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. 

Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig?

Hva mener dere?

Jeg tenker at man må være sikker på at bremsene virker etterpå og kostnaden ved at de ikke gjør det er langt mer enn hva et verksted tar for å bytte klossene.

 

Lenke til kommentar

Klosser og skiver skal byttes i par, det er ikke nødvendig å bytte alle samtidig.

Tror du skal få en bremsesjekk på et verksted og følge deres anbefalinger. Jobben vil koste et eller annet sted fra ca 1500,- for å bytte kun klosser på èn aksling, og sikkert opp til et eller annet sted rundt 7000-10000,- for klosser og skiver på alle fire.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

4 stykker bremseklosser koster omtrent 300 kr. 

Hva vil et verksted ta for å bytte fire bremseklosser? jeg regner med det er smart å bytte alle fire samtidig?

Hva mener dere?

Når du drar på restaurant, tar du da med deg egen biff og ber kokken steke den for deg? 

La verkstedet ordne jobben OG bremseklosser, da får man garanti på alt. Møter du opp på verkstedet med billig-ræl-klosser du har kjøpt inn selv og ber de installere de for deg, så vil verkstedet a) nekte å ta på seg jobben, eller b) ta på seg jobben men på den forutsetning at du får ingen garanti på delene. (I praksis betyr det at dersom f.eks. en av klossene går i stykker, må du betale alt på nytt) 

Her er hva jeg gjetter det vil koste, under forutsetning at det ikke oppdages andre bremsedeler som må byttes samtidig:

Foraksel: 

  • Bremseklosser: 500 kr
  • Arbeid: 1 time * 1200 kr
  • Diverse: 200 kr
  • 25% Moms: 475 kr
  • SUM foraksel: 2375 kr

Bakaksel:

  • Bremseklosser: 400 kr
  • Arbeid: 1 time * 1200 kr
  • Diverse: 200 kr
  • 25% Moms: 450 kr
  • SUM Bakaksel: 2250 kr
Lenke til kommentar

500 kroner for et sett høres rimelig ut dersom det er orginalt. Jeg tipper det er 1000 per aksel hvis du går på merkeverksted, bare for delene. Så kan det komme tillegg hvis ting har rustet fast, bolter knekker osv. Da kommer det an på hvor godt vedlikeholdt, vasket osv bilen har vært gjennom tidene. Lurt å skru litt på bremsene en gang i året eller noe for å sikre at man får løsnet ting senere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...