Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor realistisk er det å klage på Politiet?


Anbefalte innlegg

Er det vits å klage på Politiet eller kommer det ikke til å skje noe?

Jeg vil sende inn klage at Politiet ikke tar seriøst en sak der jeg har ringt inn 3-4 ganger om det som er vold i hjemmet med et ektepar. 

Disse personene er ikke mine slektninger eller kjente, de er fremmede. De er utenlandske, bor i Norsk studentby.

Kan en klage realistisk gjøre at noe skjer? Kan det tvinge en annen gren av Politet til å ta en titt?

Tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns du burde klage bare for å få det "på statistikken". Men av erfaring etter å selv ha meldt inn vold mot både meg selv og andre, og klaget på at ingenting blir gjort, så hjelper det som regel lite i praksis. 

Men om du fortsetter å melde fra, de ikke gjør noe og det tilslutt skjer noe fatalt, er det i det minste dokumentert at de ikke gjorde noe med det selvom de visste.

Lenke til kommentar

Vel, du er jo ikke part i saken, så du har ikke rett på informasjon. I tillegg så kan ikke politiet tvinge mennesker til å flytte fra hverandre, så i praksis er det lite politiet kan gjøre før en alvorlig voldshendelsw skjer, desverre, hvis den voldsutsatte ikke ønsker hjelp

Men du kan alltids klage, men jeg hadde ikke forventet det store resultatet av det 

Ville kanskje oppnådd mer ved å tilby deg å vøre tilstede for den voldsutsatte part hvis hen ønsker det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raskt spørsmål..  

Dersom du ikke er involvert i saken og du ikke har nære relasjoner, hvordan vet du at de ikke har blitt kontaktet av politiet, offeret i saken nekter å anmelde og at de dermed ikke kan gjøre noe mer? 

For om det er saken er det liten vits i å klage da de rett og slett ikke kan tvinge offeret til å anmelde. (heldigvis i noen saker, dessverre i veldig mange andre)

Lenke til kommentar

Når du har ringt 3-4 gongar så har du nok også fått snakka med 3-4 forskjellige pokitibetjentar som alle har vurdert saka likt. Om du kan oppnå noko med ein klage kjem heilt ann på om du har grunnlag for å klage. Det går ikkje klart fram at politiet har gjort noko klandreverdig i ditt tilfelle. 

Sidan du ikkje har rett til å få innsyn i ei sak som ikkje du er part i så veit du heller ingenting om kva politiet har gjort eller ikkje har gjort. 

Det vanlege ved slike bekymringsmeldingar er vel at politiet logger meldinga, slik at ved neste meldig så har ein betre grunnlag for å gjere noko. 

 

Eit konkret tips kan være at du heller ringer vold og overgrepslinjen på tlf 116 006. Der kan du både få råd til kva du kan og bør gjere, og du kan snakke med profesjonelle for å få stadfesta at du har grunn til å være bekymra. Her har dei erfaring med å snakke med pårørande som naboar. Dette vil også være godt grunnlag når du seinare kontakter politiet og kan referere til at du har vært i kontakt vold og overgrepslinjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Letterboxd skrev (4 timer siden):

Disse personene er ikke mine slektninger eller kjente, de er fremmede. De er utenlandske, bor i Norsk studentby.

Dersom du ikke er part i saken blir du ikke underrettet om en eventuell videre saksgang, du kan derfor ikke anta at ingenting er hendt bare fordi du ikke har hørt noe. Når det er sagt er det ikke gitt at en påstand fra en tilfeldig melder om at det pågår vold i hjemmet hos et navngitt par fører til noen konkret oppfølging. Dette tipset (evt. anmeldelsen) veies mot andre pågående saker de må håndtere, og vil noen ganger måtte vike for mer alvorlige/håndfaste hendelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Star Fox skrev (På 31.3.2024 den 7:00 PM):

Hvordan vet du at politiet ikke tar saken seriøst? 

Vel, nå er ikke politiet akkurat kjent for å ta vold i nære relasjoner på alvor, og altfor mange kvinner og barn har jo blitt drept som følge av dette.  Utsatte kvinner, generelt, får ikke god nok oppfølging av politiet, og blir ikke tatt på alvor pga for lite ressurser og holdninger. Det er ikke god nok kompetanse i politiet på vold i nære relasjoner, det er ikke nok voldsalarmer, OVA brukes ikke i den grad det burde brukes. Jeg har RISK i min sak, men det er ikke er selvfølge hos kvinner som har vært igjennom verre ting enn det jeg har..og jeg "bare" blitt utsatt flere voldtekter, påført ribbeinsbrudd, blitt kvelt blitt utsatt trusler,stalking og psykisk vold. Jeg har blitt kjent med mange kvinner i samme situasjon som meg de siste månedene, og jeg er enda mer rystet over den dårlige oppfølgingen generelt de fleste får fra politiet,  og innser at jeg er en av de få som faktisk har blitt tatt på alvor! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

nå er ikke politiet akkurat kjent for å ta vold i nære relasjoner på alvor

Rett nok har prioriteringen og kompetansen vært mindre god før 2020, jf. bl.a. Partnerdrapsutvalget,  men å si at politiet ikke tar saker angående mishandling i nære relasjoner på alvor er en hul påstand. Mishandling i nære relasjoner er sentralt prioritert for 2024, og har også vært det de siste åra. Riksadvokaten har senest ultimo 2023 gitt ut nytt rundskriv om hvordan saker om mishandling i nære relasjoner skal etterforskes og iretteføres.

Nå får påtalemyndigheten kompetanse til å beslutte bruk av omvendt voldsalarm med elektronisk kontroll, men politikerne har (selvfølgelig) ikke gitt mer penger til påtalemyndigheten. Påtalebudsjettet skal altså spres utover enda flere oppgaver. I tillegg, som følge av kostnadsutviklingen i samfunnet, kan vi forvente en nedbemanning i påtalemyndigheten.

Endret av Star Fox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg har ikkje inntrykk av at politiet ikkje prioriterer vold i nære relasjonar, problemet er at før ein kjem så langt at ein har bevis for voldsbruk så er det svært vanskeleg for politiet å gripe inn. Ei bekymringsmelding frå ein nabo kan gi grunnlag for å ta kontakt for ein samtale eller til og med å kalle inn til avhøyr, men det har også sine utfordringar ettersom ein ikkje har plikt til å faktisk forklare seg for politiet og dersom det faktisk foregår partnervold så er det jo ein reell fare for at grubben reiser heim for å banke kona fordi ho har sladra til politiet.
Samtidig blir det maktmisbruk om politiet trapper opp for å arrestere han som det har blitt tipsa om, for vedkommande kan være uskuldig og det kan til og med hende at bekymringsmeldiga er falsk og i realiteten er ein hevnreaksjon i ein nabokrangel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...