Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvilket lovverk gjelder for 15/16 åring som sender seksuelt innhold i sms til flere 10 åringer?


Gjest 31768...bd0

Anbefalte innlegg

Gjest 31768...bd0

Noen som vet?

Innholdet er som følger: Vil du jeg holder kuken din?

Vil du se agurken min?

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 31768...bd0
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Siden alle er mindreårige så er det først og fremst en sak for foreldre/foresatte.

Jeg spurte hvilket lovverk som gjelder.

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0 skrev (32 minutter siden):

Jeg spurte hvilket lovverk som gjelder.

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Poenget mitt er at det ikke er noen lovverk som gjelder i den forstand at et barn kommer til å bli dømt for seksuelt krenkende adferd.

Hvilken lov gjelder for to barn som sloss på lekeplassen? Straffelovens § 271?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0
Gavekort skrev (1 time siden):

Poenget mitt er at det ikke er noen lovverk som gjelder i den forstand at et barn kommer til å bli dømt for seksuelt krenkende adferd.

Hvilken lov gjelder for to barn som sloss på lekeplassen? Straffelovens § 271?

Der tar du feil. Kriminell lavalder er 15 år i Norge så å snakke om likesinnede blir jo helt feil. 

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0 skrev (7 minutter siden):

Der tar du feil. Kriminell lavalder er 15 år i Norge så å snakke om likesinnede blir jo helt feil. 

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Jeg sier ikke at han ikke kan straffes. Jeg sier at det er høyst usannsynlig at han kommer til å bli straffet, og hva enn som forsøkes her er ikke riktig vei å gå.

Jeg foreslår at foreldre/foresatte involveres, og om det er manglende respons fra dem så kan dere sende bekymringsmelding til barnevernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0
Gavekort skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at han ikke kan straffes. Jeg sier at det er høyst usannsynlig at han kommer til å bli straffet, og hva enn som forsøkes her er ikke riktig vei å gå.

Jeg foreslår at foreldre/foresatte involveres, og om det er manglende respons fra dem så kan dere sende bekymringsmelding til barnevernet.

Ikke riktig vei å gå? Det er da ikke opptil deg å hverken bestemme eller avgjøre. Vi kan både anmelde og sende bekymringsmelding til barnevernet. 

Du er gjerne administrator her inne men dommerevnen din stopper heldigvis her.

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0 skrev (1 time siden):

Ikke riktig vei å gå? Det er da ikke opptil deg å hverken bestemme eller avgjøre. Vi kan både anmelde og sende bekymringsmelding til barnevernet. 

Du er gjerne administrator her inne men dommerevnen din stopper heldigvis her.

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Nå var ikke intensjonen min å være en dommer, men hjelpe deg med å fokusere energien din på riktig sted. Det er helt greit for meg om du ikke vil lytte men heller sløse bort tiden din. Skulle du mot formodning ta til fornuft så kan du sende inn bekymringsmelding her:https://www.bufdir.no/barnevern/melde-fra-privatperson/

Og om du vil spare barnevernet for tid også så tar du en prat med foreldrene først.

Sist men ikke minst: Bare fordi du er anonym gir deg ikke frihet til å være frekk og utakknemlig.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Jeg sier ikke at han ikke kan straffes. Jeg sier at det er høyst usannsynlig at han kommer til å bli straffet, og hva enn som forsøkes her er ikke riktig vei å gå.

Jeg foreslår at foreldre/foresatte involveres, og om det er manglende respons fra dem så kan dere sende bekymringsmelding til barnevernet.

Så lenge man har fylt 15 år så gjelder jo loven til sitt fulle. Straff vil nok naturligvis være noe eller en del redusert der det kommer til anvendelse på grunn av lav alder.

Jeg kjørte selv uten førerkort et par ganger da jeg var 16 år, med tilhørende standardisert straff/forelegg/anmeldelse på kr8000 første gang og kr10 000 andre gang.

Jeg er forøvrig helt enig i at foresatte bør håndtere dette først og fremst, men til syvende og sist faller dette jo under straffbare handlinger, og noen som er 15/16 er som oftest oppegående nok til å skille mellom rett og galt - det er nettopp derfor kriminell lavalder er satt til 15 år.

Det er jo ikke 'barn' som lekesloss som du nevnte i ditt eksempel. Mennesker i alder 15/16, hvilket vil si 10. klasse eller 1. klasse videregående, er gamle nok til p skjønne det ikke er lov å sloss for eksempel, og at dette kan medføre juridiske konsekvenser.

På lik måte skjønner de nok også at det ikke er akseptabelt å sende seksuelt innhold til faktiske barn.

Seksuell lavalder har jo unntak til jevnaldrende personer, for eksempel 14 år og 16 år som kan være akseptabelt i visse tilfeller, men fra 10 til 16 år gammel så bør nok en normal oppegående ungdom skjønne det er galt og ulovlig.

Endret av Darkbill
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 31768...bd0 skrev (5 timer siden):

Noen som vet?

Innholdet er som følger: Vil du jeg holder kuken din?

Vil du se agurken min?

Anonymous poster hash: 31768...bd0

Lovverket som gjelder er straffeloven. Dette anser jeg som grooming. Men det kan jo utvikle seg til alvorligere forhold. Jeg hadde tatt kontakt med politiet. De har stort fokus på dette med seksuelle overgrep mot barn. Og til dere som snakker om at det andre barnet også er mindreårig. Ja, det er han, men han har nådd den kriminelle lavalder og kan straffes. De fleste seksuelle overgrep mot barn skjer faktisk av andre barn eller unge voksne. 

At de normalt ikke vil straffes på andre måter enn en evt bekymringssamtale hos politiet, eller ungdomsstraff får så være. Det er viktig å ta tak i dette, for antagelig så vil det bare utvikle seg til noe enda verre...

https://snl.no/grooming_-_strafferett

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Siden alle er mindreårige så er det først og fremst en sak for foreldre/foresatte.

De er over den kriminelle lavalder. En 15 eller 16 åring som sender seksuelt krenkende meldinger til en tiåring bør bli anmeldt. 

Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (14 minutter siden):

De er over den kriminelle lavalder. En 15 eller 16 åring som sender seksuelt krenkende meldinger til en tiåring bør bli anmeldt. 

Tenker dere kan spare kreftene deres på å få en sak henlagt og gjøre det som politiet ville gjort, som er å snakke med foreldre/foresatte og så eskalere til barnevernet om det ikke når frem.

At noen er over den kriminelle lavalderen åpner ikke slusene for å gjøre 15 åringer til seksualforbrytere med kriminelt rulleblad for å aldri bli oppdratt til å uttrykke sin seksualitet på en anstendig måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Tenker dere kan spare kreftene deres på å få en sak henlagt og gjøre det som politiet ville gjort, som er å snakke med foreldre/foresatte og så eskalere til barnevernet om det ikke når frem.

At noen er over den kriminelle lavalderen åpner ikke slusene for å gi 15 åringer sedelighetsdommer og kriminelt rulleblad for å aldri bli oppdratt til å uttrykke sin seksualitet på en anstendig måte.

Jeg kan ikke snakke som politi til foreldrene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 minutt siden):

Jeg kan ikke snakke som politi til foreldrene.

Det er ikke behov for noen autoritet for å uttrykke at du er bekymret for hans oppførsel. Når du ikke gjennom til foreldre/foresatte så er det autoritet i barnevernet som så kan involvere politiet i den grad det er passende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Det er ikke behov for noen autoritet for å uttrykke at du er bekymret for hans oppførsel. Når du ikke gjennom til foreldre/foresatte så er det autoritet i barnevernet.

Det er der vi uenige. For det første, det er ikke det at jeg er "bekymret" for hans oppførsel jeg vil uttrykke. Jeg vil uttrykke at det det han har gjort er både alvorlig og helt uakseptabelt, og til det mener jeg mener politiet når bedre frem til foreldrene. Og den det gjelder bør også vite at slike ting blir anmeldt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (5 minutter siden):

Det er der vi uenige. For det første, det er ikke det at jeg er "bekymret" for hans oppførsel jeg vil uttrykke. Jeg vil uttrykke at det det han har gjort er både alvorlig og helt uakseptabelt, og til det mener jeg mener politiet når bedre frem til foreldrene. Og den det gjelder bør også vite at slike ting blir anmeldt.

Bor du tilfeldigvis på et mindre sted? Det er steder der man kan ha en slik relasjon til politiet, men det funker ikke slik her i byene i hvert fall.

Fremgangsmåten er uansett ikke å klaske i bordet med en anmeldelse og sitere lovbøkene. Det er heller ikke anmelder sin jobb å finne ut hvilken lov som blir brutt. Skal du involvere politiet så ville jeg i det minste begynt med å ringe 02800, så kan de fortelle deg akkurat det jeg skriver her.

Lenke til kommentar

Oppfatter det slik at TS opplever en person som er i alderen 15 - 16 år gammel, som sender meldinger på sms med seksuelt innhold til barn på rundt 10 års alder. Det virker som om TS kan ha en form for relasjon til et av barna på 10 og vil undersøke hvordan man best går frem. Kan du bekrefte eller avkrefte, TS? Evt er det greit med mer info om frekvens osv. Er det noe som ser ut som engangshendelse? Er det gjentakende atferd? Virker det å være noe mer bak, enn en tulling vil tøffe seg for andre, eller "tror" at det er en morsom spøk? 

Politiet har svært høyt fokus på slike tilnærminger mot barn, samtidig vil man jo prioritere de som virkelig trenger hjelp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...