Gå til innhold

SAS vs Norwegian: Innlands - SAS har blitt så dyrt


Anbefalte innlegg

SAS har blitt så mye dyrere på reiser mellom Tromsø-Oslo.
Jeg har ofte brukt Norwegian når jeg har reist til Oslo på jobbreiser.
 
Jeg tenkte å prøve å se med SAS for å få opparbeidet meg litt EuroBonus.
Men det er så mye dyrere at jeg tror ikke det er verd det. Jeg får jo dekket reisen, men det er ikke veldig etisk å velge noe dyrere som jobben må dekke for at jeg skal få meg litt EuroBonus.
 
En Reise mellom Tromsø-Oslo med SAS koster meg totalt mellom 1500-2500kr mer enn med Norwegian.
Da reiser jeg med enten Norwegian Flex eller SAS Plus Pro. Begge disse kan refunderes.
 
SAS tar også 99kr for setevalg, og 179kr for setevalg på fremste rad.
Hos Norwegian er dette inkludert i Flex.
 
SAS har flere "klasser" på billetten enn Norwegian
Norwegian: LowFare, LowFare+, Flex
SAS: Go Light, Go Smart, Plus Smart, Plus Pro
I tillegg Go Smart Bio og Plus Pro Bio
 
Er det noen som virkelig velger SAS i disse dager når dem har blitt så fryktelig dyre?
Har de så store økonomiske problemer at de må flå sine kunder med høyere priser.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (8 minutter siden):
SAS har blitt så mye dyrere på reiser mellom Tromsø-Oslo.
Jeg har ofte brukt Norwegian når jeg har reist til Oslo på jobbreiser.
 
Jeg tenkte å prøve å se med SAS for å få opparbeidet meg litt EuroBonus.
Men det er så mye dyrere at jeg tror ikke det er verd det. Jeg får jo dekket reisen, men det er ikke veldig etisk å velge noe dyrere som jobben må dekke for at jeg skal få meg litt EuroBonus.
 
En Reise mellom Tromsø-Oslo med SAS koster meg totalt mellom 1500-2500kr mer enn med Norwegian.
Da reiser jeg med enten Norwegian Flex eller SAS Plus Pro. Begge disse kan refunderes.
 
SAS tar også 99kr for setevalg, og 179kr for setevalg på fremste rad.
Hos Norwegian er dette inkludert i Flex.
 
SAS har flere "klasser" på billetten enn Norwegian
Norwegian: LowFare, LowFare+, Flex
SAS: Go Light, Go Smart, Plus Smart, Plus Pro
I tillegg Go Smart Bio og Plus Pro Bio
 
Er det noen som virkelig velger SAS i disse dager når dem har blitt så fryktelig dyre?
Har de så store økonomiske problemer at de må flå sine kunder med høyere priser.

Flyr alltid med sas, men jeg velger aldri "biz" på små turene. Får ingenting igjen for de pengene.

Reiseselskapet vi bruker booker automatisk sas og har alltid gjort det.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Flyr alltid med sas, men jeg velger aldri "biz" på små turene. Får ingenting igjen for de pengene.

Reiseselskapet vi bruker booker automatisk sas og har alltid gjort det.

Finnes ingen Business på innlands.
Tenker du kanskje på Smart vs Go?

Jeg booker stort sett kun Smart for å kunne velge gode seter, men også for refundering hvis man skulle trenge det.
Men SAS tar seg godt betalt for første seterad.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (Akkurat nå):

Finnes ingen Business på innlands.
Tenker du kanskje på Smart vs Go?

Jeg booker stort sett kun Smart for å kunne velge gode seter, men også for refundering hvis man skulle trenge det.
Men SAS tar seg godt betalt for første seterad.

Derfor jeg brukte "". Du skrev sas plus pro det er "biz" på disse strekningene.

Lenke til kommentar

Mine priser i sammenligningen mellom Norwegian og SAS ble nok litt påvirket av den rabatten jeg får gjennom arbeidsgiver.

For mine reise ned til Oslo
Jeg er ikke innlogget nå hos Norwegian og ser ikke rabatten.
Norwegian Flex: 3798kr (1899kr hver vei)
SAS Plus Smart: 4599kr (2099 tur og 2498 retur)
SAS Plus Pro: 4997kr

Innlogget hos Norwegian med rabatten jeg får gjennom arbeidsplassen min ble prisen for meg 2994kr.

Så uten rabatten er det ikke så stor differanse som jeg først så.
Likevel er SAS "litt" dyrere, spesielt hvis man legger på setevalg på første rad i tillegg.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 minutter siden):

Mine priser i sammenligningen mellom Norwegian og SAS ble nok litt påvirket av den rabatten jeg får gjennom arbeidsgiver.

For mine reise ned til Oslo
Jeg er ikke innlogget nå hos Norwegian og ser ikke rabatten.
Norwegian Flex: 3798kr (1899kr hver vei)
SAS Plus Smart: 4599kr (2099 tur og 2498 retur)
SAS Plus Pro: 4997kr

Innlogget hos Norwegian med rabatten jeg får gjennom arbeidsplassen min ble prisen for meg 2994kr.

Så uten rabatten er det ikke så stor differanse som jeg først så.
Likevel er SAS "litt" dyrere, spesielt hvis man legger på setevalg på første rad i tillegg.

Hva med de billige billettene?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Hva med de billige billettene?

Norwegian var også litt billigere på de LowFare og LowFare+ enn hos SAS Go.

Men jeg kjøper som regel Flex fordi jeg vil ha komfort på reisen og velge første seterad.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Norwegian var også litt billigere på de LowFare og LowFare+ enn hos SAS Go.

Men jeg kjøper som regel Flex fordi jeg vil ha komfort på reisen og velge første seterad.

Ingen forskjell her hos sas iallefall, første seterad er tilsvarende exit med benplass.

Lenke til kommentar

Jeg og min familie reiser også T/R Oslo - Tromsø flere ganger i året, og har alltid bestilt de billigste billettene. Det har vært Norwegian litt flere ganger enn SAS. Nå ser jeg at prisene er veldig like for de neste turene, og da vil jeg velge SAS så lenge forskjellen er mindre enn 200kr ish, for å opptjene status hos dem, og få bruke fordelene som er lettere å oppnå og er bedre enn hos Norwegian. Loungen på OSL for SAS på innland er ikke noe å skryte av, men om jeg kan få meg litt mat og drikke før jeg skal fly er det verdt ganske mye for min del ☺️ Det er også et fint sted å sitte å arbeide, spesielt dersom det oppstår forsinkelser.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Ingen forskjell her hos sas iallefall, første seterad er tilsvarende exit med benplass.

Eneste er at Exit-seteradene ikke kan justeres ryggen på. Eller var slikt før. Siden jeg er veldig høg er jeg avhengig at seteryggen kan stilles litt bak slik at jeg får slappet av litt mer på turen.

Lenke til kommentar

Mulig dette er gamalt og utdatert, men det eg fekk vite frå ein tidlegare arbeidsgjevar som at om policy at ein skulle reise med SAS var at SAS hadde alltid minstekravet med utdanna kabinbesetning pluss eventuelle nytilsette under opplæring medan Norwegian fylte minstekrava og inkluderte nytilsette i talet på kabinbestening.
Og at det var denne litt auka personalkostnaden som medførte at billettane var litt dyrare, men mot at ein då flaug med eit flyselskap som hadde hakket høgare sikkerheitsfokus enn billegselskapa som la seg på lovpålagte minstekrav for å være billegast mogleg.

Eg veit ikkje om dette lenger stemmer. Særleg Norwegian har jo utvikla seg frå å være eit billegselskap til å bli eit kvalitetsselskap som har satsa på ein moderne flypark med dertil komfort. I dag er det vel berre Norwegian som tilbyr inflight entertainment, wifi og mobillading på dei fleste innenlandsflygningane. SAS har vel dette i all hovudsak berre på sine internasjonale flygingar.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (3 minutter siden):

Eneste er at Exit-seteradene ikke kan justeres ryggen på. Eller var slikt før. Siden jeg er veldig høg er jeg avhengig at seteryggen kan stilles litt bak slik at jeg får slappet av litt mer på turen.

Det går fint på bakerste exit rad:)

Lenke til kommentar

Prisene har blitt høyere både hos SAS og Norwegian etter flyøkonomien raste under covid, og de har kuttet betydelig i avganger også. Fordi det er kuttet i avganger, er det færre lavpris billetter tilgjengelig og vi ender opp med en høyere billettklasse.

Vi skulle til Tromsø for å tilpasse rullestolbil og den ufrivillige dagsturen kostet oss over søtten tusen for guttungen med begge foreldrene. Før ville det vært en tredjedel.

Lenke til kommentar

Det koster å transportere oss Nordlændinger sørover, og de sørlændingene nordover.
Men vi er jo nordlændinger og har valgt å bo her oppe i nord.

2 timer med fly for å reise Norge på langs. Nesten 3 timer hvis man skal til Sørlandet.

Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 minutter siden):

Prisene har blitt høyere både hos SAS og Norwegian etter flyøkonomien raste under covid, og de har kuttet betydelig i avganger også. Fordi det er kuttet i avganger, er det færre lavpris billetter tilgjengelig og vi ender opp med en høyere billettklasse.

Vi skulle til Tromsø for å tilpasse rullestolbil og den ufrivillige dagsturen kostet oss over søtten tusen for guttungen med begge foreldrene. Før ville det vært en tredjedel.

Ja reise har blitt ekstremt dyrt. Business billettene til Asia og USA er blitt helt hinsides dyrt for meg iallefall 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...