Gå til innhold

Er det for riski å handle fond nå?


Anbefalte innlegg

Prisene er skyhøye, kunstig høye. Eksperter som har spådd riktig på finanskrisen og dot.com boblen mener aksjemarkedet er inne i en ny boble og at s&m 500 kan fall så mye som 30-50%. Har et beløp på 300k som jeg syns  blir alt for dumt å la stå i banken og bli spist opp. Samtidig virker tidspunktet vi er på i dag som verdens værste tidspunkt å gå inn i markedet på. Mange globale fond har gått opp 30-40% på et år. Det er helt spinnvilt og totalt urealistisk at det vil fortsette med en slik vekst særlig mye lengre. Burde jeg vente med å gå inn i et globalt indeksfond til markedet har vært i en solid nedgang over litt tid? I så fall hva kan jeg gjøre med pengene fram til markedet faller 20-50%? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ALLTID risiko å handle i fond.
Om risikoen er større nå en vanlig strides dem lærde om.

Om det kommer en resesjon trenger den heller ikke bli langvarig.
Kommer det en korreksjon er disse kortvarige.
Så ingen kan si det hva som vil lønne seg.
Annet en at statistisk sett over tid vil det alltid gi bedre avkastning å ha penger i fond en i banken.
Normalt sider dem minimum 5 år i fond.


Fasiten har vi om 10-50 år.

Eneste "risikofrie" måten å spare på er å sette pengene på en bankkonto. (aldri mer en 2 mill i en bank)

Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (11 minutter siden):

Det er krig. En stor sjanse for storkrig. Også har vi et klima som er ute etter å ta livet av folk. Hva tror du risikoen er? 

Jepp
Putt pengene i våpenindustrien.
Store penger der for tiden :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært mine penger ville jeg kjørt inn 50% av beløpet nå, og så tatt resten av beløpet inn over en 6 måneders periode. Da tar jeg hensyn til at lump sum lønner seg fremfor DCA. I tillegg til at jeg tar litt hensyn til den psykologiske risikoen ved at markedet tanker rett etter jeg har investert.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...