Gå til innhold

Fordeling av gjeldsrenter mellom ektefeller, grenser for hvor mye kan kan trikse og utnytte systemet?


Anbefalte innlegg

kåre b skrev (4 minutter siden):

Det du ikke tar med i beregningen er som du nevner at du tjener dobbelt så mye. 
 

Da betaler du sannsynligvis toppskatt, da lønner det seg å få mest fradrag på deg, siden skatteprosenten øker med skattbar inntekt. Får du ned inntekten din via fradrag så går den totale skatteprosenten deres ned..?

Dette kan jeg aldri tenke meg at stemmer. Og et kjapt søk bekrefter at trinnskatten beregnes ut fra brutto inntekt, før fradrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
krikkert skrev (1 minutt siden):

Fradrag er irrelevant for toppskatt/trinnskatt, da denne beregnes av bruttoinntekt. 

Hva tenker du om hovedspørsmålet i tråden, rent juridisk? Det står jo at man kan fordele dette fritt, samtidig er det jo en måte å utnytte systemet på som det på ingen måte var meningen at man skulle kunne gjøre. Ikke at det dreier seg om de store summene, da.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien for å gjøre dette, rent juridisk. Hvis man vil utnytte rentefordelen maksimalt innbetaler man tilleggsforskudd i slutten av desember 2023 -- dette da skatt til gode utbetalt i 2024 forrenter seg fra 1. juli 2023. Man kan tjene fem og en halv måneds rente. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva oppføringar kan ein flytte på for å nytte dette mest?

 

Sitat

Som ektefeller/meldepliktige samboere kan dere i utgangspunktet fritt fordele kapitalinntekter og kapitalutgifter mellom dere i skattemeldingen. De vanligste kapitalinntekter og -utgifter som dere kan fordele mellom dere er:

  • renteinntekter/-utgifter
  • aksjeutbytte
  • salgsgevinst/-tap

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/fordele-inntekt-kostnader-og-formue/

Sitat

I hovedsak er det kapitalinntekter og kapitalkostnader, for eksempel renter, som ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere kan fordele fritt i tillegg til formuen og gjelden.

Sitat

Inntekter og kostnader knyttet til arbeid, pensjon og næringsvirksomhet kan ikke fordeles fritt, men skal føres i skattemeldingen til den ektefellen/meldepliktige samboeren som har utført arbeidet, er berettiget til pensjonen eller har utøvet næringsvirksomheten.

Sitat

Ektefeller har et felles maksimumsbeløp for fradrag. De kan fordele fradraget fritt mellom seg hvis de ikke ønsker fradrag med en halvpart på hver, men begge må da endre i sine skattemeldinger.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/foreldrefradrag/

  • Renterutgifter på gjeld
  • Renterinntekter på bankinnskot
  • Aksjeutbytte
  • Formuesskatt
  • Foreldrefrådrag
  • Salgsgevinst
  • Salgstap
  • …?

Det er lista opp ganske mykje du kan fordele fritt. Det hadde vore interessant å testa å flytte alt ein kan og sjå kva det blir av det. Du må sjølvsagt ha midlar til å kunne betale restskatten i tide sidan den som får all skatten til gode ikkje får pengane før 31. mai.

Me har ikkje gjeldsrenter, men på dei fleste andre punktene er det litt å flytte på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
General Sniff skrev (På 19.3.2024 den 2:47 PM):

Det er dette poenget som normalt er tema, men vi er altså ektefeller med felles økonomi, så mitt perspektiv er hva som lønner seg for oss, samlet sett. Ideen er at jeg tar fra rammelånet for å betale restskatten og at hun bruker det hun får til gode til å betale ned på samme rammelån. Og med den tilnærmingen, så ser det ut til at vi sparer et par tusen på at den ene får mest mulig restskatt og den andre tilsvarende til gode, kontra om begge går i 0.

Om dere faktisk ønsker å tjene på å "trikse" med skatten bør dere begge sette skattetrekket så lavt som mulig, investerere de ekstra pengene dere får utbetalt i noe som gir god avkastning og så betale all restskatten med penger fra rammelånet innen 31. mai året etter.

Til og med å bare betale inn de ekstra pengene på rammelånet hver måned vil dere tjene på.

Endret av Gjerrigknarken
Tasteleif
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Gjerrigknarken skrev (3 timer siden):

Om dere faktisk ønsker å tjene på å "trikse" med skatten bør dere begge sette skattetrekket så lavt som mulig, investerere de ekstra pengene dere får utbetalt i noe som gir god avkastning og så betale all restskatten med penger fra rammelånet innen 31. mai året etter.

Til og med å bare betale inn de ekstra pengene på rammelånet hver måned vil dere tjene på.

Jeg er selsvagt klar over dette, men her er jeg usikker på om det er helt etter loven å bevisst endre skattekortet og oppgi noe som åpenbart er helt feil. Derimot virker det ikke som om det er noe i veien for å fordele fradragene fritt mellom ektefeller, som kan gi gevinst som jeg skriver om innledningsvis her, som handler om noe annet enn å oppgi feil informasjon.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (På 2.4.2024 den 2:07 PM):

Jeg er selsvagt klar over dette, men her er jeg usikker på om det er helt etter loven å bevisst endre skattekortet og oppgi noe som åpenbart er helt feil. Derimot virker det ikke som om det er noe i veien for å fordele fradragene fritt mellom ektefeller, som kan gi gevinst som jeg skriver om innledningsvis her, som handler om noe annet enn å oppgi feil informasjon.

Ja ja, bare la vær å tjene penger på noe så enkelt som å utsette skattebetalingen da...

Lenke til kommentar

Diskusjonen om det er lov å setje inntekta for lågt med vilje har vore oppe fleire ganger. Det står i forskrifta at du skal oppgje riktige tal, så det er i beste fall på kanten og ikkje i tråd med det som står skrive å oppgje for lite, men eg har aldri lese om nokon som har fått reaksjon på det. Verken korrigering av skattekort eller anna.

Det blir stadig meir og betre automatikk i systemet til skatteetaten, så om dei ikkje har i dag kjem det kanskje noko som legg deg til ei liste om det er store avvik år etter år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...