Gå til innhold

Fordeling av gjeldsrenter mellom ektefeller, grenser for hvor mye kan kan trikse og utnytte systemet?


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet ble gjeld, gjeldsrenter og foreldrefradrag 50/50 fordelt i skattemeldingen, selv om jeg strengt tatt betaler klart mest, da jeg tjener nesten dobbelt så mye som henne. Bl.a. fordi jeg la til grunn at mesteparten skulle bli ført på meg, fikk jeg ca. 35 000 i restskatt og hun ca. det samme til gode.

Når man leser tips og råd på nett, så virker det som om man i et slikt tilfelle burde ført over mer på meg, slik vi begge heller kunne havnet rundt 0. Siden vi er ektefeller med felles økonomi, så har jo ikke dette noe å si.

Men det jeg tenkte, er at vi jo faktisk sparer en del på denne skjevheten. Dette fordi hun vil få 3,51 % rente på penger til gode. Renten på restskatten er noe høyere, men den blir jo 0 så lenge man betaler inn senest 31. mai.

Da kan man jo tenke seg følgende måte å utnytte dette på: Alt av gjeldsrenter og foreldrefradrag kan føres fritt mellom ektefeller, og da kan vi føre alt på henne. Da vil hun kanskje få 70 000 til gode, mens jeg vil få tilsvarende i restskatt. Og så lenge jeg betaler innen 1. mai, så vil hun få enda mer renter på penger til gode, drøyt 1000 kr mer. Ergo vil vi tjene drøyt 1000 kr på å fordele det på den måten.

For det første, er denne forståelsen korrekt, og dernest: er det i så fall "innenfor" å utnytte systemet på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis noen av dere får såpass mye penger til gode har dere jo i prinsippet hatt feil skattetrekk og allerede betalt for mye skatt igjennom et år og tapt renter på de pengene dere skulle hatt til overs. Det er det de rentene skal kompansere for. 

Man tjener ikke penger på å få igjen på skatten..

EDIT: Leste for raskt, misforsto poenget her

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (1 time siden):

Renten på restskatten er noe høyere, men den blir jo 0 så lenge man betaler inn senest 31. mai.

Nei, rente på restskatt er ikke 0: "Rentetillegget på restskatt for personlig skattyter (lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende) er 3,51 prosent, beregnet fra 1. juli 2023 til forfall første termin restskatt i 2024".

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (16 minutter siden):

Nei, rente på restskatt er ikke 0: "Rentetillegget på restskatt for personlig skattyter (lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende) er 3,51 prosent, beregnet fra 1. juli 2023 til forfall første termin restskatt i 2024".

Det er ikke renter på restskatt ved betaling før 31 mai.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
MrL skrev (1 time siden):

Hvis noen av dere får såpass mye penger til gode har dere jo i prinsippet hatt feil skattetrekk og allerede betalt for mye skatt igjennom et år og tapt renter på de pengene dere skulle hatt til overs. Det er det de rentene skal kompansere for. 

Man tjener ikke penger på å få igjen på skatten..

Ser ikke helt at det du skriver stemmer, og mener dette også er temmelig lite relevant for mitt hovedpoeng.

Dvs. jeg er selvsagt klar over at restskatt lønner seg fremfor penger til gode for en enkeltperson, det er litt av poenget her, men ikke minst hvordan dette blir for ektefeller om man ser på det samlet.

For å svare på det du skriver: I skattekortet har jeg lagt til grunn at jeg faktisk er den som i all hovedsak betaler både barnehage og gjeldsrenter. Som jeg har skrevet, så går alt omtrent i 0 for oss begge totalt, men fordi fordelingen nå er 50/50 på gjeldsrenter og foreldrefradrag, så vil jeg få 35 000 i restskatt og hun 35 000 til gode.

Men i alle tilfeller: det du skriver er vel irrelevant for disse tre alternativene:

  1. Vi omfordeler slik at begge går i 0, og det blir derfor heller ingen renter
  2. Vi lar det stå som nå, som gir oss 1324 kr ekstra (fordi hun får 3,51 % rente på 35 000 til gode, mens jeg får 0 % rente på restskatten, og betaler f.eks. 95 kr for lite inn innen 31. mai, siden restskatt under 100 kr ikke innkreves)
  3. Vi fører alt av gjeldsrenter og foreldrefradrag på henne, som gir oss 2552 kr ekstra (fordi hun da får ca. 70 000 til gode og jeg 70 000 i restskatt, ellers som alternativ 2)
Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
zanta skrev (42 minutter siden):

Nei, rente på restskatt er ikke 0: "Rentetillegget på restskatt for personlig skattyter (lønnstakere, pensjonister og personlig næringsdrivende) er 3,51 prosent, beregnet fra 1. juli 2023 til forfall første termin restskatt i 2024".

Joda, den er 0, og jeg skrev jo nettopp at den blir det om man betaler innen 31. mai, som en annen også har svart. Men jeg ser at jeg skrev at renten er høyere for restskatt enn for penger til gode. Egentlig er den lik, men renten stiger litt jo senere forfallet for betaling er, naturlig nok. Men dette har uansett ikke noe å si for denne saken, da jeg selvsagt betaler innen 31. mai, hvor renten blir 0, eller i realiteten noe sånt som minus 0,27 %, siden man kun behøver å betale inn slik at resterende restskatt blir under 100 kr.

Om det, så lurer jeg meg på om man må ta hensyn til rente, slik at man bør beregne seg inn til 95 kr i restskatt, som vil bli rundt 99 kr når renter legges til.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (12 minutter siden):

Ser ikke helt at det du skriver stemmer, og mener dette også er temmelig lite relevant for mitt hovedpoeng, men for å svare på det: I skattekortet har jeg lagt til grunn at jeg faktisk er den som i all hovedsak betaler både barnehage og gjeldsrenter. Som jeg har skrevet, så går alt omtrent i 0 for oss begge totalt, men fordi fordelingen nå er 50/50, så vil jeg få 35 000 i restskatt og hun 35 000 til gode.

Men i alle tilfeller: det du skriver er vel irrelevant for disse tre alternativene:

  1. Vi omfordeler slik at begge går i 0
  2. Vi lar det stå som nå, som gir oss 1324 kr ekstra (fordi hun får 3,51 % rente på 35 000 til gode, mens jeg får 0 % rente på restskatten, og betaler f.eks. 95 kr for lite inn innen 31. mai, siden restskatt under 100 kr ikke innkreves)
  3. Vi fører alt av gjeldsrenter og foreldrefradrag på henne, som gir oss 2552 kr ekstra (fordi hun da får ca. 70 000 til gode og jeg 70 000 i restskatt, ellers som alternativ 2)

Ah jeg misforsto poenget her. Sannsynligvis kan dere utnytte dette ved å flytte over, det lar jeg andre svare på. 

Lenke til kommentar

Du kan vel kreve rentefradrag på det du har betalt? Vi hadde heldigvis samboerkontrakt på at den som betalte rentene skal ha fradraget. Så jeg kommer til å prøve meg på å kreve hele beløpet siden han ikke betalte noe på huslånet. 

Lenke til kommentar
Cec5 skrev (30 minutter siden):

Du kan vel kreve rentefradrag på det du har betalt? Vi hadde heldigvis samboerkontrakt på at den som betalte rentene skal ha fradraget. Så jeg kommer til å prøve meg på å kreve hele beløpet siden han ikke betalte noe på huslånet. 

Ektefeller står helt fritt til å fordele rentene som de vil.

Lenke til kommentar
Cec5 skrev (2 timer siden):

Du kan vel kreve rentefradrag på det du har betalt? Vi hadde heldigvis samboerkontrakt på at den som betalte rentene skal ha fradraget. Så jeg kommer til å prøve meg på å kreve hele beløpet siden han ikke betalte noe på huslånet. 

Det er dette poenget som normalt er tema, men vi er altså ektefeller med felles økonomi, så mitt perspektiv er hva som lønner seg for oss, samlet sett. Ideen er at jeg tar fra rammelånet for å betale restskatten og at hun bruker det hun får til gode til å betale ned på samme rammelån. Og med den tilnærmingen, så ser det ut til at vi sparer et par tusen på at den ene får mest mulig restskatt og den andre tilsvarende til gode, kontra om begge går i 0.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
RAVKØM skrev (1 time siden):

Ektefeller står helt fritt til å fordele rentene som de vil.

Nettopp, men det jeg lurer på er altså om dette vil bli sett på som "kreativ skatteplanlegging" som ikke er tilsiktet, om vi altså fører alt av fradrag over på den personen som ellers ligger an til å få penger til gode, slik at jeg skal få mest mulig restskatt. Eller om dette er helt greit å gjøre.

Er ikke snakk om store summene, da, men har aldri tenkt over dette før, eller sett at det har vært tema i andre sammenhenger.

Her burde det jo vært store overskrifter om tips til ektepar, sørg for at den ene får mest mulig restskatt og den andre mest mulig til gode. Spesielt nå når renta har steget litt, for tidligere var den så lav at dette i praksis hadde nesten ingenting å si.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar
General Sniff skrev (10 minutter siden):

Nettopp, men det jeg lurer på er altså om dette vil bli sett på som "kreativ skatteplanlegging" som ikke er tilsiktet

Tror ikke det blir noen problemer om dere fordeler det akkurat på den måten det passer best for dere, men husk at jeg skriver tror, jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det slik.

Lenke til kommentar

Som gift kan du fordele formue som du vil. Skal tru om dette kunne fungert der òg. Om eit par betalar formuesskatt kan heile summen leggast på ein person som får pengar til gode og den andre restskatt som blir betalt innan 31. mai.

Ut frå teksten til Skatteetaten så ser eg ikkje kvifor dette ikkje er lov:

Sitat

I hovedsak er det kapitalinntekter og kapitalkostnader, for eksempel renter, som ektefeller, registrerte partnere og meldepliktige samboere kan fordele fritt i tillegg til formuen og gjelden. Andre samboere som er ikke-meldepliktige fastsettes hver for seg for inntekter og formue, og kan ikke fordele inntekter og fradrag som beskrevet her.

Fordelingen vil normalt ikke påvirke den samlede skatten for paret, men den har betydning for hvem av dem som skal skattlegges for formuen og inntekten eller få fradrag for kostnaden.

På skattemeldinga står samla formue for begge, så eg veit ikkje om dei tar utgangspunkt i den samla totalen for begge eller om du hadde fått renter på tilgodebeløp med det trikset.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (7 timer siden):

Joda, den er 0, og jeg skrev jo nettopp at den blir det om man betaler innen 31. mai, som en annen også har svart. Men jeg ser at jeg skrev at renten er høyere for restskatt enn for penger til gode. Egentlig er den lik, men renten stiger litt jo senere forfallet for betaling er, naturlig nok. Men dette har uansett ikke noe å si for denne saken, da jeg selvsagt betaler innen 31. mai, hvor renten blir 0, eller i realiteten noe sånt som minus 0,27 %, siden man kun behøver å betale inn slik at resterende restskatt blir under 100 kr.

Om det, så lurer jeg meg på om man må ta hensyn til rente, slik at man bør beregne seg inn til 95 kr i restskatt, som vil bli rundt 99 kr når renter legges til.

Ja, du må hensyn til renten, slik at du ikke bør ha mer enn 95 kroner gjenstående, for da vil du havne over 100 kroner. 

Lenke til kommentar

Det du ikke tar med i beregningen er som du nevner at du tjener dobbelt så mye. 
 

Da betaler du sannsynligvis toppskatt, da lønner det seg å få mest fradrag på deg, siden skatteprosenten øker med skattbar inntekt. Får du ned inntekten din via fradrag så går den totale skatteprosenten deres ned..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...