Gå til innhold

Erfaring: Alltid kjør en reklamasjon mot butikken.


Anbefalte innlegg

Jeg sendte (dessverre) inn en laptop direkte til HP på reklamasjon, istedet for å ta veien om Elkjøp. Tanken var at det skulle være både enklere og kjappere, og siden laptopen bare var 5mnd, så skulle dette være grei skuring. Og dessuten, Elkjøp er et avernus på kundeservice.

Først skal HP få inn et nytt hovedkort. Estimert leveringstid  over 1 måned, og dette økes til 2 måneder senere. Med transport, feilsøking, reparasjon etc, så blir dette er godt over de 6 ukene som er "maksgrense" for avhjelp. 

HP er etterhvert enig i det. Så de kan bestille en erstatningslaptop internt. Leveringstid 2-6 uker (!). Det er nå gått 4 uker siden reklamasjonen startet, så denne løsningen blir også raskt utenfor "rimelig tid" ref forbrukerkjøpsloven.

Jeg får da beskjed fra HP at de ikke kan gjøre noe, men at jeg kan ta kontakt med Elkjøp for hjelp. De hadde snakket med Elkjøp, og det var "bare å få pengene tilbake derfra". (nei, selvsagt var det ikke sånn. Elkjøp hadde ingen sak på dette, og ante ikke hva HP snakket om). 

Så da er jeg screwed, og har måttet sende saken til mekling og dom hos forbrukertilsynet. Jeg har jo kjøpt en ny laptop på dekningskjøp, så jeg har det sånn sett greit. Men det er veldig tungvint å måtte kjøre mange sider med argumentasjon både mot HP og for forbrukertilsynet. Helt unødvendig. 

Også, jeg frykter jeg ikke får igjen alle pengene mine. Såvidt jeg skjønner, så kan man heve kjøpet mot importør (HP), men får da ikke mer penger enn Elkjøp betalte til HP for laptopen. Så kommer erstatning for dekningskjøp på toppen. Om jeg får full uttelling der, så får jeg igjen alle pengene mine. Men vi får se...

 

Det er galt å si det, men kundeservicen hos HP visste seg enda verre enn Elkjøp. Og det sier litt. Jeg tror faktisk selv Elkjøp hadde gitt seg etter 6-7 uker, og sendt meg en ny laptop.

Og hvordan i huleste kan man ha 2 måneder leveringstid på deler på en 5mnd gammel laptop? Og 2-6 uker leveringstid på en ny laptop? Hvor ble kundeservicen av? Eller i det minste ide'en om å følge norske/europeiske lover?

 

 

TLDR:

Alltid reklamer til butikken om mulig. Importør og produsent har sjeldent rutiner for heving av kjøp, og setter saken i limbo. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår frustrasjonen, men det er ikke alltid sånn. Jeg har ganske god erfaring med å kontakte produsenter direkte, men jeg har gjort det etter å ha kontaktet butikken først. 

Et veldig godt eksempel på det er et headsett jeg hadde fra Logitech. Fylte inn skjema på Logitech sine sider om problemet, la ved bilde av kvittering. Fikk melding om å sende inn bilde av headsettet der det var ødelagt. Regnet med at de skulle sende fraktlapp, men de sendte nytt headsett uten at jeg behøvde å sende inn det gamle. 

 

 

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
13 minutes ago, RRhoads said:

Forstår frustrasjonen, men det er ikke alltid sånn. Jeg har ganske god erfaring med å kontakte produsenter direkte, men jeg har gjort det etter å ha kontaktet butikken først. 

Et veldig godt eksempel på det er et headsett jeg hadde fra Logitech. Fylte inn skjema på Logitech sine sider om problemet, la ved bilde av kvittering. Fikk melding om å sende inn bilde av headsettet der det var ødelagt. Regnet med at de skulle sende fraktlapp, men de sendte nytt headsett uten at jeg behøvde å sende inn det gamle. 

Det er en god ide. Alltid reklamer til butikken først, og så får heller de henvise deg til produsenten, om en selv ønsker det. 

Faren er jo at produsenten tuller det til, slik som i min sak. Mange butikker vil da blånekte noe ansvar uansett, siden det ikke var de selv som tullet det til. Selv om de har det juridiske ansvaret.

Om butikken får inn varen selv, så er det vanskeligere å avvise ansvaret.

Lenke til kommentar

ALLTID betal med kredittkort.
Om du da sliter så går du bare til kortutsteder og klager.
Husk å legg ved dokumentasjon.

Ikke stol på Elektroforhandlerene i Norge.

Har hørt om flere som sliter mot både elkjøp og power og elon.
Kjenner noen også.

Men ene hadde betalt med sitt fine mastercard.
Fikk pengene tilbakeført på 16 timer. (dette var mot elkjøp som nektet å heve et kjøp etter 3 reperasjoner av samme feil)
 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Eskove said:

ALLTID betal med kredittkort.
Om du da sliter så går du bare til kortutsteder og klager.
Husk å legg ved dokumentasjon.

Ikke stol på Elektroforhandlerene i Norge.

Har hørt om flere som sliter mot både elkjøp og power og elon.
Kjenner noen også.

Men ene hadde betalt med sitt fine mastercard.
Fikk pengene tilbakeført på 16 timer. (dette var mot elkjøp som nektet å heve et kjøp etter 3 reperasjoner av samme feil)
 

God ide. Det fungerer om man reklamerer mot butikken, der man brukte kredittkortet.

Jeg tror ikke det fungerer om man reklamerer mot produsent eller importør, slik jeg dessverre gjorde. Igjen en god grunn til å reklamere mot butikken først og fremst.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere prøvd å finne kilden til 6-ukers regelen for avhjelp. Altså at FTU / forbrukermyndigheten har en dom som beskriver at avhjelp skal skje innen 6 uker. Alle linker og referanser i gamle forumtråder har vært døde.

Jeg snublet nå over en dom, som refererer til den gamle (og utilgjengelige) dommen, som stadfester "6-ukers-regelen". Den er litt ned i teksten her:

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2021016299&

Quote

image.png.7bdcb0f73654247f7b47d46c9adf82f9.png

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 2:31 PM, Axefjord said:

Jeg har tidligere prøvd å finne kilden til 6-ukers regelen for avhjelp. Altså at FTU / forbrukermyndigheten har en dom som beskriver at avhjelp skal skje innen 6 uker. Alle linker og referanser i gamle forumtråder har vært døde.

Jeg snublet nå over en dom, som refererer til den gamle (og utilgjengelige) dommen, som stadfester "6-ukers-regelen". Den er litt ned i teksten her:

https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2021016299&

 

Jeg leser ikke denne som en 6 ukers regel egentlig, dvs å fremstille det som en 6 ukers regel kan fort misforstås.

En annen ting er at pc for folk flest i 2024 er noe helt annet og mer betydningsfult slik vi har digitalisert samfunnet enn i 2008. Om noe kan man jo si at har saken drøyd 6 uker så har man oversittet med fin margin, uvedkommende av lånemaskin pga dens relativt kraftige begrensninger og merarbeid i oppsett og overføring til gammel maskin.

 

En annen ting er jo at relativt enkle ting slik jeg har forstått ligger nærmere 2-4 uker (noen forhandlere vil klikke sikkert, men jeg er av en tanke at dårlig innrettet aftersales er ikke forbruker sitt ansvar).

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Christian86 said:

Jeg leser ikke denne som en 6 ukers regel egentlig, dvs å fremstille det som en 6 ukers regel kan fort misforstås.

En annen ting er at pc for folk flest i 2024 er noe helt annet og mer betydningsfult slik vi har digitalisert samfunnet enn i 2008. Om noe kan man jo si at har saken drøyd 6 uker så har man oversittet med fin margin, uvedkommende av lånemaskin pga dens relativt kraftige begrensninger og merarbeid i oppsett og overføring til gammel maskin.

 

En annen ting er jo at relativt enkle ting slik jeg har forstått ligger nærmere 2-4 uker (noen forhandlere vil klikke sikkert, men jeg er av en tanke at dårlig innrettet aftersales er ikke forbruker sitt ansvar).

Helt enig, men jeg har ikke sett noe dom på det. Og dermed er det en risiko å nekte reparasjon og evt kjøre dekningskjøp etter 2-4 uker. 

Og det vil jo være stor forskjell med tanke på bruksområde. F.eks skole-pc mot gaming-pc etc. Det skulle vært definert bedre ett sted, men dessverre. Edit: Og ikke minst stor forskjell ved bruk av ulike dommere og alderen på dommerne.

Og igjen, HP's praksis med 5-10 uker leveringstid på deler, og 2-6 uker for erstatningsprodukt er hårreisende. Ikke at det får noen konsekvenser for dem. Det skulle vært en fast bot for bedrifter som ikke følger loven.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
10 hours ago, Axefjord said:

Helt enig, men jeg har ikke sett noe dom på det. Og dermed er det en risiko å nekte reparasjon og evt kjøre dekningskjøp etter 2-4 uker. 

Og det vil jo være stor forskjell med tanke på bruksområde. F.eks skole-pc mot gaming-pc etc. Det skulle vært definert bedre ett sted, men dessverre. Edit: Og ikke minst stor forskjell ved bruk av ulike dommere og alderen på dommerne.

Og igjen, HP's praksis med 5-10 uker leveringstid på deler, og 2-6 uker for erstatningsprodukt er hårreisende. Ikke at det får noen konsekvenser for dem. Det skulle vært en fast bot for bedrifter som ikke følger loven.

Nå blir vel FKU så nær dom du kommer sånn sett, slik at å be om mer er nok håpløst. Slik jeg leser avgjørelsen så vil du ved 6 uker ligge over. Men de skriver at omstendighetene spiller en rolle.

 

Dette er litt som diskusjonen jeg hadde med en student i går som syntes jus var moro, fordi det er eneste sted 2+2 ikke nødvendigvis blir 4. 

 

Men jeg mistenker at forbrukere må få bedre veiledning av saksbehandlere til å beskrive sin situasjon. Denne dommen hjalp meg nå i en sak der butikken nektet å hjelpe, så saken drøyde minst 5 uker uten noe avhjelp før de sa de ikke gadd å svare meg noe mer, og så angret seg. wopsi...

 

 

Men feks er det elektronisk lås til døren så tror jeg fint du kan gjøre det ganske raskt, jeg nekter å tro FKU sier du skal vente 6 uker.

Jeg mistenker at mye kommer ned til argumentasjonen hos forbruker, mange er kanskje dårlig til å argumentere i saker eller forklare ens egen sak hvorfor dekningskjøå/heving var nødvendig?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
1 hour ago, Christian86 said:

Men feks er det elektronisk lås til døren så tror jeg fint du kan gjøre det ganske raskt, jeg nekter å tro FKU sier du skal vente 6 uker.

 

Ja, FKU-dommen på at rimelig tid er et sted under 6 uker gjelder nok kun for laptop/pc og lignende utstyr, og med de forbeholdene vi snakket om.

En dørlås, varmeovner, kjøleskap og andre ting man trenger i hverdagen har MYE kortere "rimelig tid", men her vil også et evt låneprodukt kunne hjelpe i bedre grad, så kanskje 6 uker er greit om man har et tilsvarende produkt til utlån. 

Mobiltelefoner er en nøtt da. Lånetelefoner er ofte elendige, så de hjelper sjeldent særlig. Og mobiltelefoner er nødvendig i det daglige nå. Jeg har f.eks ikke nettbank, bare mobilbank hos bulder bank. Elbillading skjer via mobiltelefon, etc. Jeg ville tolket det slik at selger må låne ut en "tilsvarende" lånetelefon, eller reparere/omlevere på dagen. Eller?

Lenke til kommentar
7 hours ago, Axefjord said:

Ja, FKU-dommen på at rimelig tid er et sted under 6 uker gjelder nok kun for laptop/pc og lignende utstyr, og med de forbeholdene vi snakket om.

En dørlås, varmeovner, kjøleskap og andre ting man trenger i hverdagen har MYE kortere "rimelig tid", men her vil også et evt låneprodukt kunne hjelpe i bedre grad, så kanskje 6 uker er greit om man har et tilsvarende produkt til utlån. 

Mobiltelefoner er en nøtt da. Lånetelefoner er ofte elendige, så de hjelper sjeldent særlig. Og mobiltelefoner er nødvendig i det daglige nå. Jeg har f.eks ikke nettbank, bare mobilbank hos bulder bank. Elbillading skjer via mobiltelefon, etc. Jeg ville tolket det slik at selger må låne ut en "tilsvarende" lånetelefon, eller reparere/omlevere på dagen. Eller?

 

Jeg er usikker på om lengden i dag kan være så lenge likevel, da legger jeg vekt på digitaliseringen i etterkant, å mangle pc i dag kan bety veldig ulemper, selv i arbeid - at man bruker maskinen til arbeid betyr ikke at rettighetene utgår jf 1 (mange tror jo at straks man sier jobb er rettighetene dine ut vinduet, men det er jo en fordeling der for å oppnå motsatt av "hovedsaklig")

Lånegjenstand for en yale doorlock med utskiftning etc hver gang blir nok vesentlig ulempe for kunden raskt. Det må jo også nevnes at reglene rundt hva som forstår som ulempe er strenge, selv om man må akseptere noe ubehag. Men for ting som potensielt kan avkorte din forsikring ved skader så er neppe lånegjenstand veien å gå, også fordi låsene er vid forskjellig i hva de krever. Feks min heimgard kan ikke avhjelpes med en snurrelås feks, og i alle tilfeller må demontering, montering av lånegjenstand, demontering av den og så med ny gjentas. 

 

En ulempe er kanskje at FT ikke ønsker for mange saker til FKU pga saksbehandlingstid. Det er derfor vanskelig å få dommer slik du beskriver, også fordi noen med "knowhow" må velge å ta saken dit, men de vil som regel ikke måtte ta saken dit med mindre butikken er komplett noldus. 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

HP har tidenes dårligste kundeservice ja. Prøv å kjøp en HP printer og få problemer med den...
Kansje du får noen ubrukelige svar fra en på whatsapp (ja de bruker det istedefor epost eller chat),  og man må skrive på engelsk til dem..

Var selv nylig plaget med ett Asus produkt, og sendte det direkte til dem isedefor å ta det via elkjøp. De byttet hovedkort å returnerte det på bare noen dager uten problem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
3 hours ago, Christian86 said:

 

Jeg er usikker på om lengden i dag kan være så lenge likevel, da legger jeg vekt på digitaliseringen i etterkant, å mangle pc i dag kan bety veldig ulemper, selv i arbeid - at man bruker maskinen til arbeid betyr ikke at rettighetene utgår jf 1 (mange tror jo at straks man sier jobb er rettighetene dine ut vinduet, men det er jo en fordeling der for å oppnå motsatt av "hovedsaklig")

Rimelig tid var jo ikke 6 uker. Den var et sted under 6 uker, som det står i dommen.

Men ja, jo viktigere laptopen blir, jo kortere blir fristen. Synd det ikke er et håndfast antall dager bare... Man blir nødt å gjette selv.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Axefjord said:

Rimelig tid var jo ikke 6 uker. Den var et sted under 6 uker, som det står i dommen.

Men ja, jo viktigere laptopen blir, jo kortere blir fristen. Synd det ikke er et håndfast antall dager bare... Man blir nødt å gjette selv.

Tror mye henger sammen med omstendighetene, og butikker ønsker gjerne å si x uker/dager, men realiteten er:
 

  • Hvor mye gadd de å hjelpe for å få til avhjelp?
  • Hvor mye hjalp kunden?
  • Hvem trenerte saken?
  • Fikk du lånegjenstand?
  • Var mangelen farlig?
  • Hvor viktig er tingen? hvor viktig er tingen for kunden?

osv spiller inn. I min sak gikk det 4 uker før de angret på at "oi vi skulle ikke avvist deg", selv med daglig leder sin urealtiske estimat ville saken tatt 5 uker, men jeg hadde etter 4 uker kjøpt ny maskin fordi den forrige var brannfarlig pga dem. De fikk beskjed om heving - der står krangelen nå. Blir spennende :) skriver ikke mer fordi butikken sikkert leser forumet her. 


Kommentaren om uker var at jeg er av en oppfatning at fristen vil ligge nærmere 3-4 uker nå for ting som ikke skal kreve noe. Altså - det skal mye til for at du trenger 4-5 uker på å fikse maskiner du lagde selv ala komplett/multicom feks, og selv maskiner som da sendes til norsk verksted så er det ikke kundens ansvar at man har "just in time" på deler feks. 

 

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...