Gå til innhold

Antikk halskjede - kanskje kinesisk. Materiale og verdi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eskove skrev (8 minutter siden):

Hvor i landet bor du?

Bor du i en større by er der auksjonshus som er tingen.
Ev museum

Så kontakt ditt lokale auskjonshus

Litt utenfor Oslo, men min erfaring er at de største (kjente) auksjonshusene er lite interesset i ting under 10-20000 kr.

Lenke til kommentar
xlarge skrev (1 minutt siden):

Litt utenfor Oslo, men min erfaring er at de største (kjente) auksjonshusene er lite interesset i ting under 10-20000 kr.

Da kontakter du bare noen mindre ausjonshus.
Eller spør om dem vet hvor du kan få evaluert noe.
 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Eskove said:

Da kontakter du bare noen mindre ausjonshus.
Eller spør om dem vet hvor du kan få evaluert noe.
 

Husk at det å evaluere noe tar tid (som igjen betyr lønn). Er det lav verdi, så blir det "dyrt" å bruke noe særlig tid på å takster en gjenstand. Det er nok derfor de store husene ikke er interessert i noe som har lav verdi, og det er nok likt for de små husene også.

eks. Si noen bruker 30 minutter på å snakke med deg+ evaluere smykket, og auksjonshuset skal prøve å ha en fortjeneste på handelen. Da spiser det opp det meste av utsalgsprisen, og du vil sitte igjen med svært lite.. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Er det lav verdi, så blir det "dyrt" å bruke noe særlig tid på å takster en gjenstand

Men det er ikke verre en å ta betalt for verdivurdering.
I andre land er det ikke uvanlig at man betaler for slikt og da får papirer på dette.

I Trøndelag er det i alle fall et auksjonshus som man kan gå til, betale og så få vite prisen.

Lenke til kommentar
xlarge skrev (42 minutter siden):

samlere eller eksperter som samlet på slikt

Tipper du finner noen på auksjoner hvor dem seller slike ting ;)

Ev søk på fjæsboka etter grupper for samlere av antikke smykker og lignende.

Lenke til kommentar

Takk, men det har jeg forlengst gjort. Er mangeårig medlem i 50-talls slike grupper. Prøver nå Blomquist allikevel.

Hvis ikke napp der, må jeg vel prøve ebay eller etsy hvor det er greit å selge når ikke vekten gir for dyr frakt.

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du at dette er fra 1800-tallet. Ser ut som dette er noe som kan ha vært masseprodusert på et tidspunkt. For å tippe vil jeg si det er kanskje 50 % sjanse for at dette er verdiløst. 

Ikke mulig masseprodusere noe slikt og definitivt ikke plast. Elfenben eller hvit jade og bør ha bra verdi, men jeg skjønner jeg må spørre annet sted.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...