Gå til innhold

Holmenkollen fyllefestival


Anbefalte innlegg

Gargantua skrev (17 timer siden):

Denne diskusjonen kommer hvert år, og har gjort det i godt over hundre år. 

Slik så det ifølge satiretegneren i bladet Vikingen ut etter Kollen-festen i 1913.

Jupp.

Sitat

Etter helgens bravader i Holmenkollen med påfølgende avisoppslag i inn- og utland, er det mange som rister på hodet over ungdommens alkoholinntak og fremferd langs skiløypene. Før kunne folk oppføre seg! Eller? 

I Landmandsposten 14.02.1900 skriver en forferdet reporter om "det svære Drikkeri og dermed følgende Spektakel" under et hoppprenn i Holmenkollen. "Overalt saa man mer eller mindre berusede Mennesker, der holdt Leven. Unge Piger udspjaaket i spraglede Skidragter […] og halvfulde Mandfolk sad eller laa i Veikanterne eller i Skogen og underholdt de forbipasserende paa pøbelagtig og raa Maade."  

https://tinyurl.com/yp39mnpb

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (På 9.3.2024 den 9:34 AM):

I min egen barndom var Holmenkollen noe vi så frem til. Nå har det vært flere år hvor imaget har falt til pinlige nivåer.
Jeg sluttet derfor å besøke Holmenkollen skifestival da barna var små fordi denne gedigne fyllefesten er uegnet for barn og andre som setter idrettsglede høyt.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zy1yd/folkefesten-under-holmenkollen-skifestival

Nå er jeg spent på om årets varslede tiltak vil fjerne uvesenet eller om det blir enda en runde med fyll , søppel og bråk.

Man behøver vel ikke å være akkurat der det er værst da Holmenkollen er et kjempe stort område! Finn deg et annet sted å være neste gang!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (På 9.3.2024 den 11:08 AM):

Var ikke der selv men husker godt oppslagene i media, ganske skremmende egentlig. Som en russefest med voksne deltakere blandet med julebord fra helvete. Og masse barn til stede. Var det ikke for det siste hadde jeg ikke brydd meg like mye, men det blir jo gjerne farlige situasjoner når en masse folk blir dritings samtidig, og når det også er barn til stede er det ille synes jeg, barn må få slippe å oppleve dette her.

Og jeg er ikke moralist altså, jeg har masse fyll på samvittigheten 🤪😅

Men dette her er jo helt sprøtt, voksne folk som oppfører seg som fjortiser på førstegangs fylla 🥴

Kanskje det har litt med at i Norge er alkohol omtrent umulig å få tak og restriksjoner og forbud over alt så 1 gang i året vill noen ha det litt gøy syntes jeg er ok og barn tar ikke "så" mye skade som man skal ha det til heller. Jeg vokste med en fylikk av en mor og jeg og min søster har ikke tatt det miste skade av det!

Endret av Tåka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var selv i Oslo under "katastrofeåret" 2018, og bestemte meg for å stikke innom festivalen på tross av at jeg er den minst vintersportinteresserte personen i historien. Hadde en helt fantastisk (og edru) dag, og satt igjen med inntrykket av at samtlige barn og barnefamilier jeg så var helt i 100 av glede. Selvfølgelig var det en del kaos mtp transport ut av festivalen, men dette kan man unngå om man planlegger litt i forveien.

Når store mengder mennesker samles på et avgrenset område i Norge, vil det oppstå litt fyll og fanteri. Dette er en grunnleggende naturlov, og ikke noe arrangørene kan unngå med mindre man totalt avsperrer området med fysiske barrierer og bruker ekstreme mengder ressurser på vakthold. Har man problemer med dette bør man holde seg unna områdene der disse russefestene finner sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Den mest skremmende trenden er hvor unge folk er. Majoriteten lørdag var i tenårene, fra 14-årsalderen og oppover. Hvor er foreldrene?

https://www.aftenposten.no/sport/meninger/i/Ll8Rgp/den-tradisjonsrike-fyllefesten

Ikke nytt det heller.

Sitat

I 1972 melder Firda bygdeblad at alle osloavisene har reagert på ungdomsfylla under Holmenkolldagen. Barn ned i 11–12 års alderen skal ha ravet fulle rundt.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/zEdnA4/en-122-aar-lang-fyllefest

I tillgg til slosskamp, kan man tenke seg at jenter er utsatt for voldtekt. Men kanskje ikke like aktuelt som på russefeiringen, da det er lyst ute og midt på dagen. Den nordiske drikkekulturen får man kanskje ikke gjort noe med. Det ser spesielt ut for turister, sør-Europeere og m.fl, fra land der man stopper å drikke før man blir ordentlig full. Egentlig ganske barnslig når voksne mennesker ikke klarer å styre seg.

Drikkekulturen burde derimot ikke komme som noen overraskelse på svenskene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...