Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

El tilsyn ved salg av 4 år gammel bolig


Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er riktig sted å legge dette. 

Vi selger et 4 år gammelt hus. Kun vi som har bodd der disse 4 årene. Alt av det elektriske er gjennomført av elektrikere og godkjent. Vi har aldri hatt problemer med det elektriske, alt har fungert akkurat som det skal, aldri gjort noe arbeid med det elektriske selv eller gjort endringer etter huset var bygd ferdig. 

De som kjøpte huset hadde under forbehold at det skulle gjennomføres en El tilsynsrapport før de flyttet inn. Helt greit det, og vi har godkjent det.

Men er det virkelig nødvendig i dette tilfellet? Og eventuelt hvorfor? Ble litt nysgjerrig. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (4 minutter siden):

De som kjøpte huset hadde under forbehold at det skulle gjennomføres en El tilsynsrapport før de flyttet inn. Helt greit det, og vi har godkjent det. Men er det virkelig nødvendig i dette tilfellet? Og eventuelt hvorfor? Ble litt nysgjerrig. 

Du/dere har bodd der i 4 år, og kan ha "tuklet" mye med el-anlegget i denne perioden. Kjøper ønsker nok å være føre var, slik at hen ikke blir sittende med problemen selv dersom de får tilsyn etter å ha bodd der en stund.

Lenke til kommentar

Er nok en sikkerhet å ha. Jeg også ville ha hatt dokumentasjon fra fagfolk på at alt fortsatt er som det skal og at ingen har lagd noen lure kjappe løsninger eller tukla med det elektriske på en eller annen måte.

Historikk og statistikk viser at folk juger. Folk gjemmer ting. Folk unnlater å fortelle hele sannheten ved salg. Enten det er bolig, bil, telefoner eller kjøkkenstoler.

Lenke til kommentar

Om det er rapport fra kontroll fra Det Lokale Eltilsyn de mener skal foreligge er ikke dette noe du kan bestille eller kreve. Da Det Lokale Eltilsyn jobber på instruks fra DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap). De kontrollerer en vis prosent av nyanlegg og periodisk kontroller av eldre/ eksisterende anlegg basert på lokalkunskap og risikovurderinger.
 

Men det du kan få gjort om DLE ikke har hatt kontroll av anlegget de siste årene er og høre om de går med på en Elsjekk fra en registrert elvirksomhet som gjennomfører dette. Sjekk at du har samsvarserklæringer og dokumentasjon på det elektriske anlegget og en elsjekk av anlegget av en fagperson er en fordel for både deg og kjøper ved en eventuelt tvist etter salg  😊

Endret av runela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (9 minutter siden):

Du/dere har bodd der i 4 år, og kan ha "tuklet" mye med el-anlegget i denne perioden. Kjøper ønsker nok å være føre var, slik at hen ikke blir sittende med problemen selv dersom de får tilsyn etter å ha bodd der en stund.

Men går ikke det på boligsalgs forsikringen/oss? For da hadde vi løyet i takstrapporten. Trodde det var et ganske vanntett system det der. 

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (10 minutter siden):

Er nok en sikkerhet å ha. Jeg også ville ha hatt dokumentasjon fra fagfolk på at alt fortsatt er som det skal og at ingen har lagd noen lure kjappe løsninger eller tukla med det elektriske på en eller annen måte.

Historikk og statistikk viser at folk juger. Folk gjemmer ting. Folk unnlater å fortelle hele sannheten ved salg. Enten det er bolig, bil, telefoner eller kjøkkenstoler.

Men er det ikke derfor man har boligsalgs forsikring som gjør at slike løgner belastes selger? 

Alt er i henhold til det originale og vi har alle papirene på det. Oversikt over alle stikkontakter, spotter, USB utganger og annet. Jeg er på ingen måte en elektriker eller har særlig kunnskap rundt dette, men hva skulle vi ha tuklet med når alt er i henhold til dokumentene og lett å sjekke? 

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer 😅 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med elektriker som tilbyr el-sjekk eller hva det nå heter, og bestill der.

Hvis du har godtatt et bud med forutsetning om at du skal gjennomføre en sånn sjekk så skal du gjennomføre en sånn sjekk. 

Det er faktisk så enktelt når man har inngått en avtale om å gjøre noe, så skal man gjøre det. Hvis budet med forutsetningen er aksepter, så er det for sent å påstå noe annet enn at kontroll skal gjennomføres.

 

Lenke til kommentar
runela skrev (14 minutter siden):

Om det er rapport fra kontroll fra Det Lokale Eltilsyn de mener skal foreligge er ikke dette noe du kan bestille eller kreve. Da Det Lokale Eltilsyn jobber på instruks fra DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap). De kontrollerer en vis prosent av nyanlegg og periodisk kontroller av eldre/ eksisterende anlegg basert på lokalkunskap og risikovurderinger.
 

Men det du kan få gjort om DLE ikke har hatt kontroll av anlegget de siste årene er og høre om de går med på en Elsjekk fra en registrert elvirksomhet som gjennomfører dette. Sjekk at du har samsvarserklæringer og dokumentasjon på det elektriske anlegget og en elsjekk av anlegget av en fagperson er en fordel for både deg og kjøper ved en eventuelt tvist etter salg  😊

Det står bare at det må gjennomføres en eltilstandsrapport. Så aner ikke. Er en stund til overtagelse, så har ikke satt oss inn i det enda. Merket bare at jeg ble en smule nysgjerrig. 

Vi har tatt vare på absolutt alle dokumenter når det kommer til alt i huset 😅 Takk for råd og tips. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (7 minutter siden):

Men går ikke det på boligsalgs forsikringen/oss? For da hadde vi løyet i takstrapporten. Trodde det var et ganske vanntett system det der. 

Hvordan skal kjøper kunne dokumentere at det er du/dere som har gjort dette, og ikke hen selv, dersom kjøper får tilsyn etter å ha bodd der i 4 år?

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt med elektriker som tilbyr el-sjekk eller hva det nå heter, og bestill der.

Hvis du har godtatt et bud med forutsetning om at du skal gjennomføre en sånn sjekk så skal du gjennomføre en sånn sjekk. 

Det er faktisk så enktelt når man har inngått en avtale om å gjøre noe, så skal man gjøre det. Hvis budet med forutsetningen er aksepter, så er det for sent å påstå noe annet enn at kontroll skal gjennomføres.

 

Jeg kverrukerer ikke på om å gjennomføre sjekken. Det har vi godtatt og skal få til. 

Jeg er bare nysgjerrig hvorfor 😊 

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Det de altså krever er at det skal inn en "eltaksmann". Spørsmålet er jo om ikke evt. elsjekk fra elektriker burde holde.... Kjøper mener dere skal betale dette, eller tar han selv regningen?

Vi skal betale for det og godtatt det. De skal ha en eltilstandsrapport, så det skal de få. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Hvordan skal kjøper kunne dokumentere at det er du/dere som har gjort dette, og ikke hen selv, dersom kjøper får tilsyn etter å ha bodd der i 4 år?

Kanskje vi burde ta bilder av boligen før vi flytter ut, alle utganger, vegger, spotter etc og kopier av dokumentene på huset? 

Men ja, ser utfordringen. 🤔 Blir vel ofte ord mot ord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Ørjanø said:

Jeg kverrukerer ikke på om å gjennomføre sjekken. Det har vi godtatt og skal få til. 

Jeg er bare nysgjerrig hvorfor 😊 

Det må du egentlig spørre kjøper om.

Men selv små formaliafeil på elektrisk anlegg kan gir katastrofale kostnader i etterkant. Hvis det f.eks mangler dokumentasjon og man får pålegg om utbedring av noe som er støpt inn i vegger og gulv kan det fort være 6-siffer i utbedringskostnader. At kjøper er litt ekstra nervøs og forsiktig med det kan være lurt.

Eierskifteforsikringer er også notorisk vanskelig å forholde seg til som kjøper, så at man ønsker å sikre seg godt mot dem er også fornuftig.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ørjanø said:

Men er det ikke derfor man har boligsalgs forsikring som gjør at slike løgner belastes selger? 

Alt er i henhold til det originale og vi har alle papirene på det. Oversikt over alle stikkontakter, spotter, USB utganger og annet. Jeg er på ingen måte en elektriker eller har særlig kunnskap rundt dette, men hva skulle vi ha tuklet med når alt er i henhold til dokumentene og lett å sjekke? 

Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer 😅 

Joda. Men en elrapport er en spesifikk dokumentasjon på at alt er i orden. Noe som kan gjøre det lettere i etterkant mtp forsikring dersom det mot formodning skulle vise seg at noe alikevel ikke er som det skal om si, et par års tid.

Dette blir jo såklart bare min egen spekulering, men jeg tolker det som at kjøper ønsker denne tilstandsrapporten som en slags ekstra trygghet, og behøver nødvendigvis ikke være noe negativt.

En tredjeparts-sjekk som dette fraskriver jo deg som selger enda mer anvar OM noe skulle dukke opp seinere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (1 minutt siden):

Joda. Men en elrapport er en spesifikk dokumentasjon på at alt er i orden. Noe som kan gjøre det lettere i etterkant mtp forsikring dersom det mot formodning skulle vise seg at noe alikevel ikke er som det skal om si, et par års tid.

Dette blir jo såklart bare min egen spekulering, men jeg tolker det som at kjøper ønsker denne tilstandsrapporten som en slags ekstra trygghet, og behøver nødvendigvis ikke være noe negativt.

En tredjeparts-sjekk som dette fraskriver jo deg som selger enda mer anvar OM noe skulle dukke opp seinere.

Takk, godt forklart. Mye av grunnen til at jeg lurer er også at vi skal kjøpe hus, og ser da nå fordelen med en slik rapport. Bra for selger og kjøper. 😊

Lenke til kommentar

Skal jeg se på situasjonen når jeg kjøpte huset jeg bor i nå, skulle jeg absolutt ha hatt et slikt krav. Det at det hadde bodd en eltaksmann i huset gjorde jo at jeg feilaktig trodde at ting skulle være på stell, og det ble ganske så dyrt. 

Nå var eltakstmannen død, så huset ble kjøpt av enken. Hun hadde nok ikke innsikt og solgte i "god tro" og skjulte nok ikke noe, mens summene her var heller ikke store nok til at det kunne tas på eierskifteforsikringen.

"Skomakerens barn" og "drypper hos rørleggeren" var nok beskrivelser som kunne brukes om opplegget her.

Lenke til kommentar
NULL skrev (6 minutter siden):

Skal jeg se på situasjonen når jeg kjøpte huset jeg bor i nå, skulle jeg absolutt ha hatt et slikt krav. Det at det hadde bodd en eltaksmann i huset gjorde jo at jeg feilaktig trodde at ting skulle være på stell, og det ble ganske så dyrt. 

Nå var eltakstmannen død, så huset ble kjøpt av enken. Hun hadde nok ikke innsikt og solgte i "god tro" og skjulte nok ikke noe, mens summene her var heller ikke store nok til at det kunne tas på eierskifteforsikringen.

"Skomakerens barn" og "drypper hos rørleggeren" var nok beskrivelser som kunne brukes om opplegget her.

Utrolig kjedelig situasjon. Det elektriske er himla dyrt, men uhyre viktig å ha i orden. Man skulle jo tro at det var i orden når man kjøpet av en eltaksmann ja. 

Blir nok å få sjekket det elektriske når vi kjøper nytt hus også. Jeg er helt grønn på dette området, men glad jeg spurte her inne. Det er kanskje ikke alle som er like nøye med at ting utføres av fagfolk eller har muligheten til det, og selv da kan det oppstå ting som du selv har erfart. 

Så den elrapporten skal vi betale med glede (og mer forståelse 😅). 

Lenke til kommentar

Kontakt elektrikker firmaer i nærheten og spør om pris på elsjekk. Da går de igjennom og sjekker at alt er ok. Det hjelper deg hvis kjøper blir kranglete, og det er en sikkerhet for kjøper.

Mange som hevder de aldri har gjort noe med det elektriske anlegget, men ljuger. Og siden man som oftest kjøper av ukjente folk så er det helt greit å ikke stole på slikt. Feil i det elektriske anlegget kan fort føre til brann.

Eier av boligen er ansvarlig for det elektriske anlegget, og at det er i orden, og en elsjekk kan være lurt å ta med noen års mellomrom. Mange forsikringsselskap gir også avslag i forsikringen hvis man gjør dette.

Og hvis man ikke gjør som kjøper her, og ber selger fikse det, så ville jeg anbefalt alle å gjøre det når man kjøper en bolig. Da vanlige folk ikke ser det som ligger bak stikk, brytere og sikringsskap. En elsjekk kan fortavsløre feil som man da kan få fikset på eierskifeforskringen, som kanskje ikke hadde syntes før om noen år og etter denne har gått ut.

Søk elsjekk i din foretrukne søkemotor, så får du opp forslag. Legg til stedsnavn, så får du opp de som driver med det i nærheten av deg. Det er anbefalt å bruke noen som annonserer med det, slik at de vet bedre hva de driver med, og er kjappere på det. Ikke alle elektrikkere er like flinke til det, og det bærkurses. Sjekk at de har FG godkjennelse, så er elsjekken også brukanes mot forsikingsselskapene.

 

Bare får å legge alle fakta på bordet, så er jeg elektrikker, jobber i elektro bedrift, men vi reklamerer ikke med salg av elsjekker, men utfører det når våre kunder spør oss om det direkte. (Og nei, sitter ikke med hva det eventuelt kan koste)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...