Gå til innhold

Gjøre bøfferpengene om til fond? ulempe?


Gjest 13077...d13

Anbefalte innlegg

Gjest 13077...d13

Hei.

Som tittelen sier så tenker jeg å heller sette det jeg har over på fond for å få bedre avkasting på det. Er det dumt? Har fond fra før.

Har rundt 150k, men føler at det bare er "bortkastet" da jeg kunne ha hatt mye mer. Ulempen er jo selvsagt at jeg ikke kan ta ut med engang hvis det skulle skje noe uventet. dog har det ikke skjedd noe uventet på flere år. 

Bruker vanlig brukskonto hos DNB som bøffer. Om det er noen andre banker som gir bedre renter så hyl ut. 

Anonymous poster hash: 13077...d13

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sparing i fond er ikke dumt, men da blir det ikke et buffer, om man skal flisespikke. Buffer er penger du kan bruke umiddelbart til uforutsette utgifter slik at du slipper ta opp gjeld eller utsette viktige handlinger.

2x månedslønn holder til buffer. Resten kan du sette i fond.

Lenke til kommentar

Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for.

150k er ganske mykje, så om ikkje alt så kan du sikkert flytte delar av det til fond. Økonomien totalt, inntekt, tryggleik for jobben, bil eller ikkje bil og andre faktorar spelar inn på kva du kan få bruk for.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (8 minutter siden):

Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for.

Kan ta opp mot en uke å selge fond, så vil ikke si at fond er egnet som buffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Kan ta opp mot en uke å selge fond, så vil ikke si at fond er egnet som buffer.

Med ett kredittkort som "mellombuffer" er det helt fint, men en må såklart ta høyde for risikoen som er lavere på en sparekonto :)

Lenke til kommentar
Gjest 13077...d13
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Har du buffer på 150K? Kan vel sette halvparten av det i fond.

Ja.. Da det anbefales å ha 3x mnds lønn i tilfelle det skulle skje noe? . (har lagt på ekstra selvsagt. Så 100k er vel mer presis ut i fra lønnen min) 

Er det bedre å eller da ta 50k over på fond? Eller hva er ok å ha som bløffer? 

 

Anonymous poster hash: 13077...d13

Lenke til kommentar
Gjest 13077...d13
Zeph skrev (56 minutter siden):

Du kan fint ha buffer i fond, med den risiko at om du får bruk for dei så kan du måtte ta dei ut til ein langt lågare verdi enn du kjøpte for.

150k er ganske mykje, så om ikkje alt så kan du sikkert flytte delar av det til fond. Økonomien totalt, inntekt, tryggleik for jobben, bil eller ikkje bil og andre faktorar spelar inn på kva du kan få bruk for.

Hvaa tenker du er det mest gunstige å ha? 

Anonymous poster hash: 13077...d13

Lenke til kommentar
Gjest 8af53...1d1
Gjest 13077...d13 skrev (1 time siden):

Hei.

Som tittelen sier så tenker jeg å heller sette det jeg har over på fond for å få bedre avkasting på det. Er det dumt? Har fond fra før.

Har rundt 150k, men føler at det bare er "bortkastet" da jeg kunne ha hatt mye mer. Ulempen er jo selvsagt at jeg ikke kan ta ut med engang hvis det skulle skje noe uventet. dog har det ikke skjedd noe uventet på flere år. 

Bruker vanlig brukskonto hos DNB som bøffer. Om det er noen andre banker som gir bedre renter så hyl ut. 

Anonymous poster hash: 13077...d13

For guds skyld få overført pengene til en sparekonto. På brukskonto får du ikke rente omtrent.

https://www.bytt.no/bank/sparekonto/beste-hoyrentekonto#sorter

 

Anonymous poster hash: 8af53...1d1

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å ha penger i fond sett alt du ikke bruker på en vanlig måned i fond. 

Har selv aldri opplevd at det har tatt mer enn en arbeidsdag å få solgt fond.

Selv så mener jeg at det er riktig å ha så mye umiddelbart tilgjengelig at det ikke gjør noe hvis en lønning/forventet inntekt blir noen dager forsinket.  (F.eks hvis lån eller husleie forfaller dagen etter lønning så ville jeg hatt det beløpet + litt i bakhånd)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...