Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Politihøyskolensøker skrev (1 time siden):

Hei, jeg svømte vanlig bryst på opptak i Oslo og kom godt innenfor kravet for jenter. Bassenget i Oslo er 12,5 m så det er lurt å få til gode vendinger da du vil spare mye tid på et skikkelig fraspark i bassengveggen. ☺️

 

Lykke til 

Takk for svar. 

Blir det benyttet annet basseng i Oslo enn tidligere? Eldre tråder her forteller om at det er 25 m basseng i Oslo. 

Lenke til kommentar
Justituarius skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke vært på testene enda, men har sett fra tidligere tråder at det er 25 m basseng i Oslo. 

Stilte samme spørsmål tidligere i forhold til valg av svømmestil, men det kom ingen respons. Det er personer som har bestått kravet på 100 m med å svømme ordinær brystsvømming i 75 m. For den som ikke svømmer brystsvømming med bra tempo, bør crawl benyttes. I så fall med hodet under vann. Der hvor jeg svømmer, ser jeg at veldig mange crawler med hodet kontinuerlig over vann. Dette forsinker tempoet betraktelig, og man anvender mye mer muskelkraft som skaper oksygen i vannet som gjør at man flyter dårligere og får en skjev posisjon. 

Selv har jeg tatt tiden når jeg svømmer brystsvømming contra crawl, og det er markant bedre tid med å velge crawl for mitt vedkommende i alle fall. Trolig vil det også hjelpe med adrenalin på selve testen. Jeg øver på pusteteknikk ved crawl, for å effektivisere dette.

Siterer denne bare: 

jeg har ikke tatt testene ennå, men skal på fredag💃🏼 Jeg svømmer vanlig bryst og er ganske rask der, men bli jo sliten i armene fort. Fordelen for min del er at jeg bruker svømmestilen «glassmanet» når jeg tar de sist på ryggen og sparer MASSEVIS av tid. Skyver meg selv med armer og bein under vann. Da slippe jeg å få vann i annsiktet av baklengs crawl. 
Mener også at de hadde 12,5m basseng ifjor

Lenke til kommentar
Akbo skrev (6 timer siden):

Siterer denne bare: 

jeg har ikke tatt testene ennå, men skal på fredag💃🏼 Jeg svømmer vanlig bryst og er ganske rask der, men bli jo sliten i armene fort. Fordelen for min del er at jeg bruker svømmestilen «glassmanet» når jeg tar de sist på ryggen og sparer MASSEVIS av tid. Skyver meg selv med armer og bein under vann. Da slippe jeg å få vann i annsiktet av baklengs crawl. 
Mener også at de hadde 12,5m basseng ifjor

Når du svømmer vanlig bryst, har du hodet over eller under vann? Har jeg hodet over er det så vidt jeg klarer det på tiden, føler at det stjeler så syykt mye tid😅Men jeg er nok ikke så rask

Svømmestilen du beskriver på rygg der er vel den man må bruke? Er ikke lov å crawle baklengs

Lenke til kommentar
Student2538 skrev (1 time siden):

Når du svømmer vanlig bryst, har du hodet over eller under vann? Har jeg hodet over er det så vidt jeg klarer det på tiden, føler at det stjeler så syykt mye tid😅Men jeg er nok ikke så rask

Svømmestilen du beskriver på rygg der er vel den man må bruke? Er ikke lov å crawle baklengs

Jeg svømmer med hodet for det meste over vann,  men det fungerer fint for meg! 
 

Vet ikke helt hva den svømmestilen kalles i fagspråk (på rygg), men sett at de ifjor hvertfall tar armene baklengs over vann for å skyve seg frem på ryggen. Tror ikke det er noe spesifikt hva på rygg som er lov og ikke så lenge det er på rygg?

Lenke til kommentar
Akbo skrev (1 minutt siden):

Jeg svømmer med hodet for det meste over vann,  men det fungerer fint for meg! 
 

Vet ikke helt hva den svømmestilen kalles i fagspråk (på rygg), men sett at de ifjor hvertfall tar armene baklengs over vann for å skyve seg frem på ryggen. Tror ikke det er noe spesifikt hva på rygg som er lov og ikke så lenge det er på rygg?

Sitert rett fra phs sine sider: På de siste 25 meterne skal du svømme på rygg med slyngbenspark og armene under vannet. Du kan fint bruke armene til å svømme, men de må hele tiden være under overflaten

Lenke til kommentar
Akbo skrev (1 time siden):

Jeg svømmer med hodet for det meste over vann,  men det fungerer fint for meg! 
 

Vet ikke helt hva den svømmestilen kalles i fagspråk (på rygg), men sett at de ifjor hvertfall tar armene baklengs over vann for å skyve seg frem på ryggen. Tror ikke det er noe spesifikt hva på rygg som er lov og ikke så lenge det er på rygg?

Takk for svar☺️

På phs sine sider + video på YouTube står det/viser det at armene hele tiden skal være under vann, så har bare antatt at ryggcrawl derfor ikke er lov

Lenke til kommentar
Anony m skrev (59 minutter siden):

Sitert rett fra phs sine sider: På de siste 25 meterne skal du svømme på rygg med slyngbenspark og armene under vannet. Du kan fint bruke armene til å svømme, men de må hele tiden være under overflaten

Ser nå at noen kom meg i forkjøpet her🙊

Lenke til kommentar

Mye mas fra meg her nå😅

 

Det stemmer at jentekravet på løpetesten er 16 runder? Har sett for meg at det er 16,4 av en eller annen grunn, så må bare dobbeltsjekke det. Ligger «dårlig» an til løpingen så for min del har en halv runde litt å si

Lenke til kommentar
Student2538 skrev (10 minutter siden):

Mye mas fra meg her nå😅

 

Det stemmer at jentekravet på løpetesten er 16 runder? Har sett for meg at det er 16,4 av en eller annen grunn, så må bare dobbeltsjekke det. Ligger «dårlig» an til løpingen så for min del har en halv runde litt å si

16 runder☺️

Lenke til kommentar
Matiasen skrev (14 timer siden):

Hva tenker dere? Går snittet ned i år? 

Vil absolutt tro det. Tror at flere av de som er kvalifiserte har svært gode karakterer da flere har forberedt seg ekstra godt grunnet det høye snittet i fjor, men vil tro at det er færre kvalifiserte grunnet lavt søkertall. Er jo umulig å si, men når man ser bare hvor få som ble innkalt til fysiske tester sammenlignet med tidligere år gir det jo en indikasjon ihvertfall

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matiasen skrev (15 timer siden):

Hva tenker dere? Går snittet ned i år? 

Vanskelig å si. Som skrevet over så har nok mange forberedt seg bedre i år mtp at snittet økte så i fjord, meg inkludert. Men så har vi jo lavere søkertall så håper jo på at det kan være med å dra snittet litt ned. På fysiske tester var det veldig mange i min pulje som hadde Stavern på 1. plass, så jeg frykter at det kan bli litt høyt der i år🫣 Blir spennende å se! Hva tror du?

Endret av phssøker23
Lenke til kommentar

Vært på fysiske tester. Jeg var først ut, så vet lite om de som kom etter meg, men møtte en i garderoben som dessverre ikke bestod. Ellers så var det 3 stk som ikke møtte opp. Jeg har altfor lavt snitt, men er med i år for erfaringen (evt et mirakel), og vil bruke høsten på å øke snittet. Testene var grei skuring, og veldig greit at man blir sekundert på løpingen. Svømmingen var det bare å gi bånn gass, for der fikk vi ingen sekundering. 

Lenke til kommentar
phssøker23 skrev (1 time siden):

Vanskelig å si. Som skrevet over så har nok mange forberedt seg bedre i år mtp at snittet økte så i fjord, meg inkludert. Men så har vi jo lavere søkertall så håper jo på at det kan være med å dra snittet litt ned. På fysiske tester var det veldig mange i min pulje som hadde Stavern på 1. plass, så jeg frykter at det kan bli litt høyt der i år🫣 Blir spennende å se! Hva tror du?

Men var bare 30% av alle søkerne som hadde Stavern på 1 plass. Veldig mange hadde Oslo og Bodø på 1 plass når jeg var på fysiske tester

Endret av Hjalmar2000
Lenke til kommentar
Hjalmar2000 skrev (37 minutter siden):

Men var bare 30% av alle søkerne som hadde Stavern på 1 plass. Veldig mange hadde Oslo og Bodø på 1 plass når jeg var på fysiske tester

Åja! Da var det sikkert bare tilfeldig at det var akkurat på min gruppe! Har du oversikt over hvor mange prosent som hadde stavern på 1 i fjord?

Lenke til kommentar
OG24 skrev (2 timer siden):

Vært på fysiske tester. Jeg var først ut, så vet lite om de som kom etter meg, men møtte en i garderoben som dessverre ikke bestod. Ellers så var det 3 stk som ikke møtte opp. Jeg har altfor lavt snitt, men er med i år for erfaringen (evt et mirakel), og vil bruke høsten på å øke snittet. Testene var grei skuring, og veldig greit at man blir sekundert på løpingen. Svømmingen var det bare å gi bånn gass, for der fikk vi ingen sekundering. 

Interresant at det er flere som ikke møter opp. Var det på min pulje også. Kan jeg spørre hva du har i snitt?😊Gratulerer med bestått fysisk! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...