Gå til innhold

Norsk elbilpolitikk som DAB 2.0.


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (1 time siden):

Men ja for at elbiler skal funke må man kunne lade der man parkerer

I det forrige innlegget om handlet om hvordan forbrenningsmotoren vant, da bensinbilen tok en ubestridelig ledelse, var den siste hindringen hvordan å føre sammen brenselet og motoren til en effektiv enhet med høy funksjonalitet;  dette var mulig med blybensinen (diesel kom senere). Hva den batterielektriske bilen trenger er noe tilsvarende blybensinen for at ulempene skulle bli overvinnelig, vi trenger batteri som kan tåle hurtiglading og ha høyere energitetthet for at man kan trøbbelfritt bruke en elbil med minimal tidssløseri og størst mulig effektivitet. Hvis en bil kan lades i løpet av en halvtime og kan benyttes uten ladningsbehov for minst to-tre dager, er man i målet. Enda bedre om batteriet vil ha en lang levetid.

Vi har ikke nådd dette stadiet, så elbilen i dag er best i by- og bynære trafikk opptil 50 km i omkrets (per dag), den vil aldri være et ruralt kjøretøy og vil aldri kunne benyttes for langtur som kunne varer i mange timer; en tur fra Kongsvinger til Røros vil være i det meste laget, da er reiseplanlegging og anlegg for tålmodighet en nødvendighet. Vi kan bruke elbiler som et rent ærendskjøretøy for dagliglivet - det er jo hva elbilen først og fremst er ment for. 

Som nyttekjøretøy kan man ha batteridrift i buss, varebil og lastebil ment for by- og bynære trafikk - og det er der potensialiteten er størst etter min mening, hvis man kan ha nullutslipp på passasjer-, post- og varefrakt i et byområde vil det få meget markante følger, spesielt for lokalmiljøet. Den vinterlige smogluften i Oslo kan bli borte. Når det gjelder lastefrakt på lange avstander er det langt mer utfordrende. 

Induksjonslading har lenge vært sterkt ønsket for å lade opp biler både ved parkering eller under kjøring, men det har vist seg at bruk av elektromagnetiske felt gjennom asfalten er så utfordrende, at dette er fremdeles i det blått. Det er mange prosjekter siden 2008 som så langt har ikke kommet ut av prøvefasen. 

Svenskene valgt en litt annerledes løsning, glidesko-løsningen. En bil kan simpelt legge ned en "sko" som da "glide" i kontakt med en glideskinne, men dette tror jeg bare er egnet for buss, varebil og lastebil fremfor personbil. Dette kan allikevel benyttes i korte strekninger for å lade opp nyttekjøretøyer, fremfor å utgjøre en del av en asfaltveg. 

Men en dag kan en bilsjåfør om han skulle lade opp batteriet, bare kjøre til en bestemt strekning med synlige hvite prikker på asfalten og dermed kjøre i flere hundre meter i behagelig hastighet for å lade opp med 15 til 20 % på en gang, og dermed kan fortsette inntil batteriet begynner å bli lav - og så gjenta det på nytt. Batteriet liker best å bli ladet når det er 40 til 60 %, har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, sedsberg said:

Jeg vet det. Men det skjønner ikke elbilfantastene. De mener også at å lade elbil tar kortere tid enn å fylle bensin/diesel siden man kan gjøre andre ting samtidig som man lader.

Jeg har ikke elbil men de har da helt rett. Hvis du kommer til å savne de iskalde minuttene der du står og skvetter diesel på buksene dine til tusen kroner i minuttet, er det vilje over fornuft. Dèt er en ting jeg ikke kommer til å savne i framtiden en gang. Ideelt sett er det minutter jeg heller ville brukt på ei veikro. Men nå hører jeg at veikroene er i ferd med å dø, så da vet jeg ikke riktig hva framtiden kommer til å bringe.

Endret av tommyb
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er jo bare 34 mil fra Kongsvinger til Røros. Selv gamle elbiler klarer jo det. Noen nye elbiler har jo 70mil+ oppgitt og burde da iallefall klarer det utmerket.

Også er det vel bøttevis av ladere på strekningen om man skulle kjøre en bil med lite batteri. 

Jeg bruker nok mindre tid på å lade elbiler enn jeg brukte på å fylle dieselbiler før ja. Men så kjører jeg meget sjelden over 40 mil mellom stikkontakter. Faktisk 2 år siden sist jeg hurtigladet på en kjøretur og da kjørte jeg langt med henger som dro forbruket opp betraktelig.

Jeg bor Nord i landet da hvor det har brukt å være begrenset med ladere men nå er det flust over alt.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er denne elbillogikken jeg elsker! :D

Å vente 30 minutter på en veikro mens man lader er ikke tapt tid siden man er på veikro.

Men de 2 minuttene (jeg har tatt tiden) man sløser bort på å fylle bensin er tapt tid og dermed er det raskere å bruke 30 minutter på en veikro enn å fylle i 2 minutter. (Dvs. man fyller i drøye ett minutt. Resten går med til å gå inn og ut av bilen, taste pin og løfte fyllepistolen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 minutter siden):

Er denne elbillogikken jeg elsker! :D

Å vente 30 minutter på en veikro mens man lader er ikke tapt tid siden man er på veikro.

Men de 2 minuttene (jeg har tatt tiden) man sløser bort på å fylle bensin er tapt tid og dermed er det raskere å bruke 30 minutter på en veikro enn å fylle i 2 minutter. (Dvs. man fyller i drøye ett minutt. Resten går med til å gå inn og ut av bilen, taste pin og løfte fyllepistolen).

Å vente 30 minutter på en veikro er bortkastet. 

Kjørte nettop en helgetur på 800km. Vi hadde det travelt og stoppet 3 min og kjøpte smørbrød vi spiste i bilen akkurat som vi ville ha gjort med en bensin bil. Etter over 30 0000km med el bil har jeg ennå tilgode å lade mens jeg spiser. Kan gjerne spise på en veikro men da må det være fordi jeg er sulten ikke pga bilen

Lenke til kommentar

For å få det til må jo ladestasjonene være på veikroene, og siden veikroene vissnok er i ferd med å forsvinne så kommer vel den muligheten uansett til å være teoretisk. Men på 80 mil bør du vel ha en pause eller to.

Sist gang jeg kjørte langt nok til å kjøpe mat hadde vi i alle fall pauser lange nok til å hurtiglade. Andre sjåfører presser seg sikkert hardere og det er jo ikke sånn at man automatisk klarer synkronisere tissepause og matpause med hurtiglading.

Men det er ihvertfall sånn at jeg overhodet ikke kommer til å savne bensinpumpa når jeg før eller senere får min første elbil. Andre får romantisere det så mye de vil. Litt sånn som jeg sikkert romantiserer at veikroer og ladestasjoner burde samkjøres. Eller eksistere, i det hele tatt. Er ikke riktig det samme med bensinstasjonsmat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er jo bare 34 mil fra Kongsvinger til Røros. Selv gamle elbiler klarer jo det. Noen nye elbiler har jo 70mil+ oppgitt og burde da iallefall klarer det utmerket.

Fem timer, minimum. Gjennomsnittlig sett er det egentlig opptil seks timer fordi man må stoppe i mellomtiden - spesielt i ganske monotone omgivelser. Dessuten er den lange kjøreturen og de varierte forholdene avhengig av vær og årstid ikke uproblematisk for en elbil som vil selvsagt ha varierte kraftytelse slik at maks. rekkevidde ikke er gjeldende overalt. En Tesla Model 3 må uansett lades på en slik strekning da det ikke er tilrådelig å komme meget lavt på batteriet selv hvis det er oppgitt til cirka 440 km. Dette forutser reiseplanlegging ettersom ladning er nødvendig. En typisk VW e-Golf har en praktisk rekkevidde på kun 190 km. Volvo EC40 har en praktisk rekkevidde på rundt 350 kilometer.

Som et ærendskjøretøy vil bilen kjøres bare et par titalls kilometer eller mer per dag, så det egentlige problemet er at sjåføren må da gi avkall på fleksibiliteten som forbrenningsmotoren gir, da det bare var å fylle på på den første og beste bensinstasjonen man kommer til, elbilen i sammenligning trenger ladeinfrastruktur og deretter mer tid enn forsvarlig fordi hyppig hurtigladning ikke anbefaltes. Det er akkurat der gjennombruddet ligger som nevnt med blybensinen, man må gi elbilen fleksibilitet som kjøperen ønsker seg, for å kunne benytte den og kjøre rundt med den under enhver omstendighet, som fra å kjøre et par hundre meter til nærmest butikk til å kjøre i et halvt døgn på bilferie. 

Og så snart dette er oppnådd, er det et nytt problem som må løses; 

Tilgang på nok elektrisitet. Det ikke bare biltransporten, hele samfunnet må elektrifiseres. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, JK22 said:

Fem timer, minimum. Gjennomsnittlig sett er det egentlig opptil seks timer fordi man må stoppe i mellomtiden - spesielt i ganske monotone omgivelser. Dessuten er den lange kjøreturen og de varierte forholdene avhengig av vær og årstid ikke uproblematisk for en elbil som vil selvsagt ha varierte kraftytelse slik at maks. rekkevidde ikke er gjeldende overalt. En Tesla Model 3 må uansett lades på en slik strekning da det ikke er tilrådelig å komme meget lavt på batteriet selv hvis det er oppgitt til cirka 440 km. Dette forutser reiseplanlegging ettersom ladning er nødvendig. En typisk VW e-Golf har en praktisk rekkevidde på kun 190 km. Volvo EC40 har en praktisk rekkevidde på rundt 350 kilometer.

Som et ærendskjøretøy vil bilen kjøres bare et par titalls kilometer eller mer per dag, så det egentlige problemet er at sjåføren må da gi avkall på fleksibiliteten som forbrenningsmotoren gir, da det bare var å fylle på på den første og beste bensinstasjonen man kommer til, elbilen i sammenligning trenger ladeinfrastruktur og deretter mer tid enn forsvarlig fordi hyppig hurtigladning ikke anbefaltes. Det er akkurat der gjennombruddet ligger som nevnt med blybensinen, man må gi elbilen fleksibilitet som kjøperen ønsker seg, for å kunne benytte den og kjøre rundt med den under enhver omstendighet, som fra å kjøre et par hundre meter til nærmest butikk til å kjøre i et halvt døgn på bilferie. 

Og så snart dette er oppnådd, er det et nytt problem som må løses; 

Tilgang på nok elektrisitet. Det ikke bare biltransporten, hele samfunnet må elektrifiseres. 

Sier seg vel selv at man ikke burde kjøpe en e-golf om man pendler kongsvinger-Røros ofte. Men om man bare kjører på jobb\butikk\barnehage\skole etc i nærområder hver dag så duger de helt fint til det. Gjenomsnittlig kjørelengde i norge er vel sånn 12 kilometer om dagen eller noe.

Har man en bra elbil (selvfølgelig mye dårlig der ute som også gjelder for fossile biler) så planlegger bilen ruten for deg med eventuelt nødvendige stopp.

Min gamle Tesla må stoppe å lade i 5 minutter på denne turen ifølge appen til bilen. Denne tar høyde for vær å vind å alt sånt så på sommeren slipper man nok den stoppen. Ankommer og med 18% da så har litt å gå på.

En nyere Tesla vil klare ruten helt fint uten å måtte stoppe.

 

Screenshot_20240311_125729_Tesla.jpg

Forøvrig en burgersjappe, en Coop Extra butikk og to resturanter med laderne i Alvdal så de 5 minuttene kan man fint slå ihel.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
18 hours ago, JK22 said:

Vi har ikke nådd dette stadiet, så elbilen i dag er best i by- og bynære trafikk opptil 50 km i omkrets (per dag), den vil aldri være et ruralt kjøretøy og vil aldri kunne benyttes for langtur som kunne varer i mange timer; en tur fra Kongsvinger til Røros vil være i det meste laget, da er reiseplanlegging og anlegg for tålmodighet en nødvendighet.

Jo vi har nådd det stadiet.

Men du må ha lading på hotellet på Røros. Det er en misoppfatning at vi trenger så vanvittig masse hurtigladere. Vi trenger sakteladere der bilen står i ro. 
Man må fri seg fra tanken om at man skal kjøre til en energinasjon og fylle opp bilen. Fyllingen skjer når bilen allikevel står i ro.

Denne planleggingen er gjort for Tesla Model 3 2019 modell som er en bil til 200.000kr og er stor nok til en familie på 4

IMG_0621.thumb.png.ee295accc32214291ada1d04a021a9fd.png

Noen liker å kjøre 4,5 timer uten å stoppe, jeg er ikke en av de. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=342893600

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (14 minutter siden):

Jo vi har nådd det stadiet.

Men du må ha lading på hotellet på Røros. Det er en misoppfatning at vi trenger så vanvittig masse hurtigladere. Vi trenger sakteladere der bilen står i ro. 
Man må fri seg fra tanken om at man skal kjøre til en energinasjon og fylle opp bilen. Fyllingen skjer når bilen allikevel står i ro.

Denne planleggingen er gjort for Tesla Model 3 2019 modell som er en bil til 200.000kr og er stor nok til en familie på 4

IMG_0621.thumb.png.ee295accc32214291ada1d04a021a9fd.png

Noen liker å kjøre 4,5 timer uten å stoppe, jeg er ikke en av de. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=342893600

13 % er det tynneste som margin etter min mening. Effekten blir dårlig hvis batteriet blir for lav. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

13 % er det tynneste som margin etter min mening. Effekten blir dårlig hvis batteriet blir for lav. 

Meningen din er feil.

Under 15% så har du ca halv effekt ja. Så da kjører man rundt med bare 200hk… 

helt krise /s

EDIT: Kongsvinger Røros er en ganske ideel strekning for elbiler, så argumentet ditt holder ikke vann. 
Men hvis man derimot snakker Kongsvinger - København, så skal jeg være enig med deg at elbil ikke er helt bra nok enda. 
Men den er ikke dårligere enn at man tåler å bruke 45 minutter ekstra og planlegge litt på en sånn tur hvis man bare gjør det et par ganger i året. Hvis man kjører Kongsvinger - Køben hver 14. dag derimot er en bensinbil en bedre løsning (om enn veldig mye dyrere)

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, tommyb said:

Hmm. Hvis du skal lade i 5 minutter, rekker du å skaffe en burger da? Hvordan ville du gjort det?
 

Da ville jeg ringt å bestilt den så den var klar til å bare hentes?

Nettleser på skjermen i bilen til å surfe meny så har man passasjer kan det jo lett planlegges. 

Eller så ville jeg nok bare ladet i 15-20 minutter der å tatt meg god tid. Tipper jeg ville strukket på bena uansett da.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Jo vi har nådd det stadiet.

Men du må ha lading på hotellet på Røros. Det er en misoppfatning at vi trenger så vanvittig masse hurtigladere. Vi trenger sakteladere der bilen står i ro. 
Man må fri seg fra tanken om at man skal kjøre til en energinasjon og fylle opp bilen. Fyllingen skjer når bilen allikevel står i ro.

Denne planleggingen er gjort for Tesla Model 3 2019 modell som er en bil til 200.000kr og er stor nok til en familie på 4

IMG_0621.thumb.png.ee295accc32214291ada1d04a021a9fd.png

Noen liker å kjøre 4,5 timer uten å stoppe, jeg er ikke en av de. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=342893600

Dette må jo være en SR. Kjørte 390km i går med 0 grader utetemp og 20% igjen på batteriet.

Vi er to sjåfører og trenger ikke pauser i ett kjør. 

Lenke til kommentar

Nei ruta var for en 2019 LR.

Kongsvinger er 144moh og Røros er 700moh. Du klarer ikke den turen i en SR uten å lade.

Andre veien så kanskje.

Diskusjonen her er et eksempel på at man bør ha over 550km rekkevidde WLTP for at byttet fra fossilbil ikke skal bli for irriterende

Går sikkert fint med mindre rekkevidde for mange, men jeg for min del liker ikke å stoppe så mye.
Og i min personlige motorveihastighet og mening (130 km/t) så er det kun Model 3/S / Taycan / EQE / EQS / id7 / i4 som er noe i nærheten av bra nok for folk som kjører fort og langt. Alle andre er rett og slett ikke bra nok ennå til å erstatte fossilbilene uten å bli for irriterende.

 

 

 

Endret av bzzlink
La til noen flere modeller
Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

13 % er det tynneste som margin etter min mening. Effekten blir dårlig hvis batteriet blir for lav. 

Ser den. For en Tesla er det jo greit.
Men fra en 60-80 hestekrefter til en 30-40 på de litt mer "gniene" tegnede bilene? Det er absolutt et poeng man må tenke på.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Nei ruta var for en 2019 LR.

Kongsvinger er 144moh og Røros er 700moh. Du klarer ikke den turen i en SR uten å lade.

Andre veien så kanskje.

Diskusjonen her er et eksempel på at man bør ha over 550km rekkevidde WLTP for at byttet fra fossilbil ikke skal bli for irriterende

Går sikkert fint med mindre rekkevidde for mange, men jeg for min del liker ikke å stoppe så mye.
Og i min personlige motorveihastighet og mening (130 km/t) så er det kun Model 3 / Taycan / EQE / EQS / id7 som er noe i nærheten av bra nok for folk som kjører fort og langt. Alle andre er rett og slett ikke bra nok ennå til å erstatte fossilbilene uten å bli for irriterende.

 

 

 

Høydeforskjellen utgjør 3.3kW eller 4% på batteriet på min bil. På 330km og så mange høydemeter ville jeg ha brukt 67% av batteriet på en slik tur ved 0 grader utetemp. På returen ville jeg brukt 59% av batteriet. En M3 Longrange skal ha lengre WLTP enn min bil (570km) så denne strekningen må gå fint uten lading. Om sommeren kunne jeg nesten kjørt tur retur på en lading. 660km

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Høydeforskjellen utgjør 3.3kW eller 4% på batteriet på min bil. På 330km og så mange høydemeter ville jeg ha brukt 67% av batteriet på en slik tur ved 0 grader utetemp. På returen ville jeg brukt 59% av batteriet. En M3 Longrange skal ha lengre WLTP enn min bil (570km) så denne strekningen må gå fint uten lading. Om sommeren kunne jeg nesten kjørt tur retur på en lading. 660km

2019 LR har ikke varmepumpe. Og WLTP var vel 530 eller noe i sin tid. Mindre batteri enn dagens LR.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...