Gå til innhold

gaming pc uten GPU


Anbefalte innlegg

hei! jeg ønsker å bygge en gaming pc som klarer 1080p greit, evt 1440p på noen spill. syntest GPU er dyrt, noen som har prøvd de nye ryzen 5/7 8600G, kan disse funke som midlertidig løsning frem til jeg har råd til skjermkort? evt vil den klare 1440p med 100fps+ hvis jeg får ett godt skjermkort senere?

tanker? kom gjerne med forslag til build også, om noen syntes det er interessant å sette opp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Margretheddd said:

har allerede en Asus rog ally z1 extreme, men ser litt på muligheten med å bygge pc

Uten gpu blir du ikke få spesielt bedre opplevelse enn med Allyen.

Den prosessoren du ser på er ikke noe kraftigere enn den i Allyen heller så ville bare brukt den.

Lenke til kommentar

7600 og 7700 vil være ca 20% raskere enn 8600G og 8700G. 7600 og 7700 har høyere klokkehastighet og nesten dobbelt så mye L3 Cache. Om du vil merke forskjellen spørs litt på hvilke spill du spiller, og hvilken grafikkinnstillinger du bruker. Ultra 1440P så vil du mest sannsynlig være GPU bound, og da spiller ikke CPU like så stor rolle.

Lenke til kommentar

Ville vurdert å gå for 4070 istedenfor 4060 for litt mer vram. 8gb vram blir fort slukt opp av tyngre spill i 1440p. Muligens et litt bedre hovedkort også som er DDR5 kompatibelt for å være enda mer fremtidssikra. Evt sjekke ut noen av de bedre AMD gpuene. Hva ligger budsjettet ditt på?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ville ha byttet ut Hovedkort og RAM.

Hovedkort https://www.prisjakt.no/product.php?p=5405699

RAM https://www.prisjakt.no/product.php?p=5241360

Strømforsyningen du har valgt er litt overkill, men kan være greit å ha visst du planlegger oppgraderinger senere.

Her er også et alternativ til skjermkort. Du får da 16GB med Vram som vil være mer fremtidsrettet.  https://www.prisjakt.no/product.php?p=13149752

Lenke til kommentar
Margretheddd skrev (På 25.2.2024 den 6:41 PM):

har allerede en Asus rog ally z1 extreme, men ser litt på muligheten med å bygge pc

Fikk du ikke solgt den?

 

Hva du må ha av hardware er avhengig av hva du spiller.

Har du 1440p eller 4k skjerm? Ingen vits å kjøre spill i 1440p på en 1080p skjerm. 

Spiller du nye og grafikktunge spill? GPU blir dyrt. Mer VRAM. 

8600G og 8700G er gode APUer til indie games, eldre AAA spill, emulering av PS3 og Switch.....

ETAprime på YouTube har flere videoer med disse.

 

Kjøp en dock til Rog Ally'en på Amazon. Prøv med den først.

Ally'en er mye kraftigere enn mine destop PC'er uten GPU. Har 4600G og 5600G. Men jeg har RX 6600 og RX 6600 XT i alle. Ingenting kan erstatte dedikert skjermkort. 

 

Lenke til kommentar

Prøver å holde det billig, men har ikke noe spesifikt budsjett enda, tenkte kjøpe en del her å der når pengene tikker inn

hovedpoenget er egentlig at jeg ønsker prøve å bygge min første pc

fikk til 4060 til ca 3000kr fra komplett, tenkte det sikkert var en god pris for ett greit skjermkort, men de har vel åpent kjøp om noe annet skulle dukke opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...