Gå til innhold

Tesla på klagetoppen blant de store bilmerkene


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Kjøpte meg nylig en Nissan Ariya og kan konstantere ut ifra denne artikkelen at jeg er veldig fornøyd med det valget. Bruttern gjorde det valget å kjøpe en TMY for et par år siden. Gud ha nåde over den sjelen som setter spørsmålstegn ved det valget eller bilen på noen som helst måte. Da blir det månelyst. Tydelig at han har å slite med noen indre og ytre demoner hva gjelder bilholdet og valget av bil, så for familiefredens skyld gidder jeg ikke å ta det opp. Har ikke engang nevnt for ham at jeg har kjøpt meg ny bil.

Dette endrer seg ofte drastisk når bilen er solgt. 
Vi har flere på jobb som har brukt mye energi på å forsvare ulike vei valg og løsninger opp igjennom årene. 
Når bilen blir solgt har blir historiene litt mer nyanserte og ufiltrerte.. :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har flere i familien og vennekretsen som har hatt ulike Tesla-modeller over de siste 10ish årene, og de som har hatt mest negative opplevelser å fortelle om er de som hadde tidligere utgaver av Model S og X, de med Model 3 og Y virker jevnt over fornøyde. Flertallet har også gått fra Tesla til ny(ere) Tesla fremfor å bytte merke.

Vi holdt på å kjøpe en Tesla Model 3 som nummer to-bil for et par år siden men min samboer fant seg ikke til rette i den og syntes særlig at komforten ikke helt var der hun forventet. Så det ble en hybrid BMW 530e xDrive isteden, er greit å ha et alternativ uten behov for lade-stopp om man først skal på langtur.

Hovedbilen er en Audi 55 eTron. Vi har vært veldig fornøyd med bilene, så langt har det kun vært behov for ordinær service. Har ikke hørt fra Møller enda om tilbakekalling for sjekk av potensiell feil på batterimoduler med eTronen men blir ikke overrasket om bilen vår er blant de berørte siden den ble produsert i tidsrommet for tilbakellingen.

Har også eid flere biler fra BMW og VAG-gruppen tidligere, og vil ikke si at tysk premium nødvendigvis tilsier bedre driftssikkerhet. Man får mandagsbiler hos alle sammen og mye av service-opplevelsen faller på hvor god forhandler er til å ta tak i ting som trenger oppfølging.

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Iki said:

Tesla har dårlig byggekvalitet, likevel selger de flere biler enn alle andre, hvorfor?

En del kjøper det fordi det er et status symbol. Enten fordi en hipster vil være hipp eller en tulling vil komme av som moralsk overlegen ved å kunne si "hei, se her så lite utslipp jeg har". 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Emsal skrev (3 timer siden):

Du sier jo basically at han er en ræva sjåfør og at han ikke vet hva forskjellen på stor og liten er (som jeg vil si er ganske relativt i forhold til det man er vant med og føler).

Hvordan er det å si at noen er en ræva sjafør ved å påpeke at bilen de kjører er en mellomklasse suv/crossover.... hæ? Er ikke TMY en crossover?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Hvordan er det å si at noen er en ræva sjafør ved å påpeke at bilen de kjører er en mellomklasse suv/crossover.... hæ? Er ikke TMY en crossover?

Du insinuerer om at du lett hadde klart å komme igjennom inngangen siden det er en liten bil. Det er ikke sikkert han oppfatter det slik, men det er slik jeg hadde tenkt. Hvis teamet for samtalen var manøvrering av bil på trange plasser.

Jeg argumenterer ikke imot at TMY er en corssover. Personlig bryr jeg meg ikke hva definisjonen er og hva den skal kalles.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 time siden):

Man burde faktisk sette seg inn i det praktiske ved å eie en hund og det er altfor mange som ikke gjør dette. Så det var en dårlig motsetning. Hvis man bor i en blokk eller ikke har mye fritid så er det noen ting man burde tenke på i forhold til å ha hund. Det er også flere forskjellige raser av hunder som er mer eller mindre problemfrie enn andre.

Selvfølgelig, men det er også et levende vesen du bør ha en viss følelse for før du tar i eierskap og.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (34 minutter siden):

Hvordan er det å si at noen er en ræva sjafør ved å påpeke at bilen de kjører er en mellomklasse suv/crossover.... hæ? Er ikke TMY en crossover?

Ved å legge seg rett i offerrollen fordi noe andre har et poeng du ikke liker.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Hansien said:

Selvfølgelig, men det er også et levende vesen du bør ha en viss følelse for før du tar i eierskap og.

Det er jo godt kjent for at folk kan utvikle følelser for bilen de kjører. Jeg har en bekjent som har kjøpt seg en ny bil han gleder seg til å kjøre. Skulle jeg sagt at de følelsene kan han legge fra seg fordi en bil ikke er et levende vesen?

Lenke til kommentar
Emsal skrev (1 minutt siden):

Det er jo godt kjent for at folk kan utvikle følelser for bilen de kjører. Jeg har en bekjent som har kjøpt seg en ny bil han gleder seg til å kjøre. Skulle jeg sagt at de følelsene kan han legge fra seg fordi en bil ikke er et levende vesen?

Glede seg til å teste ny bil og erfare hvordan den er å kjøre er ikke det samme som at han har utviklet følelser for den.

Jeg har fire kjøretøy i garasjen, ett bruksobjekt og tre kosekjøretøy. Selvfølgelig gleder jeg meg til snøen forsvinner og jeg kan begynne å bruke to av de som er i stand og kjenne smaken av bar asfalt under både to og fire hjul. Det gjør jeg hvert år, og har gjort siden de siste 16-17 årene. Men du, og alle andre, er fortsatt velkomne til å fortelle meg hva som eventuelt er negativt med både Chevrolet og KTM. For til syvende og sist er det bare kjøretøy og vi kan fint ha en produktiv samtale som en av oss, om ikke begge, kan gå litt smartere i fra. Kanskje de argumentene får meg til å selge KTM og heller gå over til Yamaha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Emsal skrev (17 minutter siden):

Du insinuerer om at du lett hadde klart å komme igjennom inngangen siden det er en liten bil.

Det jeg egentlig ville kommunisere ovenfor bruttern var at det i så tilfelle var uansvarlig å lage åpningen så liten når han hadde problemer med å komme igjennom med en bil som ikke er stor i utgangspunktet.

Du må gjerne forklare meg hvordan jeg insinuerer at jeg hadde lett klart å komme meg igjennom inngangen. Det er virkelig å trekke ting rett fra din egen fantasi.

Hansien skrev (15 minutter siden):

Ved å legge seg rett i offerrollen fordi noe andre har et poeng du ikke liker.

Hvilket poeng er det, da?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hansien said:

Men du, og alle andre, er fortsatt velkomne til å fortelle meg hva som eventuelt er negativt med både Chevrolet og KTM. For til syvende og sist er det bare kjøretøy og vi kan fint ha en produktiv samtale som en av oss, om ikke begge, kan gå litt smartere i fra. Kanskje de argumentene får meg til å selge KTM og heller gå over til Yamaha?

Absolutt jeg er helt enig med deg at man skal kunne diskutere om biler uten at man blir sur. Det er nok en del som eier Tesla som havner opp i slike diskusjoner om de vil det eller ei, bare fordi de eier en Tesla. Da tror jeg det kan bli dårlig stemning. De er mest sannsynlig heller ikke særlig bilinteressert. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Det jeg egentlig ville kommunisere ovenfor bruttern var at det i så tilfelle var uansvarlig å lage åpningen så liten når han hadde problemer med å komme igjennom med en bil som ikke er stor i utgangspunktet.

Da ville jeg heller sagt det. Tror det hadde vært bedre stemning av det.

7 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Du må gjerne forklare meg hvordan jeg insinuerer at jeg hadde lett klart å komme meg igjennom inngangen. Det er virkelig å trekke ting rett fra din egen fantasi.

Jeg har prøvd å forklare det. Det er min egen fantasi. Fordi det er slik jeg hadde tenkt. Det er ikke sikkert han tenkte slik, men prøver bare resonnere meg frem til hvorfor han ble sur. 

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Emsal skrev (9 minutter siden):

Da ville jeg heller sagt det. Tror det hadde vært bedre stemning av det.

Jeg kom ikke så langt, alt jeg rakk å si var at "ja og du kjører jo ikke en så stor bil".

Emsal skrev (9 minutter siden):

Jeg har prøvd å forklare det. Det er min egen fantasi. Fordi det er slik jeg hadde tenkt. Det er ikke sikkert han tenkte slik, men prøver bare resonnere meg frem til hvorfor han ble sur. 

Vel, jeg berømmer deg for forsøket, men når det overhodet ikke har noen sammenheng med hva jeg faktisk skrev (eller sa) må du prøve å resonnere hvordan du kommer frem til den konklusjonen før du setter det på trykk. Ellers fremstår det jo som ganske bissart, da det ikke har noen sammenheng med virkeligheten.

Da slipper vi denne utvekslingen der du spekulerer vilt og jeg må stille spørsmål ved spekulasjonene dine

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Locrin skrev (1 time siden):

Hvordan er man anerkjent for noe negativt? 

Når man har blitt dyktig på noe dårlig, litt som med møller og kundeservice samt kvalitet på arbeidet de utfører.

Locrin skrev (1 time siden):

Jeg tror bare folk som faktisk eier Tesla er lei av å høre den regla gjentatt når de jevnt over er fornøyd og lojale.

https://www.tv2.no/broom/dette-bilmerket-har-de-mest-lojale-kundene/15710103/

Tesla stiger hver gang jeg ser denne målingen utført.

Jeg bryr meg ikke om eier av et spesifikt merke føler seg lei av ting blir gjentatt, spesielt når merket selv er årsaken til at det blir tatt opp igjen. Om det er et for stort problem så er det bare å lukke fanen, gå fra pcen eller legge fra seg telefonen og gå ut og nyte været istedenfor.

Når statistikken i artikkelen viser et høyt antall tvister i mellom kunde og tesla, og da attpåtil med en betydelig lavere snittalder på bilene, så er det faktisk imponerende at Tesla scorer så høyt på fornøyde og lojale kunder. Det tviler jeg på at det er noen andre merker som har fått til.

Locrin skrev (1 time siden):

Det at Tesla er lav kvalitet og yter dårlig service er utdatert, så du henger etter og må oppdatere deg. Jeg vet alt om laber kvalitet ( eier 2014 Model S ), men servicen de årene jeg har eid har vært upåklagelig. Bilene bygget etter 2017 har holdt grei kvalitet og etter 2021 har det blitt veldig bra.

Tesla er klassisk amerikansk bilprodusent. Leverer middelmådige biler med store motorer, med ett gjennomsnittlig dårlig serviceapparat i ryggen. Eller, Tesla har kanskje blitt litt flinkere på det siste med årene, og innsett at Amerikansk servicekultur ikke holder stand, eller er lov, i Norge/Europa.

Selv har jeg jobbet innenfor veihjelp og har hatt mye med Tesla å gjøre opp igjennom årene, samt at jeg sporadisk hjelper til når det kniper på mannskap der jeg tidligere jobbet, og Tesla fremstår fortsatt i dag som organisasjon der kunde absolutt ikke står i fokus. I hvert fall ikke når det er mulig Tesla selv må betale for jobben pga feil på bilen. 

Jeg er og såpass heldig å ha venner som eier Tesla, og er heldigvis såpass realistiske at de kan prate om det negative med bilene. Som en som i sommer handlet ny TMY, poengterte en rekke feil og mangler som han var oppgitt over at Tesla ikke hadde utbedret enda.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Vel, jeg berømmer deg for forsøket, men når det overhodet ikke har noen sammenheng med hva jeg faktisk skrev (eller sa) må du prøve å resonnere hvordan du kommer frem til den konklusjonen før du setter det på trykk. Ellers fremstår det jo som ganske bissart, da det ikke har noen sammenheng med virkeligheten.

Da slipper vi denne utvekslingen der du spekulerer vilt og jeg må stille spørsmål ved spekulasjonene dine

Takk.

Lenke til kommentar

Flere saker kommer ut

Denne eieren leverer sin 2015 S til tesla for å bytte batteriet i nøkkelen. Når han kommer for å hente bilen er den halvt demontert, de sier den ikke kan kjøres og at hovedbatteriet må skiftes. Prisen er på 180 tusen kroner. Hovedbatteriet var byttet for 3  år siden men hadde vesentlig dårligere rekkevidde, og var trolig langt fra nytt, men "fungerende". Er dette en grei måte å behandle en kunde på?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (På 22.2.2024 den 8:13 PM):

Bmw har 1 saker pr 1000 

Tesla har 1.7 saker pr 1000

Vet ikke hvilken verden du opererer i, men med 70% større omfang enn BMW - vil du si de er «omtrent på samme nivå»? 

 

Bmw har mye eldre biler og ca halvparten så stor andel biler i garanti perioden. Hvis du korrigerer for dette så har BMW høyere antall saker enn Tesla. 

Hvis det blir tvist så skjer dette normalt sett de første årene du eier bilen. Ingen har grunn til å klage til selger på en 15 år gammel bil.

Lenke til kommentar
MK3 skrev (På 25.2.2024 den 10:45 AM):

Les på nytt, tallene er pr. 1000 slik at det er sammenlignbart.

per 1000 hva, 

per 1000 biler på veien totalt. 

Jeg vil tro det er mange færre seriøse tvister om gamle biler kontra nye biler. 

Det hadde vært spennende å sett om det fantes en statistikk hvor man f.eks bare kunne tatt med biler solgt etter 2014. altså biler som er under 10 år. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...