Gå til innhold

Nyttelast på eldre Hyundai Ioniq 5 - hva er korrekt?


Hobby2000

Anbefalte innlegg

Er midt i sorgprosessen...ved overgang fra diesel til elbil... og søker nå fortvilet etter en elbil som kan erstatte vår diesel...og trodde jeg hadde funnet Hyundai Ioniq 5 som et veldig fint alternativ....inntil jeg da ser at NAF bl.a. har en test som viser at bilen kun har 341kg nyttelast og dermed stryker fullstending i vår "familiebiltest". Men, så sjekker jeg de offisielle tallene for en tilfeldig Ioniq 5 (fra 2021/2022) - og her står bilen anført med maks nyttelast 445 kg. Omtrent det samme som f.eks. Skoda Enyaq eller ID4...Sjekket 3 ulike biler, og alle står med samme nyttelast = 445 kg

Og da ble jeg først veldig forvirret: Hvorfor er det denne forskjellen, mlm NAF-verdien og de offisielle tall? Og hva er korrekt? Og dersom Enyaq og Ioniq 5 begge har samme nyttelast, ja da har de vel også samme problem...eller ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har NAF kjørt de på vekta kanskje. Og egenvekten oppgitt i vognkort er med minimalt utstyr og den faktiskebilen veier mer enn det som står i vognkortet?

Det en god del biler som veier mer enn det som er oppgitt av produsent når den kjøres på en vekt. Her er oversikt over hva forskjellige modeller veier når de blir kjørt på SVV vekt https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit

Forøvrig er det en grunn til at Norges mest solgte bilmodell er mest solgte. Det er en bedre familiebil enn ioniq 5 på grunn av mer plass, og den gjør overgangen fra dieselbil mindre smertefull ved å ha den enkleste og beste ladingen og ladeplanleggingen

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hobby2000 said:

Njaa - NAF fant da i tillegg at bilen var 51 kg tyngre enn angitt i vognkortet...så da landet de på 290 kg....Men jeg tenkte heller på den offisielle verdien på vognkortet / statens vegvesen...altså på de 341 kg vs 445 kg ...

Familiebiltest: Hyundai Ioniq 5 | NAF

Det er tillatt totalvekt i vognkortet som teller.

Hvis du bli stoppet så veier de aktuell vekt opp mot tillatt totalvekt. Så hva som står som nyttelast i vognkortet har vel ikke så mye å si i den situasjonen. 

Skal sies at jeg på mine snart 20år på veien aldri har blitt veid med personbil uten henger

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om Hyundai har forskjellige typegodkjenninger på forskjellige årsmodeller.

Søk opp reg.nr/chassisnr. for de bilene du kikker på gir vel fasiten.

Ser ut til å være minimale forskjeller på en AWD fra 2021 til 2023

Lurer på hvor NAF fikk tallet sitt fra…

IMG_0530.png

IMG_0529.png

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
On 17.2.2024 at 9:51 AM, bzzlink said:

Det er tillatt totalvekt i vognkortet som teller.

Hvis du bli stoppet så veier de aktuell vekt opp mot tillatt totalvekt. Så hva som står som nyttelast i vognkortet har vel ikke så mye å si i den situasjonen. 

Skal sies at jeg på mine snart 20år på veien aldri har blitt veid med personbil uten henger

 

On 17.2.2024 at 1:17 PM, bzzlink said:

Vet ikke om Hyundai har forskjellige typegodkjenninger på forskjellige årsmodeller.

Søk opp reg.nr/chassisnr. for de bilene du kikker på gir vel fasiten.

Ser ut til å være minimale forskjeller på en AWD fra 2021 til 2023

Lurer på hvor NAF fikk tallet sitt fra…

 

IMG_0530.png

IMG_0529.png

Sjekk bilen naf testet, kan være at nyere har høyrere nyttelast

Maks nyttelast

341 kg

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=EF16732

Lenke til kommentar

Apropos Ioniq, vet noen om speedometeret på denne bilen viser altfor mye?   Synes mange med denne bilmodellen kjører langt under fartsgrensen...  (har digitalt speedo selv som er rimelig nøyaktig). 

I tillegg kommer bremselysene på ofte og uten grunn - er det en hissig regenerator ?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Rune_says said:

Apropos Ioniq, vet noen om speedometeret på denne bilen viser altfor mye?   Synes mange med denne bilmodellen kjører langt under fartsgrensen...  (har digitalt speedo selv som er rimelig nøyaktig). 

I tillegg kommer bremselysene på ofte og uten grunn - er det en hissig regenerator ?

Nøyaktigheten på speedometer har ingenting med om det er digitalt eller ikke å gjøre. Det er EU regler som sier at speedometer aldri kan vise for lavt, men det har lov å vise opp til 10% for høyt. De fleste bilfabrikkanter legger seg derfor godt innenfor marginen med flere km/t, for å sikre at det viser for høyt, uansett hvilke dekk osv du har på.

Grunnen til at mange kjører for sakte nå til dags, er at istedet for å følge flyten i trafikken, følge de bilens "førerstøttesystemer", som klager om du kjører over fartsgrensen. De systemene er selvsagt basert på speedometeret som er flere km/t for høyt.

Dette blir selvsagt en kræsj mellom de som kjører etter det bilen sier (og ikke vet de kjører for sakte), og de som kjører etter rell fart.

Endret av likferd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 19.2.2024 at 5:41 PM, Rune_says said:

 

I tillegg kommer bremselysene på ofte og uten grunn - er det en hissig regenerator ?

Tror Ioniq sliter litt med å vite om den bremser eller ikke.

Med mindre eieren har dratt på verksted og fått oppdatert bilen, så kan bilen omtrent stanse helt uten at man ser bremselys. 
 

 

Lenke til kommentar

@bzzlink Aha, så før oppdatering lyser det for ofte og etter oppdatering noe mindre, men akselerere nedoverbakke eller rulle nedoverbakke uten hastighets-reduksjon og det kan fortsatt lyse litt tilfeldig, fantastisk...

Men han sier jo til slutt at han må bare leve med at bremselysene hans som Ioniq-sjåfør vil være på mye oftere enn alle andre biler...   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...