Gå til innhold

Hvorfor legges enkelte onlinespill ned?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner meg ikke på onlinespill enkelte ganger. At produsenten legger ned et spill sånn at det ikke lar seg spille spillet lengere. Hva er greia med det liksom? Planen var egentlig og streame Battleborn i går, det fikk jeg selvfølgelig ikke lov til, pga spillet er lagt ned. Så googlet jeg om det problemet, og jeg fant ut at BB spillet har vært lagt ned nå i ca 3 år allerede. 😨😨 Der var enda et nytt spill som jeg elsker kastet i vasken. 😢😢

Jeg ante ingen ting om dette før i går. 😒😒

Det samme med første Overwatch også. Det er også et spill som jeg elsket.

Kan noen forklare dette? Dette er svært irriterende for enkelte forbrukere, spesielt når forbrukeren elsker spillet.

Fortsetter dette da kan det være fare for at jeg slutter og spille online spill.

Endret av TheDarkSycamore - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheDarkSycamore - SCM skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner meg ikke på onlinespill enkelte ganger. At produsenten legger ned et spill sånn at det ikke lar seg spille spillet lengere. Hva er greia med det liksom? Planen var egentlig og streame Battleborn i går, det fikk jeg selvfølgelig ikke lov til, pga spillet er lagt ned. Så googlet jeg om det problemet, og jeg fant ut at BB spillet har vært lagt ned nå i ca 3 år allerede. 😨😨 Der var enda et nytt spill som jeg elsker kastet i vasken. 😢😢

Jeg ante ingen ting om dette før i går. 😒😒

Det samme med første Overwatch også. Det er også et spill som jeg elsket.

Kan noen forklare dette? Dette er svært irriterende for enkelte forbrukere, spesielt når forbrukeren elsker spillet.

Fortsetter dette da kan det være fare for at jeg slutter og spille online spill.

Fordi folk ikke spilte spillet.
Det er en konstant kostnad å ha ansatte som drifter et spill samt kostnader via å ha servere gående. Ingen ønsker å tape penger. Se historikken.. Dette er 2019, altså 2 år før serverne ble skrudd av.

image.png.33cc04dc140ede109dd9f30066395a1a.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva meg folk som elsker spillet, eventuelt har kun slike spill i hylla/digitale-spillarkivet? De vil garantert slutte helt og spille spill. De frykten at onlinespillene skal legges ned atter en gang.

Jeg kunne faktisk tenkt og spille igjen OW, men det lar seg selvfølgelig ikke gjøre. 😢😢

Personlig, så syns jeg dette er en uting. Kan ikke de andre produsentene ta lærdom av From Softwere? From Softwere har en kombinasjon av online og singel player.

Man kan spille alle souls spillene i singel player, for eksempel. 😏😏

Endret av TheDarkSycamore - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Battleborn kom ut i 2016 og dem var ganske i stor fokus med å konkurrere mot Overwatch på den tiden, men dessverre så vant Overwatch når det gjaldt med å vekke folk interesse og etter det har ikke Gearbox brydd seg noe selig. Overwatch derimot, så husker jeg at Blizzard kom ut med  trailer når det gjaldt Overwatch 2 og dem lovde en del forandringer, men det viste seg å bare være et diger løgn. Ganske så trist med tanke på det, men sånn skjer når alt skal bare handle om penger. 

Endret av Vioo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vioo skrev (3 minutter siden):

Battleborn kom ut i 2016 og dem var ganske i stor  fokus med å konkurrere mot Overwatch på den tiden. Men dessverre så vant Overwatch når det gjaldt med å vekke folk interesse og etter det har ikke Gearbox brydd seg noe selig når som Battleborn tapte stort. Overwatch derimot, så husker jeg at Blizzard kom ut med  trailer når det gjaldt Overwatch 2 og dem lovde en del forandringer, men det viste seg å bare være et diger løgn. Ganske så trist med tanke på det, men sånn skjer når alt skal bare handle om penger. 

Siden OW serien er mer populært enn Battleborn. Så, hvorfor valgte da Blizzard og legge ned første OW når de hadde råd til og lage OW2? Syns det er meget spesielt. 😐😐

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Så hvorfor da forvirre oss forbrukerne med et nytt hoved navn?

For å øke interessen og nysgjerrigheten. "Oi, et nytt spill? Det må vi prøve!" er bedre enn "Ah, det er jo bare en oppdatering til det gamle jeg har spilt før".

Men hele problemstillingen er et godt argument til at det fortsatt burde være mulig å kjøpe spill for å eie - selv om det naturligvis hjelper lite i spill som i all hovedsak er online-basert og det ikke er mulig å etablere egne servere for å få det til å fungere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheDarkSycamore - SCM skrev (52 minutter siden):

Hva meg folk som elsker spillet, eventuelt har kun slike spill i hylla/digitale-spillarkivet? De vil garantert slutte helt og spille spill. De frykten at onlinespillene skal legges ned atter en gang.

Prøv Battleborn reborn project mod via steam. Kun single player.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Måtte du kjøpe Battleborn for å spille det? 

En gratis tjeneste skjønner jeg at kan bli lagt ned når som helst.

Hvis du kjøpte spillet, så høres det ugreit ut at du plutselig ikke lenger har tilgang. Men da står det kanskje i avtalevilkårene (som ingen leser) at utgiveren kunne gjøre det..?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, TheDarkSycamore - SCM said:

Hvis det stemmer, er det egentlig lov og gjøre det?

Ja, hvem skal stoppe dem? Om kundene gjennomskuer det og det ikke får den effekten de ønsker, slutter de med det. Enkelt og greit. Men de kan jo kalle det hva de vil. Bilprodusenter sier også gjerne "nå lanserer vi nye Thundercunt V8" - selv om det bare er en ansiktsløfting av den gamle Thundercunt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror det står i samtlige EULA/TOS at man ikke har krav på noe som helst. Noen utgivere velger dog å refundere for å opprettholde eget rykte.

Når du kjøper et spill så eier du aldri spillet, du kjøper kun en lisens som tilsier at du kan laste ned nødvendige filer og bruke tjenestene deres så lenge de tilbyr dem (og så lenge du følger retningslinjene deres).

Lenke til kommentar

Når det kommer til svaret om hvorfor det legges ned er det jo som andre sier - spillservere koster penger å drifte. 
Kjedelig å holde liv i en serverpark som benyttes av 200 spillere dersom du trenger pengene til å lage et spill som kanskje får 200 000 spillere istedenfor. 

Eneste grunnen til at vi er der vi er kommer av at dedikerte servere blir mer og mer sjeldent. 
Med dedikerte spillservere kunne du hoste egen server om du var litt teknisk, evnt leid en server hos en tilbyder. 
Litt som at dersom du ønsker kan du i dag hoste f. eks en Half-Life server og spille online med andre ettersom det er dedikerte servere. (Om det er noe online-community der aner jeg ikke) 

Hvorfor dette ikke lenger er en greie er jeg usikker på, men se på de tidligere Battlefield-spillene blant annet. 
Der var det jo stor stas når folk hadde egne servere, og spillene kan leve videre så lenge det er minst 1 person i verden som sitter med tilgang til server-softwaren som kreves. (og dette var/er åpent for nedlastning av alle)

Løsningen? 

Få tilbake dedikerte spillservere, utrolig kult å kunne hoste selv, utrolig kult at du ikke får melding at "hei, vi stenger ned online-delen vår om x antall måneder" og utrolig kult når man får et community rundt spesifikke servere istedenfor det forferdelige greiene med at man kun blir kastet inn i en random lobby hvor en tilfeldig spiller blir host for kun den ene matchen. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 timer siden):

Måtte du kjøpe Battleborn for å spille det? 

En gratis tjeneste skjønner jeg at kan bli lagt ned når som helst.

Hvis du kjøpte spillet, så høres det ugreit ut at du plutselig ikke lenger har tilgang. Men da står det kanskje i avtalevilkårene (som ingen leser) at utgiveren kunne gjøre det..?

Ja, jeg kjøpte BB i fysikk utgave.

Lenke til kommentar

Det finnes ulike grupper som jobber for å kunne bevare spelmfor ettertida, dette inkluderer både å ta vare på eit medium å spele på, men også å kopiere spelservere slik at også multiplayer opplevinga kan bevarast for ettertida. Spel er også kultur som bør bevarast, men i motsetting til bøker og filmer så er det ikkje så lett å bevare spel og infrastrukturen som trengs på grunn av mellom anna opphavsretten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...