Gå til innhold

Hvilket land bør jeg flytte til for å få jobb innen IT?


Gjest 8160c...8b0

Anbefalte innlegg

Gjest 8160c...8b0

Norge er bare å gi opp siden jeg ikke har erfaring. Er det noen steder jeg kan flytte hvor ting er enklere? Jeg har ikke oppsparte midler så må ha råd til å bo der i starten

Anonymous poster hash: 8160c...8b0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Markedet sliter globalt. Her i Norge har man heldigvis gode sikkerhetsnett som gjør at det er tryggere å slite med å finne jobb her enn i utlandet.

Siden du ikke har oppsparte midler blir det uansett vanskelig å flytte hvis du ikke allerede har jobb klar. Hvordan skal du ellers overleve? Flytting koster også en del.

Jeg ville anbefalt å fortsette å søke (i alle land hvis du vil), men også her i Norge. Finner du ikke nøyaktig jobben du vil ha kan du senke standarden litt. Mange som jobber med support midlertidig. Du kan også vurdere mer utdanning. Du kan også drive med freelance eller lage portfolio-prosjekter på siden.

Vanskelig å se for seg et land der det blir automatisk helt klart bedre enn her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8160c...8b0
Comma Chameleon skrev (8 minutter siden):

Markedet sliter globalt. Her i Norge har man heldigvis gode sikkerhetsnett som gjør at det er tryggere å slite med å finne jobb her enn i utlandet.

Siden du ikke har oppsparte midler blir det uansett vanskelig å flytte hvis du ikke allerede har jobb klar. Hvordan skal du ellers overleve? Flytting koster også en del.

Jeg ville anbefalt å fortsette å søke (i alle land hvis du vil), men også her i Norge. Finner du ikke nøyaktig jobben du vil ha kan du senke standarden litt. Mange som jobber med support midlertidig. Du kan også vurdere mer utdanning. Du kan også drive med freelance eller lage portfolio-prosjekter på siden.

Vanskelig å se for seg et land der det blir automatisk helt klart bedre enn her.

Takk

Jeg har søkt support, men de vil ikke ansette meg siden jeg har 480 studiepoeng. Det ekskluderer meg også fra en del sommerstillinger. Jeg bruker førti timer i uka på kurs 

Anonymous poster hash: 8160c...8b0

Lenke til kommentar
Gjest 8160c...8b0 skrev (6 minutter siden):

Takk

Jeg har søkt support, men de vil ikke ansette meg siden jeg har 480 studiepoeng. Det ekskluderer meg også fra en del sommerstillinger. Jeg bruker førti timer i uka på kurs 

Anonymous poster hash: 8160c...8b0

Hvilke jobber søker du på? Hvor i landet? 

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Guest 8160c...8b0 said:

Takk

Jeg har søkt support, men de vil ikke ansette meg siden jeg har 480 studiepoeng. Det ekskluderer meg også fra en del sommerstillinger. Jeg bruker førti timer i uka på kurs 

I disse dager skal ikke overkvalifisert være noe god grunn til avslag. Markedet her og ellers ligger i fosterstilling og nyutdannede har som du opplever ingen klassisk vei inn i arbeidslivet (som matcher utdannelsen) som man hadde tidligere. Vær tydelig i søknad / intervju på at du har minimum 6-12 mnd perspektiv på stillingen i påvente at markedet kanskje bedrer seg i fremtiden,

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8160c...8b0
iblazeqt skrev (2 timer siden):

Hvilke jobber søker du på? Hvor i landet? 

 

Kakeshoma skrev (2 timer siden):

Hjelper sikkert å si hvilken IT-utdanning/kunnskap du har og hva innen IT du tenker å jobbe med. Prøv?

Frontenditvikler, ux, support og interaksjonsdesigner. Jeg søker i Oslo og byer innenfor to timers avstand. Jeg har lyst til å ta sertifiseringer i sky og sql gjennom Google, Microsoft og andre, men det koster fort fem hundre kroner i måneden. Så mye penger har jeg ikke 

ps5 skrev (2 timer siden):

I disse dager skal ikke overkvalifisert være noe god grunn til avslag. Markedet her og ellers ligger i fosterstilling og nyutdannede har som du opplever ingen klassisk vei inn i arbeidslivet (som matcher utdannelsen) som man hadde tidligere. Vær tydelig i søknad / intervju på at du har minimum 6-12 mnd perspektiv på stillingen i påvente at markedet kanskje bedrer seg i fremtiden,

Jeg får prøve å gjøre det klart i søknadsteksten 

Anonymous poster hash: 8160c...8b0

Lenke til kommentar
Gjest 8160c...8b0 skrev (5 timer siden):

Takk

Jeg har søkt support, men de vil ikke ansette meg siden jeg har 480 studiepoeng. Det ekskluderer meg også fra en del sommerstillinger. Jeg bruker førti timer i uka på kurs 

Anonymous poster hash: 8160c...8b0

Tviler på det er lettare å få jobb i utlandet, ksnskje snarare tvert imot sidan du er både "overutdanna" og vandt til eit høgare lønnsnivå i Norge så vil nok også utanlandske være skeptiske til å tilsette deg ettersom dei reknar med at seier opp så snart du får tilbod om ein betre jobb. 

Det er ein utfordrande bransje du prøver å å kome deg inn i, og då handlar veldig mykje om å skrive gode søknadar som også får fram motovasjonen din for å søke jobb. Som nemt er det viktig å få fram at du har intensjon om å holde på supportjobben om du får den og at motivasjonen din er å skaffe arbeidserfaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...