Gå til innhold

ingen skarphet funksjon på eizo coloredge skjermer?


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpt meg en eizo coloredge cs2400s skjerm, som er en ganske ny intro modell i coloredge serien. Men har merket at den ikke har noe skarphet funksjon så er ikke mulig å justere skarphet på skjermen! Noen som vet om dette gjelder alle coloredge skjermer og moderne skjermer generelt?

Årsaken til at jeg spør, er fordi at min gamle eixo flexscan skjerm fra 2013, i akkurat samme størrelse, format og oppløsning fremstår litt skarpere. Er ikke snakk om mye, men jeg er pirkete og ser slike små detaljer som kanskje andre ikke merker eller bryr seg særlig om.

Dette er jo meget dyre, profesjonelle skjermer, så antar at de har "perfekt" skarphet fra fabrikk eventuelt? Eizo kvalitets- sikrer og kalibrer alle skjerm, så vidt jeg vet!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt blir jo matet digitalt til skjermen, så det er ikke det at du har annen software som f.eks jevner ut tekst, eller tenker du på detaljer i bilder ?

Er begge skjermene kalibrert likt ?

Ellers er det kanskje noe i filmen som ligger over skjermen.

Dette er jo skjermer som er beregnet på redigering, så rart om det er gjort noe som softer opp bildet generelt.

Lenke til kommentar
vidor skrev (21 minutter siden):

Alt blir jo matet digitalt til skjermen, så det er ikke det at du har annen software som f.eks jevner ut tekst, eller tenker du på detaljer i bilder ?

Er begge skjermene kalibrert likt ?

Ellers er det kanskje noe i filmen som ligger over skjermen.

Dette er jo skjermer som er beregnet på redigering, så rart om det er gjort noe som softer opp bildet generelt.

kalibrert likt ja. Tenker på bilder, både i chrome(på min nettside) og generelt.

Litt nysgjerrig på hvor vanlig det er at man kan justere skarphet på moderne skjermer? Og om andre enda dyrere eizo coloredge skjermer har funksjon for dette?

Men mulig flexscan skjermen var litt "for skarp" og normalt sitter jeg med en dell xps 17 med 4k skjerm, så da vill jo så klart 1980 x 1200 virke mindre skarpt på en 24 tommer skjerm. 

Lenke til kommentar

Virker litt merkelig om en kunstig skarper opp bildet på en referanse-skjerm. Har mer troen på at de har ulik film i fronten. Er begge matte, eller er en av de reflektiv ?

Sammenligner du de to Eizo-skjermene side om side, eller går du på minne ?

XPS skjermen din er sykt mye skarpere siden den både er mindre og har ca 2,8 ganger bedre DPI.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (45 minutter siden):

Virker litt merkelig om en kunstig skarper opp bildet på en referanse-skjerm. Har mer troen på at de har ulik film i fronten. Er begge matte, eller er en av de reflektiv ?

Sammenligner du det to Eizo-skjermene side om side, eller går du på minne ?

XPS skjermen din er sykt mye skarpere siden den både er mindre og har ca 2,8 ganger bedre DPI.

Er på minne, andre skjermen har jeg ikke lenger. Men brukte den i ganske mange år, så husker slikt. Klar over at dell xps laptopen er mye skarpere ved samme avstand. 

Mulig det er antiglare coatingen eller noe, men den gamle eizo skjermen var enda mattere. Den nye,cs2400s har litt mer gjenskinn, minner mer om overflaten til matt fotopapir....men skjermen går som matt

Får vel bare leve med det, er snakk om minimal forskjell. 

Men igjen, er det mer normalt en ikke at man kan justere skarphet på kvalitets skjermer? Hva avgjør skarpheten til en skjerm utenom oppløsning? Hvis jeg forstår rett, så handler det om mikro kontrast?

Eizo coloredge cs2400s har jo veldig bra kontrast nivå for å være en IPS skjerm (1400:1 tror jeg)

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om noe skarphet innstilling på skjermer.

Derimot så er det mye innstillinger på farger, kontrast osv.

Slik jeg forstår skarphet så vil det være dpi som gir skarphet, og den er fast for skjermen.

En må vel bare lete i manualer eller menyer for å se hva der er av innstillinger.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja, sterkere kontrast kan oppfattes som skarpere.

Kjøpte en tablet som viste seg å ha 72% av NTSC og merket fort at den var ganske langt unna hva jeg var vant med. Kontrastøkning og fargebalanse var en opsjon under Display i Settings, men det hjalp minimalt.

Kan godt være du må litt opp i pris for å få det du leter etter. De fleste selskapene kutter i kvaliteten i entry-segmentet for å promotere sine dyrere modellen. Før var man mer rause, men problemet var vel at flere og flere ikke så vitsen med å betale mer, så salget av proff-segmentet sank vel for mye.

Analogtiden med VGA kunne nok ha skarphet som en opsjon i skjerminnstillingene, men har ikke sett noe sånt siden DVI,HDMI, og Displayport som alle overfører digitalt (med unntak av DVI som også støtter analogt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...