Gå til innhold

Nordnet eller Kron: Priser, Market, Nettside/App-Design


Anbefalte innlegg

Jeg har fond hos DNB og Nordnet i dag.

Fondene i DNB vurderer jeg å flytte, og da sammenligner jeg prisene på fond mellom Nordnet og Kron.

Men priser er vel ikke alt. Jeg er medlem i Tekna og får litt bedre priser hos Kron. Hadde det ikke vært for Tekna-rabatten så hadde Kron vært dyrere enn Nordnet.

Fond Kron (Tekna) Nordnet Differanse
BlackRock Next Generation Technlogy A2 1,24% 1,36% 0,12%
BlackRock World Technology A2 1,25% 1,36% 0,11%
Franklin Technology Fund A USD 1,26% 1,20% 0,06%
Holberg Triton A 1,19% 1,29% 0,10%
DNB Bioteknologi A 1,05% 1,16% 0,11%
DNB Global A 1,05% 1,16% 0,11%
DNB Global Indeks A 0,19% 0,29% 0,10%
DNB Teknologi A 1,05% 1,16% 0,11%
       
Alfred Berg Gambak 1,29% 1,19% 0,10%
BGF European A2 1,36% 1,25% 0,11%
Nordea Norge Verdi 1,04% 0,97% 0,07%
       
Alfred Berg Global C 0,75% 0,79% 0,04%
BGF World Energy A2 1,44% 1,39% 0,05%


Første liste er fond jeg har i DNB
Andre liste er fond jeg har i Nordnet
Tredje liste er fond jeg tenker å kjøpe

 

Når det gjelder Nettside og App:
Sammenlignet med Nordnet, så har Kron en mye dårligere Nettside og App.
Nordnet er 10 ganger bedre, med mye mer informasjon, bedre design, mørk tema.

Hadde det vært veldig stor forskjell i pris, så hadde kanskje Kron sin dårlige UI vært irrelevant.
Men i for de fondene jeg har, så er forskjellen i pris mellom Nordnet og Kron(Tekna) veldig liten.

Kron: 🥇Norges mest fornøyde investeringskunder - EPSI 2023
Hvordan kan det være mulig. Hva har dem vunnet på? Kundeservice, priser, gode fond?

Nettsiden over fond til Kron er ikke dårlig, men den er ikke noe bedre enn Nordnet.
Den er mye mer minimalistisk. Hovedsiden til Kron virker som en salgsside.

 


Forskjell Nettside Fondsliste:

Screenshot_20240125_224141.thumb.png.c002acb6545bb5f72823b0a67c5ac61c.pngScreenshot_20240125_224114.thumb.png.378d5079aab61800c362cc2743bb6e90.png

 

Forskjell Nettside: Fondoversikt

Screenshot_20240125_223922.thumb.png.b66b5800aa28cd44f676e1fed2cffe49.png Screenshot_20240125_223936.thumb.png.82c0b93def5a8f20e45647471afa44c1.png

Endret av DJViking
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant tråd. Har lest om mange ulike tilbydere i det siste og syns egentlig Kron skiller seg ut som den beste. Vanskelig å få noe særlig bedre vilkår enn der, særlig hvis du velger deres egne fond på kun 0.15 årlig avgift. Etter Skandiabankens død trenger jeg noe nytt og bedre, og de ser veldig lovende ut. Blir nok flytting i løpet av noen måneder. Kron ser "helt greit ut" etter min mening. Nordnet har ganske mye fler muligheter, blant annet mange typer kontoer og handler du kan gjøre. Om du trenger dette blir opp til deg. Det kan fort bli litt mye å holde oversikt og navigere seg gjennom. De fleste trenger nok ikke så mange muligheter.

For grafer kan du bruke nordnet, eller yahoo finance f.eks. Trenger ikke være kunde. Det har uansett  relativt liten betydning for de fleste. Dine investeringer blir ikke mer verdt eller stiger raskere fordi om du sitter og tittet på grafer hele dagen, eller sjekker verdien 5 ganger hver dag. Det er mer en set-and-forget type ting. Vil faktisk påstå det er bedre jo sjeldnere du sjekker det, med mindre du har kort horisont, som du uansett ikke bør ha på det meste av midlene. 

Jeg må bare spørre. Hva er rasjonalet bak å ha 13 ulike fond? Du har bare 1 fond som er billig og som er indeks. Har du noe igjen for dette mtp avkastning? Hvis ikke er du i praksis bare en melkeku som betaler for flotte lokaler, armani-dresser og flyreiser for fondsforvaltere. 

Lenke til kommentar

En annen ting nordnet har gåene for seg er IKZ kontoer  der du kan bytte mellom fond og aksjer uten og betale skatt  og du kan og ha rentefond der i nedtider. så er gunstig sånnsett.  og i terorien (trur ikke det er noen som har sjekket i praksis) siden nordnet sine egne aksjefond er syntetiske så skal man vell bere betale 22% skatt på disse som vanlige rentefond.

 

Nordnet har og noen fond som har litt innebygd gearing om man er ute etter sånt :)

 

Endret av EmLeX
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå flyttet min ASK fra DNB til Nordnet.

Nå vurderer jeg å flytte min Egen Pensjonskonto (EPK) fra DNB til Nordnet.

Men Nordnet tar en Plattformavgift på 0,29% i tillegg til forvaltningskostnadene til fondene man velger.

Hvis man velger et fond som koster 0,29%, så vil den totale kostnaden på pensjonskontoen bli 0,58%.

Det er noe av det dyreste jeg har sett for Pensjonskonto.

Jeg betaler også Plattformavgift på min ASK hos Nordnet. Ikke noe jeg har tenkt på før, men det er ikke så store beløp.
For hele 2023 ble jeg trukket Plattformavgift 6 ganger, for totalt rundt 200kr. Alt fra 1,5kr til 55kr.
Hvorfor plattformavgiften svinger så mye skjønner jeg ikke helt.

 

Hos Kron tar de kun 0,10% i plattformavgift.
For Kron sine egene fond, så betaler man kun kostnaden for fondet, ellers kommer plattformavgiften i tillegg.

Lenke til kommentar
EmLeX skrev (På 27.1.2024 den 1:42 AM):

siden nordnet sine egne aksjefond er syntetiske

Det er vel kun enkelte som er syntetiske.
De skandinaviske er i følge KIID vanlige fond. (driftes av Nordnet hos søta bror)
Mens Europa og USA er underfond "syntetiske" Og driftes av JP Morgan Irland.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (48 minutter siden):

Det er vel kun enkelte som er syntetiske.
De skandinaviske er i følge KIID vanlige fond. (driftes av Nordnet hos søta bror)
Mens Europa og USA er underfond "syntetiske" Og driftes av JP Morgan Irland.

Det samme ser ut til å gjelde Nordnet Global Indeks og Nordnet Teknologi Indeks.
De står oppført med fondselskap JP Morgan Mansart Management Ltd

Lenke til kommentar

Kron er tregere.

 

Kron er for dem som setter inn et beløp eller sparer hver måned og glemmer hele greia.

Å bytte fond er ikke lettvint hos Kron.

Jeg har samme fond på pensjon, ips og ask. Kron Index Global, 0,15% gebyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (11 minutter siden):

Jeg synes kjøp og salg går litt tregt hos Nordnet.
Det varierer litt mellom hvilke fond det gjelder, men jeg opplever at salg/kjøp kan ta opp mot 1 uke før det er utført.

Her har ikke jeg noen problemer, for utenom emerging markets som er treg pga kina er trege.
Eller blir mine som regel gjennomført på en dag.
Kan hende at USA og Global er trege men det er ikke alltid.

Alle "skandinaviske" fond uavhengig går kjapt hos meg.

Lenke til kommentar
Kenhten skrev (3 minutter siden):

Kron er tregere.

 

Kron er for dem som setter inn et beløp eller sparer hver måned og glemmer hele greia.

Å bytte fond er ikke lettvint hos Kron.

Jeg har samme fond på pensjon, ips og ask. Kron Index Global, 0,15% gebyr. 

Da tror jeg Kron ikke er noe for meg.
Jeg bytter ikke fond ofte, men nå er jeg i en omstruktureringsfase. Kvitter meg med endel unødvendig fond, og kjøper noen nye andre fond.

Blir mer stabilt etter en stund og vil da sette opp en spareavtale for automatisk kjøp av de fondene jeg har.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Eskove skrev (3 minutter siden):

Her har ikke jeg noen problemer, for utenom emerging markets som er treg pga kina er trege.
Eller blir mine som regel gjennomført på en dag.
Kan hende at USA og Global er trege men det er ikke alltid.

Alle "skandinaviske" fond uavhengig går kjapt hos meg.

Nesten 1 uke siden jeg la inn en Kjøp på Nordnet Teknologi Indeks og Nordnet Global Indeks. De er ennå ikke utført.
Har sett på Shareville diskusjoner at flere mener Nordnet er trege på sine egne fond. Kan det ha noe med at det er sånne syntetiske fond, driftet av JPM som gjør at det tar litt tid?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Gjest 6d4c3...d7c

Interesssnt diskusjon om pris vs tjenester. Bruker Kron men også en private banking fullservice tjeneste. Skal man ha en balansert portefølje er det ikke alltid rene indeksprodukter er nok. Mer eller mindre automatisert rebalansering kommer imidlertid mer og mer, og med AI vil vel mer og mer av den (manuelle) aktive forvaltningen fra fullservice aktører bli vanskeligere å forsvare rent kostnadsmessig vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 6d4c3...d7c

Lenke til kommentar
Gjest 6d4c3...d7c skrev (8 timer siden):

Interesssnt diskusjon om pris vs tjenester. Bruker Kron men også en private banking fullservice tjeneste. Skal man ha en balansert portefølje er det ikke alltid rene indeksprodukter er nok. Mer eller mindre automatisert rebalansering kommer imidlertid mer og mer, og med AI vil vel mer og mer av den (manuelle) aktive forvaltningen fra fullservice aktører bli vanskeligere å forsvare rent kostnadsmessig vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 6d4c3...d7c

Hva mener du med balansert portefølje? Det er da nok av indeksfond som følger et bredt utvalg av selskaper.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (På 19.3.2024 den 8:19 AM):

Men Nordnet har ennå ikke fullført kjøpene mine for Nordnet sine egne fond, og det er nå en uke siden jeg la dem inn.

Jeg la inn ordre i går på en haug med fond (9 totalt hvor 7 er nordnet sine fond.) I dag er alle ferdig behandlet minus Global og Emerging Market.
At Emerging Market er treg er normalt.

Dette er normalt for meg.
Emerging Market bruker å ta en uke.
Resten går over natta normalt. Men Europa og Global kan være trege av og til.

Lenke til kommentar

Synes også Nordnet sine egene fond tar lang tid for oppdatering ved kjøp/salg.

Og Heimdalen Høyrente er treg vs Affred Berg nordic High Yield som nesten gå på 1 dag!

Du kan holde MUS over NAV-verdien til fondet og ser DATO .... da ser du hvem som er rask og hvilke som er treg oppdatert.

Her er det klar en fordel med aksjer ..... det er med en gang :)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...