Gå til innhold

Hund tisser inne - hva kan jeg gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg har en fire år gammel hannhund som begynte å tisse inne da vi tok inn juletre i 2022. 

Siden da har det utviklet seg til å bli mer og mer, og vi klarer rett og slett ikke gjøre noe med det, ettersom det kun skjer når han er alene. Dyrlege har sett på ham, og han er så frisk som en hund kan være; problemet må være stress/tillært.

Om morgenen slipper vi ham ut i hagen. Han tisser (så vidt vi kan se) alltid ute om morgenen.

Vi drar på jobb, og er borte i 8timer, og kommer alltid hjem til tiss. Vi er litt usikre på når eksakt han tisser, men det ser ut til å være ca midt på dagen, ettersom det er nesten inntørket innen vi kommer hjem. Det er som oftest de samme stedene han tisser, på gardiner og potteplanter, av og til på tilfeldige ting som står på gulvet. Vi har heist opp gardinene og fjernet plantene.

Det er ekstremt sjeldent at han tisser inne mens vi er hjemme, men de gangene det skjer leier vi han rett ut (om vi ser det skje).

Hva kan vi gjøre med dette?

Jeg har selv en mistanke om at vi kanskje må starte på nytt med hjemmealenetrening, men har på ingen måte mulighet til å gjøre det slik vi gjorde da han var valp pga. jobb. Vi hørt om såkalt "gentlemans wrap" som gjør det ubehagelig å tisse mens den er på. Problemet med en sånn "wrap" er at han potensielt har den på neddynket i tiss en hel dag, hvor han også har tilgang på sofa og steder vi i hvertfall ikke ønsker dynket i tiss.  Vi har ikke noe adskilt sted han kan være på dagtid, så han er i stue/kjøkken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er han burtrent? I så fall så ville jeg begynt med å få kontroll på tissing når han er hjemme alene, og deretter gi han hyppige doturer når dere er tilbake igjen. Er han ikke burtrent så kan et mindre rom gjøre samme nytten. Det vil gjøre tissing/bæsjing mer in your face og vekke instinktene om at toalett-ting gjør man ute av hjemmet.

Du vet sikkert dette, men kjefting og disiplinering fungerer dårlig da tissing inne er et resultat av at behovene for å gå på do overstyrer behovene for å holde hjemmet sitt rent. Resultatet blir bare at han tisser bak sofaen i smug i stedet.

Edit: En annen ting er selvsagt å gi hunden vann jevnlig i løpet av dagen, slik at han ikke slurper ned 4 liter med vann rett før dere drar på jobb. Tilgang på vann må ikke begrenses, men behovet bør fordeles jevnlig med en full vannskål i løpet av kveldene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (15 minutter siden):

Er han burtrent? I så fall så ville jeg begynt med å få kontroll på tissing når han er hjemme alene, og deretter gi han hyppige doturer når dere er tilbake igjen. Er han ikke burtrent så kan et mindre rom gjøre samme nytten. Det vil gjøre tissing/bæsjing mer in your face og vekke instinktene om at toalett-ting gjør man ute av hjemmet.

Du vet sikkert dette, men kjefting og disiplinering fungerer dårlig da tissing inne er et resultat av at behovene for å gå på do overstyrer behovene for å holde hjemmet sitt rent. Resultatet blir bare at han tisser bak sofaen i smug i stedet.

Edit: En annen ting er selvsagt å gi hunden vann jevnlig i løpet av dagen, slik at han ikke slurper ned 4 liter med vann rett før dere drar på jobb. Tilgang på vann må ikke begrenses, men behovet bør fordeles jevnlig med en full vannskål i løpet av kveldene.

Han har et stort bur og ligger gjerne i det når vi er hjemme, men kan ikke være i buret 8t om dagen, det blir det for lite til. Han er en mellomstor hund (type Welsh Springer Spaniel) og selv de aller største nettingburene er for små i mine øyne. Vi kan jo alltids trene på å være mer i buret, for å trygge ham mer på det. 

Vi bruker ikke kjeft og disiplin, stort sett positiv adferdsforsterkning og det har så langt fungert utmerket. 

Han har tilgang på ferskt vann hele dagen, vi skifter vannet i skåla om morgenen og når vi kommer hjem fra jobb, i tillegg til på ettermiddagene etter middag, men jeg må innrømme at jeg ikke har helt oversikt over når han drikker.

Lenke til kommentar

Jeg vet at det kan fremstå som ganske røft å ha en hund i bur når dere er på jobb. Størrelsen på et bur skal være stort nok til at hunden skal kunne så oppreist og snu seg, så må det være plass til en vannskål. Et 120/75 bur bør være mer enn nok.

Poenget med å la han være i bur er å tvinge han til å holde seg passiv/sove. En burtrent hund er per definisjon en hund som ikke får stressreaksjoner av å ligge i et bur.

Du har helt rett i at 8 timer er for lenge, men jeg ville kanskje vurdert å ta halve dagen hjemmekontor eller dra hjem i lunsjen i denne perioden. Det er veldig vanskelig å få trent bort slik adferd når dere er borte 50% av hans daglige aktivitet. Kombinert med bur så vil dere få kontroll på 100% av aktiviteten.

 

Lenke til kommentar

hvis den evt. får utelukkende tørrfor, så drikker de desto mer da de blir voldsomt tørste av det.

det er selvsagt lettvint og "næringsmessig sunt" med tørrforet, men ville forsøkt erstatte noe av det med annet. F.eks. brødskiver med leverpostei, poteter med saus, hundehermetikk utblandet med brød, etc.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Poenget med å la han være i bur er å tvinge han til å holde seg passiv/sove.

er vel ikke lett å sove når man er pisse-trengt? tror ikke det er forskjell på mennesker og dyr.

vil jo være nærmest tortur for stakkaren og kanskje ender med å ligge i sin egen urin.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

er vel ikke lett å sove når man er pisse-trengt? tror ikke det er forskjell på mennesker og dyr.

vil jo være nærmest tortur for stakkaren og kanskje ender med å ligge i sin egen urin.

Jeg tar utgangspunkt i at tissingen ikke skjer i desperasjon. Om hunden er super tissetrengt så er det selvsagt det første som må fikses.

Det jeg tipper er at hunden tisser på 20% kapasitet fordi deler av huset er ansett som tisseplasser. Burtreningen handler om å tvinge dette til 80% kapasitet der begrenset bevegelighet vil sørge for at 20% kan bli til 80%, ikke at det skal bli 120% og han skal tisse på seg selv i desperasjon.

Lenke til kommentar

Buret tillater deg å få kontroll på sitauasjonen, men treningen er at du er til stede og kan gripe inn om hunden tisser inne, og bygge opp en positiv assosiasjon med å tisse ute når du slipper han ut.

En hund vil alltid tisse lengst mulig vekke fra hjemmet sitt, så det å snuse og tisse ute er en selvforsterkende handling.

Lenke til kommentar

Vi har selv hund og er enig i flere i tråden her. Dere må starte fra start igjen med hjemme alene trening. Begrens området hunden har tilgjengelig - om dere kan begrense hen til kun badet eller en gang. Skaff et større bur om dere ikke har noe egnet sted å begrense hunden og begynn burtrening. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

men jeg ville kanskje vurdert å ta halve dagen hjemmekontor eller dra hjem i lunsjen i denne perioden

At vi ikke kan dette er hovedgrunnen til at vi ikke klarer å starte på nytt med separasjonstrening. Jeg jobber 1t unna, 12 timers skiftarbeid, pluss utkalling, samboer jobber i nærheten av hjemme, men kan ikke forlate arbeidsplassen i arbeidstiden. 

Mr.M skrev (1 time siden):

F.eks. brødskiver med leverpostei, poteter med saus, hundehermetikk utblandet med brød, etc.

Vi har vurdert det slik at det er dumt å endre kostholdet (som fungerer bra til nå) på en hund vi evt. må starte annen trening med samtidig.

 

Gavekort skrev (1 time siden):

Det jeg tipper er at hunden tisser på 20% kapasitet fordi deler av huset er ansett som tisseplasser. Burtreningen handler om å tvinge dette til 80% kapasitet der begrenset bevegelighet vil sørge for at 20% kan bli til 80%, ikke at det skal bli 120% og han skal tisse på seg selv i desperasjon.

Det er dette jeg også har mest tro på, han tisser fordi han har etablert tisseplasser innendørs. Han har null problem å holde seg 8-9 timer om natten på soverommet.

Sampson skrev (1 time siden):

om dere kan begrense hen til kun badet eller en gang. Skaff et større bur om dere ikke har noe egnet sted å begrense hunden og begynn burtrening

Han virker å trives bra og være avslappet med ordningen vi har nå, og jeg er redd for enda større tilbakesteg om vi nå skal endre hvor han får oppholde seg. Det var en liten kamp å få ham trygg på å være alene, MYE lengre tid enn jeg har brukt på å trene separasjon tidligere. 

Jeg vil helst prøve andre ting først, selv om jeg tror det er fornuftig å endre hvor han oppholder seg, og helst et sted han ikke har tisset før.

Lenke til kommentar
steinrawr skrev (5 minutter siden):

At vi ikke kan dette er hovedgrunnen til at vi ikke klarer å starte på nytt med separasjonstrening. Jeg jobber 1t unna, 12 timers skiftarbeid, pluss utkalling, samboer jobber i nærheten av hjemme, men kan ikke forlate arbeidsplassen i arbeidstiden. 

Jeg har ingen quick fixer til dere. Alternativet er å forlenge burtiden, skaffe dere hundepass eller proff trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (17 minutter siden):

Når dere snakker om bur så regner jeg med dere snakker om åpent bur og ikke innelåst? 

Snakker om innelåst. Jeg vet at burtrening kan fremstå som et sensitivt emne for de som ikke er kjent med hund, men det er et vesentlig verktøy for hundetrening.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Snakker om innelåst. Jeg vet at burtrening kan fremstå som et sensitivt emne for de som ikke er kjent med hund, men det er et vesentlig verktøy for hundetrening.

Det kan også fremstå som sensitivt for de som har hatt hund i massevis av år, sånn som meg. Bur har sin plass i bil og på fly eller liknende situasjoner, men å bruke bur hjemme betyr bare at man ikke har gjort det man burde som en hundeeier for å tilrettelegge hjemmet til en hund. Det er en god grunn til at f.eks. Sverige forbyr folk å ha hund i bur hjemme, eller at du ikke får lov til å adoptere hund fra FOD-gården her i Norge hvis du vurderer å bruke bur hjemme.

Burtrening er viktig med tanke på bil/fly, ja, men hjemme så bør du trene med bur som du ville gjort en hundeseng ellers. Du kan trene, med positiv forsterkning, på at hunden skal været i et bur men da må buret være uten dør slik at hunden kan forlate buret når den vil.

Jeg har hatt flere hunder opp igjennom livet mitt og aldri var det et behov for hundebur hjemme. Dette gjelder både i stort hus på landet eller i mindre leilighet i byer. Både hunder som aldri hadde problem å være hjemme alene, og hunder som måtte trenes opp for å fjerne separasjonsangst. 

Hvis deler av hjemmet er vanskelig å sikre så synes jeg løsningen med å la de være på ett rom er en god løsning. Om det er stua eller soverom har ikke så mye å si så lenge hunden kan slappe av. Det å ha et låst soverom den kan være på hjalp oss veldig med hunden som hadde separasjonsangst, så det ikke ble for stort område og den ble nervøs.

Jeg mener de som bruker hundebur hjemme gjør det enten av ignoranse eller latskap, for å være ærlig. Og jeg føler det er viktig å få fram i disse samtalene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 minutter siden):

Jeg mener de som bruker hundebur hjemme gjør det enten av ignoranse eller latskap, for å være ærlig. Og jeg føler det er viktig å få fram i disse samtalene.

Ignoranse er å blankt avvise bur som dyreplageri og avspore en tråd for å moralisere bruken av et godt anerkjent verktøy. Jeg har snakket med respekterte positive reinforcement hundetrenere som har brukt bur som en vesentlig del av treningen sin. En burtrent hund har ingen stressreaksjoner av å være i buret sitt, og bør heller ikke ha problemer med å frivillig legge seg i sitt eget bur.

Å komme her og gi TS dårlig samvittighet for å bruke et bur når det opplagt er en del av løsningen hans synes jeg er dårlig gjort. Jeg har sett mange lekmenn på Facebook moralisere bruk av bur uten å nevne et kvekk om hvor bra adferden til demmes egne hunder er.

En hund som går fritt er et privilegium for når de er voksne og har god adferd. Dårlig adferd er selvforsterkende og kan ikke kontrolleres på andre måter.

Det jeg kan være enig i er at bur er latskap om du ikke har som mål å kunne la døren være åpen en dag i fremtiden.

Lenke til kommentar

Siden det skjer når han er alene så er det god sannsynlighet for at han ikke er komfortabel med å være hjemme alene og at dere derfor må starte alene hjemme-treningen på ny igjen. Det er dessverre ingen quick fix. Bur vil bare være symptombehandling. Det er praktisk for eier, men hunden vil sannsynligvis føle seg like ukomfortabel med å være hjemme alene.

For at hjemme alene-trening skal fungere så kan ikke hunden være alene i huset lenger enn den er klar for. Dere må derfor ha alternativer når dere er på jobb. Din samboer kan ha hunden med seg i bilen, dere kan få privat hundepass eller se om det er noe Doggy Day Care der dere bor som hunden kan være i på dagtid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tabris skrev (18 minutter siden):

Siden det skjer når han er alene så er det god sannsynlighet for at han ikke er komfortabel med å være hjemme alene og at dere derfor må starte alene hjemme-treningen på ny igjen. Det er dessverre ingen quick fix. Bur vil bare være symptombehandling. Det er praktisk for eier, men hunden vil sannsynligvis føle seg like ukomfortabel med å være hjemme alene.

Vil bare poengtere at jeg er uenig i dette rådet. Separasjonsangst har mye tydeligere signaler enn tisseflekker på gulvet.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til at jeg skal skaffe et kamera for å se på ham igjen snart. Jeg hadde et gammelt TP-link-kamera som jeg kunne følge litt med på ham før, for et halvårs tid siden, men det tok kvelden. 

Det jeg så den gang, var en rolig hund som lå på sofaen halve dagen, men som rusla seg turer til vannskål og til vinduet innimellom. Rolig og avslappet, men med en tissestopp der juletreet engang sto (men nå en palme). 

Vi hadde store separasjonsproblemer i starten i nytt hus, men tissingen har oppstått etter at han har funnet roen hjemme, og det skjer (såvidt jeg vet) midt på dagen.

Jeg klarer kanskje å sperre av til kjøkkenet, men han har et sted han bruker å tisse der og. Så jeg vil ikke bytte rom han oppholder seg i, både fordi han er rolig i stua, og fordi han har tisset et par ulike steder i begge rom. Gangen min er alt for kald og upraktisk til at jeg vil ha ham der.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke tisseplassene han har nå nødvendigvis er gitt. Om du kunne avgrenset bevegelsesfriheten hans til f.eks. kjøkkenet, deler av stuen, et gjesterom eller lignende, så bør det også holde tissingen i sjakk til du klarer å gjenoppbygge den positive assosiasjonen med å tisse ute.

Jeg vet ikke hvor terskelen til hunden din går, da hunder kan være forskjellige. Alt fra et mindre oppholdsrom til et bur kan være aktuelt. Det finner du ut hvis han lager nye tissesteder på avgrenset område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...