Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er Starlink et godt alternativ til Telenor og Telia for å ha bredbånd hjemme?

Jeg synes hastighetstester og pris slett ikke er så ille og fremstår fullt på høyde med de tradisjonelle leverandørene. Det er kanskje litt dyr hardware men til gjengjeld kan man pause abonnementet når man vil. Ruteren har ikke noe tilkoblingsmulighet så man får evt. kjøpe en extender i tillegg om man trenger det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste som tenker satellitt-internett vil være bekymret for en horribel responstid.

Dette systemet har enheter som er mye nærmere enn vanlige satellitter, så responstiden er mye bedre enn den laggingen du vanligvis ser på TV når det er live overføring som går over satellitt.

Latency er ikke superbra, men greit nok for folk flest.

Ytelsen i nettet har gått noe ned over tid som følge av at flere bruker det, men med mindre en har store krav så er dette også overkommelig.

Starlink er neppe det første jeg ville vurdert da jeg helst vil ha fast internett, gjerne via fiber, men har også levd høvelig bra med internett over 4G.

Lenke til kommentar

Nå jobber jeg for Telenor og er derfor selvsagt ikke objektiv.

Men du bør være oppmerksom på hva du kjøper fra Starlink.  Hvorfor tror du de har et "priority" produkt der prisen er 2213 pr mnd for 1TB?  Det høres jo unektelig lurere ut å betale 657 pr mnd for ubegrenset med data?

Jeg tror du finner litt av svaret mellom linjene i https://www.starlink.com/legal/documents/DOC-1469-65206-75?regionCode=NO

der du bla kan lese

Quote

Starlink seeks to distribute Standard data among our users in a fair and equitable manner. If bandwidth patterns consistently exceed what is allocated to a typical residential user, Starlink may take network management measures, such as temporarily reducing a customer’s speeds, to prevent or mitigate congestion of the Services. Bandwidth intensive applications, such as streaming videos, gaming, or downloading large files are most likely to be impacted by such actions. Standard Service Plan customers with high bandwidth needs should consider upgrading to a Priority Service Plan.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Problemstillingen er jo egentlig temmelig universal med tanke på begrensede ressurser som delt båndbredde.

Et problem er jo hvis alle kjøper prioritert service, så er man jo akkurat like langt. Man er jo helt avhengig av at folk kjøper laveste prioriteringsgrad om noen andre skal få bedre ytelse.

Akkurat det samme gjelder nok for basestasjoner og kjernenett i varierende grad, sånn at ikke en hyperaktiv torrentfreak stikker av med all båndbredden på en basestasjon.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bmork skrev (1 time siden):

Nå jobber jeg for Telenor og er derfor selvsagt ikke objektiv.

Men du bør være oppmerksom på hva du kjøper fra Starlink.  Hvorfor tror du de har et "priority" produkt der prisen er 2213 pr mnd for 1TB?  Det høres jo unektelig lurere ut å betale 657 pr mnd for ubegrenset med data?

Jeg tror du finner litt av svaret mellom linjene i https://www.starlink.com/legal/documents/DOC-1469-65206-75?regionCode=NO

der du bla kan lese

Tror jeg har hatt et norskt abonnement en gang hvor det sto tilsvarende vilkår. Det å streame mye film og bruke flere hundre GB gikk likevel greit, om ikke vil vel svært få kjøpe produktet. Greit å være klar over vilkårene.

Lenke til kommentar

 

Vi har en hytte på fjellet på Vestlandet uten mobildekning eller bredbåndstilbud og vi satte opp Starlink der i sommer. Vi har brukt hytten fire ganger siden, og det har fungert overraskende bra. Det er fri sikt til himmelen og ingen hindringer ifølge Starlink-appen men vi mister signalet noen ganger i løpet av døgnet i opptil et par minutter om gangen. Så det er ikke ideelt for hjemmekontor, gaming, Teams-samtaler o.l., men for å surfe på nettet, streame serier eller musikk o.l. så fungerer det helt topp. 

Hastigheten varierer mellom 50-200 mbits ned og 12-30 mbits opp, ping pleier å ligge mellom 40-80 ms. Om du kan få bredbånd over 4G/5G med 40 mbits hastighet eller mer så ville jeg nok valgt det siden du vil være mer utsatt for vær og vind med Starlink, store mengder snø eller regn vil sinke hastigheten og gi høyere ping og du kan i minste fall miste signalet helt. Om signalet er ustabilt med bredbånd over 4G/5G fra Telenor eller Telia  eller du kun kan få lave hastigheter fra dem, så er Starlink absolutt et alternativ men jeg vil ikke si det er perfekt enda for det jeg forventer av bredbånd hjemme. 

For vår del er det mest som en ekstra sikkerhet på hytten om noe skulle skje, vi kan nå omverdenen takket være Starlink uten å gå en times tid til nærmeste område med brukbar mobildekning. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Jobber med nettverk. Anbefalte starlink til mine foreldre. De er kjempefornøyd. Du får kjøpe en adapter slik at du får ethernet og kan bruke andre routere. Jeg har satt opp en router og 2 stk. Aksesspunkt bak starlink og bruker starlink i bridge. De hadde noe problemer med mye snø forrige uke men det ordnet seg etter at de skrudde på varme i antennen som står på hele tiden og ikke på automatisk.

 

Er ikke noe kapasitetsproblem i Norge ennå er ihvertfall min erfaring. Tror ikke det kommer til å bli det heller med tanke på hvor fort de skyter opp flere satelitter.

 

I dette tilfellet var alternativet 4g med dårlig dekning.

Endret av vitty
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 21.1.2024 at 3:47 PM, vitty said:

Hei

 

Jobber med nettverk. Anbefalte starlink til mine foreldre. De er kjempefornøyd. Du får kjøpe en adapter slik at du får ethernet og kan bruke andre routere. Jeg har satt opp en router og 2 stk. Aksesspunkt bak starlink og bruker starlink i bridge. De hadde noe problemer med mye snø forrige uke men det ordnet seg etter at de skrudde på varme i antennen som står på hele tiden og ikke på automatisk.

 

Er ikke noe kapasitetsproblem i Norge ennå er ihvertfall min erfaring. Tror ikke det kommer til å bli det heller med tanke på hvor fort de skyter opp flere satelitter.

 

I dette tilfellet var alternativet 4g med dårlig dekning.

Er dette det adapteret som koster 500 kroner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...