sedsberg Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 5 minutes ago, bo1e said: Har vært noen eksempler på billige saker på 220v som ikke hadde blitt godkjent for salg/bruk om det skulle gått gjennom europeisk/norsk kontroll, greit å være obs på. I følge ekspertene her på forumet så er det like stor sjanse for det fra Power, Elkjøp, Biltema etc. også.
Mr.M Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden sedsberg skrev (15 minutter siden): I følge ekspertene her på forumet så er det like stor sjanse for det fra Power, Elkjøp, Biltema etc. også. legg til Jula, Rusta, Europris, osv, felles for alle sammen er at de rett som det er legger ut melding om tilbakekallelse på elektronikk/el. apparater pga. feil. (som oppdages i ettertid) med andre ord, det virker som alle lener seg på produsentenes "EU godkjente" produkter, uten å teste de sjøl. Jeg vet ikke hvordan dette er regulert, men såvidt jeg kan se på Kina-varene har de en europeisk representant (dette er nok et slags kontor som ordner det formelle i forbindelse med godkjenning for hundrevis av forskjellige Kina-produsenter (på linje med slike kontorer som driver merkevarebeskyttelse for ulike aktører) hva skjedde med ærverdige Nemko? (og ditto i Sverige, Danmark etc?)
sedsberg Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 4 minutes ago, Mr.M said: legg til Jula, Rusta, Europris, osv, felles for alle sammen er at de rett som det er legger ut melding om tilbakekallelse på elektronikk/el. apparater pga. feil. (som oppdages i ettertid) Akkurat som Aliexpress, eBay, Temu etc. tilbakekaller farlige produkter. Ingen forskjell. Jeg har ingen skrupler mot å installere Temu-brannvarslere og annet sikkerhetsutstyr hos familie og venner. De er jo minst like dårlige som de man kjøper her i Norge. Ikke sant? 1
Mr.M Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) sedsberg skrev (1 time siden): Jeg har ingen skrupler mot å installere Temu-brannvarslere og annet sikkerhetsutstyr hos familie og venner. De er jo minst like dårlige som de man kjøper her i Norge. Ikke sant? jeg vil tippe at en random valgt brannvarsler fra Temu har høyere risiko for å være dårlig enn en kjøpt hos Clas Ohlson, Biltema eller Jula. Produsenter har ofte noe de (internt) definerer som "eksport-kvalitet" så det kan være forskjell på produkter som tilsynelatende ser like ut. (eksportkvalitet til kommersielle importrører) det forhindrer selvsagt ikke at lavere byggkvalitet også tidvis dukker opp hos nevnte aktører, som vi vet. btw, jeg skjønner ikke helt hvorfor du går i "forsvarsposisjon" pga. av mitt forrige innlegg? Det var ikke "rettet mot deg" men kun noen betraktninger/fundering på godkjenning-prosedyrene på el-materiell. Endret 2 timer siden av Mr.M
agvg Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Mr.M skrev (1 time siden): hva skjedde med ærverdige Nemko? (og ditto i Sverige, Danmark etc?) Vel, dette er jo risikovurdering, ville være ekstremt kostbart hvis alle land skulle ha egne regler og godkjenninger, i gamle dag gikk det jo i og med mye var produsert innenlands og slike regler var og regne som beskyttelse mot utenlandske produsenter. Produsentene kan vel fortsatt få disse godkjent og kan få sette disse merkene på utstyret.
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 15 minutes ago, Mr.M said: jeg vil tippe at en random valgt brannvarsler fra Temu har høyere risiko for å være dårlig enn en kjøpt hos Clas Ohlson, Biltema eller Jula. Produsenter har ofte noe de (internt) definerer som "eksport-kvalitet" så det kan være forskjell på produkter som tilsynelatende ser like ut. (eksportkvalitet til kommersielle importrører) det forhindrer selvsagt ikke at lavere byggkvalitet også tidvis dukker opp hos nevnte aktører, som vi vet. btw, jeg skjønner ikke helt hvorfor du går i "forsvarsposisjon" pga. av mitt forrige innlegg? Det var ikke "rettet mot deg" men kun noen betraktninger/fundering på godkjenning-prosedyrene på el-materiell. Nå var det egentlig ikke rettet spesifikt mot deg men mot de "ekspertene" som ofte kommer og fortelelr hvor fantastisk det er å handle fra kina og at alt man kjøper i Norge er potensielt like dårlig og farlig. Blir litt misforståelser da man av og til siterer for å svare noen og noen ganger siterer noen bare for å få kontekst.
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden agvg skrev (12 minutter siden): Vel, dette er jo risikovurdering, ville være ekstremt kostbart hvis alle land skulle ha egne regler og godkjenninger, i gamle dag gikk det jo i og med mye var produsert innenlands og slike regler var og regne som beskyttelse mot utenlandske produsenter. Produsentene kan vel fortsatt få disse godkjent og kan få sette disse merkene på utstyret. ja, og i og med globalisering av handel (og mengden varer) ble det vel forenklet ned til produsent-ansvar å etterleve forskrifter, så fikk man CE- forhåndsgodkjent produkter " som på "tro og ære" oppfyller kravene. Rent praktisk er det nå kun tilfeldig stikkprøvekontroll som kan "avsløre" evt. mangelfulle produkter (før antall branner eller kortslutninger gjør det)
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden sedsberg skrev (9 minutter siden): noen ganger siterer noen bare for å få kontekst. var det jeg gjorde 👍
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Hvis man følger med på diverse kanaler med folk som analyserer og tester diverse elektronikk fra "the usual suspects" så ser man at kvaliteten varierer fra eksepsjonelt bra til direkte livsfarlig. Hvor sistnevnte er noe man svært sjeldent finner i Norge fordi ingen med vettet i behold vil signere et CE-sertifikat for noe som lett kan få folk drept.
Woff Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden sedsberg skrev (7 minutter siden): for noe som lett kan få folk drept Mulig det er grunnen til at veldig mye elektronikk fra blandt annet Kina nå drives av USB porten? Ikke lett å bli drept av den energimiksen du finner på den porten! 😄 Men de må jo lage porten tilgjengelig fra strømnettet og der kan det skje uhell ja.. 😜
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kina kan produsere topp kvalitet (de har jo sent romskip rundt månen) kommer an på hva man betaler/forhandler frem. Kom til å tenke på MIST hvis andre her husker den? Strømforsyning til pc som tidligere Netshop lanserte som eget merke. Var egen tråd om det på dataforumet, flere tester, og mange som kjøpte. Den ble bedre og bedre for hver revisjon (bedre komponenter) var vel oppe i rev. 3 (eller rev. 4.0) på slutten?
sedsberg Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Just now, Woff said: Mulig det er grunnen til at veldig mye elektronikk fra blandt annet Kina nå drives av USB porten? Ikke lett å bli drept av den energimiksen du finner på den porten! 😄 Men de må jo lage porten tilgjengelig fra strømnettet og der kan det skje uhell ja.. 😜 USB-ladere er også noe "alle" har så det vil nok selge bedre ja. Og det er ikke bare ved uhell noe utstyr kan være livsfarlig. Noe har rett og slett et livsfarlig design. Dvs. at 100% er farlige. Du kan f.eks. lete opp "gay death dalek camping light" på YT. 😛 1
Mr.M Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Woff skrev (5 minutter siden): veldig mye elektronikk fra blandt annet Kina nå drives av USB porten? er en vederstyggelighet spør du meg ble innkjøpt ny skjeggtrimmer forrige uke, måtte se nøye på spec. for å være sikker på å få modell med vanlig 220v nettadapter 1
bo1e Skrevet 7 minutter siden Skrevet 7 minutter siden Det er veldig fantastisk å handle fra kina, så lenge man tenker seg om. Handler man trygge merker og ting som det ikke er noe fare for liv og helse med så er det bare velstand. Hvis man kjøper det billigste noname-produktet man finner så er det høyere andel duds enn i norske butikker. Den strategien anbefales derfor ikke på noen varetyper.
Aginarikar Skrevet akkurat nå Skrevet akkurat nå 2 minutes ago, bo1e said: Det er veldig fantastisk å handle fra kina, så lenge man tenker seg om. Handler man trygge merker og ting som det ikke er noe fare for liv og helse med så er det bare velstand. Hvis man kjøper det billigste noname-produktet man finner så er det høyere andel duds enn i norske butikker. Den strategien anbefales derfor ikke på noen varetyper. Nesten alt er noname eller liksommerker av slike småting og pris er absolutt ingenting å stole på. Et av de beste eksemplene jeg så var en SCART-HDMI-adapter. Man ser produktet er 100% identisk med forskjellige tullenavn på. Pris AliExpress: $10.99 Pris Kjell&Company: 899 NOK
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå