2N1711 Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar mobile999 skrev (26 minutter siden): Jeg har faktisk fått refusjon fra Aliexpress på den sendingen med Choice-artikler som havnet hos Posten her sist. Jeg synes det er pussig at de (Aliexpress) klarer konsekvent å få det til for pakkene som jeg har mottat via HeltHjem, men den ene pakken som havnet hos Posten ble feil. Det er ikke noe tvil om at feilen ligger i det digitale dokumentet som blr opprettet i utlandet (her sannsynligvis i Nederland der sporingsnummeret ble endret). De dokumentene som Aliexpress skulle ha er det ikke noe problem å være smart med. Hvor lett det er å avløre det vet jeg ikke noe om. Det kan være at ali selv fant ut at de hadde blemmet seg ut med deklareringen. De sier jo at det er ali selv som står for både lagerhold og transport for choice, og da har de jo også alt de behøver i egne systemer for å se at noe var feil. En del av det som selges på ali er små mann-og-konebutikker som holder lager selv, og sender selv, og da har nok ikke ali full kontroll på alt sammen. Mye annet som ikke er choice ligger lagret i store logistikksentre, og da er det nok større sjanse for at det også går ut døra med korrekt informasjon selv om det ikke er choice uansett hvem som driver det senteret. Alibaba har kontroll på et kombinert lager/transportselskap kjent som Cainiao (søk opp selv hvis interessert) som samarbeider med flere andre der borte. De sender med egne fly, og har er kjempe-senter i Liege i Belgia. Hvis varene går gjennom dem hele veien er det nok større sjanse for at det går bra enn ellers. Problemet er at vi ikke aner så mye om hvem vi faktisk handler med i Kina, bortsett fra (tilsynelatende) når det er choice. 1
sedsberg Skrevet 9. januar Skrevet 9. januar Det ser ut til at de forskjellige fraktselskapene har sine egne digitale skjemaer. Husker ikke om det var Fedex eller UPS som ikke hadde noe eget VOEC-felt så et annet måtte brukes. Det var to felt som virket sansynlig men kun ett av de var korrekt. Så 50/50 sjans. 1 1
Dubious Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar Hvordan blir det 328 kroner i gebyr på en pakke verdt 300 kroner? Fra Vevor kommer med Bring. Hvordan kan jeg få tilbake pengene fra Vevor?
mobile999 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar (endret) Det er 270 kroner i gebyr og 75 kroner i mva. Noe som er mer enn 328 kroner. Den hadde jeg nektet mottatt og klaget til nettbutikken hvis du betalte norsk mva der. Endret 17. januar av mobile999
madipe9748 Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar 1 hour ago, Dubious said: Hvordan blir det 328 kroner i gebyr på en pakke verdt 300 kroner? Fra Vevor kommer med Bring. Hvordan kan jeg få tilbake pengene fra Vevor? Jeg fikk tilbake moms og gebyr fra Vevor. Sendte de kvitteringen. 2
Dubious Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar madipe9748 skrev (12 minutter siden): Jeg fikk tilbake moms og gebyr fra Vevor. Sendte de kvitteringen. Så jeg kan få tilbakebetalt mer enn det produktet er verdt? 1
Dubious Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Vevor har skrevet verdi på pakken til 85 Euro. 982 kroner. Jeg har betalt 26 Euro. 300 kroner. Utlagt mva. 250 kroner Fortolling 78 kroner. Skal sende e-post til Vevor i morgen. I verste fall så tar jeg chargeback på kortet.
Dubious Skrevet 31. januar Skrevet 31. januar Jeg får tilbake 300 kroner fra Vevor, det jeg betalte for produktet. Neste gang lar jeg det gå i retur, men det er uansett ikke noe stort tap. Utgående produkt så det kostet mer før. 1
Dragonlove Skrevet 9. februar Skrevet 9. februar Nå er jeg havnet i en situasjon med Aliexpress her som jeg nesten bare må le av da det er så teit. Fikk en Vevor vakum pumpe, denne ble sendt ifra Tyskland og dermed så ble ikke VOEC merkinga med på kjøpet kan man si, kontaktet derfor selger og de hadde tydeligvis advart om at ekstra "Tax" kunne tilkomme og de hadde derfor satt ned verdien på pakken, husker ikke om dette stemmer i forhold til tollpapirene da jeg sitter på jobb og skriver dette, men uansett så kontaktet jeg Aliexpress kundeservice som skulle sende det videre, hvorpå jeg fikk mail om å legge ved mva krav, foto bevis med etikett av motatt pakke, samt kvittering av mva innen 24t, alt dette ble lagt ved i mailen som jeg sendte de. Hvorpå de dagen etter svarer i en ny mail om at de ikke har motatt noe så de kansellerer saksgangen, jeg svarer på denne mailen og sier at de må sjekke den første mailen som jeg svarte på, hvorpå de svarer med ennda en ny mail at jeg ikke har sendt de gyldige dokumenter, haha for talentløst hver gang så svarer de i en ny mail slik at sakgangen ikke følger med Dette er da første gang siden 2010 jeg har hatt en dårlig erfaring med Aliexpress. 1
Dragonlove Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Leo_ skrev (På 9.2.2026 den 12.23): Aliexpress var ikke sånn, de har BLITT sånn. Tja, når man blir en milliardbutikk som Alibaba Group er så kan man vel drite litt i kundene for de handler der jo uansett. 1
OC-Freak Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Har handlet hos AliExpress i åresvis og tidligere hadde de svært god kundeservice. Synd dette har snudd. 1
Dragonlove Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar OC-Freak skrev (På 13.2.2026 den 20.40): Har handlet hos AliExpress i åresvis og tidligere hadde de svært god kundeservice. Synd dette har snudd. Ja i dette tilfellet måtte jeg bare gi opp da jeg sendte inn all dokumentasjon de etterspurte men jeg fikk tydeligvis avslag på refusjon pga manglende dokumentasjon, samt at all mail korrespondanse startet med en ny mail så saksgangen blir da i flere forskjellige mailer og jeg vil tippe med flere forskjellige kundebehandlere. Heldigvis hører det med til skjeldenhetene at jeg må reklamere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå