Gå til innhold

Norge bygges ned


Anbefalte innlegg

Kom over denne :

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/nrk-avslorer_-44.000-inngrep-i-norsk-natur-pa-fem-ar-1.16573560

Og det er et tema som har opptatt meg mye de siste 10 årene. I vårt nærmiljø bygges det ned natur hele tiden og tidligere nærområder med fantastisk natur forsvinner. Det gjør faktisk vondt i kroppen å se på gamle stier forsvinne med politisk velsignelse. Ofte er det slik at grunneier er en politiker også. Selvfølgelig behandler ikke den enkelte politiker saken om egen tomt, men det virker som om det er en stafettpinne som går fra den ene til den andre - for det er jo flere politikere som har eiendomsinteresser.  Statsforvalteren har satt foten ned i en del saker, men lokalpolitikere kjemper med alt hva de kan for å få gjennom nye planer for vekst. Og i denne NRK saken som det er lenket til over så sier jo klimaminsteren at :

 

Sitat

å gi kommunene mindre makt i natursaker, det har ministeren ingen planer om, selv etter å ha sett NRKs dokumentasjon. I stedet er hans viktigste løsning et naturregnskap.

Vi leser stadig oftere i  media  at naturen også må vike for vindmøller pga. klimautfordringen. Så de grønne politikerene er mer enn villige til å ofre natur mot klima.  I debatten om det grønne skfitet er politikerenes eneste løsning tydeligvis å bygge ut areal enten på land eller til havs - kjernekraft er sett på så urealistisk. Å gå inn for Enøk tiltak for å redusere eget forbruk er heller ikke en løsning som regjeringen ser for seg da Enova støtten til ulike Enøk tiltak reduseres år for år. Så lever vi et land som nå skal bygges ned i rekordfart de neste 10-20 år? Det ser nemlig slik ut enten man åpner lokal avisen,riks-avisene eller man forsøker å besøke gamle stier som allerede er ofret. Og der man skal frede natur er det gjerne et landskap som ingen menneske vil bevege seg i.  Og hva skjer egentlig med nærmiljøene - skal vi alle sammen bevege oss på asfalt fremover? Blir vi lykkligere som samfunn slik?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderne hyttelandsbyer er hvertfall noe skikkelig svineri. Det man umiddelbart burde gjøre er å sette formuesskatt på hytte til 100 %. Nå er den 25 % helt opp til 10 mill. Man kan altså skjule 7.5 mill fra beskatning bare ved å bygge en hytte, samtidig betaler man enorme fradrag til disse for renteutgifter. Det er egentlig en gavepakke av dimensjoner til de bemidlede. Dette er grunnen til at enorme hytter bygges tett i tett over det ganske land. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Moderne hyttelandsbyer er hvertfall noe skikkelig svineri. Det man umiddelbart burde gjøre er å sette formuesskatt på hytte til 100 %. Nå er den 25 % helt opp til 10 mill. Man kan altså skjule 7.5 mill fra beskatning bare ved å bygge en hytte, samtidig betaler man enorme fradrag til disse for renteutgifter. Det er egentlig en gavepakke av dimensjoner til de bemidlede. Dette er grunnen til at enorme hytter bygges tett i tett over det ganske land. 

Der er jeg helt enig med deg. Har ikke hytte selv fordi jeg ikke vil bidra til å bygge ned natur og ser helt klart det uetiske å skjule formue på den måten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt enig med TS. Er det noe økokrim bør rette fokus mot så er det korrupsjon ifb. med byggesaker.

I tillegg er det nesten en skandale at Norge tillater utenlandske statsborgere å kjøpe eiendom, leiligheter, hus og hytter. Danmark har forstått og tatt tak i dette problemet for lenge siden. Men i Norge er det grådigheten som rår mens arvesølvet selges på det globale markedet.

Endret av Theo343
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Helt enig med TS. Er det noe økokrim bør rette fokus mot så er det korrupsjon ifb. med byggesaker.

Også helt enig med TS i dette. Og tror @JK22 også har helt rett, om korrupsjon i lokalpolitikken.

Og tror det også er et problem at folk har glemt miljøet i alt snakket om klima (det er ikke det samme).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Helt siden Al Gore startet sin store klimareise for mange år siden forstod mange at Klima først og fremst ville dreie seg om big business. Co2 kvoter har vært involvert i mange skandaler i Europa.

Samtidig ødelegger man miljøet i kampen om klimaet og det er MYE penger involvert. Pengene et et stort red flag.

PS.

Det betyr ikke at jeg sår tvil om budskapet til Al Gore men det skapte en industri som ikke har miljøet som fokus.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 minutter siden):

Helt enig med TS. Er det noe økokrim bør rette fokus mot så er det korrupsjon ifb. med byggesaker.

I tillegg er det nesten en skandale at Norge tillater utenlandske statsborgere å kjøpe eiendom, leiligheter, hus og hytter. Danmark har forstått og tatt tak i dette problemet for lenge siden. Men i Norge er det grådigheten som rår mens arvesølvet selges på det globale markedet.

Enig - det er galskap at norsk natur skal selges bort tli utenlandske investorer. En bør gjøre som Danmark for å bremse denne utviklingen mhp hyttemarkedet.  Forøvrig har jeg ved flere anledninger sett saker trykket i lokalpressen der eiendomsutviklere jeg vet hvor bor og hvor de hører hjemme - stå frem i lokalavisen som naboer av eiendommene som ønskes utviklet . Disse eiendomsutviklerene seiler under falskt flagg og later som de er naboer som ønsker utvikling, mens de i realiteten ikke er naboer, har null interesse i nabolaget foruten å bygge ut noe slik at de kan tjene raske penger. Videre har jeg sett flere politikere heie frem sine kollegaer ifb. regulering av hyttetomter. Jeg har fått hakeslepp flere ganger over hvor involvert ulike politikere er i ulike eiendomsprosjekter og hvordan de dytter hverandre frem sak for sak. Dagens inhabilitetsregler har jo null verdi om de fremmer hverandres saker slik man i realiteten gjør i mange tilfeller i dag. 

Endret av FriskLuft
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Theo343 said:

Helt siden Al Gore startet sin store klimareise for mange år siden forstod mange at Klima først og fremst ville dreie seg om big business. Co2 kvoter har vært involvert i mange skandaler i Europa.

Samtidig ødelegger man miljøet i kampen om klimaet og det er MYE penger involvert. Pengene et et stort red flag.

Al Gore mente mye om mangt, men har er faktisk ikke relevant uansett hvor mange konspirasjonsteorier visse folk lager. Hvor var dere når Norge ble bygget ned med motorveier? Når var dere når kjøpesentrene fortrengte våre landsbruksområder? Hvor var dere når hyttefeltene raserte det meste av utkantsnorge? Men så fort det bygges noe pinglete grusveier og vindmøller, DA er det et problem. Elsk eller hat møllene (som jeg helst ser stå ute på havet enn land, men uansett), de har i det minste en funksjon og nytte, mer enn mye av det nevnt over. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, The Very End said:

Al Gore mente mye om mangt, men har er faktisk ikke relevant enn hvor mange konspirasjonsteorier visse folk lager. Hvor var dere når Norge ble bygget ned med motorveier? Når var dere når kjøpesentrene fortrengte våre landsbruksområder? Hvor var dere når hyttefeltene raserte det meste av utkantsnorge? Men så fort det bygges noe pinglete grusveier og vindmøller, DA er det et problem. Elsk eller hat møllene (som jeg helst ser stå ute på havet enn land, men uansett), de har i det minste en funksjon og nytte, mer enn mye av det nevnt over. 

Hvem er "dere" og hvilke standpunkter putter du i munnen på oss? Hva vet du om vårt engasjement? Hvem lager konspirasjonsteorier?

Mye fekting med grunnløse påstander her 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

All denne utbyggingen har irritert meg lenge. Hjemstedet mitt er helt "rasert" - det er så mange av skog- og naturområdene vi lekte i som er erstattet med boligblokker og næringsbygg. Vekst, vekst, asfalt og betong, det stopper aldri. 

Her jeg bor nå er det også tendenser til det samme. Bygge, bygge. 

Vi tenker at vi har så mye skog og mark i Norge, det går bra hvis vi tar litt for å bygge prosjektet vårt. Det går ikke bra når alle tar litt. Hele tiden, hver dag. 

God reportasje. Håper så mange som mulig leser den. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Theo343 said:

Hvem er "dere" og hvilke standpunkter putter du i munnen på oss? Hva vet du om vårt engasjement?

Jeg snakker generelt, og jeg poengterer hykleriet - generelt, i at folk snakker som om de bryr seg noe som helst om miljø og klima når det det egentlig handler om er å finne enkle provlemer og syndebukker for komplekse problemstillinger.

Føler du deg ikke truffet så trenger du ikke gjøre det, men å dra inn konspirasjoner om hvordan Al Gore på en eller annen skal ha satt føringer for Europeisk (og enda mindre Norsk) klimapoltikk gir likevel noen signaler på at man kanskje befinner seg i gruppen.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Very End said:

Jeg snakker generelt, og jeg poengterer hykleriet - generelt, i at folk snakker som om de bryr seg noe som helst om miljø og klima når det det egentlig handler om er å finne enkle provlemer og syndebukker for komplekse problemstillinger.

Føler du deg ikke truffet så gjør du ikke det, men å dra inn konspirasjoner om hvordan Al Gore på en eller annen skal ha satt føringer for Europeisk (og enda mindre Norsk) klimapolitkk gir likevel noen signaler på at man kanskje befinner seg i gruppen.

Konspirasjoner? Her driver du med stråmanns argumentasjon i stor grad.

Man føler seg ikke truffet når man adresserer grunnløse beskyldninger. Jeg kan liksågodt si at du virker å være lobbyist for denne næringen og har som agenda å dikreditere. Men den grunnløse påstanden gjør det hverken sant eller riktig.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Theo343 said:

Pengene og makta som rår. Og JK22 har gjengitt nøyaktig hvordan slike prosesser foregår.

Defintivt. Men som nevnt, vi trenger energi og skal erstatte skitten energi. Vindmøller har en funksjon, det har ikke hytter. Likevel er det kun vindmøllene som trekkes frem som den store stygge ulven.

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Theo343 said:

Konspirasjoner. Her driver du med stråmanns argumentasjon i stor grad 

Jeg står for for det jeg sier, og spesielt når folk drar frem konspirasjonsteorier. Det må du tåle om du ytrer at AL Gore har noen relevans her.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, The Very End said:

Jeg står for for det jeg sier, spesielt når folk drar frem konspirasjonsteorier. Det må du tåle om du ytrer deg så skråsikker. 

Her må du først og fremst se at du påstår at jeg har sagt noe jeg ikke har gjort. Hva du tolker er ikke andres ansvar eller argument  Du må gjerne stå for påstander om at noen i tråden har sagt at jorden er flat. Men det er likevel helt feil i all den tid din oppfatning ikke stemmer.

Det er mer et stråmannshysteri enn krenkorama du viser her.

Det blir stadig mer av slikt i debatter. Støy med personfokus og stråmanns aktivitet. Merkverdig.

Men tilbake til temaet - nedbygging av Norge.

Endret av Theo343
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...