Gå til innhold

Er det vanlig at Iphone ladere slutter å virke etter 1 til 1,5 år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
koots skrev (6 minutter siden):

Prøvd annen kabel/ladekloss? Prøvd trådløs lader? Sjekket at ladeporten ikke er full av lommerusk og støv?

Hadde kun en annen med større feste på adapteren som ikke går i den andre. Ingen synlige skader. Kan de bare slutte å virke sånn uten videre? 
Har en back up tlf så lenge batteriet er der. 

Lenke til kommentar

Det kan hende at en lader eller kabelen slutter å virke. Om du har kvittering så er det vel 2 års reklamasjonrett på laderen.

Du får vel kjøpe deg en ny, jeg ser Apple har en med USB-C og 20W og Samsung har en på 25W.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (58 minutter siden):

Det kan hende at en lader eller kabelen slutter å virke. Om du har kvittering så er det vel 2 års reklamasjonrett på laderen.

Du får vel kjøpe deg en ny, jeg ser Apple har en med USB-C og 20W og Samsung har en på 25W.

Før slutten av 2019 hadde eg Samsung i årevis og laderne varte i mange år mens med iPhone fra 2020 har måttet skifte etter et år ca. Latterlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (1 minutt siden):

Før slutten av 2019 hadde eg Samsung i årevis og laderne varte i mange år mens med iPhone fra 2020 har måttet skifte etter et år ca. Latterlig kvalitet.

Rettelse hadde Sony Xperia fra 2017-2019. Samsung 6-7 år før det. 

Lenke til kommentar

Mitt generelle inntrykk av Apple er at de hele tiden gjør sleipe grep i kulissene for å få deg til å oppgradere. Virker nesten som det er standard at eldre produkter som teknisk sett fremdeles er helt greit brukbare blir tuklet med i software for å få folk til å oppgradere og putte penger i kassen til Apple.

Hadde f.eks en Mac Mini som ble supertreg over natta når jeg kjøpte en iPad. iPhone 3G ble vesentlig tregere med siste iOS den fikk, men når jeg brukte den 2 år senere var den mye kjappere igjen. En iPhone SE ble oppgradert til siste iOS p.g.a at jeg ikke fikk lagt inn Vipps uten å oppgradere (en kan vel fikse dette via riktig link til Applestore via web, men det hadde jeg ikke tid til). Telefonen rapporterer etter oppgradering at batteriet er 1% når det egentlig er 50%, så den står på 1% gjerne en hel dag. Dette fungerte perfekt før oppgradering og den har heller ikke kalibrert seg med full cycle på batteriet.

Kablene de har på ladere smuldrer jo alltid opp ved ladekontakten, men har heldigvis ikke brukt Apple-ladere, da jeg har andre ladere som fungerer bra.

Edit: Har et Android nettbrett fra 2014 som fremdeles fungerer utmerket til browsing og har et nesten like bra batteri som da det var nytt og det er godt brukt. iPaden sliter med f.eks finn.no, reddit.com og en god del andre sider (uansett browser) som fungerer helt fint på Android.

Apple er temmelig investorstyrt. I alle fall ikke så veldig opptatt av å ta vare på eldre enheter.

Teknisk sett har de vel egentlig priset seg såpass ut av markedet at de nå melker kundene temmelig kynisk.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ali q skrev (21 minutter siden):

Både lader og kabel skal være i minimum 5 år. Mulig garantien kun er 2 år, men reklamasjonsretten, ordet du brukte, er på 5 år når det gjelder ladere, kabelen og selv mobiler..

Har brukt å kjøpt på teknikkdeler.no og kanskje de er for dårlige. Kjøpte igjen der nå🤦‍♀️Pga det et billig som sikkert kan være lureri og som gjør de bare varer i et år. Travelt å drive å skifte etter et år. Aldri dette problemet med tlf tidligere. Det blir Samsung next❤️

Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (2 timer siden):

Lader ikke i det hele tatt nå og den blei kjøpt i september/oktober 2022. 

Mener du ladekabel eller ladekloss? Jeg har hatt mange Appleprodukter i mange år, men har aldri opplevd at en original Apple-ladekloss feiler. Ladekabler slites etterhvert, men de originale holder lenge før de må byttes ut. 

Lenke til kommentar
zanta skrev (14 minutter siden):

Mener du ladekabel eller ladekloss? Jeg har hatt mange Appleprodukter i mange år, men har aldri opplevd at en original Apple-ladekloss feiler. Ladekabler slites etterhvert, men de originale holder lenge før de må byttes ut. 

Ladekabelen er det nok. 

Lenke til kommentar

Teknikkdeler selger ikke originale Apple-produkter, så om det er laderen som er gåen så er ikke dette Apple sin feil.

Har hatt lader fra Sony som også tok kvelden med et smell, så slikt kan skje.

En lader er såpass viktig at jeg ikke ville skimpet på kvaliteten og kjøpt billig.

Bruk heller litt penger på den og kjøpe en god lader som fungerer for deg i årevis. Alternativer er å kjøpe billig og bytte den ut rimelig ofte (og håpe at huset ikke tar fyr).

Anker er et godt merke der.

Ellers kan man bruke USB-ladere med vanlig USB A kontakt fra andre store og seriøse leverandører.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt det problemet at en lader har sluttet å virke, den jeg har nå har jeg hatt siden mobiler fortsatt ble solgt med lader i eksen- det var vel iPhone 7 som ble kjøpt høsten 2017.

Har opplevd at kabelen ryker, men det har riktignok vært billigkabel kjøpt på jallasteder som normal og lignende.

Ville sett om jeg fant kvitteringen og klagd på den laderen, TS. Lykke til! :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (20 timer siden):

Har brukt å kjøpt på teknikkdeler.no og kanskje de er for dårlige. Kjøpte igjen der nå🤦‍♀️Pga det et billig som sikkert kan være lureri og som gjør de bare varer i et år. Travelt å drive å skifte etter et år. Aldri dette problemet med tlf tidligere. Det blir Samsung next❤️

Hæ? Så du mener det er billigkabelen fra den butikken som er ødelagt? Og da skylder du på Apple? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Grønnplante skrev (På 5.1.2024 den 4:42 PM):

Har brukt å kjøpt på teknikkdeler.no og kanskje de er for dårlige. Kjøpte igjen der nå🤦‍♀️Pga det et billig som sikkert kan være lureri og som gjør de bare varer i et år. Travelt å drive å skifte etter et år. Aldri dette problemet med tlf tidligere. Det blir Samsung next❤️

Det blir litt spesielt å klage på at Apple lager dårlige greier, når du har kjøpt noe helt annet da. Det blir som å klage på Samsung fordi Nokia laderen ikke passer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (På 6.1.2024 den 8:36 PM):

Det blir litt spesielt å klage på at Apple lager dårlige greier, når du har kjøpt noe helt annet da. Det blir som å klage på Samsung fordi Nokia laderen ikke passer.

Det er iPhone/apple produkt. Og det var kabelen som hadde røket. Støpselet/adapteren virker. 

Endelig tlf igjen etter fem dager uten. Nesten uutholdelig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...