Gå til innhold

4090 grafikkort som bottlenecker hver gang!


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en "komplett a270"

Innholder en RTX 4090 Slim
Amd Ryzen 9 7950x
DDR5, 32x2
og 1000 W

 

Leter etter et konkret riktig svar, har søkt opp og sett så mye informasjon og kilder.

Når jeg spiller spill, og spiller med det høyeste resolution (Ultra, High, Epic, whatever), så får jeg bottleneck og det gir resultat at grafikkortet mitt responderer på 1% og gir meg 1-2 fps når jeg spiller. Også etter noen minutter, så restarter hele pcen av seg selv.
Hvis jeg er heldig, så kan jeg spille i 12 timer i strekk uten at det skjer noe, hvis ikke, så blir det bare 3 kvarter til jeg får bottlenecken...

Nei, det er ikke temperatur
Nei, det er ikke feil montert
Nei, har ikke fiklet noe med biosen
Nei, det er ikke RAM (?)
Hendelsen kan også skje når jeg er på discord 😕

Spill som RDR2, LaD, Escape the Backrooms...

Har fått blåskjerm en gang.
Under bottleneck, så mister jeg nett og lyd.
Hvis jeg er heldig så blir det fullt normalt etter non minutter, men har ikke lyd eller internett.
Jeg sitter og spiller og dermed skal jeg ikke sitte å stirre på temperaturen til CPUen eller GPUen for å bekrefte at det er temperatur, når det ikke er det.
Kan det være at jeg SPILLER PÅ 1080p SKJERM?!

Trenger hjelp som faen.
 

Endret av KåtAsiater
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, KåtAsiater said:

Har nylig kjøpt en "komplett a270"

Ta kontakt med Komplett? Det er jo eneste(?) fordel med å kjøpe en ferdigbygget pc: Du får hjelp når noe ikke er som det skal være

Endret av Slaps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bottleneck på skjermkort er når skjermkortet yter 99-100% og holder igjen resten av systemet. Dette høres mer ut som noe annet. Det er bra du har utelukket temperaturer, feilmontering, bios, og RAM. Da er det ikke så mye igjen da. Kanskje PSUen, eller kablene mellom PSU og de andre komponentene, eller SSD, er problemet. Siden du nylig har kjøpt PCen på Komplett, burde du ta kontakt med de hvis du ikke finner ut av det.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvilket merke er PSU-en? 1000 watt høres ikke mye ut for denne maskinen. Er den strømsvak eller har dårlig spenning kan du fort få trøbbel, 4090 er ratet til 450 watt men kan nok enkelt passere 500 watt ved boost, så har du resten av maskinen i tillegg. Jeg kjørte 3090 i en maskin sammen med to andre skjermkort, da var det 400 watt + 250 watt + 200 watt kun i skjermkort, i tillegg dro CPU 300 watt. Da makset jeg omtrent ut en kvalitets 1300 watter. 

Det er typisk at man kutter ned på kjøling og strømforsyning på en ferdig PC, to ting som er veldig viktig. I tillegg er vel bios låst på mange av disse maskinene, så du har langt mindre muligheter med maskinen. 

Lenke til kommentar

Går det ikke å få en hardwaremonitor til å loggføre diverse verdier og så sjekke hva som skjer. Eventuelt så bør det stå i eventlogg allerede.

Quote

Windows event log location is C:\WINDOWS\system32\config\ folder. Event logs can be checked with the help of 'Event Viewer' to keep track of issues in the system.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KåtAsiater skrev (14 minutter siden):

Sier det igjen, jeg har kjøpt en "Komplett a270" så spesifikasjonene får dere søkt opp på Komplett.

Har konfigurert CPU

Har du prøvd å fjerne grafikkdriverne og innstallert en eldre utgave av Nvidia's grafikkdrivere som Dr. Johnsen skriver over?
Har du prøvd å ta ut grafikk-kortet og satt det inn på nytt? Sjekket at alt av kabler sitter godt på plass?
Har du forsøkt å fjerne ene RAM-brikken og kun kjøre med 1 brikke? Sjekket at begge brikkene står godt på plass?

Det er integrert grafikk i den CPU'en, så du skal kunne teste pc'n ved å sette HDMI-kabelen i hovedkortet, da kan du fjerne grafikk-kortet fullstendig og teste om pc'n fortsatt er ustabil.

Edit: om alt dette er testet og sjekket ut, anbefaler jeg at du kontakter Komplett for telefonsupport.

Endret av iknutis
Lenke til kommentar

Maskinen virker jo noen ganger så det er ikke noe som er feilmontert. Jeg synes ikke det er nødvendig å ta inn og ut komponenter. Det er bedre om en kan finne ut av dette i en feil-logg eller support fra Komplett.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...