Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har snødd voldsomt de siste dagene i store deler av Norge, og jeg lurer derfor på om noen av dere her inne har vurdert, evt har en snøfreser? Noen som har noen merker som anbefales isåfall?

Bensin eller elektrisk, hva funker best? 

Har vurdert å kjøpe en selv, men mtp at jeg er såpass ung og ikke har voldsomt mye å måke, føler jeg at det blir litt sløsing av penger. Naboen min derimot har en. Sett også mye på "Matspusseropp" på Snap som ofte lager snaps av at han bruker snøfreseren sin. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror elektrisk er veien å gå hvis du kjøper ny freser i dag. Har du derimot enorme områder og måke så ville jeg nok satset på bensindrevet da disse også er billigere hvis du skal ha noe som er stort og kraftig. 

Vi har selv en Ariens 524 som jeg arvet etter min far. Den er sikkert 20 år gammel og den funker enda. har aldri hatt noe problemer med den utover pluggbytte og oljepåfylling. Den kostet vel rundt 7-8.000 kroner for 20 år siden mener jeg å huske. 

Den klarer lett en halvmeter kram snø og den er selvsagt selvgående. Men vi måker kun en oppkjørsel på ca. 20 x 3 meter. Det klarer den uten problemer. 

Skulle jeg kjøpt ny freser i dag skulle jeg hatt en batteridrevet. 

Men ta en titt på Youtube. De batteridrevne med 40V batterier x 2 er ganske kraftige og mye kraftigere enn den jeg har nå. men dem er også dyre. Koster fort 20-30k. for de største. 

Alt koker ned til hvor stor plass du skal måke og hvor ofte du måker og hvor mye snø det i værste fall er snakk om. 

Endret av Bjerknez
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja du må nesten vurdere kva behovet ditt er, og kva budsjett du ser for deg.

Sidan du ikkje har så mykje å måke så er du nok i grenseland for om det i det heile tatt er hensiktsmessig for deg med snøfreser. For veldig mange så blir det litt arbeid med å finne fram og sette tilbake snøfresaren for kvar gong også, så om du har lite å måke kan det ofte være at du er omtrent like fort ferdig med å måke manuelt.

Til ein heilt vanleg oppkjørsel så tenker i alle fall eg at den ikkje er større enn at det er meir styr å finne fram snøfresaren frå innerst i garasjen enn det er å måke manuelt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Man får forøvrig også slike elektriske snøskuffer. Fungerer som en vanlig snøskuffe, men den spruter snøen du måker fremfor deg så du slipper og "kaste" eller lampe snøen. Funker fint i små oppkjørsler og til og med på mindre steder som på verandaen, foran inngangen etc. 

Lenke til kommentar

Det er snakk om en ganske så stor veranda, foran huset, ned til garasjen(hage og en bakke) og foran garasjen hovedsakelig. Men mtp jeg kun parkerer nede ved garasjen, har jeg vanligvis kun laget en gåstripe ned bakken og i hagen. Hadde jeg trengt å kjøre opp bakken slik naboen gjør, tror jeg nok at jeg kunne trengt en snøfreser. 

Men ja, kan tenke meg at de elektriske snøfreserne/skuffene har blitt ganske så solide nå. Før så gikk det vel kun i bensindrevet. Har dog ikke så mye erfaringer med det enn så lenge, men etter å ha sett naboen kjøre rundt med sin må jeg si jeg ble litt frista. Virker som han har en bensindrevet av merke Honda om jeg husker riktig. Men klart, det koster mye som du sier skal man ha en skikkelig en.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig gjort en vurdering på det, men man skal heller ikke undervurdere den fysiske fordelen av å måke snø med snøskuffe eller spade, fremfor å "henge" etter en snøfreser. Så lenge du ikke bor i et snøhøl (f.eks Bjorli som jeg har tilbragt mange vinterferie på) så hadde jeg sett på snømåking som en god treningsform :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare sånn før noen anbefaler deg å kjøpe digre dyre greier og at du må ha Honda eller andre merker. Den Ariens 524 jeg har nå som er 20 år gammel (minst) klarer det aller meste. En større og dyrere freser gjør jobben kjappere siden den trolig er bredere, men freseren vi har som jeg tror har 5 HK'er er mer en sterk nok for norsk vinter. Selv de snømengdene som er her i Østfold nå. 

Kjøp evt. en på Biltema. Dem har gode garantier og god service. Det er ingen jaguar med insprøytning du kjøper. Vi snakker gamle utprøvde motortyper her som sjelden stopper. 

Selvsagt er sikkert Honda eller andre merker bedre, men man må nesten se litt hva man får i forhold til pris. 

Jeg vet ikke om Ariens er bra, men jeg har vertfall aldri hørt om merket tidligere. Den har som nevnt gått nå i veldig mange år. Vi bruker den kanskje tre ganger i året her i Fredrikstad i snitt og den står stille ellers. Den starter hvert eneste år. Aldri røket så mye som en wire eller annet på den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (48 minutter siden):

Det er snakk om en ganske så stor veranda, foran huset, ned til garasjen(hage og en bakke) og foran garasjen hovedsakelig. Men mtp jeg kun parkerer nede ved garasjen, har jeg vanligvis kun laget en gåstripe ned bakken og i hagen. Hadde jeg trengt å kjøre opp bakken slik naboen gjør, tror jeg nok at jeg kunne trengt en snøfreser. 

Då vil eg tru at ditt behov for snøfreser begrenser seg til ein liten elektrisk snøskuffe. Med såpass lite å måke så burde heller ikkje batterikapasitet være eit problem.
Elektriske snøskuffer fungerer riktignok dårleg om det er veldig mykje snø eller veldig tung snø, men det betyr berre at du innimellom må fysisk måke med spade eller gå hyppigare ut for å ta snøen etterkvart som den laver ned.

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Det har snødd voldsomt de siste dagene i store deler av Norge, og jeg lurer derfor på om noen av dere her inne har vurdert, evt har en snøfreser? Noen som har noen merker som anbefales isåfall?

Bensin eller elektrisk, hva funker best? 

Har vurdert å kjøpe en selv, men mtp at jeg er såpass ung og ikke har voldsomt mye å måke, føler jeg at det blir litt sløsing av penger. Naboen min derimot har en. Sett også mye på "Matspusseropp" på Snap som ofte lager snaps av at han bruker snøfreseren sin. 

Ariens gir desidert mest fres for pengene, har selv en 13,5hk Ariens. Yanmar,Yamaha&Honda er også gode freser men er betydelig dyrere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du sier ikke hvor du bor, men bor du nær kysten med mye bløt snø, så er det Toro PowerMax som gjelder av snøfresere.

Har hatt en Toro 826 Powermax siden 2011. På dager med bløt snø så kan jeg kjøre i ring rundt naboene med 2-3 ganger så  dyre Honda fresere. Har enda ikke opplevd noe som stopper denne. Tygger unna alt fra slaps, med konsistens nesten som vann, til isharde brøytekanter.

På de årene har den ikke gått tett i utkastet en eneste gang. Har prøvd en del freser opp igjennom, og de fleste tetter utkastet når snøen blir for blaut (det gjør også dyre Honda freser), eller knekker brytepinnene bare de ser en liten isklump eller litt grus. Heller ikke byttet brytepinner enda, selv om jeg har tygd igjennom brøytekanter som er mer is enn snø.

Med det været som har vært på Sørlandet de siste dagene har den virkelig fått jobbet. Gikk fra +5° og styrtregn til - og masse snø i løpet av noen timer. 1m brøytekant blanding av isklumper og løs snø. Gårdsplassen ble ryddet på under en halvtime

Det er kanskje ikke tiden for å kjøpe snøfreser på finn, men med litt tålmodighet og litt andre tider av året så dukker det av og til opp noen gode bruktkjøp dersom det ikke er aktuelt å kjøpe ny fres.

Skjermbilde 2024-01-03 171835.png

Skjermbilde 2024-01-03 171822.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for mye bra svar her! Bor på østlandet @to-vid. Har aldri hørt om det merke før men nå er jeg også ganske så ny på snøfresere. Ut ifra bildene ser den ganske så solid ut og må være veldig deilig å kunne frese ned brøytekanter på 1m! Godt at man ikke trenger det dyreste og det beste for å få tak i en brukbar freser :) Toro 826 Powermax og Ariens er notert! I tilfelle kjøp i fremtiden en gang :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Bjerknez skrev (På 3.1.2024 den 4:55 PM):

Bare sånn før noen anbefaler deg å kjøpe digre dyre greier og at du må ha Honda eller andre merker. Den Ariens 524 jeg har nå som er 20 år gammel (minst) klarer det aller meste. En større og dyrere freser gjør jobben kjappere siden den trolig er bredere, men freseren vi har som jeg tror har 5 HK'er er mer en sterk nok for norsk vinter. Selv de snømengdene som er her i Østfold nå. 

Kjøp evt. en på Biltema. Dem har gode garantier og god service. Det er ingen jaguar med insprøytning du kjøper. Vi snakker gamle utprøvde motortyper her som sjelden stopper. 

Selvsagt er sikkert Honda eller andre merker bedre, men man må nesten se litt hva man får i forhold til pris. 

Jeg vet ikke om Ariens er bra, men jeg har vertfall aldri hørt om merket tidligere. Den har som nevnt gått nå i veldig mange år. Vi bruker den kanskje tre ganger i året her i Fredrikstad i snitt og den står stille ellers. Den starter hvert eneste år. Aldri røket så mye som en wire eller annet på den. 

Ariens er kongen blant snøfresere noe av det beste du får, også Honda men de er som regel alt for dyre i forhold, så Ariens er veien å gå.

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...