Gå til innhold

Har DNB endret konto eller husker jeg feil?


Gaea

Anbefalte innlegg

Noen som tilfeldigvis jobber for DNB eller som kjenner DNB godt?Jeg la for en tid tilbake merke til at den kontoen som jeg har hatt siden året jeg ble født og som står som "kapitalkonto" hos meg har endret navn til sparekonto. Hadde ikke DNB sin konto kapitalkonto før, og var det ikke uttaksbegrensning på 12 uttak og veldig lav rente? Eller husker jeg feil? Nå ser jeg at renten er oppe i 2,5% på den kontoen. Nå er det ingen uttaksbegrensninger. 

Jeg ble ført over på DNB pluss i år eller ifjor eller når det var, vet ikke om det har noe å si. 

Dette har null praktisk betydning for meg, jeg er bare nysgjerrig på om det faktisk har skjedd endringer hos DNB eller om jeg husker feil. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gaea skrev (5 timer siden):

Noen som tilfeldigvis jobber for DNB eller som kjenner DNB godt?Jeg la for en tid tilbake merke til at den kontoen som jeg har hatt siden året jeg ble født og som står som "kapitalkonto" hos meg har endret navn til sparekonto. Hadde ikke DNB sin konto kapitalkonto før, og var det ikke uttaksbegrensning på 12 uttak og veldig lav rente? Eller husker jeg feil? Nå ser jeg at renten er oppe i 2,5% på den kontoen. Nå er det ingen uttaksbegrensninger. 

Jeg ble ført over på DNB pluss i år eller ifjor eller når det var, vet ikke om det har noe å si. 

Dette har null praktisk betydning for meg, jeg er bare nysgjerrig på om det faktisk har skjedd endringer hos DNB eller om jeg husker feil. 

Det skjedde også med meg for et par år siden. Gikk også over til DNB Pluss.
Sparekontoen min, med begrensing på 12 utikk i året (eller måneden (husker ikke helt)), ble til vanlig sparekonto.

Fant noe info:
"DNB Pluss er kundeprogrammet for deg som har plusskort. Tidligere het kundeprogrammet Leve og dette kan fortsatt vises på enkelte steder på dnb.no, mobilbank og i nettbanken din. Vi jobber med å endre dette fortløpende.

Med DNB Pluss får du mange gode fordeler og unike opplevelser for deg og familien din."
https://www.dnb.no/kundeprogram/pluss

Hadde DNB Leve i flere år. Husker ikke om det var noe foreldrene mine startet for meg da jeg var 15 (i 2005), noe jeg ble overført etter at jeg ble 18, eller noe jeg ble overført til år seinere.

Endret av Laserbeam
Lenke til kommentar
Gaea skrev (12 timer siden):

Jeg la for en tid tilbake merke til at den kontoen som jeg har hatt siden året jeg ble født og som står som "kapitalkonto" hos meg har endret navn til sparekonto.

Hva med å logge inn i nettbanken av og til, og lese meldingene fra banken? Alle banker gjør endringer innimellom, og varsler alltid slikt i god til før endringer gjøres.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, zanta said:

Hva med å logge inn i nettbanken av og til, og lese meldingene fra banken? Alle banker gjør endringer innimellom, og varsler alltid slikt i god til før endringer gjøres.

Hva med at bankene tvinges til å faktisk informere, i stedet for å sende meldinger til en postkasse folk aldri sjekker?

Hvis de endrer innholdet i avtalen du har med dem, burde man kunne forvente at de sender brev, epost eller sms med informasjon.

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Hva med at bankene tvinges til å faktisk informere, i stedet for å sende meldinger til en postkasse folk aldri sjekker?

Hvis de endrer innholdet i avtalen du har med dem, burde man kunne forvente at de sender brev, epost eller sms med informasjon.

Hva med å aktivere varsler når du mottar meldinger fra banken? Da kan du få SMS/e-post eller push-varsel (varierer med bank). I avtalen du har inngått med banken har du akseptert elektronisk kommunikasjon, og da er det det du får. Da må du klare å følge med selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, zanta said:

Hva med å aktivere varsler når du mottar meldinger fra banken? Da kan du få SMS/e-post eller push-varsel (varierer med bank). I avtalen du har inngått med banken har du akseptert elektronisk kommunikasjon, og da er det det du får. Da må du klare å følge med selv.

Jeg skrev hvordan jeg synes at det burde være. Altså at banken skulle ha plikt til å informere gjennom visse kanaler.

Lenke til kommentar
7 hours ago, N-4K0 said:

Jeg har DNB og hadde også en Superspar-konto som ble omgjort til vanlig sparekonto.

Hvis man leser betingelsene til DNB så har de sikret seg retten til å når som helst gjøre om din spareordning til en vanlig sparekonto.

Jeg konfronterte dem med denne linjen i betingelsen og de nektet å svare.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (2 timer siden):

Jeg sjekker innboksen regelmessig, men finner ingen informasjon der om endring nå. 

Hva har du godkjent av elektronisk kommunikasjon her? Har du meldinger der i det hele tatt? Kan du ha slettet dem, eller flyttet de til arkivet? Hos meg ligger meldinger for mange år tilbake, siden jeg opprettet kontoen ifm sparing i fond.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Gaea said:

Men kan noen bare svare på det jeg lurer på? 

Vi har ikke innsyn i ditt kundeforhold til DNB, så ... Nei.
Men andre her har jo fortalt om at de har opplevd at kontoen har endret navn, så da er det vel ikke utenkelig at det samme har skjedd deg?  Jeg regner med at det er det samme kontonummeret? I så fall, er det egentlig noe stort problem her?

Du kan jo uansett benytte anledningen til å sjekke om du får bedre sparerente i en annen bank.

Lenke til kommentar

Hvor skriver jeg at dette endringen er et problem? Skriver jo i førsteposten at "dette har ikke noe å si praktisk for meg, jeg bare lurer". 

Hvor skriver jeg at trenger bistand til å vurdere hvilken bank jeg får best rente? 

Hvor ber jeg om hjelp til å sjekke innboksen? (Og tror dere ikke at dette var det første jeg sjekket, har også sjekket arkiv uten å finne noe?) 

(Takk i det minste til @Laserbeam som som faktisk svarer på det jeg lurer på)

Sigh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...