Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

register reim


stamkunde

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (12 minutter siden):

Kjører vw tdi 1,9 diesel. Men tydeligvis tar det 5 timer. 

 

Passat du hadde? Det tar nok meg som er amatør-mekker i egen garasje omtrent 5 timer tenker jeg.
Inn med bilen, jekke den opp foran. Demontere dieselslanger/rør på toppen og ta av øvre deksel på regreima.
Sette jekk under motor, løsne motorfestet på venstre side, løsne innerskjerm venstre side samt deksel under motor.
Ta av multireima, demontere reimhjul på veiva.
Jekke motor opp og ned slik at man kommer til boltene på motorfestet, samt alle bolter som fester nedre deksel på regreima.
Låse av veiv og kam med spesialverktøy, løsne strammeren og demontere reima og løpehjulene. Demonter vannpumpe.
Dra motoren noen runder manuelt for å sjekke at alt går som det skal og dobbeltsjekke merkene på veiv/kam før alt monteres sammen igjen.
Sånn omtrent, fritt etter hukommelsen.

Ville forventet at et verksted gjorde det litt raskere, og litt bedre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (1 time siden):

Registerreimen har utviklet seg. De tåler flere år og mer kilometer enn før.

For meg hører det fornuftig ut, glad at mekanikere snakker ut. 

Jeg vil gjerne høre rå anbefalinger fra mekanikere som ser gode løsninger fra fabrikker og ingeniører. 

Når ting blir produsert bra på en bil, så forteller det jo at de ser at det ingen hensikt å demontere mange ting for å komme til kilden. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, stamkunde said:

så hvem er greie å ha med å gjøre? det må da finnes biler som har utviklet seg? 

Å ja!

Ta en bil frå 1950. Har den stått meir enn ei uke må du bruke startspray eller gi den en dram bensin i filteret for å få fyr på den. Oljeskift? 5000km. Kvar 1500km må du under den og smørre opp smørrepunkter. Bremser må justerast regelmessig.

Elbil? Bytte luftfilter i kupeen etter 25000 kilometer. Totale verkstedsutgifter etter 50000km er 2500,-.

Dagens biler er ekstremt driftssikre.

Lenke til kommentar
12 hours ago, sedsberg said:

De har fremdeles bremser, bremsevæske som må kontrolleres/byttes, dekk som blir slitt, opphengsdetaljer som blir slitt, hjullagre etc.

Joda. Når bilen blir eldre blir det sikkert meir - men fortsatt mindre enn på fossilbiler - og ingenting sammenligna med bil fra 50-tallet. Poenget var at biler har blitt ufattelig driftssikre og krever langt mindre vedlikehold enn før.

Lenke til kommentar

Jeg har toyota c-hr og forstår det slik at den ikke har registerreim. Hvordan fungerer dette? Husker at vw boble som jeg hadde på 70 tallet hadde stenger som arbeidet i rør montert utenfor sylinderene. Husker det fordi det å skifte disse rørene var en av mine store bragder som hobbymekaniker 😳

Lenke til kommentar
fwrummel skrev (1 time siden):

Toyota Prius har blitt produsert siden 1997 og er kjent for å ha god kvalitet. Påstanden om store kostnader etter st garantitiden utløper er fri fantasi og oppspinn

Det behøver ikke bli store kostnader, er risiko med alt. Det er heller ikke rosenrødt å kjøre hybridbil. Er gjerne de med dårligere økonomi som må nøye seg med en bil utenfor garanti og da er det fort gjort å gå på en smell. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...