Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe kan synes å være knekt i hjuloppheng, noen tips?


Anbefalte innlegg

General Sniff skrev (23 timer siden):

Er selvsagt mulig jeg ikke (turte å) jekke høyt nok opp, da jeg la merke til vinkelen, men mente jeg hadde tatt den mer enn høyt nok opp til at den burde begynne å følge med opp.

Ringte verkstedet, forklarte situasjonen og de mente det måtte være knekt fjær, da jeg både beskrev lyden/følelsen da skaden oppstod og hvordan den gav fra seg lyd da jeg passerte fartsdempere før jeg kom meg hjem igjen. Så jeg kjørte sakte noen km til verksted og fasiten var «knekt fjær og defekt fjærbeinslager», som ble fikser dagen etter, så ble ikke så ille som fryktet.

Greit å forehøre seg med fagfolk 👍

Du måtte ikke bytte fjær på motsatt side også? Fikk selv en fjær knekt på min 2018 modell. Prøvde å få de til å bytte motsatt side også. Men det var en garantisak så de ville ikke.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (20 timer siden):

Greit å forehøre seg med fagfolk 👍

Du måtte ikke bytte fjær på motsatt side også? Fikk selv en fjær knekt på min 2018 modell. Prøvde å få de til å bytte motsatt side også. Men det var en garantisak så de ville ikke.

 

Det ble ikke nevnt, så nei. Men det kan vel skje det samme der. Garantien er jo utløpt for min del uansett.

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (På 25.12.2023 den 5:36 PM):

Det ble ikke nevnt, så nei. Men det kan vel skje det samme der. Garantien er jo utløpt for min del uansett.

Disclaimer: Jeg er ingen profesjonell mekaniker, men reparerer mine egne biler og har sett andre med tilsvarende type skader som din fikk. Så du får ta det jeg skriver med en for deg passende klype salt.

Når du kjørte rett fram før skaden skjedde, var rattet da rett, eller sto det litt skeivt, og har dette endret seg etter reparasjonen ble utført? Har du fått noen vibrasjoner i rattet eller i bilen etter reparasjonen som ikke var der før skaden skjedde? Hvis svaret på begge deler er nei, så ville jeg ikke bekymret meg for den andre siden sånn på kort sikt.

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 25.12.2023 den 8:52 PM):

Sørg i det minste å få sjekket øvre fjærbeinslager på andre siden også, hvis ikke risikerer du at den fjæra knekker også.

Jeg som kunde hadde forventet at verkstedet tok en tilstandssjekk på det andre fjærbeinslageret og fjæra automatisk siden det er så tett relatert til den oppståtte skaden, og blir ikke overrasket om TS sitt verksted allerede har gjort det. Et argument for er at det er et potensiale der for mersalg for verkstedet dersom en sjekk avdekker alvorlig slitasje der bytte av fjærbeinslager er tilrådelig. Det andre argumentet for er forventningstyring av kunden og bygge et godt kundeforhold så kunden kommer tilbake igjen neste gang noe er galt.

Lenke til kommentar

Hvis fjæren er knekt skal det ikke ha innvirking når du jekker opp bilen siden fjæren sitter løst både oppe og nede, det er støtdemperen som holder dette sammen.

Hvis fjæren en ødelagt vil det enkelt kunne sjekke dette med og se om bilen har samme høyde på begge sider, mål fra skjerm-kanten og ned til grunnen, noen mm. forskjell kan det være men ikke mer en det.

Kyllingbein/stabstag er nærliggende og tro er feilen "en vanlig feil", oppleves som smell hver gang du kjører i fartsdumper, ujamn vei, kant, hull, kraftig svinging, etc. som gjøre at fjærene beveger seg opp/ned.

image.thumb.jpeg.fdc4383cd4a89e2542f81e1210ce24f0.jpeg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

@Nautica: TS har allerede løst problemet, og fasiten var følgende:

General Sniff skrev (På 23.12.2023 den 8:39 PM):

Er selvsagt mulig jeg ikke (turte å) jekke høyt nok opp, da jeg la merke til vinkelen, men mente jeg hadde tatt den mer enn høyt nok opp til at den burde begynne å følge med opp.

Ringte verkstedet, forklarte situasjonen og de mente det måtte være knekt fjær, da jeg både beskrev lyden/følelsen da skaden oppstod og hvordan den gav fra seg lyd da jeg passerte fartsdempere før jeg kom meg hjem igjen. Så jeg kjørte sakte noen km til verksted og fasiten var «knekt fjær og defekt fjærbeinslager», som ble fikser dagen etter, så ble ikke så ille som fryktet.

Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 28.12.2023 den 10:07 PM):

Hvis fjæren er knekt skal det ikke ha innvirking når du jekker opp bilen siden fjæren sitter løst både oppe og nede, det er støtdemperen som holder dette sammen.

Hvis fjæren en ødelagt vil det enkelt kunne sjekke dette med og se om bilen har samme høyde på begge sider, mål fra skjerm-kanten og ned til grunnen, noen mm. forskjell kan det være men ikke mer en det.

Kyllingbein/stabstag er nærliggende og tro er feilen "en vanlig feil", oppleves som smell hver gang du kjører i fartsdumper, ujamn vei, kant, hull, kraftig svinging, etc. som gjøre at fjærene beveger seg opp/ned.

image.thumb.jpeg.fdc4383cd4a89e2542f81e1210ce24f0.jpeg

Det der er ikke et stabilisatorstag, det der er linkstaget som forbinder stabilisatorstaget med fjærbeinet. 

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 25.12.2023 den 8:52 PM):

Sørg i det minste å få sjekket øvre fjærbeinslager på andre siden også, hvis ikke risikerer du at den fjæra knekker også.

Ja, høres ut som en plan. Hovedservice og EU-kontroll ila. våren uansett.

Endret av General Sniff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...