Gå til innhold

NRK radio / P4 slutter å støtte TuneIn - hvordan høre på radio nå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sdf123 skrev (2 timer siden):

Da var NRK historie på TuneIn, hvertfall offisielt støttet.

Noen som har funnet en alternativ måte å få det inn på via TuneIn eller en løsning for å kunne spille av via Google sitt økosystem? 

Jeg har gått over til Radioplayer.no Har alle NRK programmene, også tilgjengelig som tjeneste på Sonos og Google Play (ikke testet) https://www.radioplayernorge.no/nb/hjem

Lenke til kommentar

Den eneste argumentet som holder vann ift hvorfor NRK gjør dette er at de da får full oversikt over hvem som lytter til hva til enhver tid.

Men når ble overvåkning av lytterne en del av radio-kringkasting ??

Det vil også gi sårbarheter i krig ved at en fiende som tar kontroll over eller hacker statskontrollerte media kan bruke AI til å analysere seg frem til hvilke lyttere som kan være de nye "gutta på skauen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 2.1.2024 at 11:49 AM, Rune_says said:

Fantastisk at Kringkastingsrådet først vil behandle klager den 18 Januar, altså 8 dager etter fjerning fra TuneIn.  Hvorfor har NRK slikt hastverk med å droppe TuneIn ? NRK kom jo først med denne overraskende beskjeden i Desember.

Et annet mot-argument ift at TuneIn skulle utfordre uavhengigheten til NRK, er at EU ganske sikkert vil daske TuneIn på lanken med en saftig bot om de skulle finne på å gjøre noen sensur/diskriminering/modifikasjon av NRK's innhold.   Så uavhengighets-argumentet faller på sin egen urimelighet.

"Samfunnsoppdraget" sviktes soleklart ved at NRK fjerner seg fra verdens største radio-distributør som de selv anslår har halvparten av dagens lyttere.

Den klagen kommer ikke til å realbehandles uansett. Utfallet er satt før møte. På samme måte som da NRK gjorde podcastene sine NRK Radio app eksklusive.

Merker jeg savner da NRKBeta var en ting på Marienlyst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irriterer meg fortsatt at NRK fjernet podcaster fra Overcast. NRK-appen laster ikke ned automatisk (?) og det finnes ikke noe smart speed som fjerner "tomrom" ved høyere hastigheter, og senker hastigheten ved mye "støy". Når jeg har 1.5 med smart speed på Overcast, hører jeg f.eks. "Oppdatert" på NRK med et snitt på ca. 1,5-1,9 i avspillingshastighet. Med NRK sin app, så virker det som om de kutter bort deler av talen om man spiller av i 1,5 i hastighet, slik at det rett og slett er vanskelig å få med seg hva som blir sagt i flere tilfeller. Det har dessverre gjort at jeg i stor grad har sluttet å høre på NRK sine podcaster. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Prusk said:

Irriterer meg fortsatt at NRK fjernet podcaster fra Overcast. NRK-appen laster ikke ned automatisk (?) og det finnes ikke noe smart speed som fjerner "tomrom" ved høyere hastigheter, og senker hastigheten ved mye "støy". Når jeg har 1.5 med smart speed på Overcast, hører jeg f.eks. "Oppdatert" på NRK med et snitt på ca. 1,5-1,9 i avspillingshastighet. Med NRK sin app, så virker det som om de kutter bort deler av talen om man spiller av i 1,5 i hastighet, slik at det rett og slett er vanskelig å få med seg hva som blir sagt i flere tilfeller. Det har dessverre gjort at jeg i stor grad har sluttet å høre på NRK sine podcaster. 

 

Ikke bare fjernet de podcastene, men de har jo beholdt RSS feedene og gir ut reklame for de samme podcastene i appene de fjernet dem fra.

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut hvordan man da kan høre på P4 på Denon HEOS høytalere?

 

OPPDATERING: Fant ut av det. 
Det var et hint lenger opp i denne feedback'en som svarte ut dette.

Løsningen er å legge inn en "CUSTOM URL" i TuneIn og så lagre denne som favoritt. Da dukker den opp i HEOS-appen under TuneIn og kan gjøres til en HEOS Favoritt. Veldig krøkkete og man får kun lyd (ikke album-cover og musikktittel), men det fungerer, se mer info her:

support.denon.com/app/answers/detail/a_id/6897/~/heos---music---adding-a-custom-url-internet-radio-station

P4 har tydeligvis valgt å favorisere SONOS for de har en egen app for dette. Har spurt dem om de også vil støtte HEOS.

 

Endret av Mjaanes
Fant svaret selv
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
xaco skrev (På 10.1.2024 den 7:28 PM):

Den klagen kommer ikke til å realbehandles uansett. Utfallet er satt før møte. På samme måte som da NRK gjorde podcastene sine NRK Radio app eksklusive.

Merker jeg savner da NRKBeta var en ting på Marienlyst.

Det virker som du har rett.  Skulle behandles i Kringkastingsrådet 18. Januar, men finner ingen spor av tema i sendingen. Ser også at standardsvaret sier at "En del av henvendelsene blir besvart av NRK." => Underforstått at mange ikke besvares.

Lenke til kommentar

Min forståelse var riktig. Fikk begrunnelse at Kringkastingrådet får 17 000 saker pr år og det er helt opp til rådsmedlemmene å velge ut saker de tar opp. Saker som ikke tas opp blir ikke behandlet senere.  Det må i så fall sendes ny klage og håpe på at et rådsmedlem finner det interessant å ta opp.  I praksis betyr dette at NRK ikke har noen reell klagebehandling.  Bukken og havresekken.

NRK-hjelpen henviste meg i det minste videre til Radiosjefen som jeg fikk et svar fra.  Visstnok hadde TuneIn lagt på noe reklame til lavere pris på de kommersielle kanalene i P4-gruppen.  (Har aldri hørt det selv, så muligens bare på den reklame-baserte gratisversjonen til TuneIn?)

NRK ser det altså som sitt ansvar å beskytte kommersielle kanaler ????   Hvilket samfunnsoppdrag løses ved at NRK ser det som sin oppgave å støtte kommersielle krefter ?   Er ikke det en risiko for den redaksjonelle uavhengigheten så vet ikke jeg !

Til sammenligning har Sveriges Radio og Danmarks Radio mange radio-kanaler fortsatt på TuneIn.  Norge skiller seg igjen ut i negativ forstand sammenlignet med våre naboland.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Well well, prøvde meg på en klage til P4 da jeg etterhvert har fått avklart at det ikke er noen "pre-roll" reklame i TuneIn Pro som er integrert i Bluesound Node.  Den koster jo ca $10 ellers for de som vil slippe reklame  (engangs kjøp, ikke abonnement).

Fikk også vite at det var Bauer Media som hadde sabotert ved å gjøre deal med TuneIn for å selge "pre-roll" reklame som underbød P4's egen reklame (men igjen kun på reklamebasert gratis TuneIn versjon).  Ganske spesielt da Bauer Media er sammen med NRK og P4 gruppen i styret til Norsk Radio som pusher Radioplayer...  Bauer Media sine radiokanaler er fortsatt på TuneIn...  https://bauermedia.no/radio/

https://www.m24.no/bauer-media-nrk-p4/nrk-p4-gruppen-og-bauer-media-starter-nytt-selskap-norsk-radio-skal-sikredigitaldistribusjon/191492   Fagre ord fra 2018 har blitt motsatt med NRK Radio ut av "verdens største radiodistributør" de selv skrev hadde halvparten av lytterne - men styremedlemmene i Norsk Radio smiler nok like godt på vei til banken. (Betalt av norske lokalradioer, for å være representert på Radioplayer er på ingen måte gratis for disse...)

Ha det godt P4, P7 og P8 - fint så lenge det varte. 

Ble inspirert til å lage et bilde med tittelen "P4 - svunnen storhet" 

P4-svunnen-storhet.thumb.png.d6bb6a41167fef8dbe7ee24c57ac48ec.png

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...