Gå til innhold

Står borettslag fritt til å øke husleien/felleskostnadene fritt?


Trulss

Anbefalte innlegg

Kan et borettslag øke disse kostnadene fritt eller må de følge indeks eller andre regulerte forhold?

Jeg tenker at delen som tar for seg rentene på felles lån naturligvis følger rentemarkedet, men hva med alle de andre kostnadene når likvidene i borettslaget er gode, og det er godt med penger på bok? Jeg vet om flere borettslag som økt fellesutgiftene med mye mer enn hva deres generelle kostnader har økt med. Budsjettet ble vedtatt i mai og vi hørte ingenting om dette da, og strømprisen, kommunale avgifter med mer har ikke endret seg eller økt iht. til budsjettet. Det kommer derfor som en overraskelse at økningen er på 15%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (17 minutter siden):

Kan et borettslag øke disse kostnadene fritt eller må de følge indeks eller andre regulerte forhold?

Ja, styret kan det.

Hvis ikke styret har informert om omstendighetene rundt økningen så ville jeg ha tatt kontakt og spurt. Styret står fritt til å øke felleskostnadene hvis det er nødvendig for å sørge for at økonomien til borettslaget er god.

Borettslaget jeg bor i økte felleskostnadene med omtrent det samme for litt siden, grunnet den generelle prisveksten.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Trulss said:

Kan et borettslag øke disse kostnadene fritt eller må de følge indeks eller andre regulerte forhold?

Jeg tenker at delen som tar for seg rentene på felles lån naturligvis følger rentemarkedet, men hva med alle de andre kostnadene når likvidene i borettslaget er gode, og det er godt med penger på bok? Jeg vet om flere borettslag som økt fellesutgiftene med mye mer enn hva deres generelle kostnader har økt med. Budsjettet ble vedtatt i mai og vi hørte ingenting om dette da, og strømprisen, kommunale avgifter med mer har ikke endret seg eller økt iht. til budsjettet. Det kommer derfor som en overraskelse at økningen er på 15%.

Alle borettslag må ut med større beløp fra tid til annet til vedlikehold. Derfor kan de sette opp fellesutgiftene for å spare til en kommende vedlikeholdsjobb.

Jeg skulle tro at det er tanken. Har du lest styrereferater eller deltatt i generalforsamlingen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange boligselskaper som øker med 10-15 % eller mer pr år de siste par årene. Dette skyldes at mange tjenester er blitt mye dyrere de siste to årene. Mange har fjernvarme for både oppvarming og varmtvann, og siden prisen her følger strømprisen har boligselskapene en stor økning her også. Styrets har ansvar for at driften er økonomisk forsvarlig, og dersom dette medfører en betydelig økning av fellesutgifter, skal dette gjøres.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Inspector said:

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke ønsker å bo i borettslag, en overlevning av den store gjenoppbyggingen etter 2ww.
En ordning som hadde et idealistisk og godt utgangspunkt, men som nå innbyr til stygg statskapitalisme.

Borettslag eller sameie er fornuftige måter å sameie en bygning. Før hadde vi boligaksjeselskaper som var en mellomting. Forskjellen er heller ikke så stor, hovedforskjellen er vel at man i borettslag har noen begrensinger på bruksretten.

Men det er i alle tilfeller frivillige ordninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, styret kan det.

Sitter selv i sameiets styret og for andre år på rad øker vi med 10%.

Kostnadsbildet er meget annerledes nå enn i 2021. De fleste underleverandøren (vaktmester, forretingsfører, renhold, har økt selv mellom 8-12% hvert år). 
I tillegg er det med fjernvarme en tikkende bombe, siden prisen er koblet til strømprisene så har kostnaden blitt cirka 5 doblet på 3-4 år.

Til slutt, men ikke mindre viktig, bygninger blir eldre, så det er naturlig at en god styret begynner etterhvert å sette av mer penger til vedlikeholdsfond, slik at man unngår overraskelser, der man må plutselig hente penger med ekstraordinært innkreving 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (3 minutter siden):

Hvilken statskapitalisme er det du referer til i denne sammenhengen?
Prisvekst er prisvekst, det rammer alle, enten du bor i et borettslag eller ei.

Trådstarter beskriver det best selv.
En husleieøkning på 15 % når inflasjonen er på rundt 1/3 av dette, signaliserer en kynisk grådighetskultur.
Når leietagerne bare må stå med lua i hånda og godta endringen, pulveriseres respekt og tillit.
Endringen burde i det minste har vært grundig behandlet i årsmøtet e.l.

De som har muligheten bruker nå alle lovlige og mindre lovlige muligheter for å skaffe seg verdier mens de «vanlige dødelige» må slite. Unnskyldninger med krig i Europa misbrukes grovt av altfor mange…..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Inspector said:

Trådstarter beskriver det best selv.
En husleieøkning på 15 % når inflasjonen er på rundt 1/3 av dette, signaliserer en kynisk grådighetskultur.
Når leietagerne bare må stå med lua i hånda og godta endringen, pulveriseres respekt og tillit.
Endringen burde i det minste har vært grundig behandlet i årsmøtet e.l.

De som har muligheten bruker nå alle lovlige og mindre lovlige muligheter for å skaffe seg verdier mens de «vanlige dødelige» må slite. Unnskyldninger med krig i Europa misbrukes grovt av altfor mange…..

Men dette hadde vært akkurat det samme i en selveierleilighet.

Skal man bo sammen i samme bygning, må man samhandle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 minutt siden):

Men dette hadde vært akkurat det samme i en selveierleilighet.

Skal man bo sammen i samme bygning, må man samhandle.

Joda, noen kostnader er udiskutable.

Men en rask oversikt over økningen i mine egne boligutgifter, ligger ikke i nærheten av tallene som trådstarter nevner….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Inspector said:

Trådstarter beskriver det best selv.
En husleieøkning på 15 % når inflasjonen er på rundt 1/3 av dette, signaliserer en kynisk grådighetskultur.

Det har jo ingenting med grådighet å gjøre, tror du styret i borettslaget tar pengene selv? Det handler om å sette opp med god margin slik at man har en grei buffer for fremtidig kostnadsvekst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (55 minutter siden):

Alle borettslag må ut med større beløp fra tid til annet til vedlikehold. Derfor kan de sette opp fellesutgiftene for å spare til en kommende vedlikeholdsjobb.

Jeg skulle tro at det er tanken. Har du lest styrereferater eller deltatt i generalforsamlingen?

Ja, men dette ble uansett ikke diskutert på generalforsamlingen eller presentert i budsjett.

 

Kakkelfant skrev (2 minutter siden):

Det har jo ingenting med grådighet å gjøre, tror du styret i borettslaget tar pengene selv? Det handler om å sette opp med god margin slik at man har en grei buffer for fremtidig kostnadsvekst.

Vi har en veldig grei buffer og det driftes ikke med underskudd. Veldig langt unna faktisk. Det er litt derfor jeg spør.
 

 

Uderzo skrev (1 time siden):

Ja, styret kan det.

Hvis ikke styret har informert om omstendighetene rundt økningen så ville jeg ha tatt kontakt og spurt. Styret står fritt til å øke felleskostnadene hvis det er nødvendig for å sørge for at økonomien til borettslaget er god.

Borettslaget jeg bor i økte felleskostnadene med omtrent det samme for litt siden, grunnet den generelle prisveksten.

Det ble begrunnet med økt prisvekst. Jeg forstår ikke dette da våre utgifter ikke gjenspeiler prisøkningen og det kan heller ikke dokumenteres vil jeg tro. Budsjettet ble gjennomgått får et halv år siden.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Inspector said:

Joda, noen kostnader er udiskutable.

Men en rask oversikt over økningen i mine egne boligutgifter, ligger ikke i nærheten av tallene som trådstarter nevner….

Men bor du i et sameie eller borettslag? Har du bodd i et sameie eller et borettslag?
 

Et eventuelt overskudd forblir din eiendom, riktignok indirekte. Men som regel vil det gå til et slags vedlikeholdsfond. 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg føler ikke det er tid for at borettslaget skal gå med enormt overskudd på andelseieres bekostning når det ikke er nødvendig. Folk har dårlig råd, og at borettslaget skal spare penger på min bekostning til et eller annet prosjekt i fremtiden er latterlig i tiden vi lever. Folk sliter med renter og høye matpriser, drivstoff med mer. Styrets opptreden er rett og slett helt smakløs. Hadde det derimot vært et behov med slunken felles pengekasse ville saken vært en annen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Trulss said:

Jeg føler ikke det er tid for at borettslaget skal gå med enormt overskudd på andelseieres bekostning når det ikke er nødvendig. Folk har dårlig råd, og at borettslaget skal spare penger på min bekostning til et eller annet prosjekt i fremtiden er latterlig i tiden vi lever. Folk sliter med renter og høye matpriser, drivstoff med mer. Styrets opptreden er rett og slett helt smakløs. Hadde det derimot vært et behov med slunken felles pengekasse ville saken vært en annen.

Det eneste du kan gjøre er å høre om det er stemning for å overstyre vedtaket, og få med deg naboer på å kreve ekstraordinært årsmøte som vedtar noe annet.

Du må ha med deg 10% og minst tre andre andelseiere.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Kan et borettslag øke disse kostnadene fritt eller må de følge indeks eller andre regulerte forhold?

Jeg tenker at delen som tar for seg rentene på felles lån naturligvis følger rentemarkedet, men hva med alle de andre kostnadene når likvidene i borettslaget er gode, og det er godt med penger på bok? Jeg vet om flere borettslag som økt fellesutgiftene med mye mer enn hva deres generelle kostnader har økt med. Budsjettet ble vedtatt i mai og vi hørte ingenting om dette da, og strømprisen, kommunale avgifter med mer har ikke endret seg eller økt iht. til budsjettet. Det kommer derfor som en overraskelse at økningen er på 15%.

Om man vil ha endringer, STILL OPP PÅ GENERALFORSAMLINGEN! Alt for mange som klager over borettslaget sitt, men aldri stiller på møter, generalforsamlinger, avstemninger, etc.

Jeg har selv familie som bor i et slikt dårlig drevet borettslag, hvor styreleder nærmest oppfører seg som en enehersker, og har styrt laget i 25 år. Sjekket nå hvor mange stemmeberettigede som møtte opp på sist generalforsamling i dette borettslaget. Det var 39. Av 569. Over 93 % av beboerne deltok altså IKKE på generalforsamlingen, og brukte IKKE muligheten sin til å påvirke borettslaget.

Når man blir gitt en mulighet til å delta demokratisk, og frivillig ikke gjør det, så skal man heller ikke klage. Er man misfornøyd; gjør noe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er synd man står fritt til å øke mer enn indeks eller prisstigning etc. Alt annet burde tydelig begrunnes. Budsjettet som presenteres har null verdi, og at i det hele tatt boligbyggelaget stiller seg bak noe slikt er utrolig.

Men som Kajac sier, folk gir fullstendig beng.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (1 time siden):

Det har jo ingenting med grådighet å gjøre, tror du styret i borettslaget tar pengene selv? Det handler om å sette opp med god margin slik at man har en grei buffer for fremtidig kostnadsvekst.

Iflg trådstarter var økonomien god. Borettslaget hadde også penger på bok før denne skandaløse økningen.
Opprinnelig skulle borettslagene skaffe rimelige boliger til boligtrengende. Nå er det markedet som rår alene og nyboligsalget har stoppet pga grådige utbyggere og høye renter.

Et borettslag bør ikke drives som et investeringsselskap, men som et non-profit foretak.
Men når borettslagene innser hvilke store verdier de besitter og den solide kontantstrømmen som sirkulerer, agerer økognomene som fluer på en kuruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Jeg føler ikke det er tid for at borettslaget skal gå med enormt overskudd på andelseieres bekostning når det ikke er nødvendig. Folk har dårlig råd, og at borettslaget skal spare penger på min bekostning til et eller annet prosjekt i fremtiden er latterlig i tiden vi lever. Folk sliter med renter og høye matpriser, drivstoff med mer. Styrets opptreden er rett og slett helt smakløs. Hadde det derimot vært et behov med slunken felles pengekasse ville saken vært en annen.

Hvis du mener at du kan drifte boligselskapet ditt så mye bedre enn det sittende styret, hvorfor ikke kontakte valgkomiteen og be om å stille til valg som styremedlem/-leder? Å drifte et boligselskap er en langsiktig affære, man må bygge opp kapital til større utgifter som man vet kommer regelmessig, selv om det kan være 10-15 år til dette skjer. Hvis ikke dette gjøres, må boligselskapet ta opp lån, og hvem tror du må dekke renter og avdrag på lånet?

Endret av zanta
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...