Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Separasjon, ektefelle har sendt penger til familie


SVD

Anbefalte innlegg

Hei,

Det har seg slik at jeg muligens står ovenfor en separasjon.

Vi har i utgangspunktet ekteskapskontrakt hvor det står at vi har skilt økonomi. Men originalen er borte... bare en uten vitner er å finne. 

Huset står på meg og jeg har stor gjeld både på hus, bil osv. Jeg har betalt på dette. Kona er opprinnelig utenlandsk og har bodd i huset nesten gratis. (Dekt 50% strøm og internett) Hun har spart opp penger og holder på og skal bygge hus i hjemlandet. Uten gjeld.

Nå vil jeg separeres, hun truer med advokat hvis hun ikke får det sånn og sånn... jeg sier hun ikke kommer til å få noe fordi jeg har såpass med gjeld i forhold til det jeg eier og hun har oppsparte midler. Hun har visst ikke pengene sine i sitt navn, men i familiens navn, hva nå det enn betyr. Så hustomt som hun har kjøpt står ikke på henne i utlandet osv, men det er hun som eier det i praksis.  Så hun mener hun kan tvinge meg til å selge huset osv. Hvis hun vil. Hun har gratis advokat igjennom LO også for å legge til det.

Hvor fucked er jeg? Jeg synes hele situasjonen er ganske jævlig egentlig.

Jeg ønsker ikke å fordele noe som helst. Det er egentlig ganske klart hvem som eier de forskjellige tingene.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SVD skrev (14 minutter siden):

Hei,

Det har seg slik at jeg muligens står ovenfor en separasjon.

Vi har i utgangspunktet ekteskapskontrakt hvor det står at vi har skilt økonomi. Men originalen er borte... bare en uten vitner er å finne. 

Huset står på meg og jeg har stor gjeld både på hus, bil osv. Jeg har betalt på dette. Kona er opprinnelig utenlandsk og har bodd i huset nesten gratis. (Dekt 50% strøm og internett) Hun har spart opp penger og holder på og skal bygge hus i hjemlandet. Uten gjeld.

Nå vil jeg separeres, hun truer med advokat hvis hun ikke får det sånn og sånn... jeg sier hun ikke kommer til å få noe fordi jeg har såpass med gjeld i forhold til det jeg eier og hun har oppsparte midler. Hun har visst ikke pengene sine i sitt navn, men i familiens navn, hva nå det enn betyr. Så hustomt som hun har kjøpt står ikke på henne i utlandet osv, men det er hun som eier det i praksis.  Så hun mener hun kan tvinge meg til å selge huset osv. Hvis hun vil. Hun har gratis advokat igjennom LO også for å legge til det.

Hvor fucked er jeg? Jeg synes hele situasjonen er ganske jævlig egentlig.

Jeg ønsker ikke å fordele noe som helst. Det er egentlig ganske klart hvem som eier de forskjellige tingene.

 

Trodde LO advokat gjaldt arbeidstvister ? hun skal uansett ikke ha noe mere enn hun bringte inn i ekeskapet om jeg ikke husker feil 

Lenke til kommentar
  1. Juridisk Rådgivning: Det er viktig at du skaffer deg en god advokat som kan hjelpe deg gjennom denne prosessen, spesielt siden din kone allerede har truet med å bruke advokat. En advokat kan gi deg råd basert på norsk lovgivning og de spesifikke detaljene i din sak.

  2. Dokumentasjon: Prøv å samle all relevant dokumentasjon du har. Selv om den originale ekteskapskontrakten er borte, kan en kopi uten vitner fortsatt være relevant. Det er også viktig å dokumentere alle dine økonomiske forpliktelser (gjeld, huslån, etc.) og bidrag til husholdningen.

  3. Eiendeler og Gjeld: I Norge er utgangspunktet for deling av eiendeler ved separasjon at hver part beholder sin egen formue og gjeld, spesielt hvis dere har avtalt særeie. Det faktum at huset står i ditt navn og at du har betalt på gjelden kan spille en rolle. Din kones sparepenger og investeringer i utlandet kan også bli vurdert.

  4. Internasjonale Elementer: Siden din kone er utenlandsk og har eiendommer i utlandet, kan dette komplisere saken. Det kan være ulike juridiske regler i landet hvor hun investerer, noe din advokat kan hjelpe deg med å navigere.

  5. Forhandling og Mekling: Det kan være verdt å vurdere mekling for å komme til en avtale utenfor rettssystemet. Dette kan være en mindre konfronterende og kostbar prosess.

  6. Personlig Støtte: Dette er en emosjonelt krevende tid. Sørg for at du har støtte fra venner, familie, eller profesjonelle rådgivere.

  7. Fremtidige Økonomiske Planer: Uavhengig av utfallet, er det viktig å planlegge for din økonomiske fremtid, inkludert håndtering av din gjeld og eventuelle endringer i boforhold.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Spesielt dette punktet kompis:  Personlig Støtte: Dette er en emosjonelt krevende tid. Sørg for at du har støtte fra venner, familie.   Håper du har noen du kan støtte deg på!

Lykke til.  Det høres ekstremt stressende ut det du står i.  Advokater kan være dyktige, eller de kan være komplett ubrukelige til flere tusen kroner timen.   De er ikke noen magikere som fikser ting for deg, men de tar seg betalt som om de er det.  Uansett, lykke til!

Endret av Investigator224
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (18 minutter siden):

Trodde LO advokat gjaldt arbeidstvister ? hun skal uansett ikke ha noe mere enn hun bringte inn i ekeskapet om jeg ikke husker feil 

Ingen av oss bringte noe spesielt inn i ekteskapet. Jeg hadde studiegjelden bare.  

"LOfavør Advokatforsikring dekker rådgivning og fullverdig advokathjelp fra HELPs advokater. Forsikringen gir advokathjelp i konflikter og rettssaker innen de største rettsområdene i privatlivet som arv, samboer/ ekteskap, barn, forbrukerkjøp, naborett, eiendom og mye mer."

Dekker opp til 3 mill i utgifter...

 

@Investigator224

Skulle gjerne hatt råd til å bruke titusner på advokat men vil helst slippe til jeg vet at jeg trenger det. 

Jeg kan dokumentere at hun har fått tegninger på huset i utlandet som hun har referert til som vårt/hennes, i det minste. Hun må sikkert oppgi banktransakjsoner osv. Det er sendt ut store summer, flere hundre tusen. Hun spurte meg om jeg kunne sende flere ganger fordi hun fikk sperret kontoen for transaksjoner til utlandet flere ganger. Jeg sa at hun burde snakke med banken i stedet for å blande meg inn i det. 

Ønsker hverken mekling eller advokat. Mest vite om hun har en sak eller ikke. Vil helst slippe å blande familie å venner inn i saken også. 

Endret av SVD
  • Liker 4
Lenke til kommentar
SVD skrev (1 minutt siden):

Ingen av oss bringte noe spesielt inn i ekteskapet. Jeg hadde studiegjelden bare.  

@Investigator224

Skulle gjerne hatt råd til å bruke titusner på advokat men vil helst slippe til jeg vet at jeg trenger det. 

Jeg kan dokumentere at hun har fått tegninger på huset i utlandet som hun har referert til som vårt/hennes, i det minste. Hun må sikkert oppgi banktransakjsoner osv. Det er sendt ut store summer, flere hundre tusen. Hun spurte meg om jeg kunne sende flere ganger fordi hun fikk sperret kontoen for transaksjoner til utlandet flere ganger. Jeg sa at hun burde snakke med banken i stedet for å blande meg inn i det. 

Ønsker hverken mekling eller advokat. Mest vite om hun har en sak eller ikke. Vil helst slippe å blande familie å venner inn i saken også. 

Da bør du finne frem dokumentasjon på at de stengte kontoen hennes for og da har hun blitt mistenkt for ulovligheter samtidig har hun utnyttet deg den veien okay så lånet er tatt opp i fellesskap til bolig ? om huset står på deg vil jeg mene dette skal gå bra om du hadde dette før dere giftet dere nei advokat er kjipe greier spessielt om de er dårlige i og mtened at hun er utenlandsk så har vel hun mere interesse av dette huset der nede/oppe eller åssen det blir så det får bli hennes du kan jo samle opp mye og bruke det mot henne tipper du kommer helskinnet gjennom dette jeg krysser fingrene for deg tror du bør få støtte av familie i den tiden 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Da bør du finne frem dokumentasjon på at de stengte kontoen hennes for og da har hun blitt mistenkt for ulovligheter samtidig har hun utnyttet deg den veien okay så lånet er tatt opp i fellesskap til bolig ? om huset står på deg vil jeg mene dette skal gå bra om du hadde dette før dere giftet dere nei advokat er kjipe greier spessielt om de er dårlige i og mtened at hun er utenlandsk så har vel hun mere interesse av dette huset der nede/oppe eller åssen det blir så det får bli hennes du kan jo samle opp mye og bruke det mot henne tipper du kommer helskinnet gjennom dette jeg krysser fingrene for deg tror du bør få støtte av familie i den tiden 

Hadde ikke huset før vi giftet oss.

Hun overgikk bare noen grenser for hva som er innefor uten å dokumentere hva som foregår. Ikke noe ulovelig. 

Tror jeg kommer igjennom det selv også. Men tanken på at hun kan få tvangsolgt huset mitt for ca. Det samme som jeg har I gjeld på det er kvalmende. Jeg holder på å passe opp også. Jeg skal gjøre minst mulig på huset til det er avklart om det blir noe tull med separasjonen.

Problemet er at det kan være vanskelig å dokumentere at hun har eiendeler hvis hun har sendt alle pengene til søsteren eller foreldre for at de skal kunne kjøpe hus osv for henne der. 

Takker for støtte og hjelp til alle dere!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Duriello skrev (12 minutter siden):

Gjør det du kan for å sikre deg selv best mulig, kontakt advokat asap om for kun å få hjelp sånn til å begynne med. 

Ikke la henne ta det steget først! 

Har betalt for advokat en gang. Det ble 10k og alt advokaten gjorde var å sende et brev og ringe. Fungerte etter hensikten dog. 

Vil helst unngå å involvere advokat. Hun har mer ressursser der en meg. Kan sikkert ikke få advokathjelp hvis jeg har vært advokatforsikret i noen mnd. Heller? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SVD skrev (2 minutter siden):

Har betalt for advokat en gang. Det ble 10k og alt advokaten gjorde var å sende et brev og ringe. Fungerte etter hensikten dog. 

Vil helst unngå å involvere advokat. Hun har mer ressursser der en meg. Kan sikkert ikke få advokathjelp hvis jeg har vært advokatforsikret i noen mnd. Heller? 

Tenker i første omgang for å klarlagt "the lay of the land" 🙂

Det er sure penger, men det er surere å bli sittende med skjegget i postkassa. 

Tagget krikkert nå sånn i tilfelle han er online. 

Uansett, håper du har noen som kan støtte deg i tia fremover. Lykke til❤️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk takk 😊

Vil vurdere å kontakte advokat om rådgivning. Skal prøve å få samlet så mye dokumentasjon som mulig først uansett!

Jokeren er om jeg kan finne ektesakpskontrakten med vitner. Den ligger baki en bil som ble sendt på skroten i 2019, men det er nok heller tvilsomt at den finnes...  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er muligens ikke et helt juridisk råd, men slik jeg ser det, så har du 2 valg:

1. Være proaktiv og ta kontakt med egen advokat.
Dette er nok det lureste, men det er også noe som koster penger, og som må dekkes relativt umiddelbart. Når det er sagt, så er det her du vil få mest korrekt hjelp, og ha en profesjonell part som sikrer dine interesser.

2. Si til motparten at de ikke får en eneste krone, og at de kan suck-it.
For at motparten skal få noe, så må de hevde sin rett, og det vil da være en rettsprosess. Det er både vanskelig og enkelt for mennesker å starte en rettsprosess, men det er nå uansett en ganske stor greie. Det kan fort være at motparten rett og slett ikke makter å fullføre truslene sine, da det krever tid, penger og bevisbyrde.

Skulle du havne i en situasjon hvor motparten går til sak, så kan du oppsøke advokat da, og sannsynligvis ikke være spesielt mye bakpå i forhold til om du gikk til advokat først. 

Rent juridisk sett, om dere har vært gift og delt på kostnadene for boligen, så vil hun ha en relativt god sak på at boligen også er hennes. Men om du beviselig kan vise en stor skjevfordeling av kostnader, så stiller jo saken seg annerledes. Si at kostnaden for boligen har vært på 10.000,- / måned, og du har betalt 8000,- og hun 2000,- samtidig som hun har sendt 3000,- / måned ut av landet, så vil du ha en tilsvarende like god sak og argumentere på, som hun har på huset. 

Alt kommer ned til hva som er dokumentert, hva som kan spores, og hva som kan argumenteres for. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SVD skrev (18 timer siden):

Hadde ikke huset før vi giftet oss.

Hun overgikk bare noen grenser for hva som er innefor uten å dokumentere hva som foregår. Ikke noe ulovelig. 

Tror jeg kommer igjennom det selv også. Men tanken på at hun kan få tvangsolgt huset mitt for ca. Det samme som jeg har I gjeld på det er kvalmende. Jeg holder på å passe opp også. Jeg skal gjøre minst mulig på huset til det er avklart om det blir noe tull med separasjonen.

Problemet er at det kan være vanskelig å dokumentere at hun har eiendeler hvis hun har sendt alle pengene til søsteren eller foreldre for at de skal kunne kjøpe hus osv for henne der. 

Takker for støtte og hjelp til alle dere!

Så huset har dere skaffet sammen altså da blir det litt annerledes ikke no ulovlig nei sa blir det verre igjen skjønner at det er kvalmende på den måten tilegner jeg meg verdier før jeg jeg evt inngår forhold/ekteskap (er ungkar) nei gjør ingenting med det  har hun sendt penger finnes det dokumentasjon på dette er dette noe Asiatiske greier ? Høres litt sånn ut kona til fetter,n min holdt på sånn heldigvis så Eide onkelen min huset de bodde i noe hun ikke visste så hun gikk ut av ekteskapet med noen bilder og noen flasker neglelakk og klærne hennes hun var fra Thailand ingen årsak håper det går veien for deg og krysser fingrene for deg 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (8 timer siden):

Det er muligens ikke et helt juridisk råd, men slik jeg ser det, så har du 2 valg:

1. Være proaktiv og ta kontakt med egen advokat.
Dette er nok det lureste, men det er også noe som koster penger, og som må dekkes relativt umiddelbart. Når det er sagt, så er det her du vil få mest korrekt hjelp, og ha en profesjonell part som sikrer dine interesser.

2. Si til motparten at de ikke får en eneste krone, og at de kan suck-it.
For at motparten skal få noe, så må de hevde sin rett, og det vil da være en rettsprosess. Det er både vanskelig og enkelt for mennesker å starte en rettsprosess, men det er nå uansett en ganske stor greie. Det kan fort være at motparten rett og slett ikke makter å fullføre truslene sine, da det krever tid, penger og bevisbyrde.

Skulle du havne i en situasjon hvor motparten går til sak, så kan du oppsøke advokat da, og sannsynligvis ikke være spesielt mye bakpå i forhold til om du gikk til advokat først. 

Rent juridisk sett, om dere har vært gift og delt på kostnadene for boligen, så vil hun ha en relativt god sak på at boligen også er hennes. Men om du beviselig kan vise en stor skjevfordeling av kostnader, så stiller jo saken seg annerledes. Si at kostnaden for boligen har vært på 10.000,- / måned, og du har betalt 8000,- og hun 2000,- samtidig som hun har sendt 3000,- / måned ut av landet, så vil du ha en tilsvarende like god sak og argumentere på, som hun har på huset. 

Alt kommer ned til hva som er dokumentert, hva som kan spores, og hva som kan argumenteres for. 

Det er nr 2 jeg har gått for hittil ja. 

Kostnadsmessig så er utgiftene slik

Bare jeg som har dekt: 

Nedbetaling og renter: ca. 18k/mnd

Oppussing: ca. 5k/mnd 

All oppussingsjobb 

(Bil: 10k/mnd)

 

Delt 50/50:

Strøm: 2-3k/mnd

Internett og tv: 0,8k/mnd 

Komunale avgifter: ca 2k/mnd (jeg står for over halvparten.)

Kan ta med at det har vært leieinntekter på 10-11k også som har gått bare til meg. Det har jo vært enighet om at det er mitt hus.

Hun har nok en inntekt på rundt 500-600k før skatt, hvor resten av pengene har gått ut av landet, til klær og mat. 

Jeg er fullstendig klar over at det ser ut som det går min vei ut i fra dette. I tillegg så står jo huset bare på meg i kjøpskontrakt. Men hun er med som medlånstaker. Det er vi i prosess på å få lagt over helt på meg. For hun vil kjøpe seg hus selv. Så det går jeg med på. Håper hun er så dum at hun kjøper det før jeg sender inn separasjon.

 

Nei kontrakten ble ikke sendt til brønnøysund. Den ble igjenglemt i bagasjerommet på en bil som ble sendt på skroten. Jeg er klar over hvor lurt det var og har lite lyst til å tenke mer på det.

Den andre kontrakten ble det aldri fylt ut vitner på. Den har jeg. Der står det at huset er mitt og det har hun skrevet under på. Også at alt det tullet i utlandet er hennes.

Edit: grunnen til at jeg er bekymret er at jeg ikke stoler på at en rettsprosess vil se det samme som jeg ser.

Endret av SVD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leatherass skrev (8 timer siden):

Det er muligens ikke et helt juridisk råd, men slik jeg ser det, så har du 2 valg:

1. Være proaktiv og ta kontakt med egen advokat.
Dette er nok det lureste, men det er også noe som koster penger, og som må dekkes relativt umiddelbart. Når det er sagt, så er det her du vil få mest korrekt hjelp, og ha en profesjonell part som sikrer dine interesser.

2. Si til motparten at de ikke får en eneste krone, og at de kan suck-it.
For at motparten skal få noe, så må de hevde sin rett, og det vil da være en rettsprosess. Det er både vanskelig og enkelt for mennesker å starte en rettsprosess, men det er nå uansett en ganske stor greie. Det kan fort være at motparten rett og slett ikke makter å fullføre truslene sine, da det krever tid, penger og bevisbyrde.

Skulle du havne i en situasjon hvor motparten går til sak, så kan du oppsøke advokat da, og sannsynligvis ikke være spesielt mye bakpå i forhold til om du gikk til advokat først. 

Rent juridisk sett, om dere har vært gift og delt på kostnadene for boligen, så vil hun ha en relativt god sak på at boligen også er hennes. Men om du beviselig kan vise en stor skjevfordeling av kostnader, så stiller jo saken seg annerledes. Si at kostnaden for boligen har vært på 10.000,- / måned, og du har betalt 8000,- og hun 2000,- samtidig som hun har sendt 3000,- / måned ut av landet, så vil du ha en tilsvarende like god sak og argumentere på, som hun har på huset. 

Alt kommer ned til hva som er dokumentert, hva som kan spores, og hva som kan argumenteres for. 

Hun må jo dokumentere at hun har bidratt til at du har beriket deg på hennes vegne, og kan hun ikke det, er det jo enklere. Ellers tar man ut av ekteskapet det man tok inn. Det er sist jeg sjekket en betingelse. Du må ha samme hus og ikke ha byttet det med et annet. Samme gjelder bil og andre eiendeler. Forøvrig kan du fortsatt benytte den ektepakten hun har signert på, regner med den er like gyldig, så lenge hun har signert. Ta godt vare på den, lever den gjerne til et trygt sted, eksempelvis advokat. Lykke til!

Endret av Vinterro
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har hørt at man må dokumentere at man har bidratt hvis man går bort i fra kontrakten pga. Mangel på vitner på den. 

Men selv da blir det egentlig jeg som skulle ha endt opp med penger siden hun har faktisk formue. Som hun prøver å lure bort selvfølgelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...