Gå til innhold

Erfaringer med transportabel dieselvarmer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
arne22 skrev (23 minutter siden):

Er det noen som har gjort erfaringer med denne typen transportabel dieselvarmer og som kan anbefale eller fraråde?

https://www.fruugonorge.com/diesel-luftvarmer-12v-5kw-all-on-one-dieselvarmer-fjernkontroll-lcd-5l-for-rv-trailer-camper-van-bat-og-innendors/p-204738616-435307039

De fungerer knall de der. Har en selv. Finnes i mange navn på aliexpress, ebay osv. Husk de må ha ekstern forsyning av 12V. De har ikke en innebygget strømforsyning. 

Lenke til kommentar

Har også en Vevor, bare den brede, lavere varianten. Til bruke i garasje og uthus ved behov.

Fungerer utmerket. Men husk nevnte 12V strømforsyning - og det holder ikke med 2-3 A, den trenger godt over 10 A under oppstart (som tar noen få minutter) for glødepluggen.

Den er basert på Eberspächer/Webastokonseptet og har litt håpløse inn-/utganger for eksos og forbrenningsluft på undersiden - som ikke pleier å være et problem i bil og båt ved fast montering. At den kan stå slik det vises i reklamen er bare tull. Eksosrøret stikker ut midt i bunnen og rett ned og luftinntaket med slange er samme sted.

image.thumb.png.52529ebde1d9e464ba58bb94041a80fd.png

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, trikola said:

Har også en Vevor, bare den brede, lavere varianten. Til bruke i garasje og uthus ved behov.

Fungerer utmerket. Men husk nevnte 12V strømforsyning - og det holder ikke med 2-3 A, den trenger godt over 10 A under oppstart (som tar noen få minutter) for glødepluggen.

Tenkte litt å kjøpe en akkuat lik til hytta. Den trkker jo ganske mye paek belastning under oppstart, men da bør det vel fungere med en strømforsyning på 3-4 A i kombinasjon med et bilbateri?

Skulle jo også tro at det skulle fungere med solceller i kobinasjon med bil eller litiumbatteri hvis man ikke har 230V (jeg har 230V men er ikke så speisielt glad i strømregningene.)

Har egnet ut at med diesel så kommer man ut med ca 2 kr/kwt

Ville du anbefale den brede eller den høye typen?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Lite bilbatteri og CTEK-7A-smartlader var det vi begynte med før vi gikk over til en ombygd XBOX-strømforsyning.

Kjenner ikke den høye typen. Ville valgt den om du skal henge apparatet på veggen og den brede om apparatet skal stå på en hylle. Jeg tror den høye Vevor har mindre tank.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
9 hours ago, arne22 said:

Har egnet ut at med diesel så kommer man ut med ca 2 kr/kwt

Med varmepumpe og straumpris på 5,- per kWh kjem du jo fort under det... Og 5,- er ekstremverdien på straumpris. Typisk vil du slå diesel med straum veldig mange dager i året - og med varmepumpe vil du grisebanke diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, barfoo said:

Med varmepumpe og straumpris på 5,- per kWh kjem du jo fort under det... Og 5,- er ekstremverdien på straumpris. Typisk vil du slå diesel med straum veldig mange dager i året - og med varmepumpe vil du grisebanke diesel.

Finnes det bærbare varmepumper på 5 kW til under 2000 kr?

Lenke til kommentar

De monoblokkene på hyttetorget ville jeg valgt bort til fordel for en vanlig varmepumpe. Man man må lage store hull i veggen og vil tro de bråker siden du får kompressor innendørs. Jeg vet ikke om de er effektive nok heller. Siden man ikke får strømstøtte på hytten er kanskje en dieselvarmer et vel så bra alternativ.

Disse dieselvarmerne har noen svakheter med dårlige dieselslanger som ofte er montert i klem/mot en skarp metallkant slik at mange bytter ut slangene før den blir tatt i bruk. Videre er tikker dieselpumpen så det kan være lurt å bytte den ut eller støyisolere den. Eksospotten kan bli svært varm slik at man må sikre ekosgjennomføring i vegg dersom du skal ha den innendørs.

Mange vil ha større tank på hytten, og det kan være like greit å kjøpe en som ikke montert i et slikt kabinett siden du trolig vil tilpasse den i forhold til hva jeg har nevnt ovenfor. Alternativt demontere den for et eget oppsett med tiden.

Det er vel en liten fare for brann så en røykvarsler ekstra er trolig kjekt. Om strømmen skulle gå under drift kan det få katastrofale følger da kjøleviftene ikke vil fungere under avstengningsprosedyren.

Lenke til kommentar

Med mindre du har hytte i et hyttefelt uten trær, så lønner det seg nok bedre med vedovn på hytta, hvor du hugger ved selv. 

Har sett flere sånne dieselvarmere, og de kan være bærbare, men hvorfor ikke bare kjøpe en byggtørker eller parafinovn?
Dieselvarmerne er ikke laget for å være flyttbare, selv om de er små.
Kan alltis lage et kabinett selv...

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Trulss said:

Disse dieselvarmerne har noen svakheter med dårlige dieselslanger som ofte er montert i klem/mot en skarp metallkant slik at mange bytter ut slangene før den blir tatt i bruk. Videre er tikker dieselpumpen så det kan være lurt å bytte den ut eller støyisolere den. Eksospotten kan bli svært varm slik at man må sikre ekosgjennomføring i vegg dersom du skal ha den innendørs.

Mange vil ha større tank på hytten, og det kan være like greit å kjøpe en som ikke montert i et slikt kabinett siden du trolig vil tilpasse den i forhold til hva jeg har nevnt ovenfor. Alternativt demontere den for et eget oppsett med tiden.

Det er vel en liten fare for brann så en røykvarsler ekstra er trolig kjekt. Om strømmen skulle gå under drift kan det få katastrofale følger da kjøleviftene ikke vil fungere under avstengningsprosedyren.

Dieselslangen er også noe jeg er litt betenkt over. Ikke at jeg har tenkt/sett skarpe kanter, men den ligger delvis åpent under  maskinen, bare - fritt etter hukommelsen - 7 cm fra eksosutløpet. Ikke at jeg tror at selve slangen er uegnet generelt - har/hadde flere ulike 2-taktsmaskiner som tilsynelatende bruker samme type slanger. Men noe har jeg tenkt å gjøre: sette en skillevegg mellom eksos og resten der nede og bygge om hele område på diesel/luft-inn-siden til et luftfilter. Har du noen linker til et eller annet hvor slangen byttes?

Tikkingen er ok for meg - denne er bare et signal til driftsovervåkning imho.

Meg bekjent fører strømbrudd ikke til defekt, kun til type sotproblemer ved neste oppstart. Men er ikke sikker. Har i alle fall vært vitne til 'ta sikringen' uten at det skjedde noe alvorlig.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Dubious said:

Har sett flere sånne dieselvarmere, og de kan være bærbare, men hvorfor ikke bare kjøpe en byggtørker eller parafinovn?
Dieselvarmerne er ikke laget for å være flyttbare, selv om de er små.

Det som er problemet med dieselvarmere, det er vel at de forpester inneluften.

Hvis det hadde eksistert en diselovn eller parafinovn med eksosslange som ledet avgassene utendørs så kunne det jo fungere. Finnes det noen slike?

De sammebygde dieslvarmerne med elektrisk vifte er jo ikke direkte flyttbare på grunn av eksosslangen, men man må vel si at det er såpass enkel montering at de er "semi flyttbare".

Lenke til kommentar
3 minutes ago, arne22 said:

Det som er problemet med dieselvarmere, det er vel at de forpester inneluften.

Hvis det hadde eksistert en diselovn eller parafinovn med eksosslange som ledet avgassene utendørs så kunne det jo fungere. Finnes det noen slike?

De sammebygde dieslvarmerne med elektrisk vifte er jo ikke direkte flyttbare på grunn av eksosslangen, men man må vel si at det er såpass enkel montering at de er "semi flyttbare".

Du må føre eksosen ut så klart. Selvfølgelig har den eksosslange - du ser den på bildet. Med gass er det ikke såååå kritisk.

I garasjen har vi en metallfôret rør gjennom ytterveggen vi stapper eksosslangen gjennom. Men det var før helgen. Nå holder vi på med å lede eksosen gjennom et 4 m langt rør langs ringmuren som bidrar bra til varmeeffekten. For tiden provisorisk opplegg med glava stappet i som pakninger mellom ulike rørdimensjoner (se bildet over), men endelig løsning blir ferdig før jul.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Trulss said:

Det funker vel å ha den stående ute med forlengerslange inn?
Det blir sikkert noe varmetap med denne løsningen, men vil tro det er langt mer sikkert.

Det blir jo nesten det samme prinsippet som normalt brukes på båter, så det bør jo fungere. Dieselvarmere står jo ikke utenfor båten, men den står montert i den kalde delen av båten, og så leder man varmen inn i den delen av båten som skal varmes opp ved hjelp av en fleksibel slange. 

Slik som jeg har opplegget i min båt, så står dieselvarmeren helt bak i båten, i kaldt område. Så går det en fleksibel luftslange gjennom båten og fram til forkant av kabinen der den blåses ut. Dette gir en veldig jamn fin varme i hele båten. Har testet ned til minus 8 grader ute. Gir framdeles behagelige ca 22 grader i hele båten som er på 33 fot. Ulempen er at det tar litt tid til man starter opp til varmen begynner å virke. 

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dubious said:

Til 7500 kroner.

Ja, man bør vel være litt kritisk eller oppmerksom på prisen og velge mellom alternativene.

En liten problemstilling, det er vel også om en slik parafinvarmer er lovlig. I følge denne oversikten så er den ulovlig hvis hytta har strøm og lovlig hvis den ikke har strøm. Parafinovn uten skorstein, slik som vist på bildet er en forferdelig løsning. Den forpester luften innedørs. HVis man ikke kan få ut avgassene, så er det nesten bedre å fryse.

https://www.hyttetorget.no/hyttenytt-regler-for-unntak-fra-parafinforbud 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...