Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2010 Citroen Grand Picasso 1.6D vanskelig å starte i kulda


andysor

Anbefalte innlegg

Var på hytta på fjellet over helgen da det var 22 minus. Bilen har tidligere starta i -25 med litt tid til å varme glødepluggene, men denne gangen starta den ikke før batteriet mista all futt og jeg måtte tilkalle veihjelp. Selv med boostkabler fra NAF-bilen tok det 5 minutter med iherdig prøving før motoren starta. Er glad i å være på hytta, også når det er kaldt, så vil gjerne ha en bil jeg kan stole på.

Jeg har tenkt å bytte dieselfilter og batteri. Er det andre ting jeg kan gjøre for å hjelpe den i kulda? Bilen står til vanlig i oppvarmet garasje og starter veldig lett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en skummel jobb på visse biler hvis man ikke vet hva man driver med. Men hvis pluggene fungerer er det jo bortkastet å bytte de. Jeg har hørt at enkelte verksted pleier å dynke gjengene med rustløser et par dager på rad, og så kjøre motoren varm før de forsøker å løsne.

Jeg ville hørt med verksted hva de tror feilen er. De fleste kan måle med amperemeter at pluggene trekker den strømmen de skal. Da kan de også måle hvor mye strøm batteriet leverer når det er kaldt. Hvordan er historikken ellers på bilen, lenge siden drivstoff filter var byttet f.eks. 

Lenke til kommentar
andysor skrev (28 minutter siden):

Har aldri byttet glødeplugger før, men har hørt at det kan være risikabelt med tanke på at de knekker og faller inn i sylinderen.

Bytte av glødeplugger må gjøres på "riktig" måte for å få de ut hele, men du kan måle motstanden i pluggene for å finne ut om noen er defekte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det kan være en skummel jobb på visse biler hvis man ikke vet hva man driver med. Men hvis pluggene fungerer er det jo bortkastet å bytte de. Jeg har hørt at enkelte verksted pleier å dynke gjengene med rustløser et par dager på rad, og så kjøre motoren varm før de forsøker å løsne.

Jeg ville hørt med verksted hva de tror feilen er. De fleste kan måle med amperemeter at pluggene trekker den strømmen de skal. Da kan de også måle hvor mye strøm batteriet leverer når det er kaldt. Hvordan er historikken ellers på bilen, lenge siden drivstoff filter var byttet f.eks. 

Har nettopp hatt den på service for å få byttet dyser, men da ble ikke dieselfilter byttet da jeg tenkte å gjøre dette selv, noe jeg ikke har rukket. Batteriet har ikke blitt byttet de 6 årene jeg ha eid bilen. Den er vanligvis enkel å starte, men den står til daglig i oppvarmet garasje, så vanskelig å si hvordan den håndterer snillere vintertemperaturer enn -22.

Jeg tenker jeg uansett bytter batteri og dieselfilter nå, så prøver jeg å la den stå ute over natta for å se om den starter OK.

Lenke til kommentar

På mange motorer er det å skifte glødeplugger gjort på et kvarter, med ingenting annet enn en langpipe og skralle.
På andre motorer er det en flere dagers-jobb. Ofte blir det feilkode dersom glødeplugger er defekte, så kan være lurt å slette gamle koder og se om det dukker opp en ny på manglende gløding.

Lenke til kommentar
andysor skrev (5 timer siden):

Selv med boostkabler fra NAF-bilen tok det 5 minutter med iherdig prøving før motoren starta

At det tok lang tid selv med starthjelp kan tyde på glødeplugger (og/eller dårlig diesel). I tillegg til målinger nevnt over så kan det være at diagnose av bilens systemer kan avdekke feil på glødepluggene.

Jeg har hatt hell med bruk av Würth INJECTOR-EX INJEKTOR- OG GLØDEPLUGGLØSER SPRAY for å løsne glødeplugger som hadde sittet i mer enn 15 år. Sprayet ved glødepluggene gjentatte ganger i løpet av ~en uke og da løsnet de greit. Vet jo ikke om de uansett hadde løsnet greit men ~300,-kr var overkommelig kontra å bruke 20k tusen pluss pluss som merkeverksted anslo som mulig pris hvis en plugg brakk og toppen++ måtte demonteres.

 

andysor skrev (40 minutter siden):

Jeg tenker jeg uansett bytter batteri

Pass på å fullade det før du tar det i bruk; batterier fra butikk har sjelden mer enn 50-70% kapasitet når man kjøper det (i beste fall). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...