Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Diselmotor som rister når blien står stille


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har en ganske så strøken Golf 2012modell 1,6 TDI. Den kjører som et skudd. Eneste problemet er at når jeg har bilen på tomgang så rister motoren. Motoren rister ikke i fart  (når jeg kjører) - kun når den står stille og er på. 

Hva kan dette komme av?

Er det dyrt å reparere? Noe jeg kan gjøre selv(?)

 

På forhånd, takk for svar .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du DSG i denne?

«How can I tell if the dual-mass flywheel is broken? Symptoms can include rumbling or squawk noises when chainging gear, shuddering when pulling away and in extreme cases, severe vibration and rattles when the car is in neutral.»

Sistnevte var min case på en 2015 Superb med DSG6.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Har du DSG i denne?

«How can I tell if the dual-mass flywheel is broken? Symptoms can include rumbling or squawk noises when chainging gear, shuddering when pulling away and in extreme cases, severe vibration and rattles when the car is in neutral.»

Sistnevte var min case på en 2015 Superb med DSG6.

DSG - mener du da at jeg kan skifte gir manuelt på rattet etc? For ja, det har jeg. Men kommer ingen ulyder ved girskift (bilen er automat) kommer heller ingen ulyder av motoren når den rister på tomgang.... 

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (3 minutter siden):

DSG - mener du da at jeg kan skifte gir manuelt på rattet etc? For ja, det har jeg. Men kommer ingen ulyder ved girskift (bilen er automat) kommer heller ingen ulyder av motoren når den rister på tomgang.... 

automatkassen til VW kalles DSG. Det betyr at du har en litt spesiell girkasse med to clutcher. Om golfen din er automat er det en DSG girkasse (vil jeg anta)

En av feilene med tidlige utgaver av denne er at svinghjulet (en del som snurrer fort) får kast fordi mekanismene som skal motvirke kast blir slitte.

Det verste som skjer er havari, det beste er at du kan dure på 40 000km til med dette kastet - det er ikke jeg rette personen å vurdere. Men problemet du har er enkjent feil med girkassa.

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (17 minutter siden):

automatkassen til VW kalles DSG. Det betyr at du har en litt spesiell girkasse med to clutcher. Om golfen din er automat er det en DSG girkasse (vil jeg anta)

En av feilene med tidlige utgaver av denne er at svinghjulet (en del som snurrer fort) får kast fordi mekanismene som skal motvirke kast blir slitte.

Det verste som skjer er havari, det beste er at du kan dure på 40 000km til med dette kastet - det er ikke jeg rette personen å vurdere. Men problemet du har er enkjent feil med girkassa.

 

OJ :(

Hadde ingen anelse om at dette kunne ha med girkassen å gjøre!? Så det at bilen står i P og går i tomgang har sammenheng med girkassa? Dette er jo ikke noe problem når bilen kjører - burde jeg ikke merket noe da når bilen skifter gir? 

Dyrt å fikse dersom det er svinghjulet regner jeg med? 

Lenke til kommentar
kremt skrev (11 minutter siden):

Svinghjul er ca 20-25 tusen med jobb, dersom det er dette da. Må nok undersøkes nærmere av folk med peiling før man gjør noe overilt og bare bytter deler for å prøve noe, blir fort dyrt det. 

Takker for svar.

Sliter bare med å skjønne hvordan det kan være girkassa når motoren rister i tomgang og ikke i fart, men men. Får ta den med på verksted. 

Lenke til kommentar

Svinghjulet sitter på motoren, før clutch&girkasse så det er ikke direkte girkassen som er problemet med ekstra vibrasjon hvis problemer med DMF. At det rister på tomgang og ikke i fart er pga. at ved tomgang så går motoren såpass sakte at det naturlig er noe vibrasjon. Litt samme prinsipp som at man opp i litt fart på en tråsykkel for å holde balansen og ikke vingle.

Når man kjører i første gir på tomgang vil hele drivlinjen (motstanden) kunne sørge for at motoren går penere enn i fri. Test med å komme opp i fart*, sett bilen i fri, la turtallet roe seg (tomgang, rundt 800 RPM) og sjekk hvordan du opplever vibrasjonen da?

*sørg for at du har kontroll på omgivelsene før du tester ting som krever at du ikke kan følge 100% med på vei, føre, trafikk etc. 😉

DMF - Double Mass Flywheel finnes både for biler med manuell og automat så det er ikke direkte relatert til DSG automatkasser.

Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Du kan jo ta med hvor langt bilen har gått. Disse svinghjulene skal vel holde ca 200 tusen km, men fins ingen fasit selvsagt. Alt fra 150 til 250 kanskje. 

På en Audi jeg hadde så havarerte svinghjulet på 80.000 km. Det ble dekket ar garanti. På en Peugeot skjedde det samme på 180.000km. Kjøpte nytt på nettet til ca. 5000kr og fikk noen til å bytte det.

Lenke til kommentar

1.6 og 2.0 er omtrent akkurat samme motoren. Men innmaten i 1.6 er vesentlig svakere, spesielt stempler og råder. Går sikkert an å finne ut om det er forskjeller mellom motorene på clutch og svinghjul. 1.6 liker veldig dårlig å bli trimmet, bøyde råder er vanlig. Hvis du trimmer må du hvertfall kjøre smart, ingen harde pådrag på tunge gear, det er døden for slike motorer  (og svinghjul/clutch)

Lenke til kommentar
Gentlemanful skrev (1 time siden):

Takker for svar.

Sliter bare med å skjønne hvordan det kan være girkassa når motoren rister i tomgang og ikke i fart, men men. Får ta den med på verksted. 

Fordi bilen din har automatgir bruker motoren denne delen, dobbelmassesvinghjul. Denne delen har vært kilde til mange problemer, det du skriver i opprinnelig post er akkurat samme jeg opplevde.

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Var ikke svinghjulproblemene mer et problem på 2.0TDI? Eller bare et større problem....

Problemet har vært der også hos andre fabrikanter som eks. Ford så vil si mer et DMF-problem enn motorspesifikt.

Fikk for øvrig skiftet DMF på en ‘04 1.9 manuell to(!) ganger før 80.000 km, på garanti. Aner ikke om kvaliteten ble bedre etter hvert eller om det var det at den andre som også kjørte bilen de første 80’ ikke kjørte den senere 🤔😆 

Fant ut at DMF var gåen ved at den ‘berømte’ skranglelyden dukket opp samt opplevelsen av nøkking ved slurerygging i oppoverbakker begge gangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...