Gå til innhold

Rar lyd over vifta ved ovnen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (11 minutter siden):

Min første tanke var komfyrvakten, men den skal pipe, ikke ringe 😅
Høres det mekanisk ut eller elektronisk? Er lyden konstant? Høy lyd?

Ja jeg har en liten grå komfyrvakt men har trykket på den. Er noe inni over vifta virker det som, men er en elektrisk lyd. Er høyt nok til at det irriterer. Skjer cirka hvert 60sekund, vifte merket er electrolux. Vil helst ikke forstyrre han jeg leier av med tanke på at han er langt av gårde. 

Fant ikke noen annen kategori for dette så håper jeg finner riktig hjelp her.

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (3 minutter siden):

Snakker vi om en komfyr på kjøkkenet eller en vedfyrt ovn på stua? 

Komfyr på kjøkkenet. Om det er komfyrvakten så prøvde jeg å løfte den av magneten, men begynte å lyse rødt med en gang så jeg satt den på plass igjen. Vil helst ikke at alarmen skal gå igjen

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Høres ut som komfyrvakten ja. Den utløser hvis sensoren oppfatter fare for brann. Det skal sitte en sensor ved viften ett sted som "ser" platene. 

Vi har vertfall dette. 

Jeg har hørt man kan nullstille den ved å ta sikringen i noen sekunder og slå den på igjen, men er ikke sikker.

Ja som sagt så prøvde jeg å fjerne den men begynte å lyse rødt. Vil gjerne ta ut batteri vis det går men er redd den slår ut alarmen hos naboen med engang. (Den er koblet med den også pga samme bygg)

Lenke til kommentar
Sondre O skrev (Akkurat nå):

Har ett problem med at jeg ikke har komfyrvakt «boksen» hos meg. Men er det mulig å ta den lille komfyrvakten av og fjerne batteriet uten at alarm slår ut og lager problemer etterpå?

Men ringer det i selve boksen? Den du ikke har hos deg? Hvordan vet du at en evt. feil ligger hos deg?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Men ringer det i selve boksen? Den du ikke har hos deg? Hvordan vet du at en evt. feil ligger hos deg?

Vel lyden er rett over vifta ish. Og eierene over er hjemme. Virker som det ringer i taket liksom, skjønner ikke. Og er sikker på at jeg ikke får gjort noe men eieren over har ikke gjort noe heller. Beklager for ett kaos tema men mister det helt her. 

Lenke til kommentar

Denne ringer hvis man lar ting bli stående og feks. koke for lenge, eller glemmer å slå av platene. Da skal man få en annen pipelyd eller varsel før komfyrvakten slår inn. 

Det skal være en knapp du skal trykke på rundt ved viften ett sted, over platene. 

Det KAN være at batteriene i denne må skiftes, men det skal være en knapp der tror jeg. En liten dings med en knapp på. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Denne ringer hvis man lar ting bli stående og feks. koke for lenge, eller glemmer å slå av platene. Da skal man få en annen pipelyd eller varsel før komfyrvakten slår inn. 

Det skal være en knapp du skal trykke på rundt ved viften ett sted, over platene. 

Det KAN være at batteriene i denne må skiftes, men det skal være en knapp der tror jeg. En liten dings med en knapp på. 

Har trykket på knappen. Komfyren og platene har ikke vært på på 24 timer

Lenke til kommentar

Den vi har er en sak som i følge montøren kan "læres" opp. I førsten piper den hele tiden så fort man er borte fra ovnen og en eller flere plater står på. Når man trykker på knappen slutter den å pipe etc. 

Etter hvert blir den mindre plagsom og i dag merker vi den ikke. Den lærer altså bruksmønsteret vårt. 

Hvis du tar sikringen og den nullstilles så kan det hende den er litt masete i starten. Altså hvis det er det som er årsaken. Men det kan som nevnt være batteriet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...