Gå til innhold

Kommentar: Nazidrap, legalisering og kollektivtvang – politikk i spill er så mangt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forhold til leseglede er dette det desidert beste jeg har lest av deg. Jeg vet ikke om det er et problem for andre enn meg, men avsnittene i tekstene dine har ofte bare en løs sammenheng. Siden de er såpass korte føles det som man må gjøre ville tankesprang for å henge med, men her er temaet iallfall fokusert.

Jeg tror problemet med "No Russian" er atskillig mer nyansert enn det framstilles som her. For det første: Dette er et Call of Duty-spill. Når man i et avsnitt sier at Wolfenstein er greit fordi det bare er underholdning, og i neste påstår at noe atskillig mer betent er et interessant filosofisk eksperiment, lyser varsellampene mine som bare faen. Hvis man først skal komme trekkende med filosofi i tv-spill kan man iallfall nevne ting som ikke er der bare for å være der: Du har Spec Ops: The Line og Metal Gear-universet, du har Nier: Automata... til og med øko-terrorismen i Final Fantasy 7 er et gigantisk steg opp fra å skyte sivile for å redde verden.

Eksempelet som nevnes er så reduktivt at den minste utvidelse av argumentasjonen ender opp i territorium der ren ondskap regjerer. Mener du virkelig at å skyte sivile for å infiltrere terrorist-organisasjoner har noen som helst politisk funksjon i dagens samfunn, eller at det er et kompromiss som kan gjøre verden til et bedre sted? Og tror du at å gjøre dette i Call of Duty øker bevisstheten rundt utilitarisme og tankeeksperimenter knyttet til den retningen i filosofien?

Akkurat det er et mageplask av dimensjoner.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Fleskelars said:

En ting er vertfall sikkert , vi er i ferd med å lage en Disney - verden angående samfunn og kultur , med alt dette innebærer . Dette " alibiet " blir vår sovepute , som destruktive krefter utnytter .

Tjaaa.. Hvis man tar utgangspunkt i artikkelens eksempel er det kanskje gårsdagen som preges av halvfordøyd ufarlighet alá Disney, når det oppleves overdrevent politisk at et skyte-nazi-spill kritiserer fascisme.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ikke overraskende at det settes spørsmål i moralen med dreping av antisemitter i Wolfenstein nå som antisemittisme har blitt populært igjen. Lurer på hva som ville skjedd om en karismatiker som Hitler dukket opp i dag? "Jada jada de vil utslette deg og alt du står for, men tenk på de sivile på siden deres som kan dø om du stopper dem"

"Tyskland brukte å være dobbelt nesten så stort, splittelsen etter andre verdenskrig er et grovt overtramp. Landet til tyskerne er tatt over av onde okkupasjonsmakter. "

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gunnaregil said:

Ikke overraskende at det settes spørsmål i moralen med dreping av antisemitter i Wolfenstein nå som antisemittisme har blitt populært igjen. Lurer på hva som ville skjedd om en karismatiker som Hitler dukket opp i dag? "Jada jada de vil utslette deg og alt du står for, men tenk på de sivile på siden deres som kan dø om du stopper dem"

"Tyskland brukte å være dobbelt nesten så stort, splittelsen etter andre verdenskrig er et grovt overtramp. Landet til tyskerne er tatt over av onde okkupasjonsmakter. "

Eksempelet som hentes frem med Wolfenstein er ikke dagsaktuelt, det er fra 2017, så det er nok ikke inspirert av de siste hendelsene i Gaza eller Israel, men hensikten din var kanskje ikke å kommentere (eller lese?) artikkelen, bare gjenta påstanden om at Israelkritikk automatisk er jødehat..

Det finnes vel allerede nok av andre tråder hvor du har anledning til å vise frem ignoransen du dyrker rundt Israel-Palestina-konflikten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev:
4 hours ago, Gunnaregil said:

Ikke overraskende at det settes spørsmål i moralen med dreping av antisemitter i Wolfenstein nå som antisemittisme har blitt populært igjen. Lurer på hva som ville skjedd om en karismatiker som Hitler dukket opp i dag? "Jada jada de vil utslette deg og alt du står for, men tenk på de sivile på siden deres som kan dø om du stopper dem"

"Tyskland brukte å være dobbelt nesten så stort, splittelsen etter andre verdenskrig er et grovt overtramp. Landet til tyskerne er tatt over av onde okkupasjonsmakter. "

Eksempelet som hentes frem med Wolfenstein er ikke dagsaktuelt, det er fra 2017, så det er nok ikke inspirert av de siste hendelsene i Gaza eller Israel, men hensikten din var kanskje ikke å kommentere (eller lese?) artikkelen, bare gjenta påstanden om at Israelkritikk automatisk er jødehat..

Det finnes vel allerede nok av andre tråder hvor du har anledning til å vise frem ignoransen du dyrker rundt Israel-Palestina-konflikten.

Hei, her er dato for artikkelen: Publisert 27. nov 2023 kl. 15:29 Fra hva som ble skrevet i nåtid: "De onde er en dehumanisert masse det er helt greit å slakte ned for fote, årsakene til fascismens suksess tas ikke tak i. "Og det er jo ikke rart. Det ville ikke vært like gøy da.". Kanskje du burde være forsiktig med å påstå andre er ignorante når du er så hjernevasket at du prøver å unnskylde med noe så feil? Jødehat er ikke en ny ting heller, så ikke at du hadde hatt noe poeng om du ikke hadde tolket så feil på dato heller.
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gunnaregil said:

Hei, her er dato for artikkelen: Publisert 27. nov 2023 kl. 15:29 Fra hva som ble skrevet i nåtid: "De onde er en dehumanisert masse det er helt greit å slakte ned for fote, årsakene til fascismens suksess tas ikke tak i. "Og det er jo ikke rart. Det ville ikke vært like gøy da.". Kanskje du burde være forsiktig med å påstå andre er ignorante når du er så hjernevasket at du prøver å unnskylde med noe så feil? Jødehat er ikke en ny ting heller, så ikke at du hadde hatt noe poeng om du ikke hadde tolket så feil på dato heller.

Det som refereres til angående Wolfenstein er fra 2017, jeg annerkjenner at artikkelen som gjør referansen er fra nå..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev:
1 minute ago, Gunnaregil said:

Hei, her er dato for artikkelen: Publisert 27. nov 2023 kl. 15:29 Fra hva som ble skrevet i nåtid: "De onde er en dehumanisert masse det er helt greit å slakte ned for fote, årsakene til fascismens suksess tas ikke tak i. "Og det er jo ikke rart. Det ville ikke vært like gøy da.". Kanskje du burde være forsiktig med å påstå andre er ignorante når du er så hjernevasket at du prøver å unnskylde med noe så feil? Jødehat er ikke en ny ting heller, så ikke at du hadde hatt noe poeng om du ikke hadde tolket så feil på dato heller.

Det som refereres til angående Wolfenstein er fra 2017, jeg annerkjenner at artikkelen som gjør referansen er fra nå..

Aha.. Så da gjentar jeg, Ikke overraskende at det settes spørsmål i moralen med dreping av antisemitter i Wolfenstein nå som antisemittisme har blitt populært igjen(osv)
Lenke til kommentar

Det er jo hjernedødt og sort-hvitt å plaffe nazister uten ettertanke.

Men på den andre siden så er de også i den kulturelle bevisstheten én av svært få "ultimate bad guys". Andre grupper inkluderer antagelig zombier, slemme aliens, jihadister osv.

It is what it is. Jeg tror ikke Wolfenstein noen gang hadde som mål å være noen intellektuell kommentar på andre verdenskrig. Det er et "plaffespill".

Personlig skulle jeg likt å se hvordan publikum hadde reagert om f.eks kommunismen, eller for den sakens skyld, én av de store religionene, ble behandlet på samme måte. Da kunne vi fått en artig kulturell kommentar ved å analysere respons.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

Personlig skulle jeg likt å se hvordan publikum hadde reagert om f.eks kommunismen, eller for den sakens skyld, én av de store religionene, ble behandlet på samme måte.

Uten å spoile noe så hadde Plague Tales spillene noen stikk til middelaldersk inkvisisjon og overtro.

Forøvrig kunne langt flere spill vært mer tvetydige når det kommer til rett og galt, Specs Ops: The Line var bedre på det enn gjennomsnittelig skytespill. Fra fantasiens verden hadde jo også Mass Effect noen øyeblikk der en måtte ta noen valg i gråsonen med konsekvenser deretter.

Er redd det bli for politisk betent om noen skulle kjøre en kampanje der en plaffer ned allierte soldater, selvom det kunne vært interessant fra et historisk perspektiv å se hendelsene utifra en vanlig tysk soldat som i sitt hode kjemper for den riktige sak. Istedet kunne kanskje utviklere skapt en fiktiv konflikt som presenterer og lar en spille fra begge sider, utfordringen ligger dog i at målgruppen muligens ikke er så interessert i reflektere mye over hva de skal skyte på og hvorfor. 

Lenke til kommentar

Muligens er det ikke spillene du er mest opptatt av, men Paradox Interactive sine Grand Strategy games burde ha vært nevnt om du først kommenterer politiske spill. Spesielt Victoria 3 som kom i fjor er politikk sentralt, men også i de andre spillene. Suzerain er et annet spill hvor du spiller et narrativ som en politiker hvor du blir tvunget til å ta valg som har konsekvenser for nasjonen din.

Artikkelen din avsluttes veldig brått. Det er ingen konklusjon her eller oppsummering og ikke minst hva dette betyr. Er det noe man kan lære av og som kan være med på å skape en offentlig interesse rundt politikk eller brukes spill til å fremme visse politiske syn? Godt mulig at alt skjer på en gang også. Men poenget er at jeg savner litt en rød tråd i det du skriver. Jeg sliter med å se poengene i teksten her. De burde komme tydeligere fram.

Men for all del du skriver om et veldig spennende og engasjerende i tema som jeg bryr meg veldig mye om. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunnaregil skrev:
Atib Azzad skrev:
4 hours ago, Gunnaregil said:

Ikke overraskende at det settes spørsmål i moralen med dreping av antisemitter i Wolfenstein nå som antisemittisme har blitt populært igjen. Lurer på hva som ville skjedd om en karismatiker som Hitler dukket opp i dag? "Jada jada de vil utslette deg og alt du står for, men tenk på de sivile på siden deres som kan dø om du stopper dem"

"Tyskland brukte å være dobbelt nesten så stort, splittelsen etter andre verdenskrig er et grovt overtramp. Landet til tyskerne er tatt over av onde okkupasjonsmakter. "

Eksempelet som hentes frem med Wolfenstein er ikke dagsaktuelt, det er fra 2017, så det er nok ikke inspirert av de siste hendelsene i Gaza eller Israel, men hensikten din var kanskje ikke å kommentere (eller lese?) artikkelen, bare gjenta påstanden om at Israelkritikk automatisk er jødehat..

Det finnes vel allerede nok av andre tråder hvor du har anledning til å vise frem ignoransen du dyrker rundt Israel-Palestina-konflikten.

Hei, her er dato for artikkelen: Publisert 27. nov 2023 kl. 15:29 Fra hva som ble skrevet i nåtid: "De onde er en dehumanisert masse det er helt greit å slakte ned for fote, årsakene til fascismens suksess tas ikke tak i. "Og det er jo ikke rart. Det ville ikke vært like gøy da.". Kanskje du burde være forsiktig med å påstå andre er ignorante når du er så hjernevasket at du prøver å unnskylde med noe så feil? Jødehat er ikke en ny ting heller, så ikke at du hadde hatt noe poeng om du ikke hadde tolket så feil på dato heller.
Klovn, personen henviser til spillet wolfenstein 2: The New colossus fra 2017. Ikke artikkelen i seg selv. Kanskje man ikke skal lide av offermentalitet, og heler akseptere noe kritik.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...