Gå til innhold

Kamera, point and shoot maks 7000,+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RX-100 bilder tatt med høy ISO vil kunne forbedres betraktelig om en tar bilder i raw eller raw+jpeg i f.eks. DXO Photolab.

Hvis en åpner bildene over i full størrelse (høyreklikk > åpne link i ny fane og deretter forstørrelsesglass) så ser en at RX100 bildet har langt mer detaljer både på fine mønstre i forgrunnen og detaljer i landsbyer og fjell i bakgrunnen.  S22 blir mer "maleri"/"akvarell" med utviskede detaljer.  Det ser flott ut på størrelse som vises på sosiale medier osv, men ikke hvis du ønsker et blinkskudd forstørret til å henge på veggen i 120x60 cm f.eks.

På andre siden har de beste kameramobilene bedre nattfoto, enklere deling med sosiale medier, AI prosessering/forbedring og evt funksjoner for portrett, makro og tele, så kan være "godt nok" for mange.

Hvis en klarer seg uten pop-up søkeren, så er RX100 mk1 og mk2 like skarpe og kan være gode brukt-kjøp.

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 25.11.2023 at 11:54 AM, overhodet said:

Her er samme hotell tatt tidlig om morgenen med Sony RX100VII og Samsung S22 Ultra rett ut av kamera på auto, håndholdt.

Dette er jo ganske sentralt her. Mobilen har både mindre sensor og dårligere optikk, men er flinkere til å eksponere korrekt, og går langt i å etterbehandle bildene for deg automagisk. Hvis du tar kontroll over eksponeringen, og etterbehandler selv, har du mye mer å gå på med et skikkelig kamera, men klart, det krever jo tid og innsats. For mange er nok ofte mobilen et bedre valg, helt klart.

Ble det noe kamerakjøp, Smalahøve? Litt sent kanskje, men jeg tror jeg stemmer i med de andre her: Det beste valget er et lite systemkamera, som Canon R100 (eller R50 så du får flippskjermen) Olympus E-M10 IV.

Lenke til kommentar

En ser jo at S22 bildet er rimelig godt med all den prosesseringen som er gjort med de begrensningene man får med så liten sensor. Gitt at bildet tatt med RX100 godt kunne hatt mindre ISO, noe som ville forbedret støyen, så synes jeg sammenligningen ikke er helt fair for RX100.

Der mobilen egentlig vinner er på enkelhet og tilgjengelighet. De fleste har den med seg, og den er god nok. Et stort pluss å slippe å dra med seg en ekstra dings bare for bilder. Spør du meg er det bare tull å skvise ut 50 megapixler av en telefon rent fototeknisk. Hadde heller ønsket mindre antall pixler med høyere kvalitet, men det er nå en gang markedsavdelingen som får trumfe anbefalingene til de som er mer kompetente fototeknisk. Alt for at kunden skal kunne skryte av høyt antal megapixler heller enn god fotokvalitet. En satser rett og slett på at folk nedskalerer nok til at det ser ok ut.

Hvis du ikke liker Samsung så har du også f.eks Google Pixel 7 som har meget god fotokvalitet og i tillegg er mer rimelig priset.

En proff fotograf ville nok dratt litt på smilebåndet av mobilkamera, men til hverdagsbruk for vanlige folk synes jeg kvaliteten nå er akseptabel nok, eller hvor mange 6x4 meter bilder har du tenkt å lage av bildene dine ?

Edit: Bare for å poengtere megapixel-kjøret litt ekstra kan jeg nevne at Samsung Galaxy S24 Ultra kommer med 200 megapixel kamera. Dette er altså en mobiltelefon med oppløsning på ca 20000 x 10000!

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Okapi skrev (På 28.11.2023 den 11:19 PM):

Ble det noe kamerakjøp, Smalahøve? Litt sent kanskje, men jeg tror jeg stemmer i med de andre her: Det beste valget er et lite systemkamera, som Canon R100 (eller R50 så du får flippskjermen) Olympus E-M10 IV.

overhodet skrev (På 24.11.2023 den 6:28 PM):

https://www.prisjakt.no/product.php?p=11041869

Slenger du på dette objektivet Canon RF 50mm F1.8 1500kr kan du leke deg med liten dybdeskarphet:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5630519

 

finnes olympus pen, eller m100 til langt under den prisen. rf og rf-s har dårligst utvalg på objektiv.

r100 skjerm er fastmontert. og ingen touchscreen.

om man skal ha canon er fullformat tingen. rf-s objektiv til crop er en stor risiko kjøpe da de ikke vil tape penger på det. jeg holder meg unna merket grunnet objektivutvalg på crop er begrenset.

 

 

vet ikke om ville  valgt det objektivet. (tilsvarende ca 75 på canon crop).rf 28 koster bare 4500 rf 35 3500(veldig ubalansert) rf 16 2.8 som er en vits sammenlignet med sigma 16 1.4 . men det sier meg bare hva som er problemet med crop canon. har vel kopiert blekk strategien dems.

visst man skal ha canon kjøp rp fullformat som klarer utnytte rf 50 objektivet. som ikke føles for tett. er en grunn til at olympus finnes ennå. da folk ikke vil drasse med svære objektiv overalt.

 

Screenshot(65).png

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

bør nevnes at billige kameraer begyner å fases ut da produsentene vil heller bruke penger på utvikle dyre.

olympus sine tough modeller er knapt forbedret.

24 megapiksel sensoren på canon er knapt blitt forbedret. hvor video og autofokus har tatt over på forbedringer.

de fleste vil ikke bruke kameraet etter kort tid så fraråder kjøpe for dyrt.

https://petapixel.com/2023/02/27/the-average-digital-camera-price-has-doubled-over-the-past-three-years/

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...