Gå til innhold

Kamera, point and shoot maks 7000,+


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et godt lommekamera, pris maks 7500.

Har noen kandidater kom gjerne med flere. 

1: Sony Cyber-shot DSC-RX100 III    Dette er så`langt den heteste kandidaten, men det begynner å bli noen år?

  eller                     Sony ZV-1 (men skal ikke vlogge ..)

2: Panasonic Lumix DC-TZ200

3: Canon PowerShot G7 X Mark II  Dyreste alternativ så langt.

Kameraet skal være med på tur i skau og mark for å ta de vanlige klisjebildene ønsker selfølgelig likevel at kamerat gjør best mulig jobb. 

 

Noen  gode forslag? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne kanskje fått tak i et Ricoh eller Fujifilm før pandemien, men prisene der har gått kraftig opp i det siste.

Panasonic sine lx100 kan man finne ganske billig for tiden.

Skal du ta bilder av dyr og slikt så vil jo noe mere zoom kanskje bli interessant, slik som hx99 fra Sony.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Som dere sikkert skjønner er dette ganske nytt for meg. Så, nå plutselig kikker jeg på helt andre kamera som dette: 

https://www.scandinavianphoto.no/olympus/om-d-e-m10-mark-iv-solv-med-af-14-4235-56--ez-m.zuiko-digital-ed-18

Det virker som de fleste av disse lommekameraene  begynner å dra på årene. 10 år i digital sammenheng er jo ganske mye. Er prisene på 5-6-7-8000 verdt det for disse kameraene? Er de for nære gode mobilkamera?

 

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (12 minutter siden):

Takker for alle svar.

Som dere sikkert skjønner er dette ganske nytt for meg. Så, nå plutselig kikker jeg på helt andre kamera som dette: 

https://www.scandinavianphoto.no/olympus/om-d-e-m10-mark-iv-solv-med-af-14-4235-56--ez-m.zuiko-digital-ed-18

Det virker som de fleste av disse lommekameraene  begynner å dra på årene. 10 år i digital sammenheng er jo ganske mye. Er prisene på 5-6-7-8000 verdt det for disse kameraene? Er de for nære gode mobilkamera?

 

Fordelen med det kamera du linker til er at du kan kjøpe forskjellige objektiv (linser) slik at du kan fotografere flere forskjellige ting. Ulempen er at størrelsen øker. Fordelen er større kamera er bedre og holde. Bedre søker og ofte bedre bildekvalitet.

Her kan du se forskjellen i fysisk størrelse. https://www.apotelyt.com/compare-camera/olympus-e-m10-iv-vs-sony-rx100-iii

Klarer du å ha med deg et større kamera ville jeg helt klart gått for de større Canon:

https://www.apotelyt.com/compare-camera/canon-r100-vs-sony-rx100-iii

Hvis du vil ha et kamera med utbyttbart objektiv kan jeg anbefale Canon R100 det koster nå 5000kr med standard objektiv:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=11041869

Slenger du på dette objektivet Canon RF 50mm F1.8 1500kr kan du leke deg med liten dybdeskarphet:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5630519

 

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (2 minutter siden):

Speilrefleks er ut gå heller for Canon R100 speiløst til 1000kr mer. Mye mer for pengene.

 

Endret av overhodet
Lenke til kommentar
2 hours ago, overhodet said:

Fordelen med det kamera du linker til er at du kan kjøpe forskjellige objektiv (linser) slik at du kan fotografere flere forskjellige ting. Ulempen er at størrelsen øker. Fordelen er større kamera er bedre og holde. Bedre søker og ofte bedre bildekvalitet.

Her kan du se forskjellen i fysisk størrelse. https://www.apotelyt.com/compare-camera/olympus-e-m10-iv-vs-sony-rx100-iii

Klarer du å ha med deg et større kamera ville jeg helt klart gått for de større Canon:

https://www.apotelyt.com/compare-camera/canon-r100-vs-sony-rx100-iii

Hvis du vil ha et kamera med utbyttbart objektiv kan jeg anbefale Canon R100 det koster nå 5000kr med standard objektiv:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=11041869

Slenger du på dette objektivet Canon RF 50mm F1.8 1500kr kan du leke deg med liten dybdeskarphet:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5630519

 

Dette var bra info. Takk for det. 

Jeg tro nesten jeg slår fra meg de første kompakte og vurdere disse du nevner her. 

Det må jo helst være en del bedre enn mobilkamerat om det skal være noe poeng å bruke slike penger. 

Er det med Canon R100 mulig å ta et bilde, sende det til fotobutikken og få tilbake et brukbart bilde på ........50+cm?

Lenke til kommentar

Point and shoots er litt på veien ut av markedet da det ikke er så stor interesse for dem lengre.

Dette har ført til at de som er igjen nå er dyrere kamera som selger i lavere antall.

 

Har ikke vært så mye utvikling på dem egentlig, annet enn autofokus som er noe hurtigere på de aller nyeste.

 

Fokus har vært mye på vlogging, derfor Sony har sin zv utgave som har den selfie skjermen og bedre mikrofon.

 

De er alle bedre enn mobiltelefoner, da du får større sensorer samt en ordentlig linse.

 

Olympus sine kamera er fantastiske om du skal lære deg å ta bedre bilder, men om du ikke er spesielt interessert, og kameraet ikke må være så lite, så finnes det bedre alternativ.

 

For å si det enkelt:

Sony - mest teknologi. Gjør alt for deg.

Fujifilm - om du liker gamle film kamera.

Olympus - små profesjonelle kamera.

Canon - litt blanding mellom Sony og Fuji.

Nikon - profesjonelle store kamera.

Panasonic - om du filmer mye.

 

Om du lurer på kvaliteten så vil jeg anbefale å søke etter selve kameraet på Flickr, da finner du ofte grupper som legger ut bilder.

Eks.

Sony RX100M3

 

 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Iki said:

Point and shoots er litt på veien ut av markedet da det ikke er så stor interesse for dem lengre.

Dette har ført til at de som er igjen nå er dyrere kamera som selger i lavere antall.

 

Har ikke vært så mye utvikling på dem egentlig, annet enn autofokus som er noe hurtigere på de aller nyeste.

 

Fokus har vært mye på vlogging, derfor Sony har sin zv utgave som har den selfie skjermen og bedre mikrofon.

 

De er alle bedre enn mobiltelefoner, da du får større sensorer samt en ordentlig linse.

 

Olympus sine kamera er fantastiske om du skal lære deg å ta bedre bilder, men om du ikke er spesielt interessert, og kameraet ikke må være så lite, så finnes det bedre alternativ.

For å si det enkelt:

Sony - mest teknologi. Gjør alt for deg.

Fujifilm - om du liker gamle film kamera.

Olympus - små profesjonelle kamera.

Canon - litt blanding mellom Sony og Fuji.

Nikon - profesjonelle store kamera.

Panasonic - om du filmer mye.

Om du lurer på kvaliteten så vil jeg anbefale å søke etter selve kameraet på Flickr, da finner du ofte grupper som legger ut bilder.

Eks.

Sony RX100M3

 

 

For å gjøre det enkelt, hva ville dere gjort selv, og hvorfor? 

 

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (9 minutter siden):

For å gjøre det enkelt, hva ville dere gjort selv, og hvorfor? 

 

Jeg, om jeg var i din situasjon, ville kjøpt et Sony rx100 iii.

Det er lett å få med seg, har bedre kvalitet enn telefoner, samt er lett å bruke.

 

Om det var for meg selv så hadde jeg nok kjøpt et kamera som kan skifte linser, men de blir fort større, dyrere, og mer kompliserte. Det er kun om man er spesielt interessert at det er noen vits.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Iki said:

Jeg, om jeg var i din situasjon, ville kjøpt et Sony rx100 iii.

Det er lett å få med seg, har bedre kvalitet enn telefoner, samt er lett å bruke.

 

Om det var for meg selv så hadde jeg nok kjøpt et kamera som kan skifte linser, men de blir fort større, dyrere, og mer kompliserte. Det er kun om man er spesielt interessert at det er noen vits.

Ok takk jeg setter pris på svaret. 

Dere gir meg mye å tenke på 😅

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (1 time siden):

Dette var bra info. Takk for det. 

Jeg tro nesten jeg slår fra meg de første kompakte og vurdere disse du nevner her. 

Det må jo helst være en del bedre enn mobilkamerat om det skal være noe poeng å bruke slike penger. 

Er det med Canon R100 mulig å ta et bilde, sende det til fotobutikken og få tilbake et brukbart bilde på ........50+cm?

Ja Canon R100 klarer lett 50cm bilde.

Lenke til kommentar
Iki skrev (51 minutter siden):

Jeg, om jeg var i din situasjon, ville kjøpt et Sony rx100 iii.

Det er lett å få med seg, har bedre kvalitet enn telefoner, samt er lett å bruke.

 

Om det var for meg selv så hadde jeg nok kjøpt et kamera som kan skifte linser, men de blir fort større, dyrere, og mer kompliserte. Det er kun om man er spesielt interessert at det er noen vits.

RX 100 med 1" sensor tar like gode bilder som min Samsung S22 ultra mobil med 1/1.33 sensor". Det er ikke noe spesielt bedre. Canon med Aps-C sensor vil ta bedre bilder. Spesielt om du bruker god optikk som den 50mm F1.8 linsa. Større sensor 
= mindre støy og bedre kvalitet i lite lys.

Sensors-size-01-01.thumb.jpg.27ef98a4a1f72464826a92ae4a621247.jpg

Endret av overhodet
Lenke til kommentar
overhodet skrev (1 time siden):

RX 100 med 1" sensor tar like gode bilder som min Samsung S22 ultra mobil med 1/1.33 sensor". Det er ikke noe spesielt bedre. Canon med Aps-C sensor vil ta bedre bilder. Spesielt om du bruker god optikk som den 50mm F1.8 linsa. Større sensor 
= mindre støy og bedre kvalitet i lite lys.

Selvfølgelig vil en større sensor klare å ta inn mere lys, men kvaliteten på optikken har så mye å si for resultatene at mobiltelefoner med plast-linsene sine ikke kommer i nærheten.

Telefoner bruker nå også Quad (eller mer) layout på sensorene sine, som gjør bildekvaliteten dårligere om du ønsker høyere mp.

Lenke til kommentar
Iki skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig vil en større sensor klare å ta inn mere lys, men kvaliteten på optikken har så mye å si for resultatene at mobiltelefoner med plast-linsene sine ikke kommer i nærheten.

Telefoner bruker nå også Quad (eller mer) layout på sensorene sine, som gjør bildekvaliteten dårligere om du ønsker høyere mp.

Dyre Mobiltelefoner Iphone Samsung S23 ultra osv. klarer lett å matche RX 100 serien. Mobiltelefoner bruker AI og kalkuleringer for å gjøre bildene mye bedre. 

Endret av overhodet
Lenke til kommentar
overhodet skrev (Akkurat nå):

Dyre Mobiltelefoner Iphone Samsung S23 ultra osv. klarer lett å matche RX 100 serien. Mobiltelefoner bruker AI og kalkuleringer for å gjøre bildene mye bedre. 

Nei, desverre gjør dem ikke det.

Under helt optimale forhold, med hovedkamera (ingen zoom, altså ca 24mm) kan de være nære, men med en gang du har noen zoom eller skal ha uskarpe bakgrunner, ta bilder hvor det er litt mørkere, så blir det merkbar forskjell i kvaliteten.

Lenke til kommentar
Iki skrev (Akkurat nå):

Nei, desverre gjør dem ikke det.

Under helt optimale forhold, med hovedkamera (ingen zoom, altså ca 24mm) kan de være nære, men med en gang du har noen zoom eller skal ha uskarpe bakgrunner, ta bilder hvor det er litt mørkere, så blir det merkbar forskjell i kvaliteten.

Faktisk så tar min Samsung S22 Ultra bedre bilder en RX100 i mørket. Fordi Samsung bruker algoritmer til å stacke mange bilder for å fjerne støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...